Assamiehen onnikkabongaukset

Eilen sippasi Kabussi kesken matkanteon. Varsin erikoinen tilanne tämä sinällään!

Eilen ma 1.6.2016 hyppäsin Tuirassa, Merikosken taskussa linja 4:n A153:een. Ajoin sillä keskustan ohi tarkoituksenani vaihtoyhteys.

OYS:n sivuttaispysäkille Kajaanintien varteen oli pysähtynyt linjan 2 auto A160. Pysäkin sivu oli auton kuljettaja sekä n. 10-15 matkustajaa (en laskenut lkm:ää). Pysäkille saapui Ei Linjalla - ilmoituksen kera auto A164. Sen kortinlukulaite (valm. Pusatec) ei ollut päälle kytkettynä. Minä olin jäänyt alussa mainitsemastani bussiautosta. Ilmeisesti autonpaikannin sai sitten heti pian myöhemmin satelliittiyhteyden ja kortinlukulaitekin kytkeytyi päälle.

Autojen kortinlukupäätteethän ovat kuljettajien henkilökohtaisilla toimikorteilla kytkettäviä. Näin ne toimivat myös ajureitten eräänlaisina kellokortteina ja rekisteröivät ajoajat sekä tauot.

Minä siis taisin erään hyvin harvinaisen kertaa matkustaa Waltti-korttiani vilauttamatta & piipauttamatta. Ajelin sitten omaan destinaatiooni.

Auton #160 matkan pysähtymisen syynä oli ollut kuljettajan ilmoituksen mukaan moottorin ylikuumuminen. Moottori ei ollut kuitenkaan onneksi syttynyt tuleen tms. Eli ei näyttänyt tuossa esiintynyt mitään muuta sen vakavampaa. :) Auto varmaankin matkasi pysäkiltä kohti huoltoa, taikka tarvittavia tilanteen vaatimia korjauksia.;)

---------- Viestit yhdistetty klo 13:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:29 ----------

Tarkasteltu & tarkistettu lisäksi omista muistiinpanoista. Kirjoituksen tarkoitus ei ole olla mitenkään kriittinen taikka mitään arvosteleva.:redface: Listasin vain joitain erityisiä huomioita tässä yhteydessä. Autojen & mainittujen linjojen nroinnit pitäisivät olla täysin faktisia.:smile:

---------- Viestit yhdistetty klo 13:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:33 ----------

Kabus-kaupunkibussiautolla (-kokomatala?) A160 tehty lisäksi useita ajoja, pitkällä aikavälillä toistuvasti eli jatkuvasti.:wink:
 
Viimeksi muokattu:
Kabus-kaupunkibussit ovat "nekin" puolimatalia. Olisi tietenkin sekin pitänyt muistaa. :oops:

No kuitenkin, eniwetokkiisa! Auto A160/#160 palannut nyt jo takaisin tutulle vakioreitilleen. Kabussien moottorina toimi takamoottorinen Cummins-diesel, joss'on peräluukussa sammutusaukko.:)

Katuri & maturi; no missä lie sitten naturi..?? :twisted:
 
Viimeksi muokattu:
No jaa, jos nyt viilailemaan aletaan, niin puolimatala tarkoittaa bussia, jossa on etu- ja keskiovella yksi porras eli Kabusit ovat ennemminkin etumatalia (LE=Low Entry). ;) Nooh, puolimatala voisi äkkiä ajatellen tarkoittaa ihan samaa. Puolimatalia olivat esimerkiksi Carrus City M:t (kuten Alamäen ex. #2 [KIE-842]) tai osa Koskilinjojen entisistä Lahti 402:ista.
 
Kauan tavoiteltuja ja haikailtuja/saavuttamattomissa olleita; sekä lopulta sitten saatuja! :D Linjojen 11 & 17 ajot! :cool: L11-A106 & L17-A12. Koskiksen eli Kosareitten auto #12, se on Scania Scala.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:27 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:17 ----------

Uutta kalustoa, eli Hollantilaiset VDL Citeat ovat saapuneet. Ne ovat tulleet lähinnä reiteille 35K sekä 20B.:smile:
 
Viimeksi muokattu:
Minut poistettiin autosta kerran. Siitä on jo aikaa. Taisi olla talvella taikka varhain keväällä -16. Olin käyttäytynyt ehkä jotenkin siten, ettei kuski sitä hyväksynyt. Auto oli #94 ja linja 10. Käsittääkseni paikallislinjan kuljettajilla on oikeus keskeyttää ajo linjalla, ja poistaa mahdollinen vaaraa, taikka häiriötä aiheuttava matkustaja kesken ajon. Mitään vaaraa taikka häiriötä en ollut oman käsitykseni mukaan aiheuttanut.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:02 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:59 ----------

Keskustelen joskus joidenkin kuljettajien kanssa, eli siis muutoin kuin ajossa. Tätä pidän erityisenä arvonantona ja huomaavaisuutena.:D Tämä lisää heihin suuntautuvaa arvonantoani.:redface: Yksityisasiat pidän täysin sisälläni. En mainitse sellaisista koskaan mitään eteenpäin. Tuo tapa toimia, on mielestäni ainut oikea.:smile:

---------- Viestit yhdistetty klo 22:27 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:02 ----------

Keskeytän joskus ajoni linjalle, vaihtaakseni niin sanotusti turhan päiten. Yleensä silloin odotan jotain toista toisen linjan autoa. Syynä on tuon ajon (nimetyn auton) taikka linjan merkkaamattomuus. Pyrin pitämään eri linjojen ajoni tarkoituksenmukaisina ja mahdollisimman paljon. Eli: oikeasta tosisyystä tehtyjä ajoja, tulisi tehdä mahd. paljon.;)
 
En toivota hyvää Juhannusta, vaan toivotan turvallista Juhannusta 2016!;):eek:
 
Viimeksi muokattu:
Tänään, anteeksi -eilen oli Hiirosen Nesteen pysäkin kohdalla menossa siirtoajo, eli tarkemmin: autonvaihto-operaatio kesken linjan 2 ajon. Autosta A138 siirrettiin matkustajat autoon A70. Tarkempi kellonaika jäi kyllä huomioimatta; se olla n. klo 15-16 välillä.

---------- Viestit yhdistetty klo 00:36 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 00:27 ----------

Waltti-matkakortti ladattu ensi kertaa arvoa ladaten. Wanhasta muistista tiedän tai tiesin sen, että esim. HKL:n liikennevyöhykkeille voidaan ladata matkakortille joko aikaa taikka arvoa. Arvomääräinen lataaminen on alkanut Oulussa vasta tänä suvena. Alkuun sen piti voida tekemän vain Oulu10:ssa, ja vain yksinomaan 10€ x suuruisina tasasummaisina kerraisina. Oulu Kymppi on Waltti-korttilatausten tekopaikka Oulussa. Latasin kuitenkin kortilleni arvoa, aikaisemmin aika-latauksen (A-vyöhyke, 30vrk: h. 52,50€). Latasin arvoa 41,00€ edestä. Se tekisi tuolloin näin: 20x 2,05€ (Waltti-kortilla oleva kertamatkan hinta, eli yhden kertamatkan perusveloitus).

Perustelen syitäni: kesällä tulee ajettua paljon vähemmin kuin muina vuodenaikoina. Lisäksi oli tarkoitus kitkeä niin sanotut turhat hupiajelut pois. Eli jotain bongaamista varten ei mistään kunnollisesta järkisyistä tehtyjä ajoja. Käsittääkseni yhden käyttökerran vähennys/latauksen käyttö: tarkoittaa yhden tunnin ajan (1h.) tehtyjä niin sanottuja vapaita vaihtoja.

---------- Viestit yhdistetty klo 00:42 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 00:36 ----------

Ai niin ja tottahan toki tietenkin: kesällä on linjakapasiteetti paljon muuta vuotta rajoitetumpaa. En ole tarkkaan laskenut esim. linja- taikka %-määräistä vähentymää talveen verrattuna. Kesällä kuitenkin kaikki 3 Citylinjaa operoivat, ja niiden vuoroväli on keskimääräisesti 2x/1h.
 
Viimeksi muokattu:
Uusi latausjuttu eli systeemi (dzhydeemi?) ;) on lopulta njut sitten koeponnistettu.:) Osoittautui olevan aivan täysin mahdollista, tehdä yksi edestakainen matka -ja vain yhtä latauskertaa käyttäen (jopa pyhäisin).:cool: Suoraan sanoen en aivan oikein kunnolla, tähän systeemin toimivuuteen edes luottanutkaan.:???:

Linja 23:n auto A168 ajettu. Linja päättää Toripakalle. Se on hieman wanhasta Polliisilaitoksesta eteenpäin. Musiikki-Fazer eli Kullas sijaitseepi sillä kohdin. Kuski tyyttäsi edellä ajavalle linja 20B:n auto A59:lle, siksi että se poimisi mukaansa siirtyvät siirtomatkustajat. Minäkin menin heidän joukossaan. Linja 20B kulkee keskusaseman ohitse, millä tarkoitan linja-autoasemaa. Alikulun kautta pääsee myöskin rautatieaseman puolelle.

---------- Viestit yhdistetty klo 05:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 05:51 ----------

Linja 23 on muuttanut käsittääkseni matkaprofiiliaan eli kulkureitti kulkee nykyään Ylkkärin seli yliopiston kautta. Aikaisemmin en oikein ole uksaltanut tuota linjaa 23 käyttää, sillä pelkäsin sen menevän suoraan Iskon jälkeen moottoritielle ja Iitä kohden.:icon_frown:

---------- Viestit yhdistetty klo 06:03 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 05:55 ----------

^Näin ollen; matkakortillani siis jäljellä vielä 19 ajokertaa. Saldon pitäisi silloin olla: 38,95 €.

---------- Viestit yhdistetty klo 06:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 06:03 ----------

Linjalla kulkemattomissa autoissa, saattaa näkyä keulan valotaululla, jotain näistä seuraavista teksteistä:
1. Siirtoajo
2. Ei linjalla
3. Operaattorin nimi, kuten esim: Koskilinjat tai Oubus Oy, tms.
 
Viimeksi muokattu:
^Aikaisemmin esitetystä seli mainitsemastani latauksesta on nyt käytetty 50% seli ½.

Havaintoja: turha ajelu ei aivan kokonaan poistunut. Yhden päivän aikana käytetty max. 3 ajokertaa á 2,05€=6,15€. Yhden ajokerran eli latauksen käytön aikana​ ehtii täpärästi suorittamaan nopeasti: nk. virkatoimet nopeana asiointina.

Bussikorttirahat ovat taasen vasta tulleet, eli n. tasan 1vk. sitten. Mietin tässä vielä kahden option väliltä: A-kausivyöhykkeelle tehtyä latausta, hinta 52,50€/30pv/matkoja rajoittamattomasti. Vaiko: 41,00€ arvoinen arvon lataus Waltti-kortille. Sillä tekisi 20 kpl max. 1 t./h. kestoisia ajoja. Tunnin sisällä siis vapaa vaihto-oikeus.

Huom. Olen käyttänyt joskus lyh. "h." = hinta. Mutta myöskin 1 h. = yksi tunti.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:50 ----------

Edelliseen hieman pohdiskelua...:eek:

Kesällä, jos ajoja on vain suhteellisen harvassa seli vähän: olisi tietysti arvon lataus ehkä se paljon viisaampi vaihtoehto. Tässä vain piilee ehkä yksi mutta. Pyörätiet pahasti remontissa näillä seuduin eli Oulun etelä-laidassa. Oma polkupyörä tasan ajokelvottomassa kunnossa. Tässä ehkei olisikaan mitään ongelmaa, sillä kotoani keskustaan on jokseenkin tarkalleen 4,5 km. Vika ei ole suuren suuri. Mutta ehkä itse en osaa napa-vaihteista pyörää lähteä korjaamaan.
Täällä oli erittäin hyvä ja mainio asukastupa, joka teki varsin edullisesti sangen laadukkaita pyöräkorjauksia. Siinä menikin (asukastuvan katoamisen myötä) se viimeinen seikka, minkä vuoksi olisi Gagezua voinut joksikin Vuoden Kaupunginosaksi edes nimittää..!!:mad:
 
Viimeksi muokattu:
Olen tehnyt seli laatinut tässä hieman kannattavuuden laskelmia...

52,50€/30 pv A-vyöhykkeen käsittävä lataus seuraavilla matkamäärillä:

*Ajojen lkm kuukaudessa/30pv.:
20x /30vrk (1kk) => matkakustannus olisi tuolloin, n. 2.63€ yhtä ajokertaa kohden.
Kannattavuuden alaraja kulkisi kuukauta kohti kertyvässä 25x ajokerrassa. Matkakustannukseksi tulee tuolloin 2,10€/yksi ajokerta tunnin vapaalla vaihto-oikeudella.
Edelleen:
30x => 1,75€/ajokerta.
40x => 1,31€
45x => ~1,17€
50x => 1,05€
60x vaatisi noin 2x päivittäistä erillista ajotapahtumaa vähintäin. Matkakustannus per ajokerta olisi silloin vain 0,87€ seli 87 snt.
 
Mitä mahtaa tarkoittaa "seli"?

Ajotapahtumien määrää kannattaa aina pyrkiä lisäämään, ainakin jos on ostettu rajoittamat matkat sisältävä lippu. Silloin rahalle on saatu paremmin vastinetta.
 
Mitä mahtaa tarkoittaa "seli"?

Ajotapahtumien määrää kannattaa aina pyrkiä lisäämään, ainakin jos on ostettu rajoittamat matkat sisältävä lippu. Silloin rahalle on saatu paremmin vastinetta.

Seli = se on eli, aka. selitys.:twisted:

---------- Viestit yhdistetty klo 01:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 00:52 ----------

Olen onnistunut keksimään jällehen uuden seli-termin. Seli-termikin on uuden asian käsittelyä, ilmaisua mitä ei oikein mistään kunnolla tahdo ottaa selvää. Selin otin varmaan kait jostain Jonne-pediasta eli Jonneilun kautta - en oikein tiedä.

Nooh. Tässä teille uusi termi: pakotettu ajelu eli pakotettu ajo. Huomatkaa että tämä tehty nsk. kieli poskella, poski-kielisesti.

Ah kuinka nautinkaan tästä, uusien mitään tarkoittamattomien termien kehittelystä! :lol: Niillä saan ehkä vain hämättyä itseni, ja ehkä hyvässä lykyssä pari aktiivi-käyttäjää...! :evil:

Pakkoajelu tai pakotettu ajelu on sitä, kun ajellaan jonkin asian saavuttamista varten, millä lähinnä näennäiset tarkoitukset.

---------- Viestit yhdistetty klo 01:04 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 01:00 ----------

Raja-ajelu on 25 kertaa kuukautta kohti. Silloin 30 vrk kuukausilippu alkaa kustantamaan itsensä niin sanotusti takaisin. Alle 25 ajon alle menevä käyttö ei ole hyödykästä.

Mitä enemmän ajaa, sen vähemmän tulee ajokustannusta aina yhtä ajokertaa kohti. 25 bussimatkaa per kuukautta kohti, se on se nsk. rajapyykki.
 
Siis, olin keskisellä kesällä eli keskikesällä hankkinut arvomääräisen latauksen. Latasin ajoja 41€ edestä. Seuraus oli se, että liikkuminen vähentyi. Lisäksi joutui koko ajan (likitulkoon, eli koko ajon aloittamisen jälkeen) tarkkailemaan kelloaan.

