Näytetään tulokset 1-6/6

Viestiketju: Itä-Uudenmaan joukkoliikenne

  1. #1

    Liittynyt
    13.07.2008
    Sijainti
    Porvoo - Borgå
    Viestejä
    150

    oletus Itä-Uudenmaan joukkoliikenne

    Sen verran mielenkiintoiset muutokset itäisellä Uudellamaalla, että uusi otsikko keskustelulle.

    Savonlinjan lopettaminen Hki-Kotka-välillä päätti varmaan kauden, jolla pitkillä vakio- ja hitaammilla pikavuoroilla hoidettiin kylien ja maaseutujen tarpeet. Nyt nousee julkisessa suunnittelussa enemmän pilkotut paikkakuntavälit. Helsinki-Porvoo: markkinaehtoinen, hyvinvoiva reitti (joskin nyt tilapäiset supistukset), Porvoo-Loviisa yllättävän vahva pendelöintiväli, jolle ihan omaa liikennettä, ja lopuksi Loviisa-Kotka jolle lähinnä merkitään ruuhka-, päivä- ja asiointivuoroja.

    Pidemmiksi vuoroiksi jää Onnibusin suorat Hki-Kotkavuorot (jotka vanhan liiton aikaan olisivat olleet "erikoispikavuoroja"), sekä hieman yllättävä ajatus vaikkapa ELY-määrittelyissä, että pääosa Loviisa-Hki-yhteyksistä perustuisivat vaihtoon Porvoossa.

    Tämä korostuu mm. maakunnan teettämässä Itä-Uudenmaan liikennejärjestelmäsuunnitelmassa, joka on nyt lausuntokierroksella kunnissa, ja myös UUDELY:n palvelutasosuunnitelmassa 2021-24.

    Ajatus näkyy selvästi, miten julkinen valta jo suunnittelee Itä-Uudenmaan liikennettä Porvoon suunnan uuden junaradan mukaan. Porvoosta on selkeämmin tulossa seudun oma joukkoliikenteen napa. Myrskylä-Pukkila-Askola-akselille suunnitellaan "nykyistä nopeampia" bussiyhteyksiä Porvooseen, ja nimenomaan nyt Askolan kautta. Samoin Lapinjärvi-Liljendal-akselia ajatellaan vain Porvooseen päättyväksi.

    Näin jäisi helposti kuvittelemaan, että mm. Porvoon Liikenteelle jää vielä kultainen vuosikymmen ja ehkä toinenkin, ennen kuin juna tulee ja vie tuntuvia määriä pendelöijiä. Tosin kaavaillaan, että Porvoon ja pk-seudun väliseen liikenteeseen tulisi uusi päätepysäkkejä kuten Östersundom/Itäkeskus, Kalasatama-Hakaniemi ja Tikkurila, sekä vaihtoasemia HSL:n runkolinjoille Länsimäessä ja Malmilla. Joten sinne varmaan säilyy bussiliikennettä hamaan tulevaisuuteen asti.

  2. #2
    MB1
    MB1 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    27.01.2019
    Viestejä
    54

    oletus Vs: Itä-Uudenmaan joukkoliikenne

    Hyvä yhteenveto, muutama kommentti.
    Saa nähdä, pitkällä horisontilla miten, ely-keskusten käy, kun tähän maahan luodaan veroja keräävä maakuntamalli ? Pysyykö ajatukset samana ?
    Toinen uhkakuva on koronan jälkeinen valtiontalouden tasapainoitustalkoot.
    Melko varmasti leikkuri osuu maakuntien joukkoliikenteeseenkin.

    HUS tullee vaatimaan linjaliikennettä Helsingistä & Porvoosta & Loviisasta Kotkaan, koska keskittää potilaita Kotkan sairaalaan.
    Hoitsujen ja potilaiden pitää Helsingistä päästä sinne ja pois.

    Hus keskittää osan toiminnoista myös Porvoon sairaalaan ( esim. lonkkaleikkauksia), mutta nämä taitaa hoitua pohjan matkan tilausajoina.

  3. #3

    Liittynyt
    13.07.2008
    Sijainti
    Porvoo - Borgå
    Viestejä
    150

    oletus Vs: Itä-Uudenmaan joukkoliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MB1 Näytä viesti
    Toinen uhkakuva on koronan jälkeinen valtiontalouden tasapainoitustalkoot.
    Taitaa muutenkin tulla sellaiset tasapainoitustalkoot, ettei pendelöinti koronan jälkeen palaa enää entiselleen. Ihmiset ovat oppineet etätyöskentelyn hyvät puolet ja kulkevat vähemmän töihin. Saa nähdä korvaako sitten muu julkisilla kulkeminen tämän poistuman, ja osaavatko liikennöitsijät haistella ja sopeutua.

    Mutta kaikenkaikkiaan, mielenkiintoista, että korona saa aikaan/nopeuttaa tällaisia liikenneverkon muutoksia. Saattaa olla ihan kokonaisuuden kannalta tervettäkin. Tulihan sitä monesti kysyttyä, että oliko se Savonlinjan vanha uudelleenkoritettu Volvo-rotisko se oikea tapa matkustaa, kun se tuntikaupailla kiersi vakiona kaikki herttoniemet, sipoot ja kirkonkylät matkallansa Kotkaan.

  4. #4

    Liittynyt
    07.11.2006
    Sijainti
    Sipoo
    Viestejä
    79

    oletus Vs: Itä-Uudenmaan joukkoliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Andelin Näytä viesti
    Taitaa muutenkin tulla sellaiset tasapainoitustalkoot, ettei pendelöinti koronan jälkeen palaa enää entiselleen. Ihmiset ovat oppineet etätyöskentelyn hyvät puolet ja kulkevat vähemmän töihin. Saa nähdä korvaako sitten muu julkisilla kulkeminen tämän poistuman, ja osaavatko liikennöitsijät haistella ja sopeutua.

    Mutta kaikenkaikkiaan, mielenkiintoista, että korona saa aikaan/nopeuttaa tällaisia liikenneverkon muutoksia. Saattaa olla ihan kokonaisuuden kannalta tervettäkin. Tulihan sitä monesti kysyttyä, että oliko se Savonlinjan vanha uudelleenkoritettu Volvo-rotisko se oikea tapa matkustaa, kun se tuntikaupailla kiersi vakiona kaikki herttoniemet, sipoot ja kirkonkylät matkallansa Kotkaan.
    Isossa kuvassahan etätyö ja siitä seuraava työmatkojen vähentyminen tasaa liikkumisen ruuhkahuippuja. Periaatteessa joukkoliikennettä siis pysyttäisiin tuottaamaan nykyistä taloudellisemmin, koska ei tarvitse omistaa niin paljoa ylimääräistä kapasiteettia ruuhkahuippuja varten. Olennainen kysymys on, pystyykö joukkoliikenne olemaan mm. lipputuotteidensa puolelta riittävän houkutteleva vaihtoehto satunnaisemmille työmatkoille varsinkin, jos ruuhka-ajan tarjontaa joudutaan kysynnän laskun vuoksi vähentämään. Pahimmillaan muutos käynnistää kurjistumisen kierteen kysynnässä ja tarjonnassa. Parhaimmillaan kysynnän tasaantuminen pystytään hyödyntämään taloudellisena tehokkuutena. Helsingin ja Porvoon välisellä liikenteellä voisi olettaa olevan edellytyksiä myös jälkimmäiseen, koska sillä kysyntää on paljon myös muista syistä kuin työmatkoista.

    Liikkumistutkimuksissahan on jo todettu, että koronakaan ei ole juurikaan pienentänyt ihmisten normaalia matkalukua. Edelleenkin tehdään keskimääriin reilut kolme yhdensuuntaista matkaa päivässä. Matkojen tarkoitus ja suuntautuminen sen sijaan on muuttunut olennaisesti ja erityisesti työ- ja koulumatkat ovat korvautuneet vapaa-ajanmatkoilla. Jos etätyö jää pysyvämmäksi käytännöksi, niin myös vapaa-ajan matkojen lisääntymisen voi olettaa olevan pysyvää. Nyt vapaa-ajan matkat suuntautuvat mm. hyvin lähellä kotia oleville virkistysalueille, mutta koronan jälkeisessä maailmassa voisi niiden olettaa suuntautuvan laajemmin erilaisiin vapaa-ajan kohteisiin ja siihen pitäisi pystyä joukkoliikenteen lipputuotteilla ja linjastoilla vastaamaan. Riskinä myös on, että vapaa-ajan matkat hajaantuvat niin laajasti eri paikoissa sijaitseviin kohteisiin, ettei niille pysty tuottamaan järkevää joukkoliikennetarjontaa ja koko muutoksen saldo jää reilusti pakkaselle teki mitä tahansa.

  5. #5

    Liittynyt
    15.01.2014
    Viestejä
    264

    oletus Vs: Itä-Uudenmaan joukkoliikenne

    Kukaanhan ei tiedä mitä tapahtuu, arvailuja voi olla monenlaisia. Se on varma että ne heikossa asemassa olevat työssäkävijät kärsivät taas eniten paremmin toimeentulevien mielenliikkeistä.

