Assamiehen onnikkabongaukset

-Mitä yhteistä Oulun seudun j-liikenteellä & tällä palstalla? -No, kumpainenkin aivan yhtä P*:stä! :evil:
Voi olla että puolen vuoden päästä tämän palstan taso on parempi. Nyt on toisinpäin. Mutta yhtäläisyyttä ei kyllä löytyny.
 
^Ok. Tämä asia selvä. Tietenkin näin voisi tätä ajatella; P=Pysäkki. Ehkä siten kaikkein viisaimmiten.

Pyydän anteeksi aiempaa kiivailuani, taikka kimpaantumistani. Tietenkin on ylläpidolla kaikki täydet oikeudet määrittää, mitä sen hallinnoimalla sivustolla esitetään.

Tauko teki varmaan ihan hyvää, joten jatketaan tästä. Koetan pitää jatkossa parempaa malttia ja hillitä kielenkäyttöäni. Oikaisut olivat tässä täysin aiheellisia. :oops:

---------- Viestit yhdistetty klo 23:26 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:21 ----------

Olen siis aiemmasta kovin pahoillani ja koetan parantaa otettani entisestä.

Uudet uutiset eivät kovin paljoa ole mieltä lämmittäneet. Siis näin: Oulun seudun joukkoliikenteen tiheyttä ja vuoroja leikataan -10%. Hintaa tulee lisää, ja jo heti helmikuun alusta +5%. Yhteensä siis numeraalisesti laskien yhdessä luvassa: -15% heikennystä. Ei ole oikein lupaavaa ekotalouden kannalta.

Mielipiteeni: Oulu yrittää väkisin pakottaa ihmisiä yksityisliikenteeseen, joukkoliikenteen sijasta. Ei todella mikään hyvä asia tämä!:mad: :evil:
 
Viimeksi muokattu:
^Tuntuu jotenkin kornilta, että ensin sekä linjoja ja vuorovälejä heikennetään, että hintoja nostetaan samanaikaisesti. Mitähän oikein ollutkaan kaupungin joukkoliikennejaostolla tässä nyt mielessään? :mad: Jatkossa autoista tullaan tekemään aivan naurettavan värisiä; mm. pinkkejä ja vaaleansinisiä. Ja tietenkin varmaan, jollain: "Oulu on kaunis ja älykäs" -teemalogoilla. Taikka joitain muuta vastaavaa soopaa. :eek: :evil:

---------- Viestit yhdistetty klo 20:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:05 ----------

Takaisin pongauksiin palataksemme; tänään ajettua - R-Linesin eli Revon Liikenteen telillinen Scala #14. Kerrassaan komea kapistus!:redface: (-niin sisältä kuin ulkoa)
 
Viimeksi muokattu:
Koskilinjojen #149 alias A149 nähty ajavan ilman KA-yhtymän tunnusvärejä ja autonumero oudolla fontilla. Sisäinen järjestysmerkintä lisäksi poikkeavassa paikassa. Se yleensä näkyy alhaalla etukulmassa, nyt näkyi kuljettajan takana olevan pystypilarin kohdalla. Pohjaväri musta ja merkinnän väri valkoinen (kun se "KA-asetuksin varustettuna" on juuri *toisiappäitte*). Tulosuunnasta päätellen tämä auto oli ollut linjalla 30: sillä se saapui Radiomastontieltä Kastellista. Autoa #149 ei ole nyt näkynyt "kantalinjallaan" numero 13. Sitä ennen ollut varsin ilmeinen linjan 9 "kanta-kapistus". Tuon paikan on "ominut" auto #143.:wink:

Auto A149 oli yleisväriltään rungosta aivan kokovalkea. :eek:

OuBusin kaupunkibusseja näkyillyt koululaisajoilla. Mikä tässä herättää enempi huomiota, se on auto(je)n värikkyys. #7 on varma havainto ja #6 todennäköinen. Autojen tyyppi on varmistamatta, mutta vaikuttanee Irizarilta. Havainto varmistunut #6:ksi, sillä #5 se ei mitenkään voi olla.

Korjataan virheitä & linkkejä lisää! :=> http://www.oubus.fi/Copied-Volvo-8500--44-paikallisbussit-.php
 
Viimeksi muokattu:
Valkoiset bussit ovat tulleet sekaan kaupunkikuvaan! Kokovalkoiset Kabusit pikkuhiljaa valtaamassa alaa. Vinkiksi kaikille bussikuvaajille: Koskilinjat #106, #149 sekä varmasti jo muitakin.

Muutamaa tiettyä Kabus-autoa ei ole näkyillyt vähään aikaan. Selite on siinä, että nämä pelit ovat käyneet tekemässä mutkan maalaamolla. Autojen numerotieto on vaihdettu kallistetulla ja perinteisellä fontilla kuljettajan taakse pystypilariin. Pilarit ovat kokomustia, joten teksti tulee valkoisella.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:31 ----------

^Koskilinjojen KA-logo ja tunnus siis tietenkin samassa yhteydessä poistunut. Bussien ainoaksi runkoväritykseksi jäänyt valkoinen ja ikkunapilareihin mattamusta.
 
^/^^ Olenkin pikkuhiljaa alkanut ristimään niitä, salaisesti hiljaisessa pienessä mielessäni :twisted: -näitä Lumikeiksi.

Tänään ajettu linja 16:n normikamppeella #148, mutta ajo tehty linjalla 12. Autot #140 & #105 saaneet varmistetusti tämän värityksen, näitä ei vielä ajettu uudessa kuosissa.

Sen sijaan linjalla 3 ollut #147 on ajettu, tässä uudessa Lumikki-stailissa.:cool:

---------- Viestit yhdistetty klo 22:09 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:05 ----------

Salmelan Kutter N7 nähty tänään Kemin kaupunkiliikenteessä. Reitti ilmeisesti Tornioon Raviradan kautta. Muuta erikoista: Kemi-Rallin special stage järjestetään Tornion Laivakankaan raviradalla ja yleisö-ek:na.

Tunnistamaton Wiimalainen (Wiima K-202) nähty linjalla 11. Operoija Gold Line. Molemmat havainnot todella tehty tänään, pe 14.2.-14.:redface:
 
Viimeksi muokattu:
Uusi ajokausi aloitettu, avauksella: linja 11 ja auto 42. Parin päivän aikana lukuisia muitakin ajoja tehty. Kuten linja 2:n tunnistamatta jäänyt Scania OmniLink. Ainakin auto 34 on tätä linjaa ajanut. Havainto jäänee varmistamatta tuolta tehdyltä ajolta. Mikä tässä erikoista: linja Keskusta-Saarela ajaa suhteellisen harvaan, ja vain päiväsaikaan. Ajettu osuudelta Pokkitörmä-Tuira itäinen. Tuiran merkitsen Tua:ksi. :twisted:

---------- Viestit yhdistetty klo 21:15 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:12 ----------

On osa Kabuseista maalattu täysinvalkoiseen. Nyt tehtyihin havaintoihin merkitty mahdolliset värimuutokset entisestä. Koskilinjojen sisäisessä ajovuorojärjestyksessä näyttäisi tulleen "lievästi paluuta takaisin kohti entiseen". Jos merkittäviä havaintoja tulee, niin näistä pyrin raportoimaan. :-o
 
Nyt ainakin 3 päivää ajamatta, ei ole tapahtunut ajoja ollenkaan. Bussikortin latauksen hinta kallistunut. Oulun sisäinen 30 vrk:n lataus maksaa nyt 52,50€. Seutulipun 30 vrk:n mittainen lataus maksaa nyt 78,00€. :evil:
 
Koskilinjojen "uusia" autoja saapunut; samalla kun osan valkoisiksi maalatun keulaosat ovat saaneet järkyttävän pinkin värityksen. Autot #70 ja #93 nähty sekä ajettu. Römeä-ääninen, ja ilmeisen "pakari-vikainen" #93 linjalle 12 ja #70 alkuun linjalle 1 ja sittemmin linjalle 17. Näköhavaintoja tehty viimeksi tänään; esim. vinkiksi kaikille bussien kuvaajille.

Auto #93 rno. on SMY-993. Auto #70 on vielä ajoneuvorekisterin (rekisterikilpi) osalta tunnistamatta. :-o :oops: CCT-770 on tällä autolla tullut korvattua; ajoneuvon tyyppi on Kabus-kaupunkibussi TC-6A4/6450. Tietolinkki: Kabus – Wikipedia http://fi.wikipedia.org/wiki/Kabus

---------- Viestit yhdistetty klo 17:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:23 ----------

^SMY-993 on ex. Jyväskylän Liikenteen auto #493. Tätä osasin jo uumoillakin.

Linkkeja vrt. ed.: JLB-bussisivut > SMY-993 http://killerpop.sytes.net/jlb/kortti.php?haku=SMY-993 &
Oso - Oulun seudun onnikat > SMY-993 http://koti.mbnet.fi/oso/kortti.php?haku=SMY-993

---------- Viestit yhdistetty klo 22:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:23 ----------

^^- Osa autoista, kuitenkin mallia TC4A4. En osaa ilmaista tarkempia ajoneuvokohtaisia tietoja. Oma oletus on se, että Jyväskylän Liikenteen autoja siirretty Ouluun Koskilinjojen käyttöön: hävityn tarjouskilpailun myötä. En tiedä tuon tarkemmin tästä, mutta luulen näin.

(Entiset) Tilausautot myyty ja siirretty muualle, niinikään luultavasti. :roll: :rolleyes:

---------- Viestit yhdistetty klo 23:02 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:23 ----------

Erityishuomautus: SMY-993 on "helppoa tavaraa" tunnistaa; sen römäkän äänen perusteella. Muut Kabus-kaupunkibussit eivät sillä tavoin äännä. Ilmeisesti äänenvaimentimessa on vikaa, mitään muuta mielekästä selitettä en tällaiselle kykene löytämään. Autossa ei kuitenkaan mitään pakokaasun tuoksua onneksi ilmene esim. sisätiloissa.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:06 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:23 ----------

Koskilinjojen "uusi" #70 on rekisteritunnuksen alultaan (kirjain-osa) ZNY-xxx (???).
 
Viimeksi muokattu:
Auto #93 rno. on SMY-993. Auto #70 on vielä ajoneuvorekisterin (rekisterikilpi) osalta tunnistamatta. :-o :oops: CCT-770 on tällä autolla tullut korvattua; ajoneuvon tyyppi on Kabus-kaupunkibussi TC-6A4/6450. Tietolinkki: Kabus – Wikipedia http://fi.wikipedia.org/wiki/Kabus

Koskilinjojen "uusi" #70 on rekisteritunnuksen alultaan (kirjain-osa) ZNY-xxx (???).

Listani Koskilinjojen autoista löytyy täältä, ja se paljastaa #70:n rekisterikilveksi ZNY-690:n. Ouluun on tullut myös uusi #22, #111, #112, #113, #114, #128 ja #133. Tosin vain harva näistä Kabuseista on omaan silmääni osunut linjalla ja siksipä kuviakin Koskilinjojen ajossa on vielä melko vähän. Näiden Kabusien tilalle Jyväskylään ja Lahteen on lähtenyt Oulusta OmniLinkejä ja Vegoja.

Oulun, Lahden ja Porvoon kaikki Kabusit ja suurin osa Jyväskylänkin Kabuseista ovat TC4A4-mallisia. TC6A4-Kabuseja valmistettiin 15, ja ne olivatkin ensimmäisiä uusia paikkuri-Kabuseja. Näiden kahden päältäpäin samanlaisten mallien suurin ero on siinä, että TC4A4-malli täyttää Euro 4 -päästövaatimukset kun taas TC6A4 ei. Lista kaikista TC6A4-Kabuseista löytyy JLB-Bussisivuilta: http://killerpop.sytes.net/jlb/autohaku.php?G=TC6A4
 
Kyllä, tuo tieto juurikin varmasti pitää paikkansa. Auto #70 on siis todellakin, rekisteritunnukseltaan tuo yllä mainittu ZNY-690. Nähty taas tänään Merikosken taskussa ja linjalla 17. Auto #111 nähty Heinäpäässä linjalla 19. Sen alias on ERF-941. Auto #93 kulkee nyt ilmeisen vakioidusti linjalla 12. Autossa vaikuttaisi olevan rämäkän eli römeähkön moottoriäänen perusteella vikaa pakoputkistossa eli äänenvaimentimessa.

Auto #16 taas vaikuttaa hieman vilkkuvikaisesti. Oikean vinkkarin polttimo lienee varmaan palanut. Autotyyppi ei käytä käsittääkseni, sittemmin tavalliseksi tulleita pitkäkestoisia led--valoja. Auton tyyppi on Scania-Scala, joka erityisesti kuljettajien arvostama työväline. :biggrin:

Linjalla 4 kulkeva auto #142 on maalattu ja muutettu ensimmäisenä havaitsemistani täysin uuteen kuosiin. Ei erityisemmin ilahduta. Näky on suorastaan masentavan ruma. Oulun joukkoliikenteen mainostaminen tuntuu itsestäni jopa erittäin makaaberilta, suoraan sanoen kornilta. :mad:

---------- Viestit yhdistetty klo 20:35 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:27 ----------

^Perusteluni tähän edelliseen: joukkoliikenteen tuntuvat leikkaukset. Siinä missä kaupunkialue laajentuu jatkuvalla syötöllä. Muiden muassa Hiukkavaaraan päin, mistä kaupunkikeskustaan koituneen n. 10 km. Liian pitkä selvästi säännölliseksi pyörämatkaksi, työhön taikka asioimiseen. :evil:
 
Viimeksi muokattu:
Piti menemän tänään A-sarjan Kär-Äss -junnuottelua katsomaan. Se kuitenkin jäi. Sen sijaan tapasin linjalla 12 olleen >Koskareitten naisbussikuskin myöhemmin. Hän oli Forum24-kaupunkilehteenkin haastateltu Tuulia Haapala. Juuri Tuulia on yksi sellainen kuljettaja, valoisa ja valloittava persoona - ja juuri nimenomaan tällä aurinkoisuudellaan. Vuoden Oululainen -palkinto voisi olla täysin perusteltua, tälle jopa myöhässäkin kulkien hymyilevänä esiintyvälle: erityisesti Oulun ankeissa ja angstisissa oloissa, edukseen erottuvalle positiiviselle persoonalle.:cool::biggrin:

---------- Viestit yhdistetty klo 0:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 0:50 ----------

^Koskilinjoilla on varovaisen arvioni mukaan, ehkä 6-7 naiskuljettajaa. Vain pari heistä tunnen nimeltä. Osa heistä on entisiä cb-kuskeja, eli ajoivat citybusseja. Tietääkseni siihenkin piti olla erityiskoulutus, johon otettiin kuskeista parhaat. Luullakseni oma suostumus oli yksi tärkeä edellytys, eli ketään ei varmaan siihen hommaan menty pakottamaan. Oma käsitys oli sellainen, että cb:eiksi otettiin kuskeista parhaat. Kuulin tiedon, jonka mukaan ainutkaan cb-kuski ei yt:eissä menettänyt vakanssiaan. Vaan siirtyi normikuskiksi muille vakkari-linjoille.:smile:

Odotan innolla päivää, jolloin Koskareille saadaan mamu-naiskuljettajia maahanmuuttaja-taustaisesti. Uskoisin heillä olevan varsin hyvät, jopa oivat edellytykset tässä tehtävässä onnistua.:)
 
Viimeksi muokattu:
Eilen nähtyä Kaakkurissa: OTP:n #29 linjalla 26. Tätä en ollut huomannutkaan, että tuolla linjalla on operoija vaihtunut. Linja kulkee Kempeleeseen, oliko tuo nyt muistaakseni Oys:n kautta. Havaintoaika n. klo 15.35 pintaan, siis iltapäivällä - juuri sopivasti ennen kello 16:n ruuhkia ja havaintopäivä to 3.4.-14.

Itse ajoin linja 32:n #8:lla ja jäin pois Raksilan urheilukenttien luona. Erittäin harvakseltaan tuota pysäkkiä olen käyttänyt, saattoipa hyvinkin olla aivan kerta ensimmäinen. :-o
 
-Ajokalenterin eli ajojen "merkitsemis-alustan" vaihto käynyt taas ajankohtaiseksi! Syy: joihinkin kohtiin ei mahdu enää uusia merkintöjä. Tosin: monelta osin jäänyt vajaaksi ajaminen. Peruste: nykyään ajetaan vain tarvituilta osin, ei esim. jos ei todellista tarvetta ajoille.

Selvitys: kaikki tehdyt ajot merkitään edelleen aikatauluun osioittain. Moni kohta on yhä vielä tyhjä. Jotkin kohdat ovat taasen niin täysiä, ettei niihin voi juuri enää enempäänsä merkintöjä tehdä. Muutoin muuttuisivat merkinnät vielä entistäkin epäselkeämpään suuntaan. :(

---------- Viestit yhdistetty klo 2:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 2:15 ----------

^-Yritän tässä lähiaikoina saada, joitakin "herkullisia" poimintoja. Tehdään sitten muutamista keskeisistä ajoista ja tiivistetysti. Ei jaksa alkaa kovin yksityiskohtaisesti jyvittelemään, niitä tehtyjä ponguita. ;)
 
Takaisin
Ylös