Citylinjoja Ouluun

Liittynyt
4 Heinäkuu 2006
Viestit
310
Kaleva-lehti uutisoi Ouluun tulevaksi city-linjoja. Sanovat niitä "suomalaisittain ainutlaatuisiksi".
kts. http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=619953

Lehden mukaan liikennöinti alkaisi loppukesästä 2007 ja käsittäisi kaupungin keskustassa tehtävää liikennöintiä puoleen hintaan normaalin taksan sijaan kertalipuilla (2,60 vs. 1,30 eur).

Liekö tämä sitä kovasti kaivattua kehitystä joukkoliikenteen saralla keskisuurissa suomalaisissa kaupungeissa?
 
No eipä se ainakaan huononnusta ole Oulun joukkoliikenteeseen.
Värtö,Intiö vanha kasarmialue on juuri sellaisia asuinalueita joissa asuu ikäihmisiä ainakin citylinjat parantaa heidän kulkemisiaa melkoisesti.:D
Citylinjojen myötä tulee rautatieasemakin sitten säännöllisen joukkoliikenteen piiriin.
 
Oulun joukkoliikenteen uudet tulokkaat, citybussit, aloittavat liikennöintinsä ensi lauantaina Autottoman päivän, Rotuaarin 20-vuotisjuhlan ja joukkoliikennekadun avajaisten vieton yhteydessä. Citybussiin pääsee ensimmäisenä ajopäivänä ottamaan tuntumaa ilmaiseksi.

Näitä uudenlaisia linja-autoja on yhteensä neljä. Kolme niistä on yhtä aikaa liikenteessä ja yksi vara-autona. Matkustajapaikkoja on 25, kyydissä istutaan rintamasuunta käytävälle päin ja autot ovat matalalattiaisia. Pyörätuolilla niihin pääsee helposti lattiasta avautuvaa luiskaa pitkin.

Cityliikenteen ideana on tarjota helppo ja edullinen matkustusmuoto keskustaan ja sen lähialueille. Kertalippu maksaa 1,40 euroa.

Kalevan artikkeli: http://www.kaleva.fi/plus/juttu680654_page0.htm
 
Citybussi on välimuoto siitä, mihin on totuttu: pienempi kuin tavallinen kaupunkiliikenteen linja-auto mutta suurempi kuin niin sanottu pikkubussi. Kyytiin mahtuu 25 matkustajaa. Värityksensäkin puolesta tulokas erottuu keltaisten paikallisliikenteen autojen joukosta selvästi, sillä teippauksia lukuunottamatta uusien bussien ulkopuoli on kauttaaltaan harmaa.

Kulkumuoto tuo hyvän lisän ennen kaikkea Toripakan ja rautatieaseman väliseen liikennöintiin, sillä suoraa yhteyttä näiden välillä ei ennen ole ollut. Koska kaikki kolme bussia liikennöivät tätä väliä, kyyti tulee aina kymmenen minuutin sisällä.

Kaupunki on kilpailuttaessaan määritellyt tarkoin niin busseille asetetut tekniset vaatimukset kuin palvelun laadunkin. Kuskien täytyy esimerkiksi olla yhteneväisesti puettuja, ja heillä täytyy lisäksi olla vähintään auttava englannin kielen taito.

Citybussin on tarkoitus olla nopea, edullinen, urbaani ja "metromainen", joka on liikkeessä koko ajan ja jonka kyytiin ja josta pois on vaivatonta hypätä.

Noin kaksikymmentä kuljettajaa käy tällä viikolla läpi koulutuksen, jossa muun muassa käydään läpi palvelutilanteita englanniksi, opetellaan antamaan hätäensiapua ja harjoitellaan huomioimaan erityisryhmien, kuten pyörätuolilla kulkevien, tarpeita.
http://www.kaleva.fi/plus/juttu6806...tybussit viittä vaille valmiina liikenteeseen
 
Lahden matkakeskuksesta käytävään keskusteluun tällainen citybussi voisi tuoda ainakin väliaikaisen ratkaisun. Vaikka Lahden linja-autoasema aikanaan siirtyisikin nykysijaltaan Mannerheiminkadulle, voisi citybussi yhäkin kuljettaa etenkin matkailijoita aseman, kauppatorin ja vaikkapa Sibeliustalon väliä.

Reitti Lappeenrannan asemalta kauppatorille ja edelleen satamatorille olisi myös ajateltavissa tällaisen liikennöinnin sovelluksena.
 
Näitä uudenlaisia linja-autoja on yhteensä neljä. Kolme niistä on yhtä aikaa liikenteessä ja yksi vara-autona. Matkustajapaikkoja on 25, kyydissä istutaan rintamasuunta käytävälle päin ja autot ovat matalalattiaisia. Pyörätuolilla niihin pääsee helposti lattiasta avautuvaa luiskaa pitkin.


Olisivat hankkineet edes oikeita midibusseja, eikä pakettiautoja ( http://www.kaleva.fi/plus/playflv.cfm?vid=city_0.flv&vidId=730&topmargin=6 ). Onneksi löytyy 4 uutta autoa, niin yksi voi olla pajalla. Toivottavasti 4 volkkaria riittää 3 auton ajoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Jostain syystä oma mielikuvani citybusseista on tällainen.

Oulun "Citylinja"-bussit näyttävät lähinnä palveluliikenteen mummobusseilta.
 
Oulun "Citylinja"-bussit näyttävät lähinnä palveluliikenteen mummobusseilta.

Kyllä nuo kivempia ovat kuin Keravan Sopari-pikkubussit, ne olivat tavallisia pakettiautoja, joihin oli laitettu matala lattia ja paljon penkkejä. Jopa palvelulinjabussi voittaa tuollaisen mennen tullen. Vieläpä kun citylinjat on tarkoitettu sellaisille reitelle, joille tähän mennessä ei ole ollut lainkaan paikallisliikennetarjontaa, eli matkustajamäärät voivat olla pienet, ja pieni bussi kulkee suurta ketterämmin keskustassa.
 
Niin se liikenne kuitenkin alkaa huomenna. Kevyemmän kaluston käyttöön on syynä varmaankin ainakin Oulun koko, Oulussa on sen verran asukkaita ja siten potentiaalisia citybussin käyttäjiä että liikennöinnin aloittaminen tuon kokoisella kalustolla on perusteltua. Toisena syynä on varmaankin reittiverkko, sitä pitänee tarkastella aikanaan kokemusten perusteella, mutta ainakin nyt käyttöön otettava reitti kulkee monista kohdin pyöräteitä ym. kevyitä väyliä jolloin raskaammat ja suuremmat ajoneuvot eivät ole mahdollisia käyttää. Kolmas syy tullee keskikaupungin katuverkosta, siellä ei huomenna käyttöön tulevalla reitistöllä kaarresäteet ym. katugeometrian asettamat rajoitukset mahdollista suuren kaluston käyttöä ilman todella suuria muutostöitä. Neljäs arvelemani syy tulee varmaankin siitä että linjat kulkevat keskikaupungilla henkilöautoliikenteen seassa kapeilla molemmin puolin pysäköitävillä kaduilla jolloin suurempi kalusto ei mahtuisi yhtä hyvin kulkemaan nykyisissä olosuhteissa. Tämä nyt kuitenkin vain näin maallikon arveluna.

Ainakin se on saatu kokeiluun, tyrmätään sitten tulosten jälkeen. Eiköhän kaikkien osapuolten (kaupunki tilaajana, Koskilinjat toimittajana) tavoite ole saada mahdollisimman toimiva liikenne johon paljon matkustajia. Suurta kalustoa lienee edelleen entiseen malliin tarjolla joten jos joukkoliikenteen käyttö edellyttää isoja pyöriä ja yli viisilitraista moottoria, niin sellaiseenkin kysyntään on tarjontaa.

Jossain toisessa ketjussa ainakin A. Alku totesi joukkoliikenteen olevan ennen kaikkea tarjontaperusteista toimintaa, eli tekemällä liikennetarjontaa syntyy käyttöä eikä toisinpäin jolloin kysyntä loisi tarjontaa. En osaa sanoa onko noin vai ei, mutta jos oikein ymmärrän, niin tässä on kokeilu paljolti tuolla Herra Alkun periaatteella.

Ja loppujen lopuksi, ei se ole kuitenkaan kuin neljä autoa ja kolme bussilinjaa, bussilinjoja kai nyt perustaa, liikennöi ja tarvittaessa muuttaa tai vaikka lakkauttaa varsin nopealla aikataululla, vrt. raitiovaunulinja nro 9 Helsingissä ja Jokeri-Bussilinja YTV-alueella. :D
 
Ja loppujen lopuksi, ei se ole kuitenkaan kuin neljä autoa ja kolme bussilinjaa, bussilinjoja kai nyt perustaa, liikennöi ja tarvittaessa muuttaa tai vaikka lakkauttaa varsin nopealla aikataululla, vrt. raitiovaunulinja nro 9 Helsingissä ja Jokeri-Bussilinja YTV-alueella. :D

Täällä Helsingissähän kokeiltiin joskus vuoden 2000 paikkeilla citylinjaa, joka kulki Kampin ja Rautatieaseman välillä tai jotain sinne päin. Matkustajamäärät olivat hyvin pieniä, koska muutakin tarjontaa on niin paljon. Palvelu lakkautettiinkin pian. Toivottavasti Oulussa on parempi menestys.
 
Matkustajamäärät olivat hyvin pieniä, koska muutakin tarjontaa on niin paljon. Palvelu lakkautettiinkin pian. Toivottavasti Oulussa on parempi menestys.

Syynä heikkoihin matkustajamääriin oli varmasti myös se, että h12 juuttui ruuhkiin ja toisaalta vuoroväli (15 min) oli sen verran harva, että kävellen pääsi yleensä huomattavasti nopeammin perille. Itse olisin jokusen kerran matkustanut citylinjalla yliopiston keskustakampukselta esimerkiksi Kamppiin, mutta en sitten viitsinyt jäädä odottelemaan bussia 10 minuutiksi. No, tulipahan sentään kyseisen linjan viimeisellä vuorolla matkustettua.
 
Tänään autottomana päivänä Oulussa avattiin joukkoliikennekatu ja aloitettiin cityliikenne. Avajaiset alkoivat klo 12 ja ensimmäinen citybussin vuoro lähti Toripakalta vähän kello 13 jälkeen. Myös linja B liikennöi, vaikka julkaistun aikataulun mukaan se ajaa vain ma-pe. Alkuiltapäivästä citybusseissa oli täyttä, ehkä linjaa B lukuunottamatta. Oulun citybussimatkat olivat tänään ilmaisia. Ainakin linjan A ensimmäisellä lenkillä ja linjan C toisella meno-osuudella kaikki halukkaat eivät mahtuneet kyytiin. Liikenne joukkoliikennekadulla sujui hyvin. Poliisi oli paikalla ja pysäytteli henkilöautoja, joita oli yllättävän vähän. Sen sijaan linjan B reitillä oli jäähallin(!) luona henkilöautoja pysäköity niin, että bussin piti tehdä ylimääräisiä mutkia. Ainakin linjalla C sai kuljettajalta kysymällä tietoa Kärppä-ottelun tilanteesta.

Kaikilla kolmella linjalla on yhteisenä reitinosana väli Toripakka-Rautatieasema, jossa citybussit kulkevat kuusi kertaa tunnissa kumpaankin suuntaan ma-pe noin kello 18.20 asti. Ennakkotiedoissa liikennöintiä on luonnehdittu sanalla "metromainen". Rautatieaseman edessä on kaksi pysäkkiä vastakkaisilla puolilla. Linja C käyttää kumpaankin suuntaan mennessään samaa pysäkkiä. Mielestäni ei ole hyvä järjestely, jos samalta pysäkiltä ajetaan samalla linjatunnuksella kahteen eri suuntaan (rautatieaseman jälkeen ei yhtään yhteistä pysäkkiä). Tässä tapauksessa on vielä niin, että rautatieasemalta Toripakan eli keskustan suuntaan linja C käyttää eri pysäkkiä kuin linjat A ja B. Mielestäni "metron" odottajan pitäisi pystyä löytämään oikealle pysäkille myös ilman kelloa ja aikataulua. Tarjoan ratkaisuksi, että linja C Limingantullin suunnasta tullessaan ajaisi silmukkansa aseman edessä myötäpäivään eikä vastapäivään.
 
Kiva kuulla tästä Oulun joukkoliikenteen merkkipäivästä. Toivottavasti uusi citylinja menestyy. Oulun saapuvien IC- ja Pendolino-junien infonäytöille olisi tärkeää saada maininta näppärästä citylinjayhteydestä keskikaupungin ytimeen.
 
Takaisin
Ylös