Näytetään tulokset 1-12/12

Viestiketju: Oulun seudun paikallisliikenne raiteille?

  1. #1
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Oulun seudun paikallisliikenne raiteille?

    Oulun seudun vihreät järjestävät ma 5.3 lättähattuajelun, jolla keskustellaan paikallisliikenteestä Oulun seudulla.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Oulun seudun vihreiden tapahtumakalenteri"
    5.3.2007 Oulun seudun paikallisliikenne raiteille?

    Liikkuva seminaari. Hyppää lättähatun kyytiin, kiidämme Oulu-Kempele-Liminka laadukkaan ohjelman siivittämänä. Vieraina myös kansanedustaja Oras Tynkkynen sekä Mikko Laaksonen Turusta. Olisko Oulun seudun paikallisliikennettä mahdollista hoitaa raideliikenteen keinoin? Tule kuulemaan ja ottamaan kantaa. Mukana myös eduskuntavaaliehdokkaita.

    lähtö klo 12.25 Oulun rautatieasemalta
    klo 12.40 pysähdys Kempeleessä
    klo 13.05 saavutaan Liminkaan
    klo 13.05-14.35 Limingan asemaravintola: kansanedustaja Oras Tynkkynen ja Mikko Laaksonen puhuvat raideliikenteen kehittämisestä Oulun seudulla. Kahvitarjoilu.
    klo 14.35 lähtö Limingasta
    klo 14.50 pysähdys Kempeleessä
    klo 15.05 saavutaan Ouluun

    Lopuksi vielä lättähattuajelu rautatieasema-Toppila-rautatieasema klo 15.10 - 15.40.
    Mukaan mahtuu 100 ensimmäistä. Tule siis ajoissa paikalle varmistamaan kyytisi aidossa lättähatussa!

  2. #2
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Oulun seudun paikallisliikenne raiteille?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Oulun seudun vihreät järjestävät ma 5.3 lättähattuajelun, jolla keskustellaan paikallisliikenteestä Oulun seudulla.
    Harmi, kun tieto tästä tuli niin myöhään. Olisi voinut järjestellä menoja paremmin, kun olisi tiennyt pari viikkoa etukäteen. Viikonloppuna olisi ehtinyt paremmin lisäksi, kun maanantai on monella työpäivä ja Oulu on kaukana.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  3. #3
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Oulun seudun paikallisliikenne raiteille?

    Oras taisi mainita mulle epäselvästi asiasta jotain jokin aika sitten, mutta tosiaan, olisi ollut kiva jos tämä olisi ollut hyvissä ajoin esillä kunnolla. Päivän varoitusajalla Ouluun ei ole mikään ihan läpihuutojuttu.

    Jos joku paikalla olleista otti kuvia, olisi kiva katsella!
    Sakari Kestinen

  4. #4
    Nortsu avatar
    Liittynyt
    30.05.2006
    Sijainti
    Kempele
    Viestejä
    13

    oletus Vs: Oulun seudun paikallisliikenne raiteille?

    Miksipä ei paikallisliikennettä voisi laittaa raiteille,mutta miten kannattavaa se olisi
    Eteläsuuntaan olisi Kaakkuri,Kempele,Tupos ja Liminka suurimmat paikat jossa junalla voisi olla käyttäjiä.
    Kaakkuri,tulevaisuudessa Oulun suurin kaupunginosa,asutus on liian kaukana radasta ja leviää Maikkulan ja Iinatin suuntaa eli poispäin radasta.
    Kempele,asema kyllä hyvässä paikassa kunnan keskustassa,mutta asukkaat ei eli kunnan suurimat asutusalueet ovat radan ja Pohjantien itäpuolella eli liian kaukana.
    Tupos,asutus liian kaukana radasta ja liian laajalla alueella eli linja-auto on houkuttelevampi vaihtoehto.
    Liminka on ainoa paikka jossa on asutusta aseman lähettyvillä enemmän,mutta siirtyisivätkö siltikään junan käyttäjiksi ja olisiko edes niitä riittävästi.
    Tuosta pystyy päättelemään että linja-auto pitää puolensa meleko hyvin viellä pitkään koska kumminkin kaupunkiin pääsee Limingastakin ½tunnin välein bussilla niinkuin muistakin ym.kohteista

  5. #5

    Liittynyt
    04.07.2006
    Sijainti
    Oulu
    Viestejä
    310

    oletus Vs: Oulun seudun paikallisliikenne raiteille?

    Ajatus on ylevä, pakko myöntää, mutta katsaus karttaan taitaa romuttaa ajatuksen.

    Rautatiet ovat olleet kaavoituksessa melun ja liikenteen aiheuttaman vaaran takia maastonkohtia joita täytyy varoa ja väistää sekä joilta kansalaisia tulee suojata. Siksi(-kin) yhdyskuntarakenne on asemakaavoitettu muualle kuin ratalinjojen lähelle kymmenien vuosien ajan jolloin tuon seutukunnan kasvun ajat ovat olleet. Väkimäärä on siroteltu Oulussa ja ympäristökunnissa pelloille sekä metsiin umpikujien varsiin niin väljästi että kumipyöräisellä, kiskoihin sitomattomallakin joukkoliikenteellä on vaikeuksia selvitä kilpailussa autoliikennettä vastaan. Asutus on lisäksi pääosin pientaloissa jolloin yksittäisen umpikujan varressa asuu verrattain vähän potentiaalisia matkustajia.

    Paikallis- ja aluekeskuksista suuntautuva liikenne seutukeskukseen on toki moottoritiellä katsottuna (alueellisessa mittakaavassa) suurta, mutta kummassakaan päässä mahdollista rataliikennettä ei ole sellaisia asutus- tai työpaikkakeskittymiä että ilman (huonoksi ilmoitettua) liityntäliikennettä monikaan kulkisi rautateillä. Työpaikat kun ovat myös hajallaan pitkin seutukuntaa, niin aikaisempi ajattelu työväen asumisalueilta tehtaalle menevästä joukkoliikenteestä ei oikein enää toimi. Kaiken ollessa hajallaan liikennevirrat menevät niin pieniksi että palkkakuskilla toimivan joukkoliikenteen kilpailukyky rapautuu suhteessa itsepalveluperiaatteella toimivaan henkilöautoon.

    Pikaraitiovaunu tietenkin muuttaa kaiken toiseksi, se on selvä asia jo nyt.

  6. #6
    SlaverioT avatar
    Liittynyt
    24.01.2007
    Sijainti
    Kankaanpää/Tampere
    Viestejä
    276

    oletus Vs: Oulun seudun paikallisliikenne raiteille?

    Hieman pohjustusta:
    Nykyisin kansainväliset yritykset tarvitsevat riittävän työssäkäyntialueen väestöpohjan jotta ne edes harkitsevat alueelle sijoittumisista/jäämistä. Väestöpohjan olisi hyvä olla ehkä jotain >300.000. Lisäksi olisi hyvä olla kansainvälinen lentokenttä. Sitähän Oulu jo tavoittelee.

    Tavat jolla jolla työssäkäyntialuetta voidaan kasvattaa:
    1. Nopea lähijunaliikenne (vrt.oikorata)
    2. Moottoritiet

    Jälkimmäinen hyödyttää lähes ainoastaan yksityisautoilua ja itsessään lisäisi investointitarvetta Oulun kantakaupungin alueella(maanalaisia parkkihalleja/tunneleja). Oulussahan on noudatettu jo 2. vaihtoehtoa.

    Raidelähiliikenteen suuntia:

    Pohjoinen suunta
    Oulu-Kemi(Tornio?)
    Matka-aika arvio 1:20-1:30

    Eteläinen suunta
    Oulu-Raahe/Ylivieska
    Matka-aika arvio 0:50/1:10

    Tunnin vuoroväli ruuhka-aikaan
    Ylivieskaan ja Kemi on olisi syytä liikennöidä >Sn 120km/h kalustolla
    Raahen voisi ehkä liikennöidä duoratikalla.

  7. #7
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Oulun seudun paikallisliikenne raiteille?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SlaverioT Näytä viesti
    Tavat jolla jolla työssäkäyntialuetta voidaan kasvattaa:
    1. Nopea lähijunaliikenne (vrt.oikorata)
    2. Moottoritiet
    Muistammehan myös vaihtoehdon 3. Asutuksen tiivistäminen. Omakotitalot matalaksi ja kerrostaloja tilalle, niin taas mahtuu väkeä lisää. Ennen rakennusten purkua on harrastettu enemmänkin, mutta nykyään meininki on ihmeellistä, kun mitään ei saisi muuttaa, hyvä jos saa edes pelloille rakentaa uutta. Ekologisen yhdyskuntarakenteen tuottaminen pitäisi olla ensisijainen tavoite, muutosvastarinta jääköön toiseksi.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  8. #8
    SlaverioT avatar
    Liittynyt
    24.01.2007
    Sijainti
    Kankaanpää/Tampere
    Viestejä
    276

    oletus Vs: Oulun seudun paikallisliikenne raiteille?

    Voisiko olla mahdollista, että kaikki ihmiset ei halua asua kerrostaloissa?
    Ja eikö vanhan purkaminen ja uuden infrastruktuurin rakentaminen kuluta energiaa?
    Eikö parasta olisi, että ihmiset voisivat asua missä haluavat?

  9. #9

    Liittynyt
    02.09.2007
    Viestejä
    86

    oletus Vs: Oulun seudun paikallisliikenne raiteille?

    Heti kun alueellinen liikenteensuunnittelu voi alkaa VR:n monopolin poistuttua, olisi järkevää aloittaa järjestelyt tiheän paikallisjunaliikenteen saamiseksi Raaheen ja Haaparantaan. Raahen ja Oulun välillä on jo nyt niin paljon työssäkäyntiä paikkakunnalta toiselle, että kysyntää taatusti olisi. Haaparannan juna taas palvelisi vahvasti myös Kemi-Tornion ja Tornion-Haaparannan aluetta, ei vain radanvarren taajamista Ouluun suuntautuvaa työssäkäynti- ja asiointiliikennettä. Mikäli vuoroja olisi tunnin välein päivittäin klo 6-24, ei liene vaikeata epäillä paikallisjunaliikenteen menestystä. Oulun ja Haaparannan liikenne voitaisiin aloittaa nopeasti, koska yksi raide riittäisi. Oulusta etelään taas radan kapasiteetti on sen verran suuremmalla koetuksella, että riittäisivätkö nykyiset kohtauspaikat vai tarvittaisiinko toinen raide Tuomiojalle saakka?

    Entä olisiko mahdollista ottaa uudelleen käyttöön seisakkeet joilla juna pysähtyisi vain tarvittaessa, esim. Dm12-kalustolla sen ei luulisi olevan ongelma. Kemin ja Tornion välillä ei ole suuria kyliä, mutta mikäli junaan voisi tarvittaessa nousta Yli-Raumolta, Ala-Raumolta, Kyläjoelta ja Pörhölästä, sehän olisi aivan mahtavaa... Ja kun liikennettä olisi säännöllisesti joka tunti, ihmiset uskaltaisivat käyttääkin sitä. Eivätkä nuo mahdolliset pysähdykset kai niin paljon aikatauluja hidastaisi? Unelmallinen paikka omakotitalorakentamiseen, helposti maaseudulta töihin ja kouluun Kemiin, Tornioon, Haaparannalle ja Ouluun.

    Olisiko peräti mahdollista seuraavanlainen Perämerenkaarta yhdistävä juna: Haaparanta - Alatornio x - Pudas x - Tornio - Yli-Raumo x - Ala-Raumo x - Kyläjoki x - Pörhölä x - Laurila - Kemi-Tornio-lentoasema - Mäntylä x - Kemi - Ritikka x - Viantie x - Simo - Kuivaniemi - Myllykangas x - Olhava - Ii - Haukipudas - Kello x- Herukka - Pateniemi - Oulun yliopisto (Yliopistolle pyöräily- tai kävelymatkaa 1,5 km) Koskela -Tuira - Myllytulli - Oulu?

    Eteläpuolella pysähdyspaikkoja olisivat nyt vähintään Kempele - Tupos - Liminka - Ruukki - Pattijoki - Raahe - Kummatti - Rautaruukki. Menisikö liiallisuuksiin, jos juna voisi pysähtyä tarvittaessa jopa puolentoista kilometrin välein Oulun lisäksi niin Torniossa, Kemissä kuin Raahessakin? Mielestäni silloin se todella olisi houkutteleva ja helppo; yhä useamman matka lähimmälle seisakkeelle olisi alle kilometrin ja junasta olisi hyötyä jopa Kemin, Tornion tai Raahen sisäisessä liikenteessä. Monestihan juna olisi hyvä, mutta kun asemalle onkin 2,5 kilometriä (vaikka asuisi Kemissä radanvarrella) ja työpaikka Myllytullissa (jos juna pysähtyisi vain Tuirassa ja Oulun pääasemalla), niin onpas se auto helpompi...

    Täällä kun muuten monesti muistutetaan tiiviin asuntorakentamisen tärkeydestä niin kannattaa kyllä muistaa esimerkiksi Kyrölän seisake Järvenpäässä. Toisella puolen on pelkkää peltoa ja toisella puolen omakotitaloja, mutta kummasti vain tunnin välein liikennöivällä junalla on käyttäjiä. (Vaikka kuulinkin eräänä hiljaisena sunnuntaina konduktöörin sanovan toiselleen Kyrölässä: "Täällähän on väkeä kuin SaiPan matsissa.")

    Säännöllinen, tunnin välein kulkeva paikallisjuna tiheine pysähdyksineen Raahesta Haaparannalle, ja vieläpä, kun polkupyörän saa ottaa ilmaiseksi mukaan, niin sepäs se vasta olisi mannaa aluekehitykselle. Kätevää muuten, kun on sentään Suomessa yksi kaupunki, jossa on ratayhteys aivan lentokentän viereen...
    Viimeisin muokkaaja Wänskä; 03.09.2007 kello 00:54.

  10. #10

    Liittynyt
    16.02.2006
    Viestejä
    69

    oletus Vs: Oulun seudun paikallisliikenne raiteille?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SlaverioT Näytä viesti
    Hieman pohjustusta:
    Nykyisin kansainväliset yritykset tarvitsevat riittävän työssäkäyntialueen väestöpohjan jotta ne edes harkitsevat alueelle sijoittumisista/jäämistä. Väestöpohjan olisi hyvä olla ehkä jotain >300.000. Lisäksi olisi hyvä olla kansainvälinen lentokenttä. Sitähän Oulu jo tavoittelee.
    Kansainvälisillä yrityksillä on Suomessa monenlaisia toimintoja. Suome kotipaikkanaan pitävien yhtiöitten pääkonttorit kyllä sijoitetaan yleensä pääkaupunkiseudulle, mutta tuotantoa on ympäri maan. Myös monia ulkomaiseen omistukseen päätyneitä tuotantolaitoksia on eri puolella maata, melko pienilläkin paikkakunnilla.

  11. #11
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Oulun seudun paikallisliikenne raiteille?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SlaverioT Näytä viesti
    Eikö parasta olisi, että ihmiset voisivat asua missä haluavat?
    Varmasti niiden ihmisten kannalta, mutta pitää muistaa myös ympäristöasiat. Useimmat ihmiset lienevät sen verran itsekkäitä, että miettivät ensin itseään ja sitten vasta ympäristöä. Siksi he valitsevat mielestään valistuneita poliittisia päättäjiä, jotka tekevät nämä vaikeat päätökset, ajattelevat yhteistä etua yksilön edun sijaan. Itse he eivät jättäisi tupakoimatta baarissa, mutta jos siihen tulee käsky ylhäältä, niin sitten se jo onnistuu. Samoin, jos kerrostaloasumisesta ja tiiviistä pientaloasumisesta tehdään trendikästä ja niitä aletaan rakentaa suuremmassa määrin, ja omakotiasumista metsän keskellä vaikeutetaan, niin kysyntä kohdistuu varmaankin enemmän kerrostaloihin ja tiiviiseen pientaloasumiseen.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  12. #12
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Oulun seudun paikallisliikenne raiteille?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Wänskä Näytä viesti
    Olisiko peräti mahdollista seuraavanlainen Perämerenkaarta yhdistävä juna: Haaparanta - Alatornio x - Pudas x - Tornio - Yli-Raumo x - Ala-Raumo x - Kyläjoki x - Pörhölä x - Laurila - Kemi-Tornio-lentoasema - Mäntylä x - Kemi - Ritikka x - Viantie x - Simo - Kuivaniemi - Myllykangas x - Olhava - Ii - Haukipudas - Kello x- Herukka - Pateniemi - Oulun yliopisto (Yliopistolle pyöräily- tai kävelymatkaa 1,5 km) Koskela -Tuira - Myllytulli - Oulu?
    Ihmettelen vähän x-pysähdysten paikkojen tai ainakin niiden nimien valintaa. Muistaakseni mm. Hedman, Kemin historia I&II kertoo, että ainoa alkuperäinen väliasema Kemi-Tornio-välillä oli puolessa välissä sijaitseva Kaakamo. Se lienee vieläkin merkittävin maaseutuasutus tuolla välillä, ainakin jos Alaraumo ja Yliraumo ovat erikseen. Tornion kaupungin sivuilta löytyy Tornion sisäisten bussilinjojen aikataulut, joissa ei esiinny nimeä Alatornio. Kaupunginosa on nimeltään Kirkonmäki ja radan itäpuolella Pirkkiö, kertoo Tornion kaupungin 2006 painattama kartta, on ehkä myös netissä. Kartassa ainoa Alatornion on kirkko. Jos tarkoitus ei ole liikennöidä nostalgiajunia, olisi ehkä parempi käyttää nykyisiä nimiä. Jos Ritikan seisake on tarkoitettu Möylyntien tasoristeykseen, niin radanviertä kulkevalla tiellä pikavuoropysäkin nimi on Möyly th. Kuitenkaan Möyly ei ole tunnettu paikannimenä, kulmakunta on nimeltään Kulmankylä. Oulun yliopiston seisakkeen nimi kai olisi mieluiten Teknologiakylä tai Teknopolis tai Technopolis.... Tosin turkulaisetkaan eivät onnistuneet muuttamaan Kupittaata DataStopiksi. Oulussa radan länsipuoli on Rajakylän kaupunginosaa ja moottoritien/ Pohjantien itäpuoli Linnanmaan kaupunginosaa. Radan ja Pohjantien väliin jäävän alueen virallisesta kuulumisesta jompaankumpaan ei ole nyt tähän hätään tietoa.

    Jos tunnin välein kulkevan paikallisjunan maksajaa ei löydy, niin miten olisi Helsinki-Oulu-pendolinojen jatkoyhteys taajamajunalla = kiskobussilla Tornioon/Haaparannalle?
    Viimeisin muokkaaja vko; 23.09.2007 kello 07:21. Syy: lainausta siivottu

Vastaavia viestiketjuja

  1. Oulun seudun joukkoliikenteen sääntely ja organisointi
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 61
    Viimeisin viesti: 12.01.2014, 13:45
  2. Oulun paikallisliikenne 2010
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 09.08.2010, 00:53
  3. Oulun seudun liikennetutkimus 2009
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 25.04.2010, 17:33
  4. Oulun paikallisliikenne 2009
    kirjoittanut Pulustaja foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 35
    Viimeisin viesti: 12.01.2010, 08:07
  5. Havaintoja Oulun seudun paikallisliikenteestä 2007
    kirjoittanut paltsu foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 21.11.2007, 12:19

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •