Assamiehen onnikkabongaukset

Tivolissa käynti Kemissä. Mentiin junalla, joten kerrotaan siitä oikeammassa tredissä (thread - keskustelunsäie).

Torniossa nähtiin telibussi paikallisliikentestä. Pikainen havainto ei kovin kummoisia tunnisteita antanut. Ihmetetyttämään jäi reittikilven mukaan Röyttään päin matkalla olevasta -taikka sieltä palavaasta teliautosta. Autossa näytti olevan trikolori-värit: sini-puna-valkea. LTN käyttänee juuri tätä yhdistelmää; olisikos kyseessä kenties vielä maalaamaton Ruotsin tuontibussi..? :???: :confused:
 
Viimeksi muokattu:
Linjan 13 eräs neljännes ajettua, seuraavilla merkinnöillä; #76, #104, #106, #79 & #26. Kaikki ajot ovat varmistettuja sekä manipuloimattomia "tosiajoja". Varttireitti ajettu todellisuudessa näillä autoilla, joita edellä mainittuna.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:06 ----------

Syysaikataulukin tullut jakeluun; sekin siis myös hankittu. Bussiajon manipulointi voi tulla siten, että jos esim. ajaa pidempään kuin aikonut. Ja tämä "jatkettu" osuus merkitään sitten ajoksi, jos ei ennen sitä tehty.

Noin viikon verran ollut, jokseenkin "ajamatonta aikaa". Olisi toisaalta ollut hyvä mahdollisuus, saada kerättyä uusia havaintoja. Ehkä jonkin "tshortin" (ven.: piru, tsjort) väsyminen & mielenkiinnon menetys ollut suurin syypää tähän tahattomaan taukoon. :oops:
 
Viimeksi muokattu:
Nyt ei ole aikatauluvihkoa mukana; mutta linjalla 12 pitäisi oleman tapahtunut tupla-ässäajo. Tuplapongaus tarkoittaa kahta linjan vartti-osuutta, jossa yli 5 ajoa. Mm. autoilla #26 & #41 ajettu. Oulussa palailtu ma talviaikatauluun. Tarkistellaan näitä pongauksia reissulta palattua. :) (Autoa #16 näkyillyt linjalla 13 kesäkaudella) ;)
 
Viimeksi muokattu:
Jyväskylässä tarjoutui tänään oikein hyvä mahdollisuus tehdä paikallisliikenteen havaintoja eli pongauksia. Ei sitä sitten sateessa kuitenkaan tehdä jakseltu... :oops: Jyväskylän Liikenteen paikallisbusseja nähty; nyt kuitenkin lukuisa määrä. :redface:
 
Viimeksi muokattu:
Viikon mittaisen ajamattoman tauon jälkeen on käynnistetty uusi havaintojakso. Ensiajo oli linja 20:n #67. Jatkoa seurasi, linja 12:n #108.:redface: Havaintojaksolla on wanha lataus edelleen woimassa. Talviaikataulu nyt voimassa, josta syystä lähinnä kesäkauden havaintojaksosta kehkeytyi huomattavan pitkä. :oops: Lisätään pari "ässäajoa" tähän heti myöhempänä. :)

---------- Viestit yhdistetty klo 23:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:53 ----------

^Linja 12: osuus 1/4: #139, #90, #67, #152 & #62. Osuus 2/4: #71, #139, #77, #62 & #26. Osuus 3/4: #152, #139, #90, #71, #67, #41, #62 & #26. Osuus 4/4: #139, #152, #71, #53 & #26. Jokaisella osuudella laskettu olevan vähintäin eri autoja viisi kpl. :redface:
 
:frown:/ (tarpeeton viestin osa poistetaan)

---------- Viestit yhdistetty klo 22:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:52 ----------

Uusi havaintojaksokin on pyörähtänyt mukavasti käyntiin, sekä useilla havainnoilla. Havaintomitta jää määrässään kuitenkin suhteellisen suppeaksi. :( Useita uusia, ennen kokemattomia ajoyhdistelmiä löydetty ja ajettu. Pongausvihko menee kokonaan täysin uusia, sillä useita "tiiviisti lukittuneita" asioita menee kokonaan uusiksi. Autoasetelma mennyt lähes kokonaan uusiksi.

Tämä tahtoo sanoa tähän: kun näit pysäkillä taikka muualla tien päällä tietyn bussiauton: saatoin auton numerosta päätellä sen, että millä linjalla tuo auto oikein oli.

Vertauksen vuoksi: minä tein eilen sattuneen, erään kerran erehdyksen. Luin linjakilven väärin. Bussin pysäkille tuloajasta, olisi pitänyt pystyä tuo linja päättelemään. Minulle sattuu erehdyksiä, kyllä hyvin usein. Joko tavalla taikka toisella. :(

---------- Viestit yhdistetty klo 22:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:52 ----------

Oulun seudun julkisliikenteestä ei vieläkään selvää sopivaa "ankkuroitua" päätöstä... :evil:

---------- Viestit yhdistetty klo 22:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:52 ----------

Uusi ajokausi aloitettu vahvasti; kaksi eri reittiä käsittävää osuutta kahdella merkinnällä. Useita reittiosuuksia merkitty. "Peruslinjoja" eli struktuurin kannalta katsoen merkittäviä linjoja aloiteltu ajamaan & käymään läpi. Mikä on sitten mitäkin? Mikä on minkin asian lähtöasetelma? Mikä on tavoite, päämäärä? Millä keinoin saavutteeseen pyritään?

Oma lähtökohtakin on, jo ihan käytännön pakostakin: hieman narsistisen sorttinen. :twisted:
 
Viimeksi muokattu:
Viimeisin tilausajelu oli samalla myöskin OuBus:in ensiajelu. Ajo tehty tänään, destinaatio Sanginjoen Lemmenpolku. Sekä meno että paluu tehty samalla autolla. Kalustona OuBus:in MB413 CDi, rno: SLZ-576. Väritys kokovalkea, eikä operaattoritunnusta taikka sisäistä järjestystunnusta - "juoksevaa nroa" näkyvillä missään. Paikkaluku 18.

Auto löytyy kyllä haulla BussiDatasta kuvineen. Hakukriteerinä: OuBus.

Matka sujui muutoin oikein mukavasti, eikä hiekkatien kuoppaisuuskaan suuremmin menoa haitannut. Kyseessä siis erityistilausmatka, jonka matkakustannukset olivat tasan 10€/hlö (osanottaja).

---------- Viestit yhdistetty klo 17:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:08 ----------

^Merkitty tähän ketjuun, kohteen läheisyyden ja matkan lyhykäisyyden takia. Sen vuoksi ei katsottu aiheellisena, laittaa tätä havaintoa kaukoliikenteen joukkoon. Etsin omaa tiluri-ajeluitteni ketjua, vaan en sellaista löytämään kyennyt. :oops:
 
Viimeksi muokattu:
Käyty tänään OuluHallissa musikaalissa; esitystä Oulun Tuomaa seuraamassa. Cityläisittäin mepa (m-p) cityliikenteen bussilla. Kulkuvälineenä Citylinja B:n -7. Huippujen autokalusto sisäisesti täysin numeroimatonta. Loppuosan erotteena käytetään erillistunnuksia seuraavasti: -52, -6, -7, sekä -8. Nämä ovat rekisteritunnuksen loppunrot. :twisted:

Erityishuomio: citylinja B pysähtyy juuri OuluHallin edessä. Ajopäivät ma-pe. Viim. vuoro Medipoliksesta klo 21.05. Ref: Oulun Citybussi / B-linja http://www.ouluncitybussi.fi/fi/b-linja/
 
Viimeksi muokattu:
Muutoin mainion hyvä päivä, uhkasi tänään valua kokonaan hukkaan. :( Käytiin tekemässä mutka Nalskussa eli Nallikarissa. Alue rakennettu tänä kesänä kokonaan uudelleen lähes, ja rantapaviljonki vielä rakennustöiden suhteen pahoin kesken.

Linja 17:n #92 ajettu, ja hieman tätä aiemmin #35. Rantakuvia oteltu merellisestä auringonlaskusta, suoraan bussin takaikkunasta. :cool:

---------- Viestit yhdistetty klo 22:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:50 ----------

Uutta kautta tälle kuluvalle syyskauden ajoille, käynnistelty muutoin: näin uuteen alkuun nähden - suhteellisen tehokkaasti. Useita linjayhdistelmiä on vaihtunut. Esim. #140 ajaa linjaa 14, ja #138 linjaa 20, eli ovat "vaihtaneet paikkaa".

Pitkään kestänyt linjayhdistelmä linjalla 1: niinikään täysin vaihtunut. Autopari #107 & #137 huolehtivat nykyisellään, tästä tasatunneittain kulkevasta linjasta. Tavallisimmin sen autot kohtaavat keskenään Tuirassa, Merikosken taskussa.

Termillä #linjayhdistelmä; tarkoitetaan tietyllä linjalla kulkevaa tiettyä linja-autoa, joka on yksilöity numeraalisesti.

Ilman lämpötila oli tänä kuluvan kuun eli elokuun vimppa pänä; suunnilleen luokkaa +17'C. Mikä lienee erittäin kiiteltävä, leppoisa kesän vika päivän ajokeli - mihin tahansa.:wink: Täällä Oulussa, aurinko paistanut suunnilleen koko päivän - osaksi likipitäin pilvettömältä, tuulettomalta taivaalta käsin. :cool:
 
Viimeksi muokattu:
Joitain, siten kutsuttuja #talvilinjoja - on saatu "käynnistettyä". Eli näitten ajaminen alkanut. :)
Jotkin linjat siis todella struktuurisesti kovin muuttuneet; kuten edelläkin on tullut kertoiltua.
Jotain sentään on entisellään pysytellyt; kuten esim. linja 32. Sen vakiokalustona pyörii edelleen autopari #8 & #75. Scania Scaloja kumpainenkin. :redface:

---------- Viestit yhdistetty klo 23:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:40 ----------

Linja 4:n ajostruktuuri näyttäisi vaihtuneen. Autoilla #142 & #152 on jo tällä linjalla ajettu. Auto #142 oli ennen ollut vakioidusti, linjalla 1 - sekä #152 vakituinen vehje sekin, linjalla 12.
 
Viimeksi muokattu:
Haaparannalla mainio tilaisuus; päästä pongaamaan muuatta paikallista suuruutta; RingLinjeniä. Velj. Salmelan #52 (-joka muuten Wanha Kunnon Wiimalainen!) nähty kohti Haaparannan bussiasemaa. Pongauskohta rajamerkki, valtioitten välinen maaraja. :twisted:
 
Viimeksi muokattu:
Otan jälleen erivapauden; lähteä *ripustelemaan tähtiä rintapieliini*. :twisted: Ässäajoa tiettävästi tehtynä kahdella eri reittiosuudella. Pätkät ovat rinnakkaislinjoja (via Oys). :cool:

---------- Viestit yhdistetty 8.9.2013 klo 0:03 ---------- Previous Post was on 7.9.2013 at 23:57 ----------

Linja 12, yhden osion ajot seuraavasti: #101, #108, #97, #135 & #139. Viisi ajolle tuolle tietylle reitti-neljännekselle täyttynyt tänään.
Samoin linja 13, yhden aikataulun osion ajoja on kirjattu seuraavasti 6 kpl eri autoilla: #101, #149, #71, #91, #10 & #62.

Havaintojen todenperäisyyttä on tarkisteltu; esim. muilla näitten reittien osuuksiin kohdistuvilla vastaavilla merkinnöillä. Havaintojen pitäisi olla reaalisesti (faktapohjalta) katsoen oikeita, eikä millään muotoa vääristeltyjä.:eek:

---------- Viestit yhdistetty 8.9.2013 klo 0:10 ---------- Previous Post was on 7.9.2013 at 23:57 ----------

Aikatauluvihkosesta kun löytyy virhemerkintöjä. Ne ovat korjattu kuitenkin, eli aiheeton ylipyyhitty. Linja 12:lla on ollut esim. auto #71; muttei sitä ajettu eräällä tietyllä reittipätkällä. Väärä merkintä on siten siksi korjattu. "Yhdistelmä" L12 - A71; merkitty kuitenkin ajettuna todenperäisesti toisaalla/eri reittiosuudella.:smile:
 
Viimeksi muokattu:
Uusia ajoja kirjattu. Tämä aikatauluvihkonen vaihdettaneen nopeassa tahdissa; ja vain yhden ajokauden jälkeen. Sisältää lisäksi lukuisia virhemerkintöjä. Nämä kaikki kuitenkin tarkistettu ja korjattu. Osa kuljettajista näyttää jo minut #naamalta tuntevan. Osa suhtautunee huvittuneesti, osa jopa kulmiaan kurtistaen, taikka muulla tavoin kielteisesti. :mad:

Tässä ja nyt, haluan vielä kerran korostaa tässä sitä, etten minä olen mikään #linjojen kellokalle. Joka minuuttikello taskussaan menisi mittailemaan paikallisten bussilinjojen oikea-aikaisuutta. Teen vain havaintoja tekemistä bussiajeluista, eikä sitten siinä mitään muuta enää olekaan. :frown:
 
Linjalla 13, sen eräällä aikatauluosuudella saavutettu jälleen viiden ajon sarja eri autoilla. Nämä ovat: #97, #62, #10, #32 & #11. Koskilinjat käyttää omissa autotunnisteissaan auton #-luvun edessä A-kirjainta.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:15 ----------

Ajettua eilettäin: R-Lines eli Revon Turistiliikenne, #21 eli rno KMJ-589. Auto vaikutti Carrus Vega-tyyppiseltä. Auton sisustus hieman erikoinen, mutta kuitenkin hieno. Vain yhden pysäkkivälin mittainen ajo. Näitä tällaisia pyrin yleensä välttämään. Minimivaatimuksena olen koettanut pitää vähintäin kahta-kolmea pysäkkiväliä. :oops: :(
 
Viimeksi muokattu:
Linja 12:n osaltakin täyttynyt toinen varttipätkä, eli reittineljännes. Näillä autoilla tehty tuolle osalle ajoja: #108, #139, #101, #79 & #16. Autolla #79 tehty myös yhden toisen edellä mainitun osuuden ajo. Tämä nostaa ajohavaintojen kokonaismäärän 6:een (ks. em./ko. osuuden kohtaa + havaintosarjaa). :D
 
Takaisin
Ylös