Seuraus: latasin uuden 30 vrk mittaisen aika-ajokauden. Siintä on ainakin se hyöty, että ei tarvitse näistä edellä mainituista stressaantua siitä sen enempäänsä. :)

Tunnen joitain bussikuskeja lähemmin, ja joskaan en aivan tuttava-kohtaisesti. Minulle on ollut isohko ilokin päästä joskus selvittämään heille, näitä joukkoliikenteen matkustamisen edesottamuksiani. Olen kokenut saavani jokseenkin myönteistä, ja jopa kannustavaakin palautetta heiltä. :D

Kautta linjojen eli -linjan, olen senkin kokenut näinkin, että bussimatkustelu olisi paljonkin mielekkäämpi tapa toimia, kuin esim. käytetyn mopon tmv. hommaamisen. Bussiliikenteessä pääsee mukavasti sosiaalistumaan.:cool:

---------- Viestit yhdistetty klo 00:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 00:18 ----------

^Pakko-ajeluja eli nsk. pakotettuja ajeluja tuppaa yleensä tulemaan. Selvennän tätä hiukan. Lähden jonnekin, ja jokin tietty sama linja vie sinne. Sitten havainnoin, että jokin toinen linja menee samaan kohteeseen eli destinaatioon: hieman tätä myöhempänä. Seuraus: jään pysäkille odottamaan tätä toisen linjan bussia. Yritän valita nämä ratkaisuni siten, että tuo vaihtopysäkki olisi mahdollisimman keskeisellä paikalla. Näitä tällaisia ovat esimerkiksi Tuirassa oleva Merikosken tasku, sekä tietenkin keskustan Toripakka taikka Kaupungintalon pysäkki. Valinnan voi hyvinkin ratkaista, jokin tietyn osuuden ajamattomuus (ajo jota ei olla aikaisemmin merkitty aikatauluvihkoseen).

---------- Viestit yhdistetty klo 00:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 00:25 ----------

Viite: 4.8.2016 julkaistu kaksisivuinen ja kuvitettu haastatteluni Tukilinja-lehdessä. Se tulee vapaasti netissä luettaviin tuosta yhtä kuukautta myohempänä.:)
 
Viimeksi muokattu:
Eilen Tuirassa ja toki tietty rannassa piknikillä. Meno eli se, miten sinne menin: linja 1 auto #146, vaihto Toripakalla, 1. pysäkki (-eli ei siis se seuraava 2. pysäkki, jonka sijainti Kaupungintalolla). Sitten seuraavaksi linja 11:n auto #106.:smile:

Paluu Tuirasta Merikosken taskuun jalan, sillä mitään sopivia paluulinjoja ei ollut. Ehkä linja 36 jäi tarkemmin tarkistamatta. Merikosken taskusta linja 2:n auto #138. Auto A138 (#138) ajoi pitkään linjaa 14. Nyttemmin usein ajeltu linja kakkosen (L2) vakkaripeli.:redface:

---------- Viestit yhdistetty klo 01:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 01:22 ----------

^Tarkennus: tuo mainittu usein ajettu ja eri reittiosuuksilla, auto #138 linja kahdesta.
 
Viimeksi muokattu:
Uudet mustat cb:t eli citybussit ovat saapuneet Ouluun. Neitsytajelu tehty C-linjan autolla #7. C-linja aloitti ensimmäisenä uusilla Mercedes-Benz (MB)-mallisilla n. 14 paikan cittareilla. A-linja tietääkseni operoi ja auto #6 on käytössä. Operaattori noilla citylinjoilla on Oubus.:)

Ensiajelu tapahtui muutaman (n. 2-4 pv.) sisällä autotyypin vaihdoksesta. Entiset olivat nsk. laatikko-korisia ja väritykseltään teräksenharmaita itävaltalaisia Kutsenitseja, Ivecon tekniikkaan ja runkorankenteeseen pohjautuvia: joissa oli n. 20 paikkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös