Valkeakosken paikallis- ja seutuliikenne

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,557
Valkeakosken kaupunginhallitus päätti 20.6. järjestää 1.6.2019 alkaen kaupungin sisäisen joukkoliikenteen palvelusopimusasetuksen mukaisesti sekä esittää toimivaltaiselle viranomaiselle Pirkanmaan ELY-keskukselle Valkeakosken ja Tampereen välisen joukkoliikenteen kilpailuttamista ja järjestämistä yhteistyössä palvelusopimusasetuksen mukaisesti. Käytännössä myös Valkeakosken sisäinen liikenne kilpailutettaisiin, esityslistalla ehdotetaan että jopa samassa kilpailussa Tampereelle suuntautuvan liikenteen kanssa.

Esityslistatekstissä toivotaan, että Valkeakoski liittyisi Nyssen lippujärjestelmään liikenteen kilpailuttamisen yhteydessä.

Kaupunginhallituksen päätös
 
Tampereen seudun joukkoliikenne lautakunnan viimeisimpään kokoukseen oil tuotu päätösesitys Valkeakosken Liikenteen sulkemisesta ulos Nysse- lippujärjestelmästä sopimusrikkomuksen vuoksi. Valkeakosken Liikenne lopetti useita vuoroja Tampereen - Valkeakosken sekä Lempäälän väliltä ilmoittamatta lopetuksista ja reittimuutoksista sopimuksessa ollutta 6 kk määräaikaa huomattavasti lyhyemmässä ajassa JOLI:lle. Asia jäi vielä toistaiseksi, eli seuraavaan kokoukseen pöydälle.
 
Mites käy nykyisten liikennesopimuksien laita kun ovat melkein 10 vuotta vielä voimassa?
 
Koko liikenteen kattava kilpailutus on nyt alkanut. Liikenne kilpailutetaan yhtenä kohteena. Hankintayksikkönä on Pirkanmaan ELY-keskus.

Kohteeseen kuuluvat linjat 51 (Tampere - Valkeakoski, 5 autoa), 53 (Valkeakoski - Lempäälä, 1 auto) ja Valkeakosken paikallisliikenne (4 autoa).

Sopimuskausi on 07.06.2021 - 31.05.2026 + 3 vuoden optio. Lippujärjestelmänä käytetään Nyssen lippujärjestelmää ja ansaintamallina on bruttomalli. Vertailuperusteena on pelkkä hinta.

Yhteiset kalustovaatimukset kohteessa ovat:
  • päästötaso Euro 5, paitsi linjan 51 kahdella eniten ajavalla autolla Euro 6
  • autojen väritys saa olla liikennöitsijän oman brändin mukainen, mutta yhtenäinen. Keulassa on oltava Nysse-logo samassa paikassa kuin Nyssen tilaajavärityksessä
  • maksimi-ikä on 14 vuotta, vara-autojen osalta 17 vuotta
Linjoilla 51 ja 53 on lisäksi seuraavat kalustovaatimukset:
  • vähintään 50 istumapaikkaa
  • ovet vähintään 110 tai 101
  • katsastettu 100 km/h nopeudelle
  • tavaratila, johon mahtuu lastenrattaat ja polkypyörät
Valkeakosken paikallisliikenteessä kaikissa busseissa on oltava vähintään 25 istumapaikkaa. Kolmessa bussissa on lisäksi kokonaispaikkaluvun oltava vähintään 50.

Tarjoukset on jätettävä viimeistään 16.9.
 
Koskeeko Nysseen liittyminen myös Valkeakosken sisäisiä linjoja vaaiko pelkästään linjoja Valkeakoskelta Nysse-alueelle?
 
Saas nähdä löytyykö tähän kohteeseen paikallisen liikennöitsijän lisäksi muita kiinnostuneita. Jos löytyy niin ei ainakaan helpolla varmaan irtoa voitto kaupungin ulkopuolisille firmoille.
Jännä tuo paikkuri kun käytännössä tarvitaan 4 teliautoa ja 1 lyhyempi tai midi. Ja teliautotkin kuljettanee lähinnä koululapsia.
 
Jännä tuo paikkuri kun käytännössä tarvitaan 4 teliautoa ja 1 lyhyempi tai midi. Ja teliautotkin kuljettanee lähinnä koululapsia.
Ei tarvita ainuttakaan teliautoa. Ja paikallisliikenteeseen lasketaan siis sisäiset Metsäkansan ja Uskilan vuorotkin.
 
Koskeeko Nysseen liittyminen myös Valkeakosken sisäisiä linjoja vaaiko pelkästään linjoja Valkeakoskelta Nysse-alueelle?

Ymmärtäisin näin, sillä kuukankon viestin perusteella vuoroilla on käytössä Nyssen lippujärjestelmä ja kaikkiin autoihin vaaditaan Nysse-logo.
 
Poikkeuksena sääntöön tulee mieleen Varsinais-Suomen ELY:n hankkima Paimion liikenne, jossa ELY vaatii Fölin tilaajaväritystä. Se on kuitenkin tosiaan poikkeus: Varsinais-Suomen ELY:kään ei vaadi Fölin tilaajaväritystä muissa kohteissa, joissa Fölin liput käyvät Föli-alueella (esim. Maskun tai Auran suunnan linjat).
 
Eikös esim linja 85 Tampere - Virrat ole myös osa elyn kilpailuttamaa liikennettä? Vai Nyssen?
 
Poikkeuksena sääntöön tulee mieleen Varsinais-Suomen ELY:n hankkima Paimion liikenne, jossa ELY vaatii Fölin tilaajaväritystä. Se on kuitenkin tosiaan poikkeus: Varsinais-Suomen ELY:kään ei vaadi Fölin tilaajaväritystä muissa kohteissa, joissa Fölin liput käyvät Föli-alueella (esim. Maskun tai Auran suunnan linjat).

Paimion ja Paraisten suunnat ovat ELYn ja Fölin yhteishankintoja, joten Föli pääsee sanelemaan väritystä. Auran 413 on ELYn hankkima ja siten vapaasti väritettävä, mutta siinä kelpaa Föli-liput.

Sen sijaan ELYn hankkima Maskun suunta (linjat 117-119) ei kelpuuta Fölin lippuja lainkaan.
 
Kilpailutuksen voitti Vekka Group.

Tarjoajien kokonaishinnat:
  1. Vekka Group 1198659,34 e
  2. Länsilinjat 1264833,1576 e
  3. Valkeakosken Liikenne 1275308,32 e
  4. Lehdon Liikenne 1314663,7592 e
  5. Pirkanmaan Tilausliikenne 1617017,89 e
 
Viimeksi muokattu:
Tulos ei ole kovinkaan iloinen paikallisen firman näkökulmasta, kun sille jää käteen vain muruja (vlk-pälkäne, vkl-akaa-urjala ja vlk-hämeenlinna - vuorot). Hieman yllätti, ja sitäkin enemmän se seikka että se jäi kisassa vasta kolmanneksi.
 
Takaisin
Ylös