Talviliikenne 2015-16

Tämä K-kirjain tuli nyt kesäkaudella linjakilpiin käyttöön. Aikataulussa K on tarkoittanutkin talviaikana jo vuosia koulun kautta kulkevaa vuoroa joko Kämmenniemessä tai Terälahdessa.

"Paikallisen koulun kautta" - tosin se paikallisuus tuolla linjalla on laaja käsite 😱
 
En voi olla toteamatta, että linjalla 42 tulee olemaan mielenkiintoista päällekkäisyyttä siirtymäajan loppuun asti. :) Tiheimmillään pääsee 20 min vuorovälillä Sahkuun/Sahkusta. Samaten iltapäivällä on 25 min vuoroväli Kuhmalahdelle. Ei liene kenenkään kannalta win-win-tilanne? Ainoana hyvänä puolena näen viikonloppuliikenteen turvaamisen. Nyt on sitten jotain palvelua Huutijärveltä Pohjaan asti. Lisäksi ylipäätänsä koko Kuhmoisten yhteyden turvaaminen oli rohkea veto. Nähtäväksi jää suosio.

Sellaisen huomasin muuten linjalta 55, että Vesilahtea palvellaan arkisin jatkossa tuntia pitempään.
 
Toisaalta lieneekö näitä linjoja ensi talvikaudella enää paljoa, kun esimerkiksi Y35 on muutettu pelkästään linjaksi 35.

Päästiin viimeinkin tuosta turhasta Y-kirjaimesta tuon linjan kohdalla eroon. Tämän olisi ymmärtänyt, jos olisi ollut samalla olemassa joku 35-numerolla oleva linja, jonka ruuhkaversio tämä Y olisi ollut.

Lieneekö tämä 35 myös tulevan Vähäniemenkadun kautta kulkevan uuden linjan numero, kun 3 siirtyy kulkemaan Federleynkatua pitkin?
 
Lieneekö tämä 35 myös tulevan Vähäniemenkadun kautta kulkevan uuden linjan numero, kun 3 siirtyy kulkemaan Federleynkatua pitkin?
Tämä onkin hyvä kysymys. Mikä lienisi linjan itäinen pää? Olisiko se kasvavalla Taysin alueella vai kenties jossain pitemmällä? Ainakin Rissosta on kuulunut soraääniä kun linja 8 palvelee sitä vain harvakseltaan. Olisiko 35 -linjalla potentiaalia kasvaa esim. juurikin Risson linjaksi lähitulevaisuudessa? Puolen tunnin vuoroväli arkisin ja lauantaisin, pyhinä kerran tunnissa? Reitti Rissosta Atanväylän kautta Aitolahdentielle ja Teiskontielle, jolloin Atalan eteläosiin syntyisi lisätarjontaa...
 
Risson kanssa tuo voisi hyvinkin olla tasapainossa, kysyntä lienee molemmissa hyvin samantyyppistä. Myös Atalan suunnasta on kuulunut noista kasin R-vuoroista soraääniä, varsinkin, kun 20 minuutin vuorovälillä Atalaan muodostuu väkisinkin kohtia, jossa vuorojen väli on välillä 20 ja välillä 40 minuuttia. Puolen tunnin vuorovälin aikaan iltaisin Atalan palvelu jäisi liian harvaksi tunnin välein menevillä autoilla, joten nykykäytäntö ei kovin pitkälle enää edes toimi. Jos oikein muistan, niin tuo 8:n Risson-lenkki tehtiin muutenkin aikanaan tilapäisratkaisuksi, kun parempaakaan ei ollut sillä hetkellä tarjolla 37:n tilalle.
 
Kiinnitin vasta nyt huomiota, että linjaa 14 on viritelty Pirkkalassa melkoisesti. Pereelle päättävät vuorot tekevät jatkossa ympyrälenkkiä kiertäen (Partolasta tultaessa) Kenkätie-Naistenmatkantie-Pereentie-Nuolialantie-Kenkätie myötäpäivään. N-vuorot jatkavat nykyreitillään.

Muutoksella on kai ollut tarkoitus parantaa vuorotarjontaa kahdella pysäkkiparilla Pereentien länsipäässä. Hintana on seudun entisestään vaikeimmin hahmotettavan linjan pirstoutuminen entisestään.
 
Kiinnitin vasta nyt huomiota, että linjaa 14 on viritelty Pirkkalassa melkoisesti. Pereelle päättävät vuorot tekevät jatkossa ympyrälenkkiä kiertäen (Partolasta tultaessa) Kenkätie-Naistenmatkantie-Pereentie-Nuolialantie-Kenkätie myötäpäivään. N-vuorot jatkavat nykyreitillään.

Muutoksella on kai ollut tarkoitus parantaa vuorotarjontaa kahdella pysäkkiparilla Pereentien länsipäässä. Hintana on seudun entisestään vaikeimmin hahmotettavan linjan pirstoutuminen entisestään.

Itsekin kuulen vasta nyt. Vähemmän olisi sekoittanut, jos tuo lenkki olisi ajettu juurikin toisinpäin, eli Pereeltä lähtiessä. Ainoana erona olisi ollut enää, mihin suuntaan Naistenmatkantietä lähdetään. Ajantasauspysäkki olisi Pereellä vaihtunut toiselle puolen tietä, mutta se nyt tuskin olisi ollut ongelma pysäkkiparin sijaitessa lähellä toisiaan. Talvikelejä ajatellen se vastapuolen pysäkki soveltuisi tasamaalla ollessaan muutenkin paremmin tasaukseen.
 
Muutoksella on kai ollut tarkoitus parantaa vuorotarjontaa kahdella pysäkkiparilla Pereentien länsipäässä. Hintana on seudun entisestään vaikeimmin hahmotettavan linjan pirstoutuminen entisestään.

Kaupunkiin päin mennessä noilta pysäkeiltä vaan joutuu nousemaan kyytiin epämääräiseen aikaan ja odottamaan X minuuttia ajantasausta Pereen päätteellä. Tuollaisissa lenkkiratkaisuissa ajantasauspysäkin pitäisi olla lenkin alussa eikä puolivälissä.
 
Info-sivuilla linjan 91 liikennöitsijäksi ilmoitetaan Väinö Paunu Oy. Kuitenkin linjan 91 aikataulussa liikennöitsijä on vanha tuttu Tilausliikenne Lauri Möttö Ky. Tiettävästi Mötöllä on linjasta sopimus vielä ensi kesään saakka. Samaisessa linjojen 90-92 aikataulussa linjalle 92B on liikennettä tarjolla englanninkielisille vain maanantaista perjantaihin. Sitäkin reitillä Aitoniemi-Sorila. ;) Minkähän takia joka vuosi osuu aikataulukirjaan näitä samankaltaisia virheitä.
 
Tietomäärä on valtava, joten virheitäkin luonnollisesti osuu. Tämä kesä oli viime talvikauden aikataulukirjaan verrattuna loistosuoritus, virheitä varmasti alle 20 % entisestä. Silti mielestäni Jolilla on tiedotuspuolella paljon kirittävää HSL:ään. Ihan voisi lähteä poikkeustiedotteiden laadusta ja aikataulukirjan virheistä.

Noista kannattaa heittää viestiä palautelomakkeella. Olen ilmoitellut noin kymmenen ja kaikki on korjattu seuraavana arkipäivänä, nettiaikatauluihin hieman viiveellä. Kohta alkavat mennä painoon, mutta vielä kerennee ilmoitella.
 
Olen ilmoitellut noin kymmenen ja kaikki on korjattu seuraavana arkipäivänä, nettiaikatauluihin hieman viiveellä. Kohta alkavat mennä painoon, mutta vielä kerennee ilmoitella.

Tampereen JOLI:n aikataulukirjan materiaalin ensimmäinen deadline on jo pari vuotta ollut syksyn osalta muutamia päiviä ennen kesäliikenteen voimaanastumista. Itse painoon ovat tainneet mennä Juhannuksen aikaan. Nettiaikatauluihin tekevät muutoksia todella, todella harvoin. Syynä "vaikeasti muutettava sähköinen materiaali"(?).
 
Aikataulukirjan osalta taitaa olla näin. Bussissa jaettavien paperilehtisten päivityssykli on kuitenkin ilmeisesti paljon lyhyempi. Aikataulukirjassa oli mm. neloslinjan otsikossa virhe (puhuttiin yhä Hervantakeskuksesta), joka korjattiin juhannuksen jälkeen eikä siitä lisätty huomautusta tuohon korjauslistaan = eli korjaus kerennyt kirjaan?

Tuo nettiaikataulujen päivitysvaikeus on kyllä todella vitsikästä. Toivottavasti ne eivät maksa tuosta enää yhtään mitään, järjestelmä on säälittävän kankea ja vanhentunut käyttöönottohetkelläkin. Kaikki pienetkin muutoksetkin vaativat ilmeisesti aikataulukauden vaihtamisen, jota viime talvena nähtiinkin muutamaan otteeseen ja tänä kesänäkin kerran. Nettiaikataulujenhan pitäisi nimenomaan olla se, johon muutoksia voidaan merkitä vaivattomasti ja nopeasti.

On tietenkin hieman eri asia verrata Helsingin Lentoaseman rautatieaseman avaamista ja ykköslinjan muutosta Tampereella, mutta Joli tiedottaa todella surkeasti linjamuutoksista. Esimerkkinä nyt nostan tämän ykköslinjan siirron pois Kyöstin pysäkiltä, josta ihmiset eivät ole osanneet siirtyä käyttämään 1C-linjaa Naistenmatkantielle. Paikallislehdessä (http://pirkkalainen.com/lehtiarkisto/2015/Nro 27 Pirkkalainen 1.7.15 .pdf, sivu 7) Häyrysen mielestä "tässä kohtaa olisi voitu toimia hieman tarkemminkin". Jutun jälkeen Kyöstin hylätylle kääntöpaikalle vietiin tiedote siirrosta, mutta uusilla ykkösen pysäkeille ei ole riittänyt 60 päivän toimenpideaika pysäkkikylttien vaihtamiseksi. Ihmettelen täälläkin, että mikä siinä voi olla niin kohtuuttoman vaikeaa. Parasta tässä pelleilyssä on, että vastuutahot pompottelevat vaihtohommaa toisilta toisilleen ja oravanpyörä jatkuu. Eli kukaan ei oikeastaan tiedä, kenen vastuulla niiden vaihto on. JOLI, Pirkkalan kunta ja ELY-keskus ovat aivan pihalla siitä, kuka ne pari pysäkkipärettä vaihtaa. Puolen tunnin homman olisi voinut hoitaa toukokuun puolella viimeisenä talvikauden liikennöinti-iltana. Toimiiko joukkoliikenneyksikkö täysin alimitoitetulla budjetilla vai eikö porukka ole työtehtäviensä tasalla? HSL on hoitanut mielestäni varsin haasteellisten Lentoaseman poikkeusjärjestelyjen tiedotusta varsin hyvin, etenkin tuo oppaiden palkkaus on erinomainen asia.
 
Tietomäärä on valtava, joten virheitäkin luonnollisesti osuu. Tämä kesä oli viime talvikauden aikataulukirjaan verrattuna loistosuoritus, virheitä varmasti alle 20 % entisestä. Silti mielestäni Jolilla on tiedotuspuolella paljon kirittävää HSL:ään. Ihan voisi lähteä poikkeustiedotteiden laadusta ja aikataulukirjan virheistä.

Kannattaa muistaa, että HSL:llä on henkilökuntaa useampi sata työntekijää, Joli:lla taas tuskin kymmentäkään. Virheistä eroonpääsemiseen ei ole oikotietä: tarvitaan riittävästi työtunteja oikolukuun. (Periaatteessa voisi auttaa myös aikataulukirjan teon automatisointi, eli muutokset päivittyisivät suoraan aikataulutiedostoihin, mutta silloin vain altistuttaisiin toisenlaisiin ongelmiin.) No, ainakaan Tamperetta ei pääse syyttämään siitä, että joukkoliikenteen rahat menisivät byrokratiaan liikennöinnin sijaan.
 
Takaisin
Ylös