Keski-Uudenmaan joukkoliikenne

Nikkilän MH-asiamies lopetti toimintansa 22.5.2009 ja Sipoon nikkilän MH-pakettipalvelut hoituvat tästä eteenpäin Keravan MH-asiamiehen toimesta osoitteessa asema-aukio 7, Kerava.
 
Uusi sipoon suunnan aikatauluvihkonen on ilmestynyt netissä. Siinä on muutama muutos edelliseen verrattuna esim Linjojen Kerava-Nikkilä ja Nikkilä-Söderkulla yhdistäminen yhdeksi linjaksi Kerava-Nikkilä-Söderkulla.
Sipoo sanoi:
SIPOON JA PORNAISTEN UUSI BUSSIAIKATAULUESITE
Sipoon ja Pornaisten kuntien yhteinen bussiaikatauluesite jaetaan heinäkuun alussa talouksiin. Esitettä saa busseista, ko. kuntien infoista sekä Porvoon ja Kampin linja-autoasemilta. Esitetiedot löytyvät myös nettiosoitteesta www.sipoo.fi > Palvelut > Liikenne. Esite on voimassa 10.8.2009–6.6.2010 (Huom. Esitteen mukainen kouluvuosi alkaa 10.8.2009). Painomäärä on 35 000 kappaletta. Uusi esite ja reittikartta.

Helsingin ja Porvoon välistä bussivuorojärjestelmää uudistettu
Monien vuoromuutosten takia esitteen voimaantuloajankohtaa siirrettiin tänä vuonna poikkeuksellisesti kesäkuun alusta elokuun alkuun. Helsingin ja Porvoon välistä bussivuorojärjestelmää uudistettiin bussiyhtiöiden laajana yhteistyöhankkeena. Vuorovälejä tasoitettiin siten, että bussit kulkevat Porvoosta pääsääntöisesti 15 minuuttia vaille ja yli sekä Helsingistä puolelta ja tasan. Ruuhka-aikoina bussit kulkevat 15 minuutin välein.

Uusi linja: Kerava–Nikkilä–Söderkulla
Aikatauluesitteessä on myös muita tärkeitä muutoksia. Keravan ja Nikkilän sekä Nikkilän ja Söderkullan reitit on yhdistetty. Tämä vaikuttaa merkittävästi Keski- ja Etelä-Sipoon väliseen bussiliikenteeseen. Uusi Kerava–Nikkilä–Söderkulla -reitti yhdistää kunnan kolme kasvualuetta toisiinsa ja parantaa yhteyksiä raideliikenneverkostoon ja Helsingin ja Porvoon väliseen tiheään bussivuoroverkostoon. Keravalta Nikkilän kautta Söderkullaan kulkevat bussit eivät poikkea Nikkilän linja-autoasemalle. Kun bussit saapuvat Söderkullaan, ne ajavat reittiä Amiraalintie–Söderkullan koulukeskus–Uusi Porvoontie ja takaisin Söderkullantietä pitkin Nikkilään.

Alueluovutuksen vaikutukset bussiliikenteeseen
Rajansiirron takia koulupäivinä Landbosta ja Karhusaaresta Nikkilään ja Söderkullaan ajetut bussivuorot on lakkautettu. Kalkkirannasta lähtevät vuorot eivät enää kulje moottoritietä pitkin Landbon kautta Helsinkiin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Myös linjan 833 (Klemetskog)-Riihikallio-Hyrylä-Kerava linjanumero muuttuu syysliikenteen alussa 933:si !!
 
Järvenpäässä aloittaa / on jo aloittanut kutsuohjattu -palvelulinja. Lähtöpaikkana Myllytien terveyskeskus ja lähdöt tasa tunnein klo 9-15.
 
Nikkilän MH-pakettipalvelut ovat siirtyneet keravan MH-asiamiespisteen hallinnasta takaisin nikkilään uuden yrittäjän Sipoon Autovaraosa Oy:n hoidettavaksi, osoitteeseen Isokyläntie 30, 04130 Sipoo
 
Linjan 643 liikenne loppuu 06.06.2010
Tuusulan kunta kilpailutti linjat 62, 64, 67 ja 974 kaudelle 07.06.2010-31.05.2013 (Optio vuoden 2014 loppuun)
Nurmijärven linja sai linjat 62 ja 64
Etelä-Suomen Linjaliikenne sai linjat 67 ja 974

Lisäksi Sipoon ja Pornaisten aikataluluonnos ajalle 7.6.2010 - 5.6.2011 löytyy Täältä ja Keski-uudemmaan kesäaikataulut löytyy Täältä
 
Viimeksi muokattu:
Linjaa 950 Kerava - Nikkilä liikennöi näköjään taas kesän ajan
Etelä-Suomen linjaliikenne, eilen näin kauempaa jonkun Setran linjalla.
 
Sipoon kunanvaltuustossa on 31.01.2011 käsitelty aloitetta joukkoliikenneyhteyksien parantamisesta
Sipoon kunnanvaltuusto sanoi:
Aloite kunnan sisäisen bussiliikenteen nopeasta parantamisesta
1330/00.00.09/2010

KV § 70
Valtuusto 30.8.2010
Yhteisen Sipoomme valtuustoryhmä jätti aloitteen, jossa se vaatii, että Nikkilän ja Söderkullan välisiä bussivuoroja lisätään pikaisesti. Aloitteessa vaaditaan myös bussiliikennettä koskevan pikaisen selvityksen tekemistä, jotta tarpeet voidaan ottaa huomioon ensi vuoden talousarviota laadittaessa.
KH § 375
Kunnanhallitus 9.11.2010
Valmistelija: erikoissuunnittelija Rita Lönnroth, rita.lonnroth@sipoo.fi,

Linja-autoyhtiöt ovat vuodesta toiseen supistaneet vuorojaan heikentyneen kannattavuuden takia. Joukkoliikenneyhteydet toimivat suhteellisen joustavasti Porvoo-Söderkulla-Helsinki ja Nikkilä-Helsinki -reiteillä. Moneen kylään ei pääse bussilla iltaisin tai viikonloppuisiin. Paippisiin ei enää kulje busseja klo 15.15 jälkeen.

Osa sipoolaisista on, ja tulee aina olemaan, riippuvaisia joukko- liikenteestä. Puutteelliset joukkoliikenneyhteydet vaikeuttavat heidän elämäänsä ja rajoittavat liikkumismahdollisuuksia. Hyvien joukko- liikenneyhteyksien luominen ja ylläpitäminen on mahdollista, mikäli yhteiskunnan varoja suunnataan siihen riittävässä laajuudessa.

Kunta tukee taloudellisesti Nikkilän ja Helsingin välisiä myöhäis-, yö- ja sunnuntaivuoroja. Lisäksi kunta maksaa koulukuljetuksiin oikeutettujen perusopetusoppilaiden matkakustannukset ja subventoi yleisiä matkalippuja (Sipoolippu ja liityntälippu sekä Keski- Uudenmaan seutulippu ja Porvoon/Itä-Uudenmaan seutulippu).

Porvoon Liikenne Oy on alustavasti ilmoittanut, että Kerava- Nikkilä-Söderkulla -reitin bussit voisivat kulkea maanantaista perjantaihin puolen tunnin välein päivisin (klo 7 - 17) ja kerran tunnissa iltaisin (klo 17 - 22). Tämä edellyttää, että kunta tukee liikennettä 50 000 eurolla vuodessa. Kymmenen edestakaista lauantaivuoroa maksaisi 16 000 euroa ja kymmenen sunnuntai- vuoroa 26 000 euroa vuodessa. Kesäliikennettä ei ole huomioitu tarjouksessa.

Vuoden 2011 talousarvioesitykseen on varattu 45 000 euroa joukkoliikennekokeiluja varten. Tämä määräraha voitaisiin käyttää Kerava-Nikkilä-Söderkullan -reitin kehittämiseen.

Talousarvioesitykseen sisältyy myös liikennesuunnittelijan palkkaaminen. Pikaisen joukkoliikenneselvityksen laatiminen on mahdollista esimerkiksi konsulttityönä, mikäli tähän myönnetään resursseja. Alueellinen palvelutasoselvitystyö käynnistyy kuntien osalta marraskuun alussa. Jo tässä vaiheessa tiedetään kuitenkin, että joukkoliikenneyhteyksien parantamiseen on panostettava huomattavia resursseja, mikäli kunta haluaa tarjota hyvän palvelu- tason asukkaille. Sipoo on laaja, suhteellisen hajanaisesti asuttu alue, jolla on tiheä tieverkko.

Vt. talous- ja hallintojohtajan ehdotus
Kunnanhallitus päättää, että kunta jatkaa neuvotteluja Porvoon Liikenne Oy:n kanssa Kerava-Nikkilä-Söderkullan -reitin linja- autovuorojen lisäämisestä.

Kunnanhallitus antaa asian valtuustolle tiedoksi ja esittää, että aloite on täten loppuun käsitelty.

Päätös
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän ehdotuksen.
____________

Liite 1/ 375. §


KV § 12
Valtuusto 31.1.2011
Päätös
Valtuusto hyväksyi yksimielisesti kunnanhallituksen ehdotuksen.
Lähde: http://sipoo1.tjhosting.com/kokous/20111120-12.HTM
Saapi nähdä mitä tuostakin sitten loppujenlopuksi tulee :?:
 
HSL-jäsenyys maksaisi tuon mukaan Sipoolle 400 000 e/v. Eihän sillä saa kuin yhden bussin ja hallintokuluja. Eli millaiselle liikenteelle tuo hintaoletus perustuu? Ilmeisesti nykyiselle, vaikka kuvateksti antaakin ymmärtää, että HSL:n myötä vuoroja tulisi lisää.
 
HSL-jäsenyys maksaisi tuon mukaan Sipoolle 400 000 e/v. Eihän sillä saa kuin yhden bussin ja hallintokuluja. Eli millaiselle liikenteelle tuo hintaoletus perustuu? Ilmeisesti nykyiselle, vaikka kuvateksti antaakin ymmärtää, että HSL:n myötä vuoroja tulisi lisää.

Tuolla rahalla saisi nykyisen palvelutason ja lisäksi asukkaille edullisemmat joukkoliikennematkat ja mahdollisuuden kulkea yhdellä HSL-matkakortilla koko seudulla. Matkat halpenisivat niillä, jotka käyttävät Sipoon bussien lisäksi muuta joukkoliikennettä, vaikkapa ratikkaa, sekä alennusryhmäläisillä. Nykyisellään Sipoon tukemissa työmatka- ja seutulipuissa on vain yksi hinta kaikille matkustajaryhmille, joten esimerkiksi lapsilla, nuorilla ja opiskelijoilla lippujen hinnat putoaisivat hyvin merkittävästi.

Siirtymäajan liikennöintisopimusten voimassaoloajan loppuun saakka liikenne perustuisi U-järjestelmään kuten Kirkkonummella. Sopimusten päätyttyä Sipoon sisäinen sekä Sipoon ja muun HSL-alueen välinen liikenne muuttuisi HSL:n tilaamaksi. Merkittävä osa Sipoon kautta kulkevasta bussiliikenteestä on kuitenkin HSL-alueen ulkopuolelle ulottuvaa (lähinnä Pornaisiin sekä Porvooseen ja muualle Itä-Uudellemaalle), joten iso osa liikenteestä saattaa säilyä nykyisen U-liikenteen tapaisena.
 
Takaisin
Ylös