Tampereen joukkoliikenteen kilpailutus kohteista 28 - 29

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,559
Kohteiden 28 ja 29 kilpailutus on käynnistynyt. Hankintailmoitus

Kohteet ovat:

Kohde 28:
Linja 42 Tampere (Pyynikintori) - Sahalahti - Kuhmalahti - Kuhmoinen
Linja Orivesi - Eräjärvi - Pohja
Sopimuskausi 10.8.2015 - 31.5.2018
5 seutuliikennebussia
Rahdin kuljetus on sallittu

Kohde 29:
Linja 78 Nokia - Sarkola - Nokia
Sopimuskausi linjan 78 osalta on 10.8.2015-31.5.2018 + kahden vuoden optiokausi.
Linja 79 Siuro - Linnavuori - Nokia (arki-illan ja lauantain lähdöt)
Sopimuskausi linjan 79 osalta on 10.8.2015 - 9.8.2016 + yhden vuoden optiokausi.
1 bussi (joko matala tai seutuliikennebussi)

Molemmissa kohteissa hinnan painoarvo on 97 pistettä ja kalustopisteiden 3. Kalustopisteet määräytyvät tarjottujen bussien pisteiden keskiarvon mukaan ja pisteitä saa seuraavasti:
Euro 5: 1 piste
jäähdytysilmastointi: 1 piste
turvavyöt: 0,5 pistettä
säädettävät selkänojat: 0,5 pistettä

Kaluston on oltava tilaajavärityksessä. Päästötasovaatimus on Euro 3 ja maksimi-ikävaatimus 15 vuotta. Keski-ikävaatimusta ei ole.
 
maksimi-ikävaatimus 15 vuotta.

Onko Luopioisten linjalla alle 15-vuotiaita linja-autoja? Mahtavatko lähteä mukaan kilpailuun, jossa pitäisi värittää 5 autoa Tampereen joukkoliikenneväreihin? Ettei vain Tampere-Kuhmoinen-liikennöinti nyt siirtyisi toiselle liikennöitsijälle. Asiakirjoja tutkiskelin ja havaitsin iloisesti, että kerrankin maaseudun joukkoliikenneyhteys, jota ei ole heikentämässä vaan päinvastoin, ilmeisesti jopa parantamassa.
 
Onko Luopioisten linjalla alle 15-vuotiaita linja-autoja? Mahtavatko lähteä mukaan kilpailuun, jossa pitäisi värittää 5 autoa Tampereen joukkoliikenneväreihin? Ettei vain Tampere-Kuhmoinen-liikennöinti nyt siirtyisi toiselle liikennöitsijälle. Asiakirjoja tutkiskelin ja havaitsin iloisesti, että kerrankin maaseudun joukkoliikenneyhteys, jota ei ole heikentämässä vaan päinvastoin, ilmeisesti jopa parantamassa.

Luopioisten Linjalla on tällä hetkellä kaksi alle 15-vuotiasta autoa. Ei sinänsä liene kauhea investointi ostaa neljä käytettyä , jotka mahtuvat ikävaatimuksen sisään. Villi veikkaus kylläkin meikäläiseltä on, että joko Paunu, Helmikkala tai Pekola korjaa potin tuosta kilpailutuksesta..
 
Jos vain ovat kiinnostuneita. Luopioisten linjalla on tietysti siinä mielessä sellainen etu, että sen varikko sijaitsee Kyynärössä, josta on melkoisen lyhyt ja helppo matka mennä aloittamaan Pohjasta tai Kuhmoisista alkavia vuoroja.
 
Varikon sijainti on vain järjestelykysymys. Yksi paunun auto yöpyy nykyisellään kuhmalahdessa / pohjassa / en tiedä tarkemmin. Viereen pari lisää?
 
Varikon sijainti on vain järjestelykysymys. Yksi paunun auto yöpyy nykyisellään kuhmalahdessa / pohjassa / en tiedä tarkemmin. Viereen pari lisää?
On myös varikkoja ja "varikkoja". Joillakin varikoilla autot yöpyvät lämpimissä sisätiloissa, toisilla "varikoilla" autot yöpyvät "pohjolan tallissa". Yhtä kaikki - liikenteen hoito menestyksekkäästi kummallakin tavalla on osoittautunut vuosien saatossa täysin mahdolliseksi.

Toki yhden auton nukuttaa maaseudulla vaikkapa vakituisen kuljettajan pihassa (niin sovittaessa), mutta useamman auton parkkitilat alkaa vaatimaan jo jonkinlaisia infrajärjestelyjä käytännössäkin. Vähimmäisvaatimuksena nykyautojen osalta sähköliitäntä ylläpitolatausta varten etenkin silloin, kun autoilla ei ajeta päivittäin.
 
Paunu voitti molemmat kohteet. Jolin tiedote

Pöytäkirjakin kokouksesta on julkaistu. Molempiin kohteisiin tarjouksen jättivät Paunu ja Länsilinjat. Länsilinjojen tarjoukset hylättiin, koska niissä kalustoluettelot olivat tyhjiä. Siten tarjousvertailua ei tarvinnut suorittaa, koska Paunu oli ainoa hyväksyttävät tarjoukset jättänyt tarjoaja.
 
Viimeksi muokattu:
Paunu voitti molemmat kohteet. Jolin tiedote

Pöytäkirjakin kokouksesta on julkaistu. Molempiin kohteisiin tarjouksen jättivät Paunu ja Länsilinjat. Länsilinjojen tarjoukset hylättiin, koska niissä kalustoluettelot olivat tyhjiä. Siten tarjousvertailua ei tarvinnut suorittaa, koska Paunu oli ainoa hyväksyttävät tarjoukset jättänyt tarjoaja.

Vuosihinnat olivat ilmeisesti toisessa kohteessa noin 0,5 meur ja toisessa kohteessa noin 0,17 meur. Minkä suuruiset volyymit (esim. automäärät) noissa kohteissa oli? Yritän muodostaa käsitystä hintatasosta (menikö tappiollisena kuten Nokian liikenne Paunulle tai Vesilahti Länsilinjoille vai saatiinko tässä "tarjousyhteenliittymä" toimimaan kun kalustolomakekin jäi tyhjäksi?).

T: Lauri
 
Laskeskelin suoritteita helmikuun jolilan kokouksen liiteaineiston aikataulujen perusteella. Kyllä näyttää ihan rehdiltä kilpailulta.

Tuossa Kuhmoisten suunnan linjassa on ehkäpä kaksi 200 000 €/v -autokiertoa ja kaksi 100 000 €/v -autokiertoa, jos kalustolle ja hallinnolle ei laske mitään kustannuksia. Siis vähintään 600 000 €/v. Siten tuo 520 000 €/v on erittäin hyvä hinta Jolille.

Nokian osalta 160 000 €/v yhdelle autokierrolle menee kohtuu nahkoineen.

Vertailun vuoksi linjalla 25 neljä autokiertoa olivat yhteensä 1 021 000 €/v eli noin 254 000 €/v/autokierto.

Tampereella on seutukilpailutukset menneet todella kivasti. Pirkkala meni ok-hintaan Paunulle, siinä ei ainakaan ylihintaa maksettu. Vesilahti, Lempäälä ja Kangasala meni Länsilinjoille alehintaan, kuten Nokia Paunulle. Nyt nämä kaksi kohdetta meni niin ikään vakiintuneella hintatasolla.

Mielenkiinnolla odotan Ylöjärven kilpailua. Vaikea kuvitella miten hintataso voisi nousta. Ylöjärvi voi houkutella seudun ulkopuoleltakin tulijoita, kuten turkulaisia, Nobinaa, Transdeviä, PL:llää sekä toki seudun sisältä vaikka Vuolletta tai SatLia. Näin hintatason nostamisyritys voi helposti johtaa nykyiselle Ylöjärven liikennöitsijälle liikenteen menettämisen.
 
Paunu voitti molemmat kohteet.

Lieköhän linjan 42 Paunun omaan liikenteeseen siirtymässä sitten #66 ja #67. Näistä jälkimmäisessä ei ole leimaa tällä hetkellä, mutta oli kaivettu Kangasalan tallista Nekalaan. Ja ilmeisesti nykyistä 42:lla olevaa kalustoa sitten siirtyisi näihin kilpailutettuihin kohteisiin - lie vain ajan kysymys, koska #65 saa uuden ankeamman maalipinnan päällensä.
 
Lieköhän linjan 42 Paunun omaan liikenteeseen siirtymässä sitten #66 ja #67. Näistä jälkimmäisessä ei ole leimaa tällä hetkellä, mutta oli kaivettu Kangasalan tallista Nekalaan. Ja ilmeisesti nykyistä 42:lla olevaa kalustoa sitten siirtyisi näihin kilpailutettuihin kohteisiin - lie vain ajan kysymys, koska #65 saa uuden ankeamman maalipinnan päällensä.

Paunun #65 näkyi tänä aamuna olevan Kangasalan Automaalaamon pihassa menossa saamaan vissiinkin pilaajaväritystä..
 
Takaisin
Ylös