  6. #6

    Liittynyt
    13.07.2008
    Sijainti
    Porvoo - Borgå
    Viestejä
    150

    oletus Vs: Itä-Uudenmaan joukkoliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Alur Näytä viesti
    Periaatteessa joukkoliikennettä siis pysyttäisiin tuottaamaan nykyistä taloudellisemmin, koska ei tarvitse omistaa niin paljoa ylimääräistä kapasiteettia ruuhkahuippuja varten. Olennainen kysymys on, pystyykö joukkoliikenne olemaan mm. lipputuotteidensa puolelta riittävän houkutteleva vaihtoehto satunnaisemmille työmatkoille varsinkin, jos ruuhka-ajan tarjontaa joudutaan kysynnän laskun vuoksi vähentämään. Pahimmillaan muutos käynnistää kurjistumisen kierteen kysynnässä ja tarjonnassa. Parhaimmillaan kysynnän tasaantuminen pystytään hyödyntämään taloudellisena tehokkuutena. Helsingin ja Porvoon välisellä liikenteellä voisi olettaa olevan edellytyksiä myös jälkimmäiseen, koska sillä kysyntää on paljon myös muista syistä kuin työmatkoista.

    [...] Jos etätyö jää pysyvämmäksi käytännöksi, niin myös vapaa-ajan matkojen lisääntymisen voi olettaa olevan pysyvää. Nyt vapaa-ajan matkat suuntautuvat mm. hyvin lähellä kotia oleville virkistysalueille, mutta koronan jälkeisessä maailmassa voisi niiden olettaa suuntautuvan laajemmin erilaisiin vapaa-ajan kohteisiin ja siihen pitäisi pystyä joukkoliikenteen lipputuotteilla ja linjastoilla vastaamaan. Riskinä myös on, että vapaa-ajan matkat hajaantuvat niin laajasti eri paikoissa sijaitseviin kohteisiin, ettei niille pysty tuottamaan järkevää joukkoliikennetarjontaa ja koko muutoksen saldo jää reilusti pakkaselle teki mitä tahansa.
    Hyviä pointteja! Tuossa arkiseen kulkemiseen liittyen panin varsinkin maakunnan pitkän ajan plaaneissa merkille, että paljon toivotaan kutsutaksiliikenteen kasvavan maaseudulla. Vastaavasti pyritään nostamaan bussivuorojen nopeuksia mm. karsimalla ymmärtääkseni paljon tienvarsipysähdyksiä pois. Se on myös eräänlainen asenneasia, että kutsutaksi todellakin voi olla pendelöijän väline. Eikä niinkään vain koululaisten, vanhusten ja liikuntavammaisten niin kuin pitkälti nykyään ymmärretään. Vähän asenteiden kalibrointia.

    Mitä kustannustehokkuuteen ja joustavuuteen tulee, niin mietin varsinkin vapaa-ajan liikkumisessa, että löytyisikö joku tilausajon ja reittiliikenteen välimuoto linja-autoliikenteessä? Ja paljon enemmän point-to-point-liikennettä niin kuin lentoliikentessä ollaan opittu, että välilaskullinen lento ei ole enää houkutteleva. Joten ei myöskään enää bussilinja joka pysähtyy 20 kertaa jättämään ja ottamaan matkustajia ole niin houkutteleva. Pitkälti ollaan bussimaailmassa ehkä kangistuttu vanhan liiton kaavoihin, jossa liikennelupa oli juhlallinen asia ja velvoittavasti voimassa 10 vuotta. Nythän ymmärtääkseni reittiliikennettä voi avata paljon kevyemmin, ja lopettaa vielä helpommin. Joten miksi ei tyyliin Porvoo-Tampere (Särkänniemi) tai Porvoo-Turku (Satama) loma- ja suurpyhäkausiksi pystyyn. Kokeeksi vaikkapa neljä lauantaita, ja sitten loppuu jos ei tule väkeä kyytiin.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 21:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:47 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut samulih Näytä viesti
    Kukaanhan ei tiedä mitä tapahtuu, arvailuja voi olla monenlaisia. Se on varma että ne heikossa asemassa olevat työssäkävijät kärsivät taas eniten paremmin toimeentulevien mielenliikkeistä.
    Mitä ajattelet silloin konkreettisesti? Minusta pendelöinti vaikkapa Itä-Uudenmaan tiheämmin asutuilla alueilla on kasvanut paljon viime vuosina. Samoin työssäkäyntiliikenne hajaseuduilla saadaan valtion (ELY:jen) toimesta jollakin tapaa aina johonkin peruskuntoon hankkimalla rahalla vuoroja. Keitä "parempia toimeentulevia" ajattelet, että saavat omansa muitten edellä?

Vastaavia viestiketjuja

  1. Keski-Uudenmaan joukkoliikenne
    kirjoittanut Resiina foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 185
    Viimeisin viesti: 26.11.2020, 11:56
  2. HKL: Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen kertauskoulutuksia Matinkylässä
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 21.11.2017, 15:10
  3. HSL: Muutoksia Keski-Uudenmaan suunnan U-linjoilla 10.8.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 05.08.2015, 10:00
  4. Itä-Uudenmaan joukkoliikenne
    kirjoittanut Andelin foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 04.11.2012, 17:03
  5. Helsingin, Uudenmaan ja Itä-Suomen raideliikenteestä
    kirjoittanut kouvo foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 07.01.2011, 22:46

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •