Porvoon paikallisliikenne

Porvoon talvikauden 2012-13 aikataulut ovat nettiintyneet. Ainoa muutos edellistalveen verrattuna näyttää olevan neloslinjan supistus: lähtö Torilta Haksiin klo 16.30 on lakkautettu.
 
Niin, tai lyhennetty Kuninkaanporttiin. Eikös myös 7.05 Haksista ole aikaistettu 5 min?
 
Niin, tai lyhennetty Kuninkaanporttiin. Eikös myös 7.05 Haksista ole aikaistettu 5 min?

Jep, huomasin tuon lyhennyksen. Tuo aamun viiden minuutin aikaistuminen vilahti silmien ohi, vaikka yritin tiirailla pdf -tiedostoja tiheällä seulalla. Porvoossa on kuitenkin todella vähän muutoksia, kun vertaa mm. Kuopijoon ja Jyskylään.
 
Linja-autoliikenteen suosio on jatkanut kasvuaan Porvoossa, http://www.uusimaa.fi/artikkeli/156966-bussit-imevat-matkustajia

Kaupungin tukeman joukkoliikenteen matkustajamäärien kasvu oli elokuussa vuositasolla jopa 12 prosenttia. Ero bussiyhtiön lukuihin selittyy siirtymillä lipputyyppien sisällä. Joukkoliikennetukeen budjetissa varatut rahat eivät riitä.

Nyt viimeistään sokea reettakin näkee, mikä nykymuotoisessa tukisysteemissä mättää. Sama ongelma olisi myös ns. yleisessä säännössä.
 
Porvoon Liikenteellä uusi puolipitkä paikkuri tänään linjalla 4 - kenellä lisätietoa?

Kuvauksen perusteella hieman vaikea vastata varmasti, mutta luulisin, että kyseessä on jokin näistä Norjasta tuoduista Volvo 8700LE matalalattioista. Kylkinumero mahdollisesti #7, #8 tai #9.
 
Täytynee olla 7 JIJ-254 joka on ex ZH19460 noista norjalaisista. Se oli ainakin joitakin päiviä sitten valmiina Lahdessa.
 
Nyt viimeistään sokea reettakin näkee, mikä nykymuotoisessa tukisysteemissä mättää. Sama ongelma olisi myös ns. yleisessä säännössä.
Tämä on kyllä käsittämätöntä, että matkustajamäärien kasvu ei johda liikenteen kannattavuuden paranemiseen ja kaupungin tuen tarpeen vähenemiseen, vaan on saatu rakennettua tällainen tukiautomaatti, jolla kaupungin tuen tarve kasvaa matkustajamäärien kasvaessa.
 
Ymmärsinkö nyt oikein, että HSL:n mukaan on matkustajien etujen mukaista, jos 841:n lisäksi ei ajeta liikennettä myös suoraan Helsingin keskustaan (eli käytännössä linjaa 840) ollenkaan?
 
Ymmärsinkö nyt oikein, että HSL:n mukaan on matkustajien etujen mukaista, jos 841:n lisäksi ei ajeta liikennettä myös suoraan Helsingin keskustaan (eli käytännössä linjaa 840) ollenkaan?

Ompas hauskaa kommentointia tuolla sivulla. Eli saa sellaisen käsityksen että kuka tahansa voi alkaa ajamaan 840. Mutta eikös kuitenkin HSL kilpailuta tuon linjan ja sen jälkeen se voittanut firma alkaa ajamaan sitä? Kommenttien perusteella jokaisessa biilissä voisi lukea linjanumero.. :cool:

Vai olenko väärässä.. Porvoon suunnallahan oli jotakin joukkoliikenne uudistuksia..
 
Ompas hauskaa kommentointia tuolla sivulla. Eli saa sellaisen käsityksen että kuka tahansa voi alkaa ajamaan 840. Mutta eikös kuitenkin HSL kilpailuta tuon linjan ja sen jälkeen se voittanut firma alkaa ajamaan sitä? Kommenttien perusteella jokaisessa biilissä voisi lukea linjanumero.. :cool:

Vai olenko väärässä.. Porvoon suunnallahan oli jotakin joukkoliikenne uudistuksia..
No nyt skannaus on poistettu, mutta siitä sain ko. käsityksen, ettei HSL "toivonut" reitille bussiliikennettä. Ehkä eivät halua maksaa U-linjakorvauksia? Oli miten oli, linja 841 on turhake, sillä samaa on jo kokeiltu ennenkin huonoin tuloksin. Nimittäin 830B ja 835B-kokeilulinjojen muodossa, joita ajettiin Sipoosta Itäkeskukseen. Vuoroja oli muutama päivässä arkiruuhkassa ja silti vuorot ajettiin muistaakseni suht tyhjinä siinä missä ruuhkassa 840 on suht kansoitettu. Myös nyt voi seurata, kuinka suurin osa jatkaa kantakaupunkiin asti.

Jos jotain Itäväylän liikennettä halutaan karsia, suosittelen 58:n lyhentämistä Herttoniemeen (suunnitteilla) ja linjojen 16, 17, 80A (tulossa) ja 841 (tulossa) ketjuttamista yhdeksi linjaksi 841 Merisatama-Viiskulma-Kasarmintori-Rautatientori-(h16 reitti)-Kulosaari-(h81 reitti)-Herttoniemenranta-(h80A reitti)-Itäkeskus-(841 reitti)-Söderkulla. Samalla parannetaan Herttoniemenrannan yhteyksiä kantakaupunkiin ja Korkeasaaren yhteyksiä Herttoniemeen. Myös 81 voitaisiin lyhentää entiseen muotoonsa, koska linja on liian tiheä (eli ylitarjontaa) välillä Herttoniemenranta-Kulosaari. Joka 841-vuoron välissä olisi yksi h16-vuoro nykyreitillään. Linjoille 17, 80A, 81:)n osuus Kulosaari-Herttoniemenranta) ja 841 on yhteistä vuorotarjonnan tarve, 15 minuuttia ruuhkassa, 30 minuuttia ulkopuolella ja 60min hiljaisimpina aikoina. Helminauhalinja keräisi varmasti enemmän matkustajia ja vähentäisi turhia vaihtoja, kuin monta pätkää. Toki tasausaikapysäkkejä tarvittaisiin.
 
16:n venyttäminen Sipooseen on kyllä päräyttävä ehdotus. Vaatisi aika järeitä katujärjestelyitä keskustan päässä, etteivät matkojen yhdistelyn edut menisi korkoineen ajantasauksiin. Vanha h16, joka ajoi pitkän pätkän keskustaa lopetettiin koska reitti oli liian hidas jopa lyhyelle kantakaupunkilinjalle. Käytännössä tarvitsisi joukkoliikennekadut suurimmalle osalle keskustan reittiä. Joita pitkin voisi sitten ajaa liudan muitakin pitkiä seutulinjoja sopivalla porrastuksella.
 
Takaisin
Ylös