Sähköbusseja Tampereelle

FB:ssä olevan tiedon mukaan Tampereelle ei olisi tulossa sähköbusseja 2021 muuten kuin tuolle yhdelle linjalle joka kuului ratikan kilpailutukseen.
Eikä tule sillekään, koska linjan 18 liikenne siirtyy Pohjolan Liikenteelle vasta vuonna 2022. Ensi vuonna ei TKL myöskään taida hankkia lainkaan uutta kalustoa. Tarvettakaan ei toisaalta ole kun tuotantomäärä supistuu. Rauhassa sitten voidaan pystyttää infraa valmistautuen sähköbussien hankintaan, joita kait sitten vuonna 2022 jo hankitaan...
 
lisää sähköbusseja Tampereellekin

"Suomen on direktiivin mukaan varmistettava, että uusista linja-autohankinnoista ensimmäisellä hankinta-ajanjaksolla 41 prosenttia ja toisella hankinta-ajanjaksolla 59 prosenttia on ympäristöystävällisiä.

• Vaatimukset koskevat ainoastaan paikallisliikenteen busseja.

• Ympäristöystävälliseksi linja-autoksi määritellään ajoneuvo, joka kulkee vaihtoehtoisella polttoaineella kuten sähkö, vety, kaasu tai biopolttoaine.

• Kummankin hankinta-ajanjakson aikana puolet ympäristöystävällisistä linja-autoista tulee olla täyssähköbusseja eli ensimmäisellä jaksolla 20,5 prosenttia ja toisella jaksolla 29,5 prosenttia. Tämä tavoite on porrastettu alueelliset erot huomioiden."

https://www.lvm.fi/-/lisaa-vahapaas...eu-direktiivi-toimeenpanoon-elokuussa-1438505
 
Tähän olisi tietysti voinut laittaa suoraan myös Tampereen tilaajaviranomaiselle asetetut vaatimukset päästöttömille busseille, jotka ovat ensimmäisellä hankinta-ajanjaksolla 15% ja toisella 25%. Sähköbussien kokonaistaloudellisuus näyttää nyt niin hyvältä, että tuo näyttäisi täyttyvän markkinaehtoisesti, vaikkei Nysse vaatisikaan sähköbusseja erikseen tai edes antaisi niistä lisäpisteitä.
 
Nysse kertoo nettiuutisissaan, että Pohjolan Liikenne tuo Tampereelle 26 uutta sähköbussia vuonna 2022. Uutisen mukaan bussit ovat Yutongeja.

Samasta aiheesta on uutinen myös Pohjolan Liikenteen verkkosivuilla.

Aamulehti kertoo artikkelissaan (maksumuuri), että autoista 17 kpl menee linjoille 5 ja 10. Samassa jutussa mainitaan, että Teiskon suunnan linjoja 90–94 ajetaan seitsemällä bussilla, joista 2 kpl tulee olemaan sähköbusseja. Loput Yutongit menevät linjalle 18 (ja yksi oletettavasti vara-autoksi, kun linjaa 18 ajetaan nyt TKL:n toimesta kuudella autolla).

https://www.aamulehti.fi/autojaliikenne/art-2000008300706.html
 
Sähkönivelbussien luulisi sopivan ainakin Vuoreksen viitoselle, mutta niitä siis tuskin on tulossa. Samanlaiset BYDit kuin HSL:n linjoilla 20, 30 ja 40 toimisivat hyvin, tilaa riittää ja pysäkkiajat jää lyhyiksi kun kaikista ovista voi mennä sisään.
 
AL kertoo PL:n uusien sähköbussien syventävän Paunun ahdinkoa:

40 Paunun bussia seisoo tyhjänpanttina, koska pikavuorot eivät vedä – ahdinkoa syventää, kun uusi kilpailija tuo Tampereelle 26 uutta sähköbussia
Tampereella uusi toimija Pohjolan Liikenne on voittanut kaksi viimeisintä Tampereen joukkoliikenteen kilpailutusta. ”Emme osta enää yhtään uutta dieselbussia, olemme tehneet selkeän linjauksen.”


https://www.aamulehti.fi/autojaliik...&utm_source=is.fi&utm_content=artikkeli-oikea
 
Sähkönivelbussien luulisi sopivan ainakin Vuoreksen viitoselle, mutta niitä siis tuskin on tulossa. Samanlaiset BYDit kuin HSL:n linjoilla 20, 30 ja 40 toimisivat hyvin, tilaa riittää ja pysäkkiajat jää lyhyiksi kun kaikista ovista voi mennä sisään.

