Sähköbusseja Tampereelle

Liittynyt
25 Kesäkuu 2005
Viestit
2,270
Aamulehden uutisen mukaan jo ehkä ensi vuonna hankintalistalla olisi noin 5 kpl sähköbusseja jollekin lyhyelle kaupunkilinjalle. Busseille tulisi latauspisteet päätepysäkeille, joista toinen sijaitsisi mahdollisesti Pyynikintorilla.

Sinänsä vaikea keksiä että mistä linjasta sitten lienee kyse. Kakkoslinja jutussa mainittiin, mutta sen liikennöintisopimus ei taida vielä ensi vuonnakaan päättyä.
 
Aamulehden uutisen mukaan jo ehkä ensi vuonna hankintalistalla olisi noin 5 kpl sähköbusseja jollekin lyhyelle kaupunkilinjalle. Busseille tulisi latauspisteet päätepysäkeille, joista toinen sijaitsisi mahdollisesti Pyynikintorilla.

Sinänsä vaikea keksiä että mistä linjasta sitten lienee kyse. Kakkoslinja jutussa mainittiin, mutta sen liikennöintisopimus ei taida vielä ensi vuonnakaan päättyä.

Ellei TJ toteuta hankintaa samalla tapaa kuin HSL hankkii sähköbusseja käyttöönsä; ostaa itselleen ja antaa ne liikennöitsijälle käyttöön.
 
Aamulehden uutisen mukaan jo ehkä ensi vuonna hankintalistalla olisi noin 5 kpl sähköbusseja jollekin lyhyelle kaupunkilinjalle. Busseille tulisi latauspisteet päätepysäkeille, joista toinen sijaitsisi mahdollisesti Pyynikintorilla.

Sinänsä vaikea keksiä että mistä linjasta sitten lienee kyse. Kakkoslinja jutussa mainittiin, mutta sen liikennöintisopimus ei taida vielä ensi vuonnakaan päättyä.

Ei löydy nykylinjastosta sellaista linjaa, vaan jotain muutoksia vaaditaa jos kakkosta ei sopimusten takia voi muuttaa, ja päätteen pitää olla Pyynikintorilla.
31 päättyy Pyynikintorille ja ajetaan lyhyillä autoilla, mutta niin harvaan, että se ei vaadi viittä autoa.
Kenties jos linja 11, jos päättäisi sen Pyynikintorille ja yhdistäisi sen länsipään esim. linjaan 12?
 
Ei löydy nykylinjastosta sellaista linjaa, vaan jotain muutoksia vaaditaa jos kakkosta ei sopimusten takia voi muuttaa, ja päätteen pitää olla Pyynikintorilla.
31 päättyy Pyynikintorille ja ajetaan lyhyillä autoilla, mutta niin harvaan, että se ei vaadi viittä autoa.
Kenties jos linja 11, jos päättäisi sen Pyynikintorille ja yhdistäisi sen länsipään esim. linjaan 12?
Linjaa 11 osittain nykyisin hoitavan Paunun (alun perin Veolian linjana 7 voittama) sopimus päättyisi sopivasti juuri vuonna 2016. Sarankulma-Toivio-(Pere)-Härmälä-Pyynikintori -liikenteen hoitoon tiheästi liikennöitynä tuo viisi autoa saattaisi juuri riittää niin, että vielä jäisi jonkin verran latausaikaa Pyynikintorille.

Toisaalta - nykykakkonen hoituu käytännössä kolmella autolla. Kun siihen laitettaisiin nykyisellä aikataulurakenteella viisi autoa kiertoon, päästäisiin sopivaan laitosmaiseen "tehokkuuteen" kertarysäyksellä :)
 
Ilmeisesti kakkosen nykyisen sopimuksen optioaikaa ei käytetä ihan loppuun saakka.

Kakkosen option käyttäminen loppuun asti on päätetty jo vuosia sitten. Liikenteen järjestely on joukkoliikennelautakunnan ensi viikon kokouksen esityslistalla. Siinä kerrotaan, että Länsilinjojen kanssa on neuvoteltu linjan 2 suoritteen siirtämisestä talviliikennekaudeksi 2016 - 2017 johonkin muuhun kohteeseen. Uusi kohde sovitaan syksyllä 2015, kun joukkoliikenneyksikön talvikauden 2016 - 2017 liikennöintisuunnitelmat ovat valmistuneet ja toisaalta sähköbussihankinnan tarkempi aikataulu on selvillä.
 
Sähköbussien hankinnan kilpailutus on nyt aloitettu. Hankintailmoitus (sisältää linkin tarjouspyyntöön)

Tällä kilpailutuksella hankitaan 4 sähköbussia ja latausasema Pyynikintorille. Kaikkien näiden on oltava toimitettuina viimeistään 30.9.2016. Busseissa on oltava vähintään 32 istumapaikkaa + 3 klaffia ja yhteensä vähintään 70 matkustajapaikkaa.
 
Yle Tampereen Facebook-päivityksessä on kuva TKL #13:sta, jolla on viime päivinä muiden sähköbussien ohessa suoritettu runsaasti koeajoja ympäri Tamperetta. Ne eivät taida kuitenkaan vielä olla rekisterissä. Pyynikintorin latausasemalla on ollut parhaimmillaan jopa 2 sähköbussia yhtä aikaa. Muutkin autot lienevät jo Tampereella, ja Aamulehden mukaan sähköbussiliikenteen aikakausi saa alkunsa maanantaina 19.12. linjalla 2 kello 10.16 Pyynikintorilta yhdellä bussilla.
 
Foorumin jäsenen "kalle." viestin perusteella Sähkö-Solarikset rekisteröitiin 15.12. eli torstaina.

kalle.:n viesti
Kyllä, juuri näin. Toki autot ja latausasemat olisivat olleet valmiina rekisteröintiin ja vaikka liikenteen aloitukseenkin jo aikaisemminkin, mutta kuljettajien kouluttaminen on ollut pullon kaulana. Nyt käsittääkseni kuitenkin on sen verran kuljettajia koulutettu että liikennettä voidaan käynnistää vaiheittain ensi viikon alusta alkaen.
 
Kyllä, juuri näin. Toki autot ja latausasemat olisivat olleet valmiina rekisteröintiin ja vaikka liikenteen aloitukseenkin jo aikaisemminkin, mutta kuljettajien kouluttaminen on ollut pullon kaulana. Nyt käsittääkseni kuitenkin on sen verran kuljettajia koulutettu että liikennettä voidaan käynnistää vaiheittain ensi viikon alusta alkaen.

Saas nähdä osuuko kohdalle, ma-ke kyllä olis linjaa 2 ajettavana. Sen lyhyen ajokokemukset perusteella kyllä ihan oivilta peleiltä vaikuttavat sähköbussit.
 
Huomenna sitten kello 10.16 PYY-RAU lähdölle olisi tarkoituksena että dieselbussi vaihdetaan pois ja akkusähöbussi tilalle.
Käytännössä taitaa akkusähköbussi olla jo hieman aiemmin torilla, jolloin siihen voi media ja toivoakseni myös yleisö tutustua ennen vuorolle lähtöä.

Sitten vaan pysäkille jonottamaan, kuka saa kunnian olla ensimmäinen asiakas akkusähköbussiliikenteessä Tampereella.
 
Takaisin
Ylös