Assamiehen onnikkabongaukset

Bussidata.fi sivuston mukaan Revon Turistiliikenