Havainnot paikallis- ja lähiliikenteestä - tammikuu 2015

7.1
TKL
#12/11

Paunu
#147/1L tekstein "1 TAYS-VATIALA 45 KANGASALA"

Onko tuollainen vuoro ollut kovinkin pitkään olemassa, tuli ensimmäistä kertaa vastaan?
 
Viimeksi muokattu:
Ollut "aina", mutta nyt vasta saatiin tilaajalta lupa kertoa linjakilvessä jos lentolassa on yhteys linjalle 45.
 
Ollut "aina", mutta nyt vasta saatiin tilaajalta lupa kertoa linjakilvessä jos lentolassa on yhteys linjalle 45.

Itselle jäi käsitys, että auto jatkaa suoraan Vatialasta Kangasalle (jolloin merkintätapa olisi yhtenäinen linjan 40/50 kanssa), mutta siis samaa vaihdollista yhteyttä lienee? Lähinnä tuli mieleen että joku Paunun ykkösen autokierto olisi alkanut piipahtamaan 45:llä.
 
TKL:

8.1.
#636/12

9.1.
#226/12

LL:

9.1.
#103/17

Paunu:

9.1.
#149/9

[offtopic]
Haluaisin kysyä tietäjiltä, että miksi TKL:n vanhimmat autot sijoitetaan varsin usein linjalle 12? Tullut nähtyä kyseisellä linjalla autot 226-234 ja 636-655 melkein joka havaintokerta)
Kenties varikko mahdollisimman lähellä jos ajokki tekee tenän? Tai kyseiseltä linjalta on helppo siirtyä muille linjoille täyttämään ruuhkavuoroja tai toisinpäin?

Ja mitä autolle #227 kuuluu nykyään, kun en ole nähnyt missään pitkään aikaan?

Anteeksi keltanokkaudestani vielä kerran.
[/offtopic]
 
[offtopic]
Haluaisin kysyä tietäjiltä, että miksi TKL:n vanhimmat autot sijoitetaan varsin usein linjalle 12? Tullut nähtyä kyseisellä linjalla autot 226-234 ja 636-655 melkein joka havaintokerta)
Kenties varikko mahdollisimman lähellä jos ajokki tekee tenän? Tai kyseiseltä linjalta on helppo siirtyä muille linjoille täyttämään ruuhkavuoroja tai toisinpäin?

Ja mitä autolle #227 kuuluu nykyään, kun en ole nähnyt missään pitkään aikaan?

Anteeksi keltanokkaudestani vielä kerran.
[/offtopic]
En osaa ottaa TKL:n asioihin kantaa, mutta yleismaailmallinen toteamus: keskimäärin ne on lopulta juuri nuo vanhimmat autot, jotka harvemmin "keskeyttää" työnsä muutoin kuin suunnitellusti. Uusimmat sen sijaan renkkaa ja reistailee jatkuvasti, milloin missäkin. Joten sikäli tuo "mahdollisimman lähellä" -teoria on huttua.
 
Haluaisin kysyä tietäjiltä, että miksi TKL:n vanhimmat autot sijoitetaan varsin usein linjalle 12? Tullut nähtyä kyseisellä linjalla autot 226-234 ja 636-655 melkein joka havaintokerta)
Kenties varikko mahdollisimman lähellä jos ajokki tekee tenän? Tai kyseiseltä linjalta on helppo siirtyä muille linjoille täyttämään ruuhkavuoroja tai toisinpäin?

Linjan 12 reitin lyhyys yhdistettynä siinä oleviin lyhyisiin autokiertoihin tekee sen, että siihen on järkevää sijoittaa iältään hieman vanhempia autoja etenkin päivävuoroihin. Samasta käänteisesti on kysymys uusien autojen sijoittamisessa pitkille linjoille kokopäiväkiertoihin, kuten vaikkapa linjoille 13 ja 28.
 
Linjan 12 reitin lyhyys yhdistettynä siinä oleviin lyhyisiin autokiertoihin tekee sen, että siihen on järkevää sijoittaa iältään hieman vanhempia autoja etenkin päivävuoroihin. Samasta käänteisesti on kysymys uusien autojen sijoittamisessa pitkille linjoille kokopäiväkiertoihin, kuten vaikkapa linjoille 13 ja 28.

Jes, kiitos selvennyksestä. Tuo käänteinen kysymyksesi myös pitää paikkansa havaintojeni mukaan :), vaikka tosin noilla pitkillä linjoilla on joskus (lue: harvoin) ollut yksittäispoikkeuksiakin.

Ja mitä autolle #228 kuuluu nykyään, kun en ole nähnyt missään pitkään aikaan?

Ja tässä tuli kirjoitusvirhe, tarkoitin autoa #228, en #227.
 
#226 lienee enimmäkseen linjan 12 auto, #227 liikkuu ilmeisesti vara-autona kun sitä silloin tällöin näkyy siellä täällä. #228 taitaa puolestaan olla linjan 8 ruuhka-autona. Joulun alla taisin sen pari kertaa nähdä. Vaan vois kuvitella, että viimeistään ensi syksynä nämä mukavat City L -Volvot poistuvat.
 
12.1.

TKL #227/31 (tekee lähtöä 21:03 Pyynikintorilta). Aamupäivästä linjalla oli vielä #637

En tuota linjan 31 kalustokierrätystä tunne, jos sellaista edes on, mutta tässä viikon parin sisään taisi olla tilanne, että linjalla oli jopa kolme eri autoa. Aamu Carrus City L, iltapäivällä Scala-teli ja loppuillasta vielä 8700-teli. Aiemmin kyllä samalla autolla on ajettu aamusta iltaan.
 
13.1.

TKL #278/31 (tekee lähtöä 21:03 Pyynikintorilta). Ilmeisesti vaihdettu City L:n tilalle muutama tunti aiemmin.
 
13.1.

TKL #278/31 (tekee lähtöä 21:03 Pyynikintorilta). Ilmeisesti vaihdettu City L:n tilalle muutama tunti aiemmin.
Vaihtui kesken linjasivun (17.30 lähtö Korkinmäestä) Nekalan varikolla. Aikaa tähän autonvaihtoon paloi viitisen minuuttia.
 
Takaisin
Ylös