Keski-Uudenmaan joukkoliikenne

Nurmijärven valittua, etteivät halua liittyä HSL:ään, Uudenmaan ELY-keskus on aloittanut seuraavan käyttöoikeussopimuksen kilpailuttamisen Nurmijärven bussiliikenteestä. Sopimusaika on hulppeat 1.1.2019 - 31.12.2028.

Pitkä sopimus mahdollistaa tiukemmat kalustovaatimukset: vuoden 2021 loppuun asti puolet kalustosta on oltava päästöiltään vähintään Euro6-tasoa, sen jälkeen vähintään 80%. Kaiken muun kaluston on oltava päästöiltään vähintään Euro5-tasoa. Kaluston maksimi-ikä on 12 vuotta ja keski-ikävaatimus 8 vuotta (keski-ikävaatimus ei koske vuotta 2028).

Laskenta-aikaa on runsaasti, tarjoukset jätetään vasta 12.12.2017 mennessä. Kilpailu pyritään ratkaisemaan tämän vuoden loppuun mennessä.

Tarjouspyyntö löytyy ELY-keskusten joukkoliikenteen hankintojen sivulta (alueeksi on valittava Uusimaa).
 
Nyt tulee mielenkiintoinen tarjouskilpailu, kun sopimuskausi on kerrankin ELY-kilpailussa pitkä ja myös sijainnin puolesta ottajia tuolle paketille löytynee Korsisaaren lisäksi lähikunnista ja HSL-alueen liikennöitsijöistä. Mielestäni rohkea veto ja aika näyttää kannattiko tämä valinta, eli olla liittymättä HSL:ään ja antaa yksinoikeus kymmeneksi vuodeksi.
 
Nurmijärven liikenne siis kilpailutetaan yhtenä kokonaisuutena johon sisältyy Nurmijärven sisäinen liikenne sekä yhteydet Hyvinkäälle ja Helsinkiin. Liikennöitsijä saa itse suunnitella reitit ja aikataulut ELY:n antamien raamien mukaisesti. Kuka määrittää tulevat linjatunnukset? HSL-alueelle suuntautuvat linjat kai numeroidaan jatkossakin nykysysteemin mukaisella tavalla mutta päättääkö sisäisten linjojen tunnukset liikennöitsijä vai ELY?
Kalustovaatimusten tiukentuessa Korsisaari joutuisi uudistamaan kalustoaan varsin paljon mutta uskon sen olevan kilpailutuksessa siltikin vahvoilla. Sillä on pitkä kokemus alueen liikennöinnistä josta on varmaan hyötyä tarjouslaskennassa. Muita vahvoja kilpailijoita saattaa olla ainakin Savonlinja ja Ventoniemi. Vaikea sanoa kiinnostaako tämän tyyppinen liikennöinti HSL-alueen isoja operaattoreita. Transdev tuskin ainakaan osallistuu kun on muutenkin poistumassa Suomesta.
 
Nykyään ei oikein voi laskea mitään sen varaan, että on saanut touhuta tietyllä alueella pitkään ja rauhassa. Koko Uudellamaalla on lukuisat vuorot vaihtaneet liikennöitsijää ainakin kerran, ihan jo markkinaehtoisessakin liikenteessä. Lisäksi ainakin Nobina on tarjonnut jo aikaisemmin Etelä-Suomen kilpailuihin, joten ehkä nykyistä liikennealuetta lähellä oleva paketti saattaisi kiinnostaa. Mainitsemasi kolme liikennöitsijää varmasti kisaavat noista, ehkä myös PL. Mielenkiintoista nähdä joka tapauksessa miten käy, Korsisaarelle tuon paketin menettäminen olisi kylmää kyytiä.
 
Nykyään ei oikein voi laskea mitään sen varaan, että on saanut touhuta tietyllä alueella pitkään ja rauhassa. Koko Uudellamaalla on lukuisat vuorot vaihtaneet liikennöitsijää ainakin kerran, ihan jo markkinaehtoisessakin liikenteessä. Lisäksi ainakin Nobina on tarjonnut jo aikaisemmin Etelä-Suomen kilpailuihin, joten ehkä nykyistä liikennealuetta lähellä oleva paketti saattaisi kiinnostaa. Mainitsemasi kolme liikennöitsijää varmasti kisaavat noista, ehkä myös PL. Mielenkiintoista nähdä joka tapauksessa miten käy, Korsisaarelle tuon paketin menettäminen olisi kylmää kyytiä.

Ehkä HelB:n myötä Koiviston autokin voisi olla kiinnostunut. Aika hyvin löytyy konsernista osaamista tämän tyyppiseen liikenteeseen.
 
Nurmijärven valittua, etteivät halua liittyä HSL:ään, Uudenmaan ELY-keskus on aloittanut seuraavan käyttöoikeussopimuksen kilpailuttamisen Nurmijärven bussiliikenteestä. Sopimusaika on hulppeat 1.1.2019 - 31.12.2028.

Entä jos Nurmijärvi muuttaa mielensä ja liittyy sittenkin HSL:ään, mitä tuolle ELY:n käyttöoikeussopimukselle silloin tapahtuu?
 
Tai itse pikemminkin uskon että tälläisen tilanteen varalle on molemminpuolinen irtisanomisoikeus ja/tai neuvotteluvevolvollisuus mahdollisista muutoksissa sopimuksen sisällössä.

Sopimusehdothan löytyvät tuolta tarjouspyynnöstä. Suora lainaus sieltä: "Mikäli lainsäädännön mukaisten toimivaltaisten viranomaisten toimivalta-alueet tai organisaatiot muuttuvat (esim. maakuntauudistuksen yhteydessä tai Nurmijärven kunnan päättäessä liittyä HSL:ään) ja tämän käyttöoikeussopimuksen mukainen liikenne siirtyy toisen joukkoliikenteen toimivaltaisen viranomaisen toimialueeseen, voidaan sopimus siirtää näine ehtoineen kyseiselle toimivaltaiselle viranomaiselle."

Sinänsä käyttöoikeussopimuksen siirto HSL:lle ei olisi mitenkään yksinkertainen juttu, koska käyttöoikeussopimuksessa liikennöitsijän ansainta perustuu merkittävästi asiakkailta saataviin lipputuloihin. HSL:n lippujärjestelmään siirtyminen tarkoittaisi hyvin varmasti myös lippujen hintojen muuttumista, millä voisi olla joko positiivinen tai negatiivinen vaikutus liikennöitsijän saamiin tuloihin.
 
Eikö HSL voisi sopimuksen siirtyessä heille tehdä melkein mitä vain, esim kilpailuttaa sen uudestaan erilaisilla ehdoilla? Jos sen hetkisen liikennötsijän kalusto ei täytä HSL:n vaatimuksia muuten kuin päästöluokituksen suhteen, on riski liikennöitsijälle todella iso.
 
Eikö HSL voisi sopimuksen siirtyessä heille tehdä melkein mitä vain, esim kilpailuttaa sen uudestaan erilaisilla ehdoilla? Jos sen hetkisen liikennötsijän kalusto ei täytä HSL:n vaatimuksia muuten kuin päästöluokituksen suhteen, on riski liikennöitsijälle todella iso.

Sopimushan sitoisi koko sopimusajan myös HSL:ää, jos sopimus siirtyisi sille. Kuten aiemmassa lainauksessa luki, sopimus siirtyisi "näine ehtoineen" eli HSL ei voisi muuttaa sopimusta yksipuolisesti.
 
Sopimushan sitoisi koko sopimusajan myös HSL:ää, jos sopimus siirtyisi sille. Kuten aiemmassa lainauksessa luki, sopimus siirtyisi "näine ehtoineen" eli HSL ei voisi muuttaa sopimusta yksipuolisesti.

Koska en ole juristi, kysynpä vielä. Sopimus voidaan siirtää, mutta ei siis välttämättä siirretä? Jos HSL ei haluakaan em sopimusta, mutta on kuitenkin oikeutettu/velvoitettu järjestämään joukkoliikenteen parhaaksi katsomallaan tavalla.

Tästähän voi syntyä mielenkiintoinen ennakkotapaus. 10 vuotta on kuitenkin pitkä sopimuskausi ja näyttää, että HSL:n alue laajenee kunta kerrallaan sopivien kuntien asukasmäärien kasvaessa.
 
Koska en ole juristi, kysynpä vielä. Sopimus voidaan siirtää, mutta ei siis välttämättä siirretä? Jos HSL ei haluakaan em sopimusta, mutta on kuitenkin oikeutettu/velvoitettu järjestämään joukkoliikenteen parhaaksi katsomallaan tavalla.

Jos sopimusta ei siirretäisi, se jäisi sitten Uudenmaan ELY-keskukselle ja Nurmijärvi, ELY ja Hyvinkää jatkaisivat liikenteestä maksamista liikennöitsijälle. Sopimus takaa liikennöitsijälle yksinoikeuden Nurmijärven joukkoliikenteeseen eli HSL ei voisi järjestää sinne päällekkäistä liikennettä. Yksinoikeudesta poikkeuksen muodostaa vain Nurmijärven läpi menevä markkinaehtoinen liikenne, joka saapuu ja/tai poistuu Nurmijärvelle/Nurmijärveltä teitä 3, 25, 45, 130 tai 132.
 
Takaisin
Ylös