Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Näytetään tulokset 31-42/42

Viestiketju: Sähköbusseja Tampereelle

  1. #31

    Liittynyt
    17.09.2009
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    683

    oletus Vs: Sähköbusseja Tampereelle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut killerpop Näytä viesti
    onkos tuosta tullu mitään ohjetta että joka sivulla tarvis pikaladata? Ainakaan kaikki ei ole niin tehny, kun viettäneet sen 12 min viereisessä kioskissa. Sinänsä linja on muutenkin niin optimaalinen tähän kokeiluun että vaikka olis jotain poikkeuksellista liikennekaaosta reitillä ja päättärille ei jäisikään sitä 12–14 minuuttia, niin silti päästään maaliin kerta toisen jälkeen.
    Ihan akkujen kestävyyden kannalta joka kierroksella ei ole järkevää ladata. Jolin suunnasta tuo ohje joka kierroksen jälkeiseen lataukseen on tullut, mutta taas tehtaan oma henkilökunta puhui, että akkujen kestoaika pitenee, kun ei lataa joka kierroksella. Jostain kumman syystä haluan uskoa tekniikasta perillä olevia henkilöitä tässä asiassa enemmän. Toki etenkin iltapäiväruuhkaa arkena tuo tulee itsekin latailtua täyteen varmuuden vuoksi, muuten tulee kyllä pari-kolme kierrosta mentyä lataamatta.

    Sen virroittimenhan pystyy jättämään ylös lataamaan ja menemään kioskille kahville, virroitin laskee sitten alas, kun on valmista.

  2. #32
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    23.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    3071

    oletus Vs: Sähköbusseja Tampereelle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska Näytä viesti
    Eikös 2:lla kuitenkin samalla tihennetty vuoroväli 15 minuutista 12 minuuttiin.
    Toki tihentyi, mutta samalla kalustomäärällä päästään 9 minuutinkin vuoroväleihin. Nyt tilannehan on se, että edellinen saapuu hyvissä ajoin ennenku seuraava saa edes lähtölupaa, saatikka ne sähköautot pääsis pukkaamaan orren kohti lataamoa.
    Bussikirjasto | Suomen kirjastoautot

    Nämä ovat vakioita.

  3. #33
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3554

    oletus Vs: Sähköbusseja Tampereelle

    Pilottivaiheessa on varmaankin mielekkäämpää järjestää taukoa latauspisteen päähän hieman yli todellisen tarpeen kuin sen alle, ts. halutaan pelata varman päälle. Aikanaan sitten pärjättäneen kokeiluvaihetta lyhyemmillä päätepysäkkiajoilla.

  4. #34
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    940

    oletus Vs: Sähköbusseja Tampereelle

    TKL 14 poikkesi pyynikintorille 29.12.2016 noin kello 20,10, ilmeisesti testiajoa.
    Nimi: WP_20161229_20_07_59_Rich.jpg
Katselukertoja: 1651
Koko: 107,9 KBNimi: WP_20161229_20_08_33_Rich.jpg
Katselukertoja: 1556
Koko: 54,1 KBNimi: WP_20161229_20_09_01_Rich.jpg
Katselukertoja: 1653
Koko: 88,9 KB

  5. #35
    scala avatar
    Liittynyt
    31.05.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    56

    oletus Vs: Sähköbusseja Tampereelle

    #16 väsähti juuri koskipuistoon. Hitaasti pääsi linjojen 9 ja 6 pysäkiltä omalle pysäkilleen. Jätti siihen matkustajat ja laittoi ei linjalla-kilven

  6. #36

    Liittynyt
    28.08.2008
    Viestejä
    200

    oletus Vs: Sähköbusseja Tampereelle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut scala Näytä viesti
    #16 väsähti juuri koskipuistoon. Hitaasti pääsi linjojen 9 ja 6 pysäkiltä omalle pysäkilleen. Jätti siihen matkustajat ja laittoi ei linjalla-kilven
    Näinpä ja syykin on jo tutkittu. Lataukset oli suoritettu väärin ja kennojen jännite-ero kasvaessa automatiikka suojasi akuston ja lopetti ajon jatkumisen. Suojaus toimii siis kuten pitääkin, mutta toimintatapoja ja koulutusta pitänee kehittää.

  7. #37

    Liittynyt
    28.03.2016
    Viestejä
    16

    oletus Vs: Sähköbusseja Tampereelle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kalle. Näytä viesti
    Näinpä ja syykin on jo tutkittu. Lataukset oli suoritettu väärin ja kennojen jännite-ero kasvaessa automatiikka suojasi akuston ja lopetti ajon jatkumisen. Suojaus toimii siis kuten pitääkin, mutta toimintatapoja ja koulutusta pitänee kehittää.
    Voiko kuljettaja ladata väärin?

  8. #38

    Liittynyt
    23.04.2013
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    284

    oletus Vs: Sähköbusseja Tampereelle

    https://www.aamulehti.fi/a/201428752

    TKL:n kalustopäällikkö herättelee keskustelua johdinautoista.

    Itsekin haluaisin nähdä enemmän keskustelua näistä, koska nykyistä katuinfraa hyödyntäen olisi mahdollista laskea liikenteen päästöjä melkoisesti. Akkubussien valmistuksessa nykyteknologia on vielä tiukilla akkuken valmistuksen suhteen, joka on sekä kallista että tuossa mittakaavassa myös ympäristölle haitallista.

    Näkisin potentiaalia erityisesti tiheillä linjoilla, joita tuskin ollaan muuttamassa lähivuosikymmeninä ratikkalinjoiksi (6, tuleva 7, 9, 10...)

    Ja huomionarvoista tässä se, että johdinautoa verrattaisiin nyt tavallisen bussin ja akkubussin, ei ratikan kanssa.

  9. #39

    Liittynyt
    02.08.2016
    Viestejä
    18

    oletus Vs: Sähköbusseja Tampereelle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Precise Näytä viesti
    Ja huomionarvoista tässä se, että johdinautoa verrattaisiin nyt tavallisen bussin ja akkubussin, ei ratikan kanssa.
    Tuo on todellakin huomionarvoista ja hyvä lähtökohta keskustelulle.

    Aloin kuitenkin miettiä, kuinka hyvin raitiotie ja johdinautoverkko sopivat yhteen. Kummankin järjestelmän ajolankoja tuskin voi asentaa samalle katuosuudelle. Vai voiko? Tietääkö joku, onko ulkomailta jo kokemuksia aiheesta?

  10. #40
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3554

    oletus Vs: Sähköbusseja Tampereelle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ahalm Näytä viesti
    Kummankin järjestelmän ajolankoja tuskin voi asentaa samalle katuosuudelle. Vai voiko? Tietääkö joku, onko ulkomailta jo kokemuksia aiheesta?
    Ei siihen teknistä estettä ole, jopa yhteiset pysäkit ovat teknisesti mahdollisia, esimerkkikuva Zürichistä. En tiedä, kuinka mielekästä tuo on, mutta tekniikka itsessään ei ole este.

    Helsingissä linjan 14 johdinautot aikanaan kulkivat mm. Fredrikinkadulla ja Runeberginkadulla samalla kadulla raitiovaunujen kanssa. Kahden liikennemuodon väliset ilmajohtoristeykset ovat vaativia, siksikään johdinautoja ei välttämättä ole järkevää tieten tahtoen tuoda raitioteiden kanssa päällekkäisille osuuksille. Akullisten johdinautojen järjestelmissä toki ilmajohdot voi jättää pois sellaisilla alueilla, joissa ajolankoja muuten jouduttaisiin vetämään ristiin rastiin.
    Viimeisin muokkaaja Rattivaunu; 29.01.2019 kello 18:16.

  11. #41
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    23.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    3071

    oletus Vs: Sähköbusseja Tampereelle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Precise Näytä viesti
    https://www.aamulehti.fi/a/201428752

    TKL:n kalustopäällikkö herättelee keskustelua johdinautoista.
    Mukavaa, että taas pidän laadukkaasta journalismista, mutta AL:n paperisessa versiossa kerrottiin faktana, että nykyisin busseja olisi 250 kpl. Omilla listoillani on tällä hetkellä 154 kpl, joista alkuvuonna muutama on ajanut viimeiset ajonsa. No sata sinne tänne, mutta missähän piilossa nuo sata muuta TKL:n reserviin kuuluvaa autoa mahtaa olla...?
    Bussikirjasto | Suomen kirjastoautot

    Nämä ovat vakioita.

  12. #42
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1797

    oletus Vs: Sähköbusseja Tampereelle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut killerpop Näytä viesti
    Mukavaa, että taas pidän laadukkaasta journalismista, mutta AL:n paperisessa versiossa kerrottiin faktana, että nykyisin busseja olisi 250 kpl. Omilla listoillani on tällä hetkellä 154 kpl, joista alkuvuonna muutama on ajanut viimeiset ajonsa. No sata sinne tänne, mutta missähän piilossa nuo sata muuta TKL:n reserviin kuuluvaa autoa mahtaa olla...?
    Jospa tuohon lukuun on erehdyksessä ja asioista tietämättömänä (=toimittajat...) sisällytetty myös muiden nysse-liikennöitsijöiden paikkurikalusto. Siinä tapauksessa luku lienee aika lähellä tuota, tai hieman yli.

    Mitä tulee rollikoihin, niin sanoisin että varsin huvittavaksi on mennyt touhu varsinkin viimeisen viiden vuoden aikana. Kun ratikkaa suunniteltiin ja lobattiin, ei suostuttu edes katsomaan muita vaihtoehtoja. Pelin henki oli vahvasti joko ratikka tai ei, jolloin todellisuus saatiin erilaisin keplottelukonstein sekä valheellisten mainospuheiden ja korulauseiden avulla näyttämään ratikalle suotuisalta. Itse en toki kovin suuresti arvosta katujen ylle ripustettuja johtoja kaupunkikuvaa rumentavana tekijänä, mutta jo kahdella nivelellä varustetut 24 metriset rollikat (tai superbussit) muutamalla runkoreitillä (tai jo pelkästään kolmoslinjalla) olisivat olleet ratikkaa reilusti yli 50% edullisempia järjestelmänä. Kuitenkin ratikkaa väkisin lobbaava taho ei halunnut edes vilkaista saati tutkia moista vaihtoehtoa. Ei, kaupungin talous oli määrä keikauttaa ratikkahankkeen avulla lähelle konkurssia ja keskustan pääväylät tukkia niin että liikenneolosuhteet vaikeutuisivat ja hidastuisivat oleellisesti jolloin keskustan vetovoima erityisesti ostostelualueena vähenisi.

Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kiinalaisia sähköbusseja Tanskaan
    kirjoittanut Nak foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 27.04.2011, 20:15
  2. Hybridibusseja Tampereelle
    kirjoittanut K V foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 07.02.2010, 17:09
  3. Mäntästä suoraan Tampereelle
    kirjoittanut Compact foorumissa Junat
    Vastauksia: 56
    Viimeisin viesti: 25.11.2009, 07:05
  4. Rollikat takaisin Tampereelle?
    kirjoittanut ultrix foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 08.12.2008, 06:42
  5. Mistä Tampereelle oma Jokeri ?
    kirjoittanut Multsun poika foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 13.11.2005, 09:49

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •