Sen verran mielenkiintoiset muutokset itäisellä Uudellamaalla, että uusi otsikko keskustelulle.
Savonlinjan lopettaminen Hki-Kotka-välillä päätti varmaan kauden, jolla pitkillä vakio- ja hitaammilla pikavuoroilla hoidettiin kylien ja maaseutujen tarpeet. Nyt nousee julkisessa suunnittelussa enemmän pilkotut paikkakuntavälit. Helsinki-Porvoo: markkinaehtoinen, hyvinvoiva reitti (joskin nyt tilapäiset supistukset), Porvoo-Loviisa yllättävän vahva pendelöintiväli, jolle ihan omaa liikennettä, ja lopuksi Loviisa-Kotka jolle lähinnä merkitään ruuhka-, päivä- ja asiointivuoroja.
Pidemmiksi vuoroiksi jää Onnibusin suorat Hki-Kotkavuorot (jotka vanhan liiton aikaan olisivat olleet "erikoispikavuoroja"), sekä hieman yllättävä ajatus vaikkapa ELY-määrittelyissä, että pääosa Loviisa-Hki-yhteyksistä perustuisivat vaihtoon Porvoossa.
Tämä korostuu mm. maakunnan teettämässä Itä-Uudenmaan liikennejärjestelmäsuunnitelmassa, joka on nyt lausuntokierroksella kunnissa, ja myös UUDELY:n palvelutasosuunnitelmassa 2021-24.
Ajatus näkyy selvästi, miten julkinen valta jo suunnittelee Itä-Uudenmaan liikennettä Porvoon suunnan uuden junaradan mukaan. Porvoosta on selkeämmin tulossa seudun oma joukkoliikenteen napa. Myrskylä-Pukkila-Askola-akselille suunnitellaan "nykyistä nopeampia" bussiyhteyksiä Porvooseen, ja nimenomaan nyt Askolan kautta. Samoin Lapinjärvi-Liljendal-akselia ajatellaan vain Porvooseen päättyväksi.
Näin jäisi helposti kuvittelemaan, että mm. Porvoon Liikenteelle jää vielä kultainen vuosikymmen ja ehkä toinenkin, ennen kuin juna tulee ja vie tuntuvia määriä pendelöijiä. Tosin kaavaillaan, että Porvoon ja pk-seudun väliseen liikenteeseen tulisi uusi päätepysäkkejä kuten Östersundom/Itäkeskus, Kalasatama-Hakaniemi ja Tikkurila, sekä vaihtoasemia HSL:n runkolinjoille Länsimäessä ja Malmilla. Joten sinne varmaan säilyy bussiliikennettä hamaan tulevaisuuteen asti.
Savonlinjan lopettaminen Hki-Kotka-välillä päätti varmaan kauden, jolla pitkillä vakio- ja hitaammilla pikavuoroilla hoidettiin kylien ja maaseutujen tarpeet. Nyt nousee julkisessa suunnittelussa enemmän pilkotut paikkakuntavälit. Helsinki-Porvoo: markkinaehtoinen, hyvinvoiva reitti (joskin nyt tilapäiset supistukset), Porvoo-Loviisa yllättävän vahva pendelöintiväli, jolle ihan omaa liikennettä, ja lopuksi Loviisa-Kotka jolle lähinnä merkitään ruuhka-, päivä- ja asiointivuoroja.
Pidemmiksi vuoroiksi jää Onnibusin suorat Hki-Kotkavuorot (jotka vanhan liiton aikaan olisivat olleet "erikoispikavuoroja"), sekä hieman yllättävä ajatus vaikkapa ELY-määrittelyissä, että pääosa Loviisa-Hki-yhteyksistä perustuisivat vaihtoon Porvoossa.
Tämä korostuu mm. maakunnan teettämässä Itä-Uudenmaan liikennejärjestelmäsuunnitelmassa, joka on nyt lausuntokierroksella kunnissa, ja myös UUDELY:n palvelutasosuunnitelmassa 2021-24.
Ajatus näkyy selvästi, miten julkinen valta jo suunnittelee Itä-Uudenmaan liikennettä Porvoon suunnan uuden junaradan mukaan. Porvoosta on selkeämmin tulossa seudun oma joukkoliikenteen napa. Myrskylä-Pukkila-Askola-akselille suunnitellaan "nykyistä nopeampia" bussiyhteyksiä Porvooseen, ja nimenomaan nyt Askolan kautta. Samoin Lapinjärvi-Liljendal-akselia ajatellaan vain Porvooseen päättyväksi.
Näin jäisi helposti kuvittelemaan, että mm. Porvoon Liikenteelle jää vielä kultainen vuosikymmen ja ehkä toinenkin, ennen kuin juna tulee ja vie tuntuvia määriä pendelöijiä. Tosin kaavaillaan, että Porvoon ja pk-seudun väliseen liikenteeseen tulisi uusi päätepysäkkejä kuten Östersundom/Itäkeskus, Kalasatama-Hakaniemi ja Tikkurila, sekä vaihtoasemia HSL:n runkolinjoille Länsimäessä ja Malmilla. Joten sinne varmaan säilyy bussiliikennettä hamaan tulevaisuuteen asti.