Citylinjoja Ouluun

Niin tuo hinta-arviosi perustuu HKL:n kaksiraiteiseen rakennetussa Pasilan infrassa autoväylän keskelle betoniin valettuna v. 2008 hintatasossa?

Pääosin olemassaolevan kadun keskelle Pasilassa, Vallilassa ja Kalliossa. Sisältää kaukolämmön ja muun kadunalaisen infran siirtämisen pois alta.
 
Tuskin ne kiskot Oulun keskustassa on sen halvempia kuin Helsingissä. Samat kunnallistekniikan putket siellä menevät ja toisaalta voi jopa olla kalliimpaa koska kiskoliikennettä ei ole huomioitu senkään vertaa mitä Helsingissä. Ja toki raitiotietiejärjestelmä on paljon muutakin kuin vain kiskot; Liikenteenohjaus, varikko, vaunut yms. Näistä muodostuu jo aikamoinen rajakustannus uudelle järjestelmälle.
 
No niinpä se varmaan on, että katurunko ja sen tuunaaminen maksaa suunnilleen saman verran pitkin Suomenniemeä, mutta Oulu on sen verran pienen keskustan kaupunki, että parilla kilometrillä ollaan jo green fieldissä rata-asioissa. Tuiran sillat, Tulliväylä, Kajaanintie, Kainuuntie ja Limingantie ovat kaikki jo sitä vastoin sellaisissa kujissa että niissä voidaan kiskojakin asentaa varsinaisen väylän ja infran siitä valtavasti kärsimättä, jolloin ratakilometrin hinta on toki joku muu.

Ei siellä yleiskaavassa saatika asemakaavassa mitään ole, joten ei tarvitse pelätä että asia tulisi hetkessä nettikeskustelua kummempaan valoon. Minusta on silti kummallista, että joukkoliikenteen kurjistuminen ja moottoritiehen tehtävä valtava satsaus ovat luonnonlakeja joita ei kukaan kyseenalaista. Enemmän keskustellaan siitä, koska moottoritiehen voidaan 10 minuutin "ruuhkan" poistamiseksi investoida. Sitä vastoin keskustelua jossa kysyttäisiin voiko tuota yhdyskuntaa käsitellä muuten kuin yksityisautoyhdyskuntana, ei omaa rintaansa takovan pyörätieverkkoeuforian lisäksi ole.
Se verkko osaltaan on tappanut kumipyöräliikenteen nykyiseen tasoonsa ja siellä polkevat ne jotka haluavat ja pystyvät. Hyvä niin.
 
Sitä vastoin keskustelua jossa kysyttäisiin voiko tuota yhdyskuntaa käsitellä muuten kuin yksityisautoyhdyskuntana, ei omaa rintaansa takovan pyörätieverkkoeuforian lisäksi ole.

Ainakin strategiatasolla asia on ollut jo pitempään esillä. Yhtenä esimerkkinä tästä on viime keväänä yleiskaavoituksessa valmistunut täydennysrakentamisselvitys, johon on linjattu keskeisimmät joukkoliikennekorridorit ja suositeltu täydennysrakentamisen keskittämistä niiden varrelle ja keskustavyöhykkeelle. Uuden yleiskaavan valmistelusta on jäänyt muutenkin sellainen vaikutelma, että yhdyskuntarakenteen hajanaisuuteen ja sen aiheuttamiin ongelmiin on kiinnitetty aiempaa enemmän huomiota.

Toki virkamiesten tekemät suunnitelmat ja linjaukset ja poliittinen todellisuus ovat turhan usein kaukana toisistaan, mutta pakkohan haulikolla ampuen rakennetulla Oulun seudullakin on pikkuhiljaa kiinnittää asiaan huomiota muiden suurten ja keskisuurten kaupunkiseutujen tavoin. Nelostien lisäkaistat lypsetään pitkälti valtiolta ja EU:lta, mutta kaupungin maksaman infran osalta nykyinen hajanaisuus ja autoriippuvuus tulee pidemmän päälle kalliiksi. Toivottavasti kuntaliitoksen avulla saataisiin jotain järkeä hajarakentamiseen, jota erityisesti Haukipudas ja Kiiminki ovat harrastaneet.

Linkki täydennysrakentamisselvitykseen. Sivustolta löytyy ihan mielenkiintoista tietoa myös joukkoliikenneasioiden pohtimisen taustaksi.
 
Ensi viikolla kokoontuvalle joukkoliikennejaostolle kerrotaan, että Huiput ja Oubus ovat sopineet liiketoimintakaupasta, jolla citylinjat siirretään Oubusin hoidettaviksi 3.2.2014 alkaen.
 
Oulu on aloittanut Citylinjojen kilpailuttamisen sopimuskaudeksi 1.1.2017 - 31.12.2020 + 2 vuoden optio. Liikenne on hoidettava uusilla pikkubusseilla. Tarjouspyyntö
 
Takaisin
Ylös