Sähköbusseja Tampereelle

Kovin olivat ihmiset tänään kiinnostuneita sähköbussista. Ite ajelin sähköbussin jälkeen kulkevaa autokiertoa just samaan aikaan kun se aloitti, osa taisi olla pettyneitä kun "joutuivatkin" tavalliseen bussiin :)
 
Kovin olivat ihmiset tänään kiinnostuneita sähköbussista. Ite ajelin sähköbussin jälkeen kulkevaa autokiertoa just samaan aikaan kun se aloitti, osa taisi olla pettyneitä kun "joutuivatkin" tavalliseen bussiin :)
Tosiaan ensimmäiselle lähdölle Pyynikintorilta vaikutti olevan väkeä jo poikkeuksellisen paljon.

Itse koin auto vasta 17:48 vuorolla RAU-PYY rautatieasemalta alkaen. Sangen ripeä oli kyllä liikkeissään, joutais tuo Hämeenkatu asfaltoida ja nostaa nopeusrajoituski 60km/h, niin ei mene Solariksen menohalut hukkaan ;) Samalla vuorolla ollut nuoriso muuten puhui ”teslabussista”.

Yle Tampere sai kanssa juttua aikaiseksi, http://yle.fi/uutiset/3-9361562?origin=rss
 
Tosiaan ensimmäiselle lähdölle Pyynikintorilta vaikutti olevan väkeä jo poikkeuksellisen paljon.

Itse koin auto vasta 17:48 vuorolla RAU-PYY rautatieasemalta alkaen. Sangen ripeä oli kyllä liikkeissään, joutais tuo Hämeenkatu asfaltoida ja nostaa nopeusrajoituski 60km/h, niin ei mene Solariksen menohalut hukkaan ;) Samalla vuorolla ollut nuoriso muuten puhui ”teslabussista”.

Yle Tampere sai kanssa juttua aikaiseksi, http://yle.fi/uutiset/3-9361562?origin=rss

katos, mäkin olin päässyt juuttuun, auton #64 ratissa :)
 
Paljonko istumapaikkoja näissä sähkö-Solarikseissa on? Ja millä linjalla hybridit nyt kulkevat?
 
Oli ainakin jo kello 11 aikoihin aamupäivällä tuo #16. Ilmeisesti vaihdettu sitten nimenomaan sen #13 tilalle, kun sitä ei enää silloin näkynyt. Minkähän lie takia.
Olin ymmärtävinäni että kuljettaja koulutus on vielä kesken ja sen takia ei voida sähköautoa joka vuorossa pitää.
Lisäksi autot 14-16 menivät juuri IJ2010-laiteasennuksiin. 16 haettiin sinne tänää kesken päivän. Laitteet tulivat toimittajaltaan vasta tällä viikolla joten aiemmin ei ole onnistunut.

Muutamaa viestiä aiemmin kysyttyyn niin istuimia on lv-paikka mukaan luettuna 35. Hybridit siirtynee aikanaan linjalle 5, nyt toinen on linjalla 2, toinen jonottaa kolarikorjaukseen.
 
Tulipahan itsekin viimein kokeiltua ja dokumentoitua sähköbussi, TKL #14 (OVC-414) linjalla 2. Muut autot kyseisellä linjalla olivat tänään TKL #12, #658 ja #659 - se oli siis ainoa sähköauto. Ei tule äkkiseltään mieleen sellaista autoa, joka olisi kiihtyvyydeltään parempi kuin nämä uudet sähkö-Solarikset. Keskioven varoitusääniviiveestä huolimatta ovet olivat toiminnaltaan myös hyvin ripeät verrattuna moneen muuhun autoon. Ovijärjestys 1+2+2 tuo avaruutta ja helpottaa varsinkin näin lyhyellä, tiheäliikenteisellä ja asiakaskunnaltaan (eläkeläiset ja huonompikuntoiset, joita kulkee paljon johtuen esimerkiksi vanhainkotien läheisyydestä) hitaammalla linjalla liikenteen sujuvuutta verrattuna hybridien 1+2+0 ovijärjestykseen, joissa etenkin perältä joutuu kömpimään pitemmän matkan oville. Aikataulutkin ovat sen verran löysät, että toisinaan Pyynikintorille saapuessaan auto saa edellisen vuoron kiinni 12 minuutin vuorovälillä, joten latausaikaakin jää reilusti. Edestakaisen matkan jälkeen akun varaus pysytteli edelleen ainakin silmämääräisesti sisätilan informaationäytön mukaan 75%:n tuntumassa, joten autoilla voinee hyvin ajella myös pitempääkin reittiä. Linja 2 on kuitenkin hyvin sopiva vaihtoehto näin alkuun.

 
Edestakaisen matkan jälkeen akun varaus pysytteli edelleen ainakin silmämääräisesti sisätilan informaationäytön mukaan 75%:n tuntumassa, joten autoilla voinee hyvin ajella myös pitempääkin reittiä. Linja 2 on kuitenkin hyvin sopiva vaihtoehto näin alkuun.

75 - 77% oli varausta jäljellä keskiviikko aamulla aina kierroksen jälkeen (pikalataukseen meni kokonaisuudessaan noin 4 min että akut oli taas 90%). Iltapäiväruuhkassa varmaan saattaa olla hieman vähemmän varausta jäljellä, mutta kyllähän tuolla 3 - 4 kierrosta hyvinkin ajelee ilman pelkoa latauksen loppumista.
 
75 - 77% oli varausta jäljellä keskiviikko aamulla aina kierroksen jälkeen (pikalataukseen meni kokonaisuudessaan noin 4 min että akut oli taas 90%). Iltapäiväruuhkassa varmaan saattaa olla hieman vähemmän varausta jäljellä, mutta kyllähän tuolla 3 - 4 kierrosta hyvinkin ajelee ilman pelkoa latauksen loppumista.

onkos tuosta tullu mitään ohjetta että joka sivulla tarvis pikaladata? Ainakaan kaikki ei ole niin tehny, kun viettäneet sen 12 min viereisessä kioskissa. Sinänsä linja on muutenkin niin optimaalinen tähän kokeiluun että vaikka olis jotain poikkeuksellista liikennekaaosta reitillä ja päättärille ei jäisikään sitä 12–14 minuuttia, niin silti päästään maaliin kerta toisen jälkeen.

Linjalla 2 tuo ylimääräinen pikalatausmahdollisuus saatiin laittamalla neljäs auto linjalle. Nykyistä linjastoa jos tutkii, voisi löytää potentiaalisia sähkökohteita, joskin useimpien pääte on Keskustorilla, eikä siellä missä tämä lataamo. Ja sekin Keskustorin joutoaika sulaisi ajelussa Pyynikintorille. Mutta jos lähtökohta on, että jokaiselle sähköistettävälle linjalle tarvii laittaa yksi auto lisää kiertoon, ollaan väärillä jäljillä.
 
Linjalla 2 tuo ylimääräinen pikalatausmahdollisuus saatiin laittamalla neljäs auto linjalle. Nykyistä linjastoa jos tutkii, voisi löytää potentiaalisia sähkökohteita, joskin useimpien pääte on Keskustorilla, eikä siellä missä tämä lataamo. Ja sekin Keskustorin joutoaika sulaisi ajelussa Pyynikintorille. Mutta jos lähtökohta on, että jokaiselle sähköistettävälle linjalle tarvii laittaa yksi auto lisää kiertoon, ollaan väärillä jäljillä.

Eikös 2:lla kuitenkin samalla tihennetty vuoroväli 15 minuutista 12 minuuttiin? Kierrosaika piteni siten vain 3 minuutilla. Käsittääkseni kakkonen kulkee varsin hyvillä kuormilla, joten tuo neljännen auton lisäys olisi voinut olla tarpeen ilman sähköbussejakin. Nyt linjan palvelutaso alkaa olla jo aika lähellä sitä, että sen reitin varrella voi liikkua joukkoliikenteellä spontaanisti aikatauluista riippumatta.
 
Takaisin
Ylös