Seinäjoen paikallisliikenne

Seuraavan sopimuskauden (9.8.2018 – 7.8.2022 + 2 vuoden optio) kilpailutus on käynnistynyt. Edelleenkään linja 7 ei kuulu tähän sopimukseen.

Hankintamallina on jälleen alueellinen käyttöoikeussopimus. Kalustosta vähintään puolet on oltava päästöiltään Euro6-tasoa, lopuissa (myös vara-autot) riittää Euro5-taso. Kaluston maksimi-ikä on 14 vuotta ja keski-ikävaatimus 7 vuotta. Bussien on oltava ulkoasultaan yhtenäisiä matalalattiabusseja, joissa on vähintään 38 istumapaikkaa ja vähintään 35 seisomapaikkaa. Polttoaineen on oltava uusiutuvaa ja kesäajan liikenteessä käytettävissä busseissa on oltava jäähdytysilmastointi.

Pisteistä 95 tulee tarjoushinnasta ja 5 markkinointi- ja toimenpidesuunnitelmasta, jonka Seinäjoen kaupungin asiantuntijatyöryhmä arvioi.

Hankintailmoitus
 
Lienevätköhän paikalliset toimijat jälleen vahvoilla tuossa tarinankirjoituskilpailussa :)
 
Melkoisen kovat ikävaatimukset. 14 vuotta vanha auto on arvoton, eikä kelpaa ollenkaan. Toisaalta, ruostumattomat korirakenteet kestäisi paljon pidempään. Eikä euro 4 tason kalusto ole mitenkään erityisen saastuttavaa. Tosiasiassa jopa 10 vuotta vanhaa kalustoa jää jo nurkkiin lojumaan.
 
Melkoisen kovat ikävaatimukset. 14 vuotta vanha auto on arvoton, eikä kelpaa ollenkaan. Toisaalta, ruostumattomat korirakenteet kestäisi paljon pidempään. Eikä euro 4 tason kalusto ole mitenkään erityisen saastuttavaa. Tosiasiassa jopa 10 vuotta vanhaa kalustoa jää jo nurkkiin lojumaan.

Onhan mahdollista päivittää päästöluokitusta ja se voi olla mielekästäkin, jos kalustovaatimus ei muuten olen tiukka.
 
Melkoisen kovat ikävaatimukset. 14 vuotta vanha auto on arvoton, eikä kelpaa ollenkaan. Toisaalta, ruostumattomat korirakenteet kestäisi paljon pidempään. Eikä euro 4 tason kalusto ole mitenkään erityisen saastuttavaa. Tosiasiassa jopa 10 vuotta vanhaa kalustoa jää jo nurkkiin lojumaan.

Minusta on hienoa, että tilaaja haluaa laadukasta ja modernia kalustoa. Se vaikuttaa koko kaupungin imagoon. Kyllä vanhalle kalustolle idästä ottajia löytyy.
 
Löytyy mistä? Ja jos löytyy, niin lähes lahjaksi saa antaa. Kyllä joku kohtuus saisi olla vaatimuksissa. Pelkästään 7 vuoden keski-ikävaatimus on erittäin kallis. Kyllä hyvin hoidettu joukkoliikenne on paljon muutakin
kuin mahdollisimman uusi kalusto. Mutta menee ohi aiheen taas.
 
Jos tämä on kohtuutonta niin ketä kohtaan? Kaupunkihan maksaa tietenkin autojen kustannukset siinä samassa kun kaiken muunkin. Ja onhan tuo huomattu että hyvä kalusto lisää liikenteen houkuttelevuutta että ei tässä nyt verovaroja varmasti jouduta nettona aiempaa enempää käyttämään liikenteeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Kilpailutuksen päätyttyä pitäisi olla puolen vuoden varo aika jotta uusi liikennöitsijä saa hommattua vaadittavan kaluston, tätä puolen vuoden varo aikaa ei nyt ole vaan varo aika on vajaa neljä kuukautta sillä kilpailutushan päättyy VASTA 13.4.2018. Tuttava kertoi että kaupunki olisi vaatinut aluksi 100% Euro 6 päästönormilla olevan kaluston, mutta tuttava sai sanansa väliin ja sanoi ettei kukaan jätä tarjousta jos on 100% vaatimus Euro 6 päästönormille, sai pudotettua 50% vaatimus tason kalustolle. Epäilen vahvasti vaikka kilpailutus vasta alkoi että Härmän Liikenne Oy jatkaa vielä seinäjoen paikallisliikenteessä seuraavan sopimuskauden. Harmikseni olen huomannut että vuonna 2016 käyttöönotetut Euro 6 päästönormilla olevat autot eivät lämpene vaan ovat melkoisia jääkaappeja, tosin 2006 käyttöönotetut norjasta tuodut vestit lämpenee hyvin ja pysyy lämpöisinä. Aikataulut ja reitit muuttuvat jonkin verran mitä olen palveluntasomäärittelyä lukenut jonka sai kaupungin verkkosivuilta.
 
Seinäjoella on taas aika kilpailuttaa kaupunkiliikenteen seuraavan sopimuskauden liikenne. Sopimuskausi on 7.8.2024 – 10.8.2027 + 4 optiovuotta, jotka tilaaja voi käyttää kahtena kahden vuoden pätkänä yksipuolisella päätöksellään.

Kilpailutus on puhdas alueellinen käyttöoikeussopimus, jossa liikennöitsijä suunnittelee liikenteen ja hinnoittelee liput itse.

Kaupunki on jaettu kolmeen eri palvelutasoluokkaan.

Paras -palvelutasoluokan alueilla on liikennöitävä talviarkisin klo 6:30–19 enintään tunnin vuorovälillä, paitsi ruuhka-aikoina klo 7–9 ja 14–17 vuorovälin tulee olla enintään 30 min. Talvilauantaisin näillä alueilla on liikennöitävä klo 9-17:30 enintään tunnin vuorovälillä ja kesäarkisin klo 8–18 enintään tunnin vuorovälillä. Paras -palvelutasoluokan alueita ovat keskusta, Marttila, Uppa, Huhtala, Kivistö, Hallila, Kasperi, Törnävä, Kärjen pohjoisosa, Hyllykallio ja Nurmo.

Runko -palvelutasoluokan alueilla liikennöintiaika on talviarkisin klo 7-18:30, talvilauantaisin klo 9:30–17 ja kesäarkisin klo 8-17:30. Näillä alueilla vuoroväli on enintään 60 min. Runko -palvelutasoluokan alueita ovat Jouppila, Jouppi, Katajalaakso, Pajuluoma, Kärjen
eteläosa, Eskoo, Pohja, Tanelinranta, Karhuvuori, Paukavuori ja Kertunlaakso.

Perus -palvelutasoluokan alueilla on liikennöitävä talviarkisin aamulla klo 8–10 ja iltapäivällä klo 13–17. Näillä alueilla vuoroväli on enintään 60 min. Perus -palvelutasoluokan alueita ovat Niemistö, Itikka, Alakylä, Simuna, Soukkajoki, Roves, Kapernaumi ja Teppo.

Lisäksi Paras- ja Runko-palvelutasoalueita on tarkoitus palvella arkisin iltaliikenteellä klo 22 asti tunnin vuorovälillä. Iltaliikenteen
käyttäjämääriä seurataan noin vuoden ajan, minkä perusteella tehdään päätös sen jatko-ostosta. Tarjouksessa on esitettävä iltaliikenteen osuus hinnasta erikseen.

Kullakin alueella on määritelty yksi pysäkki, jolla em. palvelutasojen on toteuduttava. Lisäksi on annettu koulumatkayhteyksiä koskevia lisävaatimuksia.

Lippujen maksimihinnat sopimuskauden alkaessa ovat:
  • kertaliput lähimaksulla ajoneuvosta, mobiilisovelluksella tai matkakortilla 3 e, nuoret, varus- ja siviilipalvelushenkilöt, opiskelijat ja seniorit 2 e
  • kertalippu käteisellä ajoneuvosta 4 e, yllä mainitut alennusryhmät 3 e
  • 30 päivän lippu 40 e, alennusryhmät 30 e
  • 44 matkan sarjalippu, voimassa 90 päivää 75 e, alennusryhmät 55 e
  • matkakortti 8 e
  • vuorokausilippu 8 e, alennusryhmät 5 e
  • Sivistyskeskuksen ostamina peruskoululippu 2,50 e ja peruskoulumatkakortti 5 e
Bussien on oltava Euro6-päästötason matalalattiabusseja, joissa on vähintään 38 istumapaikkaa ja lisäksi hyväksyttyjä seisomapaikkoja. Kaikilla istumapaikoilla on oltava turvavyöt. Bussien on oltava yhtenäisessä värityksessä, joka tulee hyväksyttää ennakkoon tilaajalla. Bussien maksimi-ikä sopimuskauden alkaessa on 10 vuotta (luonnollinen vanheneminen sen jälkeen on sallittu) ja keski-ikävaatimus 7 vuotta (koskee koko sopimuskautta, myös optiovuosia).

Pisteistä 95 tulee hinnasta ja 5 pistettä Seinäjoen tapaan markkinointisuunnitelmasta, jonka kaupungin asiantuntijaryhmä pisteyttää. Markkinointisuunnitelma pitää sisällään sisällöllisesti vähintään seuraavat asiat selkeästi eriteltyinä kokonaisuuksina:
1. Kaupunkiliikenteen kysynnän ja kehittämisen nykytila-analyysi
2. Markkinoinnin tavoitteet
3. Markkinoinnin kohderyhmät
4. Seinäjoen kaupunkiliikenteen markkinoinnin pääviesti / visio
5. Markkinointibudjetti
6. Markkinoinnin projektisuunnitelma (toteutus, markkinakanavat ja markkinoinnin vuosikello)
7. Toiminnalle asetetut mittarit
8. Asiakaspalautteiden kerääminen ja niiden huomiointi.

Tarjoukset on jätettävä viimeistään 29.5.2023.
 
Takaisin
Ylös