Porvoon paikallisliikenne

ELY-keskus ei enää tuo 988 Porvoo-Nikkilä-Pornainen-Järvenpäätä tarjottavaksi ensi kaudelle. Viikonloppureitillä on ollut 2 - 5 matkustajaa, enimmillään 10. ML-Charter ja Aurinkobussit ovat ajaneet pakettia, joka päättyy 31.5.
 
Porvoon keskustassa paikallisliikenne siirtyy ensi kouluvuoden alusta Aleksanterinkadulta Mannerheiminkadulle linja-autoasemasta itään. Reittimuutos parantaa yhteyksiä valtion virastotalolle sekä kirjastoon. Samalla linja-autoasema myös palaa yksisuuntaiseksi suunnalla idästä länteen.

---------- Viestit yhdistetty klo 02:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 02:12 ----------

Etelä-Suomen Linjaliikenne on voittanut kouluvuoden aikana ajettavien Porvoo-Mäntsälä sekä Porvoo-Sikilä linjojen liikennöinnin ELY-keskuksen kilpailutuksessa, Liikenne-Seppälältä.
 
Porvoon keskustassa paikallisliikenne siirtyy ensi kouluvuoden alusta Aleksanterinkadulta Mannerheiminkadulle linja-autoasemasta itään. Reittimuutos parantaa yhteyksiä valtion virastotalolle sekä kirjastoon.

Mutta samalla Keskuskoulu jää melko kauas linja-autoreitistä.
 
No jaa, linjat 1 ja 4 ajavat Sibeliusbulevardia aika kulmille kuitenkin.

Oma mielipiteeni on, että asetelmassa virastotalo vs koulukeskus, olisi pysäkki koulukeskuksen välittömässä läheisyydessä huomattavasti parempi. Mutta kyseessä on kuitenkin Porvoon Liikenne :(
 
HSL, ELY-keskus ja Sipoo neuvottelevat Kuninkaantien liikenteen palauttamisesta uusilla 788K-vuorilla viikonloppuisin ensi kouluvuoden alusta. Tämä kun ELY-hankinta 988 Porvoo-maisemaa-maisemaa-Järvenpää päättyy toukokuun lopussa

Kaavaillut lähdöt: Rautatientorilta 10.40L, 14.40LS, 18.40LS, Porvoosta 12.10LS, 16.10LS, 20.10L

http://sipoo1.tjhosting.com/kokous/20151868-5-1.PDF
 
Porvoon Liikenne hakee 10.8 muutosta nykyisen linjaan 4. Uusi reitti on varsinainen maisemareitti (Hornhattula) - Kuninkaanportti - Eestinmäen risteys - Alkrog - Gammelbacka - Pääskytie - Ylä-Näsi - ABC - S-Market - Kampus - Aleksanterinsilta - Tori - Mannerheiminkatu - huh... - Werner Söderströmin katu - Teollisuustie - Kevätkumpu II - Sairaala (tulevaisuudessa - Toukovuori, josta paluu reitille Kevätkumpuun).

Uusi liikennöinti on M-P klo 7-18 välein 30 min.

Haksin lenkki jää mm. huonon talvitienpidon vuoksi ilmeisesti pois, samoin vähäliikenteinen Johannisberg. Alkrogiin saadaan parempi palvelu, uuteen Toukovuoreen bussiyhteys, samoin Tarmolan teollisuusalueelle ja marketteihin. Välillä Gammelbacka - Tarmolan kaupallisalue linja tuplaakin sitten muuta linjastoa.

Järjestelyn vuoksi Hornhattulaan ja Toukovuoreen tulee ilmeisesti tyylikkäästi joukkoliikennekatuja nykyisille kävelyraiteille. :) Samoin Keskustan läpiajo siirtyy Aleksanterinkadulta Mannerheiminkadulle.
 
muutosta nykyisen linjaan 4.

Linja lopetetaan tyystin, ks talviaikataulut (alk. 11.8.2015). Korvaava yhteys toteutetaan jakamalla ykköslinja kahdeksi linjaksi 1 ja 1A. Kummallakin linjalla on yhteinen osuus Sairaala – Gammelbacka, josta ykkönen jatkaa kuten nyky-ykkönen Hamariin ja 1A Eestinmäen kautta Läntiselle Mannerheiminväylälle ja edellen vastapäivään ajettavaa lenkkiä Hornhattulantie – "joukkoliikennekatu" – Harabackankatu (päättäri PL:n varikon tuntumassa) – Mäntsäläntie – Läntinen Mannerheiminväylä. Reitti Tori - Sairaala siirtyy kulkemaan Mannerheiminkadun ja Sibeliusbulevardin kautta ja edelleen oikoen Pihlajatien kautta suoraan sairaalalle. Paluureitti Sibeliusbulevardille kulkee Kevätkummun kautta. Vuoroväli Hamariin sekä Kuninkaanportille on (ma - la) päivisin 40 min sekä iltaisin 60 min, jolloin linjojen yhteisellä osuudella vuoroväli on päivisin 20 min ja iltaisin 30 min. Sunnuntaisin ajetaan vain linjaa 1 tunnin vuorovälillä. Liikenne Haksiin loppuu kokonaan.

Kakkosella muuttuu reitti Torilta Huhtisiin ja takaisin kulkemaan Manneheiminkadun kautta. Huhtisten paluusuunnassa reitti siirtyy kulkemaan – Werner Söderströmin katu – Teollisuustie – Loviisantie – Manneheiminkatu –. Kakkosen Y-vuorot Tarmolan teollisuusalueen ja Kevätkummun kautta on lopettettu. Lähtöaikoihin on tehty tarkistuksia. Vitoslinja siirtyy Aleksanterinsillalta "takaisin" Uudelle sillalle.
 
Porvoossa näkyi liikenteessä uusi kaupunkiin tullut Scania Omnilink #33 Porvoon Liikenteen uusissa teippauksissa.
 
En ihan... Täällä näkyi joku päivää sitten myös Jyväskylänvihreä samanlainen auto Porvoon Liikenteen linjakilvillä; saattaa olla sama auto.
 
Porvoossa näkyi liikenteessä uusi kaupunkiin tullut Scania Omnilink #33 Porvoon Liikenteen uusissa teippauksissa.

Porvoon Liikenteen autona #36 ajaa ex-Jyväskylän Liikenteen #550 CIJ-141 uusissa Koivistokonsernin teippauksissa. #33:n rekkari ei ole vielä osunut okulaariin.
 
Porvoon Liikenteen autona #36 ajaa ex-Jyväskylän Liikenteen #550 CIJ-141 uusissa Koivistokonsernin teippauksissa. #33:n rekkari ei ole vielä osunut okulaariin.
Näitä on tullut peräti 6 kpl:

#33 NHV-356
#34 CIJ-246
#36 CIJ-141
#37 CIJ-173
#38 CIJ-111
#39 CIJ-267

Ihmettelen kyllä että mihin riittää töitä näin monelle autolle mutta kaipa tuo selviää. Ainakaan vara-autoista ei ole pulaa.
 
No niin, täällähän ne listataan kaikki tänä vuonna Porvooseen tulleet 12-metriset Omnilinkit:

http://killerpop.sytes.net/jlb/autohaku.php?Q=2015

#2 LZR-117, ex-Koivisto #317
#13 JIK-918 ex-Koivisto #318
#19 CIJ-260 ex-Koivisto #330
#33 NHV-356 ex-Jyväskylä #556
#34 CIJ-246 ex-Jyväskylä #546
#36 CIJ-141 ex-Jyvsäkylä #550
#37 CIJ-173 ex-Jyväskylän #563
#38 CIJ-111 ex-Jyväskylä #561
#39 CIJ-267 ex-Jyväskylän #554

---------- Viestit yhdistetty klo 12:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:20 ----------

Näitä on tullut peräti 6 kpl: Ihmettelen kyllä että mihin riittää töitä näin monelle autolle mutta kaipa tuo selviää. Ainakaan vara-autoista ei ole pulaa.

No ainakin kooltaan sopivat siitä "joukkoliikennekatuaukosta" moottoritien alitse Harabackassa, joka tähän mennessä on ollut pyörä- ja huoltotie...
 
Valtuustoaloitteesta Porvoon kaupunki on myöntämässä tukea keskustan kiertolinjalle turistiaikaan touko-syyskuu. Tällä kaavaillaan jonkinlaista jatkoa 2014 ajaneelle sähköbussille, joka ajoi Tuomiokirkolta-Vanha kaupunki-Aleksanterinsilta-Taidetehdas, joskaan ei harvinainen sähköpeli tule enää kyseeseen. Mietin saako kaupunki lainkaan enää hankkia/tukea liikennettä suunnittelemallaan tavalla?

Porvoon Liikenne kertoo taas puolestaan miettivänsä vähän laajempaa keskustakiertolinjaa, joka yhdistäisi Näsin terveyskeskuksen ja Sibeliusbulevardin välisen alueen, eli sama alue jossa nyt jo käytetään halvempaa 1,50 euron keskustataksaa.
 
Takaisin
Ylös