Porvoon paikallisliikenne

Bussiterminaali

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
220
Porvoon paikallisliikenteessä kalustomuutoksia:

autot 45, 46 ja 47(Volvo B10M60, Wiima M302, 1-0-1, Allison, vm-82) ovat poistuneet ajosta.

Lähilinjoilta Keravalta on siirretty Scania-Wiima Combeja(113, 146, 148 ja 149), Volvo B10M, Carrus City(101) ja viimeinen KA-väreissä oleva matala(27, HIE-585) Porvoon seudun lähi- ja paikallisliikenteeseen.

Ja Porvoon liikenteen viimeinen nivel-bussi joka jatkaa vieläkin urakkaansa Sköldvikin linjoilla. Tässä auto 41 Kevätkumpu kolmosessa aamulla lähdössä Kilpilahteen. Tämä auto tulee näillä näkymin jatkamaan tällä linjalla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ja Porvoon liikenteen viimeinen nivel-bussi joka jatkaa vieläkin urakkaansa Sköldvikin linjoilla. Tässä auto 41 Kevätkumpu kolmosessa aamulla lähdössä Kilpilahteen. Tämä auto tulee näillä näkymin jatkamaan tällä linjalla.

Auto 41 eli nivel on romutettu keväällä 2007

Porvoon paikallisliikenne:
Numerolinjoilla (1-6) hoidetaan paikallisliikennettä ja matkalipunhinta on km-taksan minimimaksu eli 6-km mukainen (2.70e).
Linja 1 Sairaala-Kevätkumpu-Tori-Näsi-Gammelbacka-Hamari
Linja 2 Huhutinen-Tori-Näsi-Gammelbacka-Hamari-Tolkkinen
Linja 3 Kevätkumpu 3-Tori-Näsi-Gammelbacka (Linjan 1 apulinja)
Linja 3A Tori-Ammattikoulu
Linja 5 Tori-Huhtinen-Kerkkoo
Linja 6 Tori-Haksi (Haksin seisake)

Numerolinja 2 on tulossa jonkinnäköinen reitin muutos Näsi/Gammelbacka suunnalla syysliikenteen alusta
Numerolinjojen kartta
linjoilla 2 5 on koululais ja työmatkaliikenteestä johtuvia erillaisia reitti variaatioita ja linja 1 käy kevätkumpu 3 silloin kun linja 3 ei liikennöi.
Sköldvikin suunnan linjoilla hoidetaan myös Porvoon keskustasta sinne päin suuntautuva paikallisliikenne, jonkin verran on myös sitä että eka ajetaan numerolinjana ja sitten jatketaankin jalostamolle ja päin vastoin.
Itäväylän suunnan liikenne hoituu osin Sköldvikin vuoroilla ja Helsinkiin menevillä vakiovuoroilla Hinthaaran-Anttila alueen joukkoliikenne on suurimmalta osin Porvoo-Nikkilä-... ja Pornaisten suunan vakiovuorojen varassa lisäksi on muutama koululaisvuoro jotka kiertelevät jonkin verran alueella. Joukkoliikenne porvoosta itäänpäin on pääosin vakiovuorojen varassa

Alueen suurin liikennöitsijä on Koiviston auto konserniin kuuluva Porvoon Liikenne
Noiden lisäksi Porvoossa on palvelulinjoja joilla pääsee myös vähän syrjäisemmiltäkin paikoilta. Palvelulinjat kulkee nimellä Passeli ja liikennöinnistä vastaa Sopari Oy
 
Nyt on tarkempia tietoja syksyn muutoksista
Porvoon paikallisliikenteeseen tehdään melkoisia muutoksia kun talviaikataulut astuvat voimaan elokuun puolissa välin. Suuri osa muutoksista tehdään asiakastoivomusten pohjilta.

Linja 1 Kevätkumpu-Tori-Hamari:
Reitti ei muutu. Vuorotarjonta lisääntyy, kun vuorotiheys muuttu nykyisestä 30 minuutin vuorovälistä 20:een.

Linja 2 Huhtinen-Tori-Tolkkinen:
Linjaa nopeutetaan noin viidellä minuutilla välillä Tori-Tolkkinen, kun vuoro ei enää aja Gammelbackan ja Hamarin kautta, vaan ajaa suoraan uutta Tolkkistentietä Haikkooseen. Vuoro ajetaan kahdesti tunnissa.

Linja 3 Kevätkumpu-Tori-Gammelbacka
Linja lakkautetaan.

Linja 4 Kevätkumpu-Tori-Kuninkaanportti
Uusi linja joka korvaa nykyisen linjan 6. Ajetaan kerran tunnissa.

Linja 5 Kerkkoo-Tori-Gammelbacka-Eestinmäki-Kilpilahti
Kerkkoon linja 5 ja Kilpilahden perusvuorot yhdistetään yhdeksi pitkäksi heilurilinjaksi. Vuoro kulkee kerran tunnissa.
 
Linja 1 Kevätkumpu-Tori-Hamari:
Reitti ei muutu. Vuorotarjonta lisääntyy, kun vuorotiheys muuttu nykyisestä 30 minuutin vuorovälistä 20:een.

Linja 2 Huhtinen-Tori-Tolkkinen:
Linjaa nopeutetaan noin viidellä minuutilla välillä Tori-Tolkkinen, kun vuoro ei enää aja Gammelbackan ja Hamarin kautta, vaan ajaa suoraan uutta Tolkkistentietä Haikkooseen. Vuoro ajetaan kahdesti tunnissa.

Linja 3 Kevätkumpu-Tori-Gammelbacka
Linja lakkautetaan.

Erittäin järkeviä muutostoimia. Juuri eilen katselin kuinka tyhmästi kakkonen kiersi ja miten tyngältä kolmonen vaikutti :D 20 minuutin vuoroväli kuulostaa jo ihan aidolta kaupunkiliikenteeltä, että onnitteluni Porvooseen.
 
Mm. IL uutisoi tänään verkkolehdessään bussin ja kuorma-auton törmäyksestä Porvoossa Kevätkummuntiellä, bussi ajautui törmäyksen voimasta päin viereisen sairaalan huoltorakennuksen seinää, paikallisliikenteen bussin etuosa vaurioitui melko pahasti mutta onneksi henkilövahingoilta vältyttiin. En oikein saanut kuvasta selville mikä auto voisi olla kyseessä mutta epäilisin sen olevan jokin ex lähilinjojen lahti 402, saa nähdä korjataanko tuota enää ajokuntoon.
 
Herätellääs tätä ketjua vähän vaikka Porvoon paikkurissa ei juurikaan viime aikoina ole mitään uutta ja hirveän mullistavaa tapahtunut. Jotain kuitenkin...

Kaksi Ruotsista käytettynä hankittua autoa on sijoitettu paikallisliikenteen ajosarjoihin. Toinen on linjan neljän vakioauto aamusarjassa arkisin ja toinen on myös linjalla neljä muutaman tunnin päivällä ja sen lisäksi liikkuu lähiliikennevuoroissa Porvoon alueella arkisin. Autot ovat matriisikilvitettyjä mitkä tuovat muuten paikka paikoin heikkoon linjakilvitykseen ja matkustajainformaatioon vähän parannusta ja selkeyttä.

Lähilinjojen perua olevat viimeiset Wiima M310-koriset autot on poistettu ajosta. Kaksi Wiima M311-korisia autoja löytyy vielä liikenteestä joita myös tapaa silloin tällöin Porvoon numerolinjoiltakin. Pääosin Porvoon paikkuri hoidetaan neljällä matalalla Lahti 402:lla, neljällä puolimatalalla Lahti 402:lla, kuudella Carrus Cityllä, yhdellä Wiima K202:lla ja yhdellä Lahti 400:lla. Linjalla viisi yleensä on Delta Star 301:ä tai Lahti 431:ä.

Porvoon kaupunki on yrittänyt kunnostautunua vähän joukkoliikenneasioiden hoidossa, uusia pysäkkejä on tehty, vanhoja pysäkkejä syvennyksineen on kunnostettu ja uusia katoksia asennettu eri puolille kaupunkia. Toki kaupungin linja-autopysäkeissä on paljon parantamisen varaa vielä tämänkin jälkeen, mm pysäkkimerkkejä puuttuu monilta pysäkeiltä, pysäkkien kunto totaalisen huono niin pysäkkisyvennyksen kuin jalkakäytävän kohdaltakin.

Pieni lisä kaupungin sisällä vuorotarjontaan tuli kun alkusyksyllä aloittivat numeroidut moottoritievuorot. Linja 812 jatkaa linja-autoasemalta edelleen Haikon kartanolle Helsingistä tullessaan ja linja 813 jatkaa Kevätkumpu 3:een. Vastaavasti autot lähtevät em kaupunginosista Helsinkiin ja kiertävät linja-autoaseman kautta. Linjan 812 aloittaminen toi myös uusia reittikatuja joita pitkin ei ole aikaisemmin kulkenut mikään linja.
 
Etelärannikolla vallitsee nyt lumen määrän suhteen lähes poikkeustila. Joukkoliikenne on yksi talven voittajista.

–Viime vuoteen verrattuna paikallisliikenteen matkustajamäärä on noussut noin 20 prosenttia, kertoo Porvoon Liikenteen toimitusjohtaja Eero Huttunen.

Helsingin-busseissakin väkeä on ollut tavallista enemmän.

http://www.uusimaa.fi/Uutiset/Paivan-Puheenaihe/Busseissa-riittaa-nyt-matkustajia

Porvoo paikallisliikenteen syksyllä 2007 tehty uudistus täytti ja jopa ylitti odotuksensa. Nyt voitanee jo olla varmoja, että matkustajamäärälisäykset olivat pysyviä. Matkustajamäärä on kasvanut eri arvioiden mukaan noin 20 % reittien oikomisen ja selkeyttämisen myötä. Tänään lehdessä olleen uutisen mukaan marraskuu on ollut lumisateiden ansiosta vielä parempi kuukausi.

Porvoo - Helsinki välin matkustajamäärät ovat myös nousseet noin 20 % syksyllä 2009 tehdyn aikataulujen tasavälistämisen ja moottoritievuorojen tarjonnan lisäyksen myötä. Oma vaikutuksensa oli tietysti myös 2009 käyttöön otetulla Porvoo - Helsinki työmatkalipulla.
 
Ja 2011 uudistukset vain jatkuvat, silloin tulee Porvoon Liikenteelle 5 uutta Kabus-matalalattiabussia (TC4A4) linjoille 1 ja 2.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Porvoossa on niin vähän linjoja ja liikennettä, että arvauksetkin ovat helppoja.:smile:

Mulla on semmonen vahva fiilis että nämä eivät aja pelkästään linjoja 1 ja 2, niitä tullaan näkemään myös linjoilla 4, 5, 950, 953 ja varmasti lähialueen numerottomilla seutulinjoilla myös. Esim. Isnäs, Söderveckoski, Kilpilahden suunnan linjat ja ei mahdottomuus etteikö noita voisi näkyä Sipoossakin ;)
 
Olettaisin, että Porvoossakin matalalattiabussi näkyy todennäköisemmin kaupungissa kuin maaseudulla.

Havaintojen mukaan Oulun seudulla Koskilinjat ajaa maaseutulinjat (Muhokselle, Ylikiiminkiin ja Hailuotoon) korkealattiaisilla autoilla.
 
Olettaisin, että Porvoossakin matalalattiabussi näkyy todennäköisemmin kaupungissa kuin maaseudulla.

Havaintojen mukaan Oulun seudulla Koskilinjat ajaa maaseutulinjat (Muhokselle, Ylikiiminkiin ja Hailuotoon) korkealattiaisilla autoilla.

Todennäköisimmin kyllä, Porvoossa kun vaan sattuu autojen suhteen menemään niin että mitä tahansa melkeinpä voi olla missä tahansa.
 
Porvoon Liikenne harkitsee 2-linjan siirtoa kulkemaan Tarmolan kautta mm. uuden kauppakeskittymän vuoksi (K-market, Robin Hood, Lidl). Viisain kuvio olisi varmaan lenkki Huhtinen - Teollisuustie - Asentajantie (Lidl) - Wittenberginkatu - Aleksanterinkatu - Tori , jolloin saataisiin ns. Velkalan aluelle lisää yhteyksiä.
 
Takaisin
Ylös