Assamiehen onnikkabongaukset

Yllättävästi matkalla ollessa, pääsikin rahaa kertymään säästöön. (Yleensä kun tämä asia aina suunnilleen päinvastoin.) 47,50 € hintainen kaupunkilippu ostetaan heti ensi tilassa. Näin ollen matkusteluun pääsee syntymään vain 1 vk mittainen paussi. :-o

Syksyllä hankitaan seutulippu. Pitäisi *käydä kääntymässä* ainakin Kiimingissä, Haukiputaalla sekä Muhoksella. Ehkä myöskin Yki telibussi #22:lla (Suorsan Liikenne). :roll:
 
Viimeksi muokattu:
Uuden ajokauden alku (30 vrk). Lippu ostettu autosta suoraan, per käteinen. Latauksen hinta 47,50 €. Lataustapahtuma: linja 14, auto 77. Auto 77 (Koskilinjat) ollut tämän kuluneen kesän aikana linjalla 61P.

Toinen merkittävä bongausajo oli linja 4:n #38. Nämä molemmat autot siis Scania-Scaloja. Bussikuskien arvostamia vehkeitä tietääkseni ovat. Oma kokemus kertoo että luotettuja laatuvehkeitä, mahdollisesti ilmastoituja. Eivät ole kesäkuumillakaan tuntuneet vaikeilta matkustaa. Profiilikin miellyttää silmää.:cool:

---------- Viesti lisätty kello 16:21 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:14 ----------

Mahdollisesti linja 12:n auto 139 sippasi tänään kesken ajon. Kontinkankaan sairaalan kohdalla, oli suuri ryhmä ihmisiä. Heistä melkein kaikki tulivat linja 13:n bussiin. Se taisi olla auto 104. Linja 13:n autot olleet tänä suvena #104 sekä #106, Kabusseja kumpikin.

Myöhemmin perässä ajoi linja 12:n tunnuksin oleva Kabus, auto numero 151. #151 ollut ymmärtääkseni linjoilla 16 sekä ehkä 8. Tästä en täysin varma voi olla.

---------- Viesti lisätty kello 16:27 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:21 ----------

Edelleen: linja 12 on Hellaakosken pysäkillä, minuuttilukemalla -25, edelleen linja 13 on -40. Eli 15 min. on näiden väli. Pohjoiseen päin kuljettaessa on nk. standardiväli (aikataulunmukainen) 13 min. Ensin linja 12, sitten 13 Kaakkurista.

Muutaman päivän päästä tulee talviaikataulu voimaan, näiden kahden linjan väli tihenee puolella tunnilla per tasatunti. Koulut alkavat, siinä lie se syy tärkein.
 
Viimeksi muokattu:
Linja 12:lla ajettua:

#139. Kovin iso vika ei siten voinut olla. Polttoaineen loppumiseenkaan en oikein uskoa jaksa.

---------- Viesti lisätty kello 1:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 1:11 ----------

^-vrt. ed & ko. auton oletettuun hyytymiseen kesken ajon. On kylläkin hyvin uskottavaa ja oletettavaa se, että tuon ylempänä mainitun ajon (linja 13) autoon tuli matkustajia edeltävältä linjalta. Auto 139 oli tyhjä ja sen linjakilpi oli yhä toiminnassa. Linja oli 12. Havaintopaikka oli Kontinkankaan sairaala E.
 
Minä en enää muista, että onko jokin hieno pongausajo jäänyt kirjaamatta.

Ainakin Kylmäsen Liikenteellä (linja 70) on ajettu ROF-353, sekä YVS-949. Tämän jälkeen vielä niin uusi pongausajo, jota ei edes Tuontibussit-sivustolta voi löytää. Liikennöitsijän järjestystunnusta en havainnut. Sisäpuoliset ohjekilvet vihjaavat siten, että auto olisi lähtöisin Norjasta.

Auto on lyhytkorinen taikka keskipitkä, ja istumapaikkoja arvion mukaan enimmillään nelisenkymmentä. Väritys on värikästä ja tummansinistä sävyltään. Istumapaikkajärjestys poikkeaa jonkinverran kaikista tähän saakka havaituista.

Rekisterinumero otettiin talteen, ei juuri nyt käytettävissä. Ajo tapahtui Oulun linja-autoasemalta Oulunlahden Kiviniemeen, josta jatkoyhteys linja 1:n #141. Tämä ajo linja 70:llä tehtiin vartavasten, että saadaan ajopongaus tehdyksi.
 
Viimeksi muokattu:
Myöskin linjalla 61P aikas mielenkiintoinen ajohavainto. Rekkaria (rno) ei juuri nyt tässä taaskaan saatavilla valitettavasti. Iltavuoroja huolehtii Huiput Oy.

Syyskausi alkanut eli talviajot alkaneet. Tämä tietää paljon lisää paikkarien bussiliikennettä. Ainakin jos männäsuveen sitä vertaapi. ;)
 
^Juu. Kyllähän se just se auto oli.

Syysliikenne alkanut, ja linjojen tendenssi moninkertaistuu kesään verraten.

Onneksi nämä kelit, niin ei enää tarttee pitään sontikkaa mukana matkassa.:cool:

---------- Viesti lisätty kello 20:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 20:09 ----------

Em. ko. auton rno on BPN-768.

Tuo bussiauto ollut Strömstad-Tanum Buss:n palveluksessa vv. 06-12. Kori erikoinen, oliko se Vest..?

:arrow: http://koti.mbnet.fi/oso/kortti.php?haku=BPN-768 :idea:

---------- Viesti lisätty kello 20:26 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 20:19 ----------

"Beppoksi" ristimäni auto^ omannee Scanian alustan.:redface:
 
Viimeksi muokattu:
Samainen Botikka näkyili eilettäin. Itse ajelin Myllyojalta Tuiraan Huippujen JHG-313:lla. Autossa asennettuna 3-pisteen turvavyöt. Käytän aina remeleitä, jos vaan sellaiset on autoon laitetut.

Ajopongauskausi alkanut alusta. Pidin viikon tauon sikäli, että merkkasin ne kalenteriin. Ajosuunnat eivät kuitenkaan tästä selviä. Merkitsen ajoni suunnittain, en yksityiskohdittain. Yli-detaljointi veisi aikaa sekä haittaisi sujuvaa pongaamista.

Kesäaikataulu vaihtunut talviaikatauluun, joka on tuonut paljon uutta nähtävää & koettavaa.:redface:

Erikoista: olen opetellut vaihtamaan linjalta toiselle hieman uudella ja erilaisella tavalla. Prioriteetit muuttuneet. :twisted:

Lähiaikojen tavoite, käydä ajamassa tuo Huippujen BOT-679 ...^ :roll: :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Päivitin tiedot kalenterista aikataulun sivuille. Osa pongauksista piti merkitä "vain mahdollisina". Pitäisi kehitellä jokin lyhennöskäytänne, eli taas niitä joidenkin inhoamiani "salakoodeja".

Tutkimusongelma on tämä: -mitenkä löytää selkeä, mutta lyhykäinen tapa merkitä bussiajoja :?:

Oulunseudun paikallisbussiliikenteessä on yhdellä bussireitille varattu yleensä neljä (4) sivua. Siinä on eriteltynä eri reittisuunnat, karkeasti ottaen näin:

1. reitin eteläpää - keskusta
2. keskusta - reitin pohjoispää
3. pohjoispää - keskusta
4. keskusta - eteläpää

Reittisuunnat merkitään käsittääkseni näin: eteläsuunta = E & pohjoissuunta = P.
Keskustaa ei olla lyhennetty.

Pongausosuuden voisi merkitä esim. vaikkapa näin:
1. e -> k = EK
2. k -> p = KP
3. p -> k = PK
4. k -> e = KE

(nämä ainakin osin muistuttavat niitä lyhenteitä, mitä armeijassa käytetään, sa-int: kp= kelpaa palvelukseen & pk= poistumiskielto) :lol: :twisted:
 
Viimeksi muokattu:
No. Kävelin kotiin juna-asemalta (4,5 km). Toinen vaihtoehto olisi ollut jäädä odottelemaan 19:aa. Lienee ainut klo 23 jälkeen Oulussa kulkeva bussi (ainakin hyvin lähelle tässä mennään).. :?: :-o

& varsinkin kun juna myöhässä... :evil:
 
Viimeksi muokattu:
Päivitin tiedot kalenterista aikataulun sivuille. Osa pongauksista piti merkitä "vain mahdollisina". Pitäisi kehitellä jokin lyhennöskäytänne, eli taas niitä joidenkin inhoamiani "salakoodeja".

Tutkimusongelma on tämä: -mitenkä löytää selkeä, mutta lyhykäinen tapa merkitä bussiajoja :?:

Oulunseudun paikallisbussiliikenteessä on yhdellä bussireitille varattu yleensä neljä (4) sivua. Siinä on eriteltynä eri reittisuunnat, karkeasti ottaen näin:

1. reitin eteläpää - keskusta
2. keskusta - reitin pohjoispää
3. pohjoispää - keskusta
4. keskusta - eteläpää

Reittisuunnat merkitään käsittääkseni näin: eteläsuunta = E & pohjoissuunta = P.
Keskustaa ei olla lyhennetty.

Pongausosuuden voisi merkitä esim. vaikkapa näin:
1. e -> k = EK
2. k -> p = KP
3. p -> k = PK
4. k -> e = KE

(nämä ainakin osin muistuttavat niitä lyhenteitä, mitä armeijassa käytetään, sa-int: kp= kelpaa palvelukseen & pk= poistumiskielto) :lol: :twisted:


Tuohon voisi vielä lisätä tämän: siinä tapauksessa, että linja ohittaa keskustan - niin e -> p = EP & p -> e = PE. Ja näitähän ei paljoa taida olla, onkohan vain linja 39 yksin? :-o
 
A105 eli #105 ajettuna nyt kolmella (3) eri reittiosuudella. Minusta tähän aikaan nähden hyvä saavutus. :) Kulkeepi enimmäkseen linjalla 4. ;)

---------- Viestit yhdistetty klo 23:01 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:58 ----------

Haasteita tulisi lisää Ykin eli Ylikiimingin osuuksilla. Näitä liikennöipi Repo sekä Suorsa. Poiketa ei Kiimingissä sitten saa! :twisted:
 
Viimeksi muokattu:
A101 linja 19:lla, sitä ennen linja 1. Ollut monella mukana, muistaaksein ainakin linja 6.

BOT-679 nähty koulukuljetuksella, pariinkin otteeseen. Ei vielä ajettu, odottaa vuoroaan.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:20 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:17 ----------

Ihmettelin Suorsan Carrus Fiftyä linjalla 65. En saannut numeroa ylös, mutta kyllä varmaan kalustosivustoilta löytyy. Sitä ennen Suorsalla nähty Lahti 402:sia, oman hataran muistin pohjalta. Toinen telivehje, toinen normi 402: jolla myöskin ajettu.

Suorsa (kotipaikka: Utajärvi?) tuntuu olevan pirteä piristys paikalliseen joukkoliikenteeseen. Ainakaan tällä hetkellä ei mitään negatiivista tähän liittyen.:redface:

---------- Viestit yhdistetty klo 23:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:17 ----------

^Näiden kalustonumerot ovat #3 sekä #22.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös