Uusimmassa Bussiammattilaisessa Seppo Jyrkilä kertoo, että tammikuussa Jyrkilä Oy Kaupunkiliikenne saa uuden normaalimittaisen Scalan. Matkustajamäärät ovat pudonneet niin paljon, että uuden Scalan tullessa liikenteeseen myydään pois yksi teliauto.
Kotkassa paikallisliikennettä hoitaa Jyrkilä Oy noin kymmenellä bussilla ja Pohjolan Liikenne noin kahdellakymmenellä bussilla. Lisäksi pienemmät yhtiöt kuten Taksibussi Tapio Heino hoitaa Kotkan alueella palvelulinjoja.
Jyrkilän kalustosta 9/10 on matalalattiaisia ja Pohjolan Liikenteen kalustosta noin 10/20 eli 1/2 on matalalattiaisia.
Nyt kysyisinkin Kotkassa käyneiltä, että mitä mieltä olette Kotkan paikallisliikenteestä? (busseista, aikatauluista jne.)
*****
Uusimmassa Bussiammattilaisessa Seppo Jyrkilä kertoo, että tammikuussa Jyrkilä Oy Kaupunkiliikenne saa uuden normaalimittaisen Scalan. Matkustajamäärät ovat pudonneet niin paljon, että uuden Scalan tullessa liikenteeseen myydään pois yksi teliauto.
Voisin olettaa, että auto 6 saisi lähteä sen ollessa vanhin Jyrkilän matalalattiainen teliauto. Bussit foorumilla ilmoitin, että autoon 6 eli juuri kyseiseen teliautoon olisi asenettu pistematriisi näyttö, mutta näin ei kuitenkaan ole. Taisin katsoa vähän liian hätäisesti![]()
*****
Minä taas uskoisin, että myyntiin menee nimenomaan uusin teliauto, josta on mahdollista saada parempi hinta kuin vanhemmista. Tämä uusinhan on Euro 3 -päästönormien mukainen auto, joten sillä saisi pääkaupunkiseudulla ja Turussa ihan mukavat pisteet kilpailutetussa liikenteessä.Alunperin kirjoittanut petsku
Tuo Miskan kertoma kuulostaa aika järkevältä vaihtoehdolta. Katsotaan nyt.Alunperin kirjoittanut Miska
*****
Kokemukseni aiheesta ovat rajalliset, mutta koska tulkitsen myös ex-Vilkkaan nyk.pölhölän Kotka-Karhula-Hamina-vuorojen ja saaristolinjojen kuuluvan tämän kyselyn aihepiiriin, vastaan toiseksi parhaan vaihtoehdon mukaan.
Vesiliikennevaihtoehtoja Kotkansaaren ja saaristokohteiden osalta voisi kehittää nykyistä enemmänkin.
Kotka on infrastruktuuriltaan jännä paikka ja sinne mahtuisi aika paljon nykyistä enemmänkin asukkaita, mutta toisaalta on etu, ettei kaupunki ole kasvanut liian suureksi.
Eikös Kotka tätä nykyä tyhjene melkein tuhannen asukkaan vuositahtia? Eli ei ole huolta liian suuresta kasvusta jatkossakaan.Alunperin kirjoittanut moxu
![]()
Kyllä Kotkassa on muitakin liikennöitsijöitä, kuin vain Jyrkilä ja Pohjolan Liikenne. mm. edellämainittu Heino, myöskin uusi yrittäjä Hostikka Charter ajaa yhtä palvelulinjaa. Kokonaan on unohdettu Savonlinja-yhtiöihin kuuluva Etelä-Suomen Linjaliikenne joka ajaa palvelulinjaa ja useita Kotka - Hamina -vuoroja sekä Pyhtään suuntaan, sekä joitakin vuoroja Leikarilta keskustaan. Katson näidenkin kuuluvan paikallisliikenteeseen, koska reitit ovat samoja ja kaikki paikallisliikenteen lippuversiot käyvät. Lisäksi on olemassa Liikenne Vuorela muutamalla Kotka-Hamina vuorolla.
Unohtaa ei sovi yhtään Kotkasta suuntaan tai toiseen lähtevää tai tulevaa vakiovuoroa, kaikki palvelevat paikallisesti ja samoilla lipuilla.
Helsingissä meni tänään PL 901, Scania L94UB4x2 / Lahti Scala. Rekkareita siinä ei vielä ollut.
Ja tänään Helsingissä näkyi toinen samanlainen ilman rekkareita, PL 902.
Kotkaan ei olekaan PL:lle ennen tainnut tulla montaa uutta katuria yhden vuoden aikana.
Ja jatkoa seuraa, tänään näkyi PL 903.
Pidähän toveri "kuukanko" vaan silmät auki,sillä "ei kolme ilman neljättä"... Sen neljännen SCALAn jälkeen pitääkin sitten jo lähteä Kotkaan bongailemaan Imatralta tulleita Mersuja...![]()
ZHB-404 in memoriam
Tämä ensimmäinen näistä kantaa pikaisen havainnon mukaan rekisteriä HXF-181.
*****
"Kotkassa lauantaina 21.8.2010 vietetyn Esteetön Kotka -päivän yhteydessä jaettiin tunnustus toiminnasta esteettömyyden edistämiseksi. Kotkan kaupungin Vammaisneuvoston ja Esteetön Kotka -työryhmän myöntämän Esteetön Kotka -kunniakirjan sai Pohjolan Liikenne kulkemisen helppoutta korostavan kaupunkiliikenteen kehittämisestä.
Paikallisliikennettä Kotkassa liikennöidään 23:lla eri linjalla. Yksistään tämän vuoroliikenteen hoitamiseen Pohjolan Liikenteellä sitoutuu päivittäin parhaimmillaan lähes 30 kaupunkiliikennebussia, jotka muutamaa autoa lukuun ottamatta ovat matalalattiaisia.
Pohjolan Liikenne on investoinut viime aikoina merkittävästi paikallisliikennebussien hankintaan. Pelkästään viimeisen vuoden aikana matalalattiakalusto Kotkassa on lisääntynyt kolmella uudella matalalattia-autolla. Osassa Pohjolan Liikenteen paikallisliikenneautoja on erikoistilauksena toteutettu normaalia suurempi, auton keskiosassa oleva penkitön tila. Tämä mahdollistaa useamman liikkumista helpottavia apuvälineitä käyttävän asiakkaan yhtäaikaisen matkustamisen.
Viime vuonna Kotkan paikallisliikenteessä tehtiin yhteensä yli 1,8 miljoonaa matkaa."
Lähde: Kotkan joukkoliikenteen lehdistötiedotteet.
Mikähän liikennöitsijä kyseessä?
"Kotkalaisliikennöitsijälle vaaditaan vankeutta matkakorttipetoksesta"
http://yle.fi/alueet/kymenlaakso/201...a_2681162.html