Porvoon paikallisliikenne

Näemmä oikein meni. Oulun ketjusta voi lukea että kuullemma 5 robottikabusia tulossa sinne. Varmuudella koskilinjojen #53 on IJX-380. Liekö siis Porvoossa enää ainuttakaan kabusia?

Viime viikolla olin keskiviikosta-perjantaihin Porvoossa duunissa ja tuli pelkkiä Helbin värisiä Scaloja ja Porvoon Liikenteen väreissä olevia/oleva 8700 vastaan, eli en nähnyt ainuttakaan Kabussia ajossa.
 
Nyt lähti kilpailuun ensi talvikauden (14.8.2023 - 2.6.2023) ostoliikenne.

Kilpailussa on neljä kohdetta:
  1. linjat 2, 3 ja 4
  2. linja 5
  3. linja 6
  4. linja TAKU (Tarmola - Kuninkaanportti)
Linjoilla 3 ja 4 on käytettävä matalalattiabusseja. Kaluston päästötasovaatimus on Euro6 ja maksimi-ikä 15 vuotta (16-paikkaisilla ja sitä pienemmillä pikkubusseilla 7 vuotta).

Ansaintamallina on käyttöoikeussopimus. Ratkaisuperusteena on pelkkä hinta.

Tarjoukset on jätettävä viimeistään 22.5.2023.
 
Linjoilla 3 ja 4 on käytettävä matalalattiabusseja. Kaluston päästötasovaatimus on Euro6.
Vähän erikoista, ettei linjalle 2 vaadita kaupunkibussia, mutta linjalle 4. Uusi ostoslinja TAKU on mielenkiintoinen, kun pääsee paremmin kaupungin neljään kauppakeskittymään samalla bussilla. Mutta vähän kummia päällekkäisyyksiä aikataulullisesti kun linja lähtee melkein samaan aikaan torilta Kuninkaanporttiin linjan 3 kanssa.
 
Porvoon liikenne jatkaa porvoon paikallisliikenteessä myös ensi talvena,mites tuo kalusto täytyykö vaihtaa nuo scalat ei taida olla euro kutosia.
 
Nykyisessäkin sopimuksessa on Euro6-vaatimus, joten oletettavasti ostoliikennettä ajavat Scalat on retrofitattu Euro6:iksi.
 
Porvoon kaupunki on julkaissut huiman kunnianhimoisen suunnitelman paikallisliikennelinjastoksi 2024. Asukkaiden kommentoitavana kuukauden ajan.

https://www.porvoo.fi/app/uploads/2023/06/fi_Porvoon-busslinjasto-2024_luonnos.pdf

  • Nykyiset päälinjat 1-3 muodostaisivat rungon linjastossa, ja liikennöintiä pidennettäisiin iltaisin jopa klo 24 asti.
  • Runkolinjastoon lisätään vielä uusi linja 5, joka sitoo kaupunkiakselin ostoskeskittymät linjalla Kevätkumpu-Tarmola-Aleksanterinkatu-Länsiranta-Kuninkaanportti tiiviillä 20 min vuorovälillä.
  • Keskikaupunki saisi lähibussilinjan 7, joka sitoisi Jernböle-Pappilanmäen Näsi terveyskeskukseen, Uimahalliin ja Porvoon Sairaalaan
  • Uusina alueina jotka saisivat kaupunkibussin ovat Ilola-Kaupunginhaka (linja 11), Tarkkinen (linja 17 Kerkkoosta), Hinthaara (linja 13, käytännössä linjan 3 jatkeversio), Hornhattula-Saksala-Tuorila-Kaarenkylä (linjat 16 ja 19), Tyysteri (linja 14) ja Ölstens (linja 11).
  • Kutsutaksi-toimintaa suunnitellaan laajennettavaksi runkolinjojen latvoista.
  • Saaristoliikennettä, lähinnä Forsblom-yhtiön linjoja Epoon, Sondbyn, Voolahden ja Pellingin suuntaan ei olla vielä otettu tähän suunnitelmaan.
  • Luoteeseen Porvoosta menevät kaupunkibussit (Vt 55 suuntaan) mahdollistavat todennäköisesti niitä nopeita "pendelöintipika"-yhteyksiä joita Uudenmaan liitto/Ely ovat suunnitelleet naapurikuntiin Askolaan, Pukkilaan ja Myrskylään, kun "maitopysäkkejä" hoitaisi kaupungin hankinta.
 
Viimeksi muokattu:
Porvoon kaupunki on julkaissut huiman kunnianhimoisen suunnitelman paikallisliikennelinjastoksi 2024. Asukkaiden kommentoitavana kuukauden ajan.

https://www.porvoo.fi/app/uploads/2023/06/fi_Porvoon-busslinjasto-2024_luonnos.pdf
No onpas tosiaan nyt asioita mietitty ja näkyy olevan halua investoida. Taitaa liikenteen volyymi melkeinpä tuplaantua nykyisestä jos tuo suunnitelma toteutuu.
Mitä ilmeisimmin kaikki sitten kilpailutetaan, mutta saa nähdä tehdäänkö se yhtenä vai useampana kokonaisuutena.
 
