Ylöjärven linjastovaihtoehdot

Liittynyt
25 Kesäkuu 2005
Viestit
2,272
Tästäkin on jo lomaketta liikkeellä: https://palvelut2.tampere.fi/e3/lomakkeet/9692/lomake.html

Mielestäni mikään noista vaihtoehdoista ei ole läheskään täydellinen, mutta totaalinen täystuho olisi vältettävissä vaihtoehdolla 2. Tämä siksi, että suurimman kysynnän alueilta olisi hyvät ja suorat yhteydet Tampereelle. Pienemmän kysynnän alue Metsäkylä jäisi vaihtoyhteyksien varaan, mutta palvelutaso toisaalta paranisi reilusti kertaheitolla. Mitenkähän paljon lie kysytty on tämä Soppeenmäen ja Tesoman ym. välinen yhteys linjalla 13? Tuossa kakkosvaihtoehdossa sekin näemmä muuttuis vaihdolliseksi Lamminpäässä.
 
Tästäkin on jo lomaketta liikkeellä: https://palvelut2.tampere.fi/e3/lomakkeet/9692/lomake.html

Mielestäni mikään noista vaihtoehdoista ei ole läheskään täydellinen, mutta totaalinen täystuho olisi vältettävissä vaihtoehdolla 2. Tämä siksi, että suurimman kysynnän alueilta olisi hyvät ja suorat yhteydet Tampereelle. Pienemmän kysynnän alue Metsäkylä jäisi vaihtoyhteyksien varaan, mutta palvelutaso toisaalta paranisi reilusti kertaheitolla. Mitenkähän paljon lie kysytty on tämä Soppeenmäen ja Tesoman ym. välinen yhteys linjalla 13? Tuossa kakkosvaihtoehdossa sekin näemmä muuttuis vaihdolliseksi Lamminpäässä.

Minustakin vaihtoehto 2 näyttää parhaalta. Nykyinen reitti Vuorentaustasta Tesoman kautta on liian hidas, joten 13 kannattaa pilkkoa kahdeksi linjaksi - toinen Lamminpäähän ja toinen Epilänkatua Vuorentaustaan ja Soppeenmäkeen (ja Asuntilaan). Ja plussana tulee toisella linjalla vaihdoton yhteys Lielahden ja Ylöjärven välille. Eikö Metsäkylän voi myös osittain hoitaa Hämeenkyrön vakiovuoroilla, jotka on tuosta suunnitelmasta jätetty pois?

Vaihtoehdossa 2 Ylöjärveltä pääsee edelleen hyvin Tesomalle vaihtamalla Lamminpäässä 13:lle olettaen 13:n nykyinen vuoroväli.

Kolmosvaihtoehto on huonoin, koska Siivikkala, Vuorentausta ja Metsäkylä vaatisivat kaikki vaihdon Tampereelle. Se toimisi vielä huonommin kuin pakolliset vaihdot Nokialla. Eikä tuollaisesta pitkästä poikittaisesta linjasta ole muuten hyötyä, kun aika vähäistä lienee kysyntä esim. Siivikkalasta Vuorentaustaan, joten linjasta ei olisi muuta hyötyä kuin syöttää Tampereelle ajaviin linjoihin matkustajia.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö Metsäkylän voi myös osittain hoitaa Hämeenkyrön vakiovuoroilla, jotka on tuosta suunnitelmasta jätetty pois?

Millä Hämeenkyrön vakiovuoroilla? Arkisin Tampereelta menee yksi vakiovuoro Hämeenkyröön 3-tietä, kello 5.25
Toiseen suuntaan ei ole yhtäkään vakiovuoroa.
Pinsiön, Sasin ja Mahnalan kautta on yksi vuoropari Hämeenkyröön asti sekä kaksi koulupäivisin matkan varrelta (Mahnalasta ja Pinsiöstä) aloittavaa vuoroa.
 
Suunnitelmia on nyt tarkennettu ja päädytty esittämään vaihtoehtoa 2, eli suurin osa yhteyksistä säilyy vaihdottomana ja Ylöjärveltä saadaan suora yhteys Lielahteen: http://www.ylojarvi.fi/uutiset/jouk...lee-linjastovaihtoehtoja-30.3-valtuusto-13.4/
Järki voitti tällä kertaa, ja hyvä niin. Ja kun lähemmin tarkastelee noita suunnitelmia, niin tosiaankin paljon huonomminkin voisi asiat mennä. Ehkä Nokian tapauksesta ollaan opittu jotain.

Vaan mitä tuohon lisäisin, niin voisi olla ihan kannattavaa keksiä noille kahdelle "runko"linjalle jotain jatkoa itään päin. Vaihtoehtona esim. linjan 14 pilkkominen, jolloin toinen Ylöjärven linja kääntäisi Petsamossa ja toinen jossain Pereessä tai Pirkkalassa. Nokia-Pirkkala -yhteys on mahdollista hoitaa omalla linjalla. Ja Lamminpäähän povaisin hyvänä vaihotehtona linjaa 2 - siitäkin huolimatta että tuota ollaan varmaankin ajateltu nykyisellä reitillään hyväksi radaksi sähköbusseille. Rauhaniemi-Lamminpää -linjasta tulisi toisaalta varsin tehokas linja 90 min kierrosaikoineen, ja kysynnältäänkin reitin päät olisivat jokseenkin samankaltaiset.
 
Ja Lamminpäähän povaisin hyvänä vaihotehtona linjaa 2 - siitäkin huolimatta että tuota ollaan varmaankin ajateltu nykyisellä reitillään hyväksi radaksi sähköbusseille. Rauhaniemi-Lamminpää -linjasta tulisi toisaalta varsin tehokas linja 90 min kierrosaikoineen, ja kysynnältäänkin reitin päät olisivat jokseenkin samankaltaiset.

Mä näkisin, että Rauhaniemen matkustajakysyntä jakautuu tasaisemmin koko päivälle, mikä puoltaa nykyisiä 15 min vuoroväliä arkisin ja 20 min vuoroväliä viikonloppuisin. Nykyisen 13:n länsihaaralla kysyntä sen sijaan keskittynee jyrkemmin ruuhka-aikoihin, joten ennemmin jatkaisin nykyisen linjan 12 Lamminpäähän, koska 30/15 min vuoroväliprofiili sopisi kysyntään paremmin. En tosin ole kovin paljon havainnoinut linjan 13 vuorojen täyttöastetta lännessä mutta 15 min vuoroväli keskipäivällä tuntuu ylimitoitetulta. 12:ta puoltaisi sekin, että siten Tesoman suunnalta saadaan yksi linja linja-autoaseman suuntaankin.
 
Viimeksi muokattu:
Vaan mitä tuohon lisäisin, niin voisi olla ihan kannattavaa keksiä noille kahdelle "runko"linjalle jotain jatkoa itään päin.

80:lle on keksitty jatkoa. Ylöjärven liikenteen kilpailuttaminen on joukkoliikennelautakunnan seuraavassa kokouksessa ja siinä esitetään, että Haavistosta Lielahden kautta Keskustorille tuleva 80 jatkuu Irjalaan korvaten 27:n itäpään. 27:n länsipää voitaisiin kytkeä jonkun muun linjan itäpäähän, esityslistassa väläytetään vaihtoehtona 12:ta. Asuntilasta Vuorentaustan kautta tuleva 81 sen sijaan päättyisi edelleen Keskustorille.
 
Varsin erikoinen tuo linja 83. Vaikuttaa kovin väkisinväännetyltä - Jolinan tapaan. Positiivista että Siivikkala-Ylöjärvi -linja saa numeron. Muuten tästä "uudistuksesta" ei olekaan paljoa hyvää sanottavaa.

Ilmeisesti Ylisten ja Kurun liikenne ei vielä kuulu tähän muutokseen, kun dioissa mainitaan edelleen linja 85?

Mikähän sitten lienee Lamminpään linja? 13 se ei vissiinkään ole, kun aiemmissa suunnitelmissa se pitäisi katkaista samassa rytäkässä kuin Ylöjärven liikenne.
 
Varsin erikoinen tuo linja 83. Vaikuttaa kovin väkisinväännetyltä - Jolinan tapaan. Positiivista että Siivikkala-Ylöjärvi -linja saa numeron. Muuten tästä "uudistuksesta" ei olekaan paljoa hyvää sanottavaa.

Ilmeisesti Ylisten ja Kurun liikenne ei vielä kuulu tähän muutokseen, kun dioissa mainitaan edelleen linja 85?

Mikähän sitten lienee Lamminpään linja? 13 se ei vissiinkään ole, kun aiemmissa suunnitelmissa se pitäisi katkaista samassa rytäkässä kuin Ylöjärven liikenne.

Minun mielestäni taas tuo näyttää varsin hyvältä, kunhan 80/81 vuoroväli viikonloppuisin on enemmän 30 min kuin suunnitelmassa väläyteltävä 60 min. Jotenkin näen uhkana hitaan asuinaluelinjan yhdistämisen kuntakeskuksen runkolinjaan. Kokonaisuus on kuitenkin hyvä, ja Lielahden yhteys on loistojuttu. Jos 80 ohjataan Paasikiventien kautta, matka-ajat myös nopeutuvat.

Saisiko 13:n länsipään ja 12:n kytkettyä toisiinsa? Keskipäivällä vuoroväli 20 min voisi olla sopiva kummassakin päässä, eli vuoroväli 15/20/20/30. Kakkonenhan olisi ollut hyvä 13:n länsipäälle, mutta sähköbussisuunnitelmien takia se on poissa laskuista.
 
Saisiko 13:n länsipään ja 12:n kytkettyä toisiinsa? Keskipäivällä vuoroväli 20 min voisi olla sopiva kummassakin päässä, eli vuoroväli 15/20/20/30. Kakkonenhan olisi ollut hyvä 13:n länsipäälle, mutta sähköbussisuunnitelmien takia se on poissa laskuista.
No olishan tuo 12 tarjonnaltaan sopiva Lamminpäähän ennemmin kuin Ryydynpohjaan niinkuin pöytäkirjassa väläytellään. Oikeastaan jos Ylöjärvi menee noin kuin esitetään, voisi Ryydynpohjan hoitaa esim. katkaisemalla linja 14 siten, että muodostuisi uusi linja Petsamo - Ryydynpohja. On melkeinpä harmi edelleenkin ettei Koljontieltä mitenkään pääse läpi Taysin puolelle, jotenkin tuo Petsamon reitti jää ikävästi kesken sen takia. Olisihan linja käytetympi ja kannattavampi jos sen voisi kiepauttaa ympäri sairaalan pihassa - ja miksei myöhemmin pitemmälläkin tuolla alueella kun se koko ajan rakentuu ja kehittyy.
 
Ihmettelen hieman intoa tehdä kaikista linjoista heilureita hinnalla millä hyvänsä. Jotenkin pitkille seutulinjoille säteislinja tuntuu luontevammalta kuin linjan liittäminen johonkin kysynnältään aivan erilaiseen lähiölinjaan. Esim. Irjalaan pitää kai tarjota 30 min vuoroväliä kaikkina aikoina myös iltaisin mutta Ylöjärvelle tunnin vuoroväli hiljaiseeen aikaan on tarkoituksenmukainen.
 
Saiskos jostain vinkkiä et miten noita tarjouksia lasketaan? Aina ihmetellyt et millä kaavalla niitä lasketaan.
 
Takaisin
Ylös