Sähköbusseja Tampereelle

Jokohan TKL myös piakkoin tekee seuraavan kalustohankintansa?

https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/To...unta/Kokous_15122021/Vuosisuunnitelma(233200)

"Merkittävänä kehityskohteena on vireillä hiilineutraaliin toimintaan tähtäävän uuden
sähköbussikaluston varikkojärjestelyt ja sen mahdollistamat uusinvestointisuunnitelmat.
Näiden osalta keskeistä on tilaajan ja tuottajan pitkälle tulevaisuuteen ulottuva yhteinen
näkemys ja tahtotila."


Tänäkään vuonna tuskin mitään uutta kalustoa tulee, mutta liekö hankinta kuluvan vuoden aikana laiteta vireille? Liekö sitten ostoskoriin tulossa sähkökäyttöisiä, 18m pituisia, keskeltä taipuvia yksiköitä linjojen 7 ja 8 tarpeisiin...?
 
Tänäkään vuonna tuskin mitään uutta kalustoa tulee, mutta liekö hankinta kuluvan vuoden aikana laiteta vireille? Liekö sitten ostoskoriin tulossa sähkökäyttöisiä, 18m pituisia, keskeltä taipuvia yksiköitä linjojen 7 ja 8 tarpeisiin...?

Toivottavasti. Volvo 7900AE Nysse-väripuvussa olis komea näky Keskustorilla (ja kaikkialla muuallakin). Ja ehkä TKL:lle tulee myös 2-akselisia sähköVolleja. ;)
 
Jokohan TKL myös piakkoin tekee seuraavan kalustohankintansa?

https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/To...unta/Kokous_15122021/Vuosisuunnitelma(233200)

"Merkittävänä kehityskohteena on vireillä hiilineutraaliin toimintaan tähtäävän uuden
sähköbussikaluston varikkojärjestelyt ja sen mahdollistamat uusinvestointisuunnitelmat.
Näiden osalta keskeistä on tilaajan ja tuottajan pitkälle tulevaisuuteen ulottuva yhteinen
näkemys ja tahtotila."


Tänäkään vuonna tuskin mitään uutta kalustoa tulee, mutta liekö hankinta kuluvan vuoden aikana laiteta vireille? Liekö sitten ostoskoriin tulossa sähkökäyttöisiä, 18m pituisia, keskeltä taipuvia yksiköitä linjojen 7 ja 8 tarpeisiin...?

Tälle vuodelle investointeihin varattu 500 000 euroa voisi riittää käytetyn kaluston hankintoihin tai muutamaan uuteen bussiin? Ensi vuoden 2 miljoonaa euroa viittaa kyllä vahvasti vihdoinkin uudishankintoihin. Eipä taida TKL:n historiassa olla ollut koskaan näin pitkää taukoa uudishankintojen välillä. Vuosina 1965 ja 1966 ei uutta kalustoa saatu, yhtä Scaniaa (246) lukuunottamatta.

Mitä uuteen varikkorakennukseen tulee, ollaan tämän suhteen kyllä mielestäni useita vuosia myöhässä. Kaluston sähköistyminen on ollut varmasti tiedossa jo vähintään vajaan vuosikymmenen, ja sen edellyttämät uudet varikkotilat riittävine latauskapasiteetteineen olisi siksi tullut laittaa vireille kaavoitusprosesseineen ja hankintapäätöksineen hyvässä etukenossa.

No, jälkiviisaus on aina helppoa ja eri tahojen varmasti rajalliset resurssit ovat keskittyneet pitkälti raitiotiehankkeen saattamiseksi kunnialla loppuun. Ja kyllähän on totta, että varikon sijoittumisen kannalta on ollut tärkeää tietää, minkä suuntien linjat pysyvät jatkossakin TKL:n operoimina. Nämä päätökset olisi silti voitu tehdä ajoissa, kun olisi ennakoitu riittävästi. Toivotaan, että tänä vuonna tehtävien rakennuspäätösten jälkeen uusi varikko nousee nopeasti, ja saataisiin käyttöön jo ensi vuonna.
 
Mitä uuteen varikkorakennukseen tulee, ollaan tämän suhteen kyllä mielestäni useita vuosia myöhässä. Kaluston sähköistyminen on ollut varmasti tiedossa jo vähintään vajaan vuosikymmenen, ja sen edellyttämät uudet varikkotilat riittävine latauskapasiteetteineen olisi siksi tullut laittaa vireille kaavoitusprosesseineen ja hankintapäätöksineen hyvässä etukenossa.

No, jälkiviisaus on aina helppoa ja eri tahojen varmasti rajalliset resurssit ovat keskittyneet pitkälti raitiotiehankkeen saattamiseksi kunnialla loppuun. Ja kyllähän on totta, että varikon sijoittumisen kannalta on ollut tärkeää tietää, minkä suuntien linjat pysyvät jatkossakin TKL:n operoimina. Nämä päätökset olisi silti voitu tehdä ajoissa, kun olisi ennakoitu riittävästi. Toivotaan, että tänä vuonna tehtävien rakennuspäätösten jälkeen uusi varikko nousee nopeasti, ja saataisiin käyttöön jo ensi vuonna.

Niin, vastahan siitä on varmaan jo reilu 10 vuotta kun sitä uutta läntistä varikkoa jo ajettiin ja silloin sijoituspaikkana olisi ollut Lielahden voimalaitoksen tontti. Tähän mennessä ei ole kylläkään mitään tapahtunut siltä osin, joten vieläköhän tuo Lielahden voimalaitoksen tontti on se ensisijainen paikka vai onko nyt katseet esim Kolmenkulman alueella? ja olisiko tästä tulossa useamman toimijan varikko, sillä varmaan PirTil joutuu jossain vaiheessa lähtemään Raholasta, kun radan eteläpuolelle halutaan kerrostaloja
 
Toivottavasti. Volvo 7900AE Nysse-väripuvussa olis komea näky Keskustorilla (ja kaikkialla muuallakin). Ja ehkä TKL:lle tulee myös 2-akselisia sähköVolleja. ;)

Volvolta ei taida saada sähköteliä ja nivelmalli on Tampereen oloihin vähän liikaa. Samoin ei saa vdl:tä. Solarikselta saisi sähköllä kulkevaa telibussia.
 
Volvolta ei taida saada sähköteliä.

Ei vielä, mut en olisi yllättänyt jos Volvo vielä esittelee tän vuoden aikana sähköversion 8900LE-mallistaan kun sähköbussien kysyntä markkinoilla kasvaa koko ajan niin pätkä-, teli- kuin myös nivelluokassa. Ihan varmasti se on Volvolla ainakin suunnitelmissa.
 
Viimeksi muokattu:
Volvolta ei taida saada sähköteliä ja nivelmalli on Tampereen oloihin vähän liikaa. Samoin ei saa vdl:tä. Solarikselta saisi sähköllä kulkevaa telibussia.
No ei tainnu saada B10BLE:n alkuaikaankaan teliautoa, vaan ylimääräisen akselin toteutti VTA-Tekniikka.
 
Volvolta ei taida saada sähköteliä ja nivelmalli on Tampereen oloihin vähän liikaa. Samoin ei saa vdl:tä. Solarikselta saisi sähköllä kulkevaa telibussia.

En oikein pääse kiinni siihen, miksi nivelmalli olisi Tampereen oloihin "vähän liikaa". Tamperehan on Suomen toinen kaupunki, jossa on laajamittaisesti liikennöity nivelbusseilla, ja ainoa, jossa se jatkui pitkälle 2000-luvulle. Vuonna 2020 TKL oli jo tilaamassa 8 uutta nivelbussia, jotka sitten koronan takia pantiin jäihin. Uskaltaisin laittaa pääni pantiksi, että lähivuosina Tampereelle tulee lisää nivelbusseja – sähköisinä tällä kertaa.
 
En oikein pääse kiinni siihen, miksi nivelmalli olisi Tampereen oloihin "vähän liikaa". Tamperehan on Suomen toinen kaupunki, jossa on laajamittaisesti liikennöity nivelbusseilla, ja ainoa, jossa se jatkui pitkälle 2000-luvulle. Vuonna 2020 TKL oli jo tilaamassa 8 uutta nivelbussia, jotka sitten koronan takia pantiin jäihin. Uskaltaisin laittaa pääni pantiksi, että lähivuosina Tampereelle tulee lisää nivelbusseja – sähköisinä tällä kertaa.
Poliittisessa mielessä täysin mahdoton ajatus, että tampereelle vielä tulisi nivelbusseja. Juuri kun on päästy sopuun länsiratikan rakentamisen jatkamisesta. :lol:

---------- Viestit yhdistetty klo 00:21 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 00:18 ----------

Ei vielä, mut en olisi yllättänyt jos Volvo vielä esittelee tän vuoden aikana sähköversion 8900LE-mallistaan kun sähköbussien kysyntä markkinoilla kasvaa koko ajan niin pätkä-, teli- kuin myös nivelluokassa..
Toivottavasti eivät esittele. 8900LE on suurin syy siihen, että lähdin opiskelemaan aivan muihin hommiin. Silkkaa kärsimystä kuljettajan kannalta kun autossa ei ole minkäänlaisia ajo-ominaisuuksia tai mitään muutakaan hyvää.
 
Poliittisessa mielessä täysin mahdoton ajatus, että tampereelle vielä tulisi nivelbusseja. Juuri kun on päästy sopuun länsiratikan rakentamisen jatkamisesta.

Miten ratikka sulkee nivelbussit pois? Ratikan kapasiteetti on nivelbussia suurempi ja reittejä on muitakin kuin ratikan reitti. (Tampereen liikenne toki ei itselle kovin tuttua ole)
 
Poliittisessa mielessä täysin mahdoton ajatus, että tampereelle vielä tulisi nivelbusseja. Juuri kun on päästy sopuun länsiratikan rakentamisen jatkamisesta. :lol:

---------- Viestit yhdistetty klo 00:21 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 00:18 ----------


Toivottavasti eivät esittele. 8900LE on suurin syy siihen, että lähdin opiskelemaan aivan muihin hommiin. Silkkaa kärsimystä kuljettajan kannalta kun autossa ei ole minkäänlaisia ajo-ominaisuuksia tai mitään muutakaan hyvää.

Vaikken ole ite ammattikuljettaja niin tiedän silti sen verran että sähköbussi tuntuu ajossa aina erilaiselta kuin polttomoottoribussi, tuntuuhan sähkökäyttöinen henkilöautokin erilaiselta ajaa kuin saman automallin bensaversio. Olen ite ajanut esim. Opelin uutta Mokkaa sekä sähkö-että bensaversiona, ja voin kyllä sanoa että tykkäsin enemmän sähkö-Opelista ja se tuntui kyllä ajossa paljon paremmalta kuin saman mallin bensaversio kiitokset sähkökoneen tasaisen kyydin sekä hiljaisen äänimaailman ansiosta.

Jos dieselkäyttöisen Volvo 8900LE:n ajo-ominaisuudet eivät olleet sinun mieleen, mistä voit sitten tietää ettei ko. mallin tuleva sähköversio tuntuis ajaessa yhtään sen paremmalta kun on kummiskin ihan eri voimalinja jne. ja kun et ole edes ajanut sellaista? mitä ite olen lukenut niin 8900LE:tä on yleisesti moitittu laiskasta moottorista sekä huonosti säädetystä ZF Ecolife-vaihteistosta, mutta täyssähköversiossahan ei kumpaakaan ole. Ja eihän sitä tiedä jos Volvo aikoo turistimallien tapaan esitellä myös 8900-mallista kokonaan uuden sukupolven lähiaikoina ja sen yhteydessä myös sähköversio…
 
Viimeksi muokattu:
Poliittisessa mielessä täysin mahdoton ajatus, että tampereelle vielä tulisi nivelbusseja. Juuri kun on päästy sopuun länsiratikan rakentamisen jatkamisesta. :lol:

Erikoinen kommentti. Eihän nivelbussien hankinta mikään poliittinen kysymys ole, vaan joukkoliikennelautakunnan päätettävissä oleva normaali kilpailutuskriteeri linjoja kilpailutettaessa tai osa sisäisen tuottajan TKL:n kanssa käytäviä neuvotteluja. Ja kuten sanottua, TKL oli jo hankkimassa uusia nivelbusseja, joiden toimittajaksi valikoitui kilpailutuksessa Solaris. Hankinta keskeytettiin koronan aiheuttaman matkustajaromahduksen ja määrärahojen leikkaamisen vuoksi. Nivelbussit oli tarkoitus sijoittaa kuormittuneelle Härmälän suunnan linjalle 8.

En ymmärrä myöskään, miksi nivelbusseja ei mielestäsi voisi olla käytössä ratikan kanssa samassa kaupungissa? Eihän nivelbussi mikään ratikka ole, vaan kapasiteetiltaan puolet pienempi. Nivelbussin ensisijainen käyttökohde on juuri niillä suunnilla, joille ratikkaa ei vielä lähitulevaisuudessa saada tai ole suunnitteilla lainkaan, ja joilla telibussit eivät tahdo ruuhka-aikoina riittää.

Tampereella nivelbusseilla ajettiin laajasti muuallekin kuin ratikan nykyisellä tai tulevalla läntisellä reitillä Hervantaan tai Lentävänniemeen: Tesomalle, Haukiluomaan, Annalaan, Multisiltaan, Härmälään, Holvastiin, Linnainmaalle, Atalaan ja Sorilaan. Aivan perustellusti niitä voidaan ottaa käyttöön vastaavilla suunnilla tulevaisuudessakin.
 
Takaisin
Ylös