Sähköbusseja Tampereelle

Pieni taitaa olla.

Näin äsken yhden sisäkuvan 7900E:stä googlettamalla "Volvo 7900E interior" ja siinä ainakin ero hybridi-7900:aan oli takaosassa, jossa on 5 istuinta kolmen sijaan, kun se jäähdytinkoppi on ilmeisesti otettu pois sähköversiossa. Mikähän on 7900E:n maksimipaikkaluku, jos takaovea ei ole?
 
34+1 on suurin mahdollinen istumapaikkojen määrä. Lisää tietoa löytyy esitteestä: https://www.volvobuses.fi/content/d.../our-offering/documents/Brochure_7900E_EN.pdf

Trafi kertoo Tampereella koekäytössä olevan MUY-790:n istumapaikkamääräksi 39, seisomapaikkoja 40. Sitä en osaa sanoa, onko tuossa 39:ssä mukana kuljettajan paikka ja/tai klaffipenkkejä. Sinänsä 39 ei olisi mahdoton määrä 12-metriseen takaovettomaan autoon, kun sen verran kiinteitä istumapaikkoja on mm. useimmissa Suomen VDL Citeoissa.
 
Trafi kertoo Tampereella koekäytössä olevan MUY-790:n istumapaikkamääräksi 39, seisomapaikkoja 40. Sitä en osaa sanoa, onko tuossa 39:ssä mukana kuljettajan paikka ja/tai klaffipenkkejä. Sinänsä 39 ei olisi mahdoton määrä 12-metriseen takaovettomaan autoon, kun sen verran kiinteitä istumapaikkoja on mm. useimmissa Suomen VDL Citeoissa.

Tosiaan, tuo lienee vanhempi esite. Tuota autoa esittelevässä jutussa mainitaan 41 paikkaa, olisiko 39+2 klaffia? Täyttää kuitenkin HSL:n A1-määritelmän.
 
Tosiaan, tuo lienee vanhempi esite. Tuota autoa esittelevässä jutussa mainitaan 41 paikkaa, olisiko 39+2 klaffia? Täyttää kuitenkin HSL:n A1-määritelmän.

39 istumapaikkaahan on yhtä paljon kuin esim. VDL*Citea LLE-127:ssä, jolloin uusi sähkö-Volvo saattaa hyvinkin saada paljon markkinoita Suomessa (myös HSL-alueella). Ite pidän tätä Volvon sähköbussia tervetulleena myös HSL-alueelle.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:54 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:53 ----------

Trafi kertoo Tampereella koekäytössä olevan MUY-790:n istumapaikkamääräksi 39, seisomapaikkoja 40. Sitä en osaa sanoa, onko tuossa 39:ssä mukana kuljettajan paikka ja/tai klaffipenkkejä. Sinänsä 39 ei olisi mahdoton määrä 12-metriseen takaovettomaan autoon, kun sen verran kiinteitä istumapaikkoja on mm. useimmissa Suomen VDL Citeoissa.

Kuljettajan paikkaa en kyllä usko että lasketaan ikinä mukaan. :wink:
 
39 istumapaikkaahan on yhtä paljon kuin esim. VDL*Citea LLE-127:ssä, jolloin uusi sähkö-Volvo saattaa hyvinkin saada paljon markkinoita Suomessa (myös HSL-alueella). Ite pidän tätä Volvon sähköbussia tervetulleena myös HSL-alueelle.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:54 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:53 ----------



Kuljettajan paikkaa en kyllä usko että lasketaan ikinä mukaan. :wink:


39 paikkaa tuntuu jo hyvältä.
 
Sähkö-Volvo lienee jo ollut linjalla, vaan en tiedä missä vuorossa tarkkaan ottaen. Ilmeisesti linjoilta 11 ja 27 voi bongata.
 
Sähkö-Volvo lienee jo ollut linjalla, vaan en tiedä missä vuorossa tarkkaan ottaen. Ilmeisesti linjoilta 11 ja 27 voi bongata.

Olihan se, ajeli ainakin 7:40 ja 8:40 lähdöt Keskustorilta linjaa 27 ja tuli paluun sitten kaiketi linjana 11. Ja toki iltapäivästäkin, vaan eipä tullut katsottua kelloa havaitessa se linjaa 11 etelään. Ainakin sivulinjakilpi oli toiminnassa tänään 6.3. mutta keulan kanssa taisi olla jotain isompaa ongelmaa.
.
 
Tänä aamuna oli etulinjakilpikin kunnossa. Etuoven luona oleva matto on ihan hyvä lisä. Tai olettaisin, että siihen jää suurin osa lumesta ja loskasta.
 
Osana Tampereen seudun bussiliikenteen käyttövoimamuutoksia koskevia selvityksiä on tilattu simulointi ja analyysi joidenkin bussilinjojen muuttamisesta sähköisiksi. Tarkasteluun otetaan linjat 1, 2, 5 ja 38. VTT:n tarjouksesta selviää mm. että linjalle 1 simuloidaan sähkönivelbusseja ja linjalle 5 simuloidaan sähkötelibusseja.

Joukkoliikennejohtajan viranhaltijapäätös 3.9.2020:

https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Vi...kobussiliikenteeseen_liittyvien_simul(151584)
 
Tarkasteluun otetaan linjat 1, 2, 5 ja 38.
Mielenkiintoinen juttu. Tässä on varmaankin kyseessä syksyllä 2021 aloittavat uudet linjat, tuosta joukosta vain kakkonen säilyy nykyisellään. Mutta onko vitoselle ja 38:lle tulossa sittenkin yhteinen pääte Hervantaan, vai miten tuossa ajatellaan yhteisen laturin mahdollista hyödyntämistä? Oman muistikuvani mukaan linjan 5 pääte tulisi Länsi-Hervantaan ja 38:n Hervantakeskukseen. Tietenkin sekin on yksi mahdollisuus, että toisen linjan bussit ladataan muualla kuin päättärillä.
 
FB:ssä olevan tiedon mukaan Tampereelle ei olisi tulossa sähköbusseja 2021 muuten kuin tuolle yhdelle linjalle joka kuului ratikan kilpailutukseen.
 
Takaisin
Ylös