Mä taas uskon että sähköniveliä tulee Tampereelle jossain vaiheessa. Vaikka Bydejä tai sitten Volvo 7900AE-autoja. Ja eiks se täyssähköisyys laske nivelbussin kallista hintaa huomattavasti? koska nivelbussien hankinnasta huhuiltiin täällä jo pari vuotta sitten, niin pidän ainakin ite hyvin todennäköisenä että sähköniveliä alkaa pian näkymään myös Tampereen kaduilla mikäli HSL-alueen Bydit osoittautuvat luotettaviksi ja toimiviksi peleiksi. Ja kun ottaa vielä huomioon että sähköniveliä löytyy ainakin toistaiseksi paljon laajemmin kuin sähkötelejä, mistä ei esim. tamperelaisten suosikkimerkki Volvo ole toistaiseksi uutisoinutkaan.
 
Sähkönivelbussien luulisi sopivan ainakin Vuoreksen viitoselle, mutta niitä siis tuskin on tulossa. Samanlaiset BYDit kuin HSL:n linjoilla 20, 30 ja 40 toimisivat hyvin, tilaa riittää ja pysäkkiajat jää lyhyiksi kun kaikista ovista voi mennä sisään.

Tai eivät jää. Riippuu pysäkkien pituudesta ja muusta liikenteestä. Tatin haitaribussi ei mahdu pysäkille, jos siinä on toinen bussi, pituudesta riippumatta. Pysäkkiaikaan on tullut valitettavan yleinen komponentti: pysäkille pääsyn odottelu ovet kiinni.
 
Mä taas uskon että sähköniveliä tulee Tampereelle jossain vaiheessa.
Eikös jotkut TTY:n (vai minkä?) nörtit ole parhaillaan simuloimassa sellaisia linjalle 8? Ainakin sellainen uutinen oli jossain vaiheessa. Kun TKL ei tänäkään vuonna osta mitään kalustoa, niin voisiko ensi vuonna hankintalistalla olla sellaisia? Kuitenkin näyttää siltä, että TKL:lle on varattu hommia ainakin linjojen 7 ja 8 liikennöitsijänä, ja sellaiset bussit niille sopisivat, joskin 7:lle varmaan riittäisi telitkin.
 
Tarvitseeko PL yhtään dieseltelejä Tampereelle vara-autoiksi jolloin HSL-alueelta voisi mahdollisesti siirtyä muutaman dieselteli Tampereelle? ite pidän PL:n tuloa Nysse-alueelle hyvänä asiana ja toivottavasti PL menestyy lähivuosina hyvin noustessaan yhdeksi Nysse-alueen suurimmaksi operaattoriksi.
 
Olen jutellut Väinö Paunu Oy:n joidenkin kuljettajien kanssa ja kaikki pitivät Pohjolan Liikennettä heidän kannalta huonona juttuna.

Valtion firma, voi ostaa halvalla niitä busseja, on rahaa. Ostaa paljon. Ei niiden kanssa voi kilpailla. Jää kilpailutuksissa jalkoihin. Minulla ei ole mitään sähköbusseja vastaan, ovat itse asiassa melko hyviä, mutta Länsilinjat Liikenne ja Väinö Paunu ei tule niitä koskaan hankkimaan tässä taloustilanteessa. Sitten heihin osui lisäuutinen: Pirkkalan varikko Paunulta lopetetaan, koska kesäkuusta 2022 he eivät enää aja Pirkkalassa (hävisivät kilpailutukset). Autot viedään Nekalaan.

Se niistä sähköbusseista Pohjolan Liikenteeltä, ei tiedä hyvää muille toimijoille, ja se PTL on bussien Lidl eli voivat voittaa vielä monet kilpailutukset.
 
Minulla ei ole mitään sähköbusseja vastaan, ovat itse asiassa melko hyviä, mutta Länsilinjat Liikenne ja Väinö Paunu ei tule niitä koskaan hankkimaan tässä taloustilanteessa.
Mielenkiintoinen väite. Etenkin sen takia, että toisaalla on uutisoitu, että Länsilinjat hankkii 13 uutta akkusähköbussia vuonna 2022.
 
Mielenkiintoinen väite. Etenkin sen takia, että toisaalla on uutisoitu, että Länsilinjat hankkii 13 uutta akkusähköbussia vuonna 2022.
Paunulla ainakaan ei sellaisia ole näköpiirissä, ei ainakaan kuljettajan mukaan.

Nekin sähköbussit, joita LL tuo ovat Joensuuhun. Tampereelle tuskin niitä tule hetkeen, kun vastikään tekivät kalustehankintoja 2020.

Se on kuitenkin ihan validi pointti, että tuo Pohjolan Liikenteen tulo Tampereelle tulee vaikuttamaan yksityisiin toimijoihin, jotka ovat jo valmiiksi ongelmissa.
 
Tampereelle tulevien Pohjolan liikenteen sähköbussien huolto menee yllättäen junayhtiölle, eli VR Fleetcarelle

"In August, we signed a framework agreement with the bus operator Pohjolan Liikenne for the maintenance of 30 e-buses in Tampere. This contract is VR FleetCare‘s first maintenance agreement regarding e-buses. Our highly adjustable facilities will become handy, because the work will be carried out at VR FleetCare’s Tampere freight wagon shop."
 
Takaisin
Ylös