No onpas tosiaan nyt asioita mietitty ja näkyy olevan halua investoida. Taitaa liikenteen volyymi melkeinpä tuplaantua nykyisestä jos tuo suunnitelma toteutuu. Mitä ilmeisimmin kaikki sitten kilpailutetaan, mutta saa nähdä tehdäänkö se yhtenä vai useampana kokonaisuutena.
Alustavien tietojen mukaan ainakin kilpailutetaan todella pitkällä sopimuksella, taisi olla 6 vuodeksi. Mielenkiintoiseksi jää myös, kirjaako uusi hallitus ja eduskunta Porvoon joukkoliikennelakiin kaupunkina, joka on oma joukkoliikenneviranomaisensa.
 
Viimeksi muokattu:
Selasin pikaisesti tuon linjasto- ja aikataululuonnoksen läpi. Ensivaikutelmani on, että liikenteen voisi toteuttaa kustannustehokkaamminkin. Nyt esimerkiksi Kevätkummun-sairaalan ja Kuninkaanportin alueille esitetään paljon päällekkäistä tarjontaa. Pohdinkin, että olikohan tässä tarkoituksena esittää erilaisia vaihtoehtoja, joita ei ole tarkoituskaan toteuttaa kaikkia samanaikaisesti, mutta esittelytekstistä en tuollaista mainintaa huomannut.

Toteutuessaan suunnitelma kyllä parantaisi joukkoliikenteen tarjontaa olennaisesti, mutta kunhan vaan ei kävisi kuten edellisellä kerralla, kun Porvoo oli kilpailuttamassa paikallisliikennettään pitkällä sopimuskaudella ja kunnianhimoisilla kalustovaatimuksilla. Silloinhan kilpailu järjestettiin, mutta siihen saatiin vain yksi (liian kallis) tarjous ja lopputuloksena oli kilpailutuksen keskeytys ja jättäytyminen markkinaehtoisen tarjonnan varaan.
 
Selasin pikaisesti tuon linjasto- ja aikataululuonnoksen läpi. Ensivaikutelmani on, että liikenteen voisi toteuttaa kustannustehokkaamminkin.

Toteutuessaan suunnitelma kyllä parantaisi joukkoliikenteen tarjontaa olennaisesti, mutta kunhan vaan ei kävisi kuten edellisellä kerralla, kun Porvoo oli kilpailuttamassa paikallisliikennettään pitkällä sopimuskaudella ja kunnianhimoisilla kalustovaatimuksilla. Silloinhan kilpailu järjestettiin, mutta siihen saatiin vain yksi (liian kallis) tarjous ja lopputuloksena oli kilpailutuksen keskeytys ja jättäytyminen markkinaehtoisen tarjonnan varaan.

Ei luulisi olevan kovin vaikea rasti, jos viranomainen/tilaaja sanelee budjetin ja konsultti sitten sen pohjalta arvioi lipputulot ja suunnittelee linjaston. Viranomaisen haltuun ottaman kaupunkiliikenteen suhteen Suomessa on yllinkyllin aineistoa saatavilla vuodesta 2014 lähtien niin liikennöintikustannuksiin kuin matkustajamäärien kasvuun liittyen.
 
Toteutuessaan suunnitelma kyllä parantaisi joukkoliikenteen tarjontaa olennaisesti, mutta kunhan vaan ei kävisi kuten edellisellä kerralla, kun Porvoo oli kilpailuttamassa paikallisliikennettään pitkällä sopimuskaudella ja kunnianhimoisilla kalustovaatimuksilla. Silloinhan kilpailu järjestettiin, mutta siihen saatiin vain yksi (liian kallis) tarjous ja lopputuloksena oli kilpailutuksen keskeytys ja jättäytyminen markkinaehtoisen tarjonnan varaan.
Eikö siinä myös ollut sellainen kuvio, että eurooppalainen PSA-asetus oli tullut voimaan ja kilpailutus ja suunniteltu kaupungin suora tuki olivat sen vastaisia?
 
Ollaanko muuten Porvoossa yhtään harkittu HSL:ään liittymistä? itse ainakin kannatan Porvoon liittymistä HSL:ään. Näin saataisiin Helbin ja Porvoon Liikenteen toiminnot yhdistettyä, ja onhan Porvoo myös yksi Uudenmaan merkittävimmistä kaupungeista, jolloin HSL:ään kuuluminen olisi luontevaa. Lisäksi minulla on tuttuja Porvoossa, ja mielestäni olisi mukavempi päästä Porvooseen HSL-lipulla kuin että polttaa omia pensoja. Ajan ite omalla autollani Porvooseen pelkästään sen takia kun Porvoo ei kuulu HSL:ään enkä jaksa ruveta leikkimään noiden Matkahuollon ja Elyn rönsyjen kanssa, mutta jos Porvoo jonain päivänä liittyy HSL:ään, siirryn käyttämään bussia Porvoon reisuillani. Toki asiasta voi olla montaa eri mieltä ja kunnioitan toki teitäkin jotka vastustatte tätä ideaa, mutta itse kannatan Porvoon liittymistä HSL:ään. :)
 
Takaisin
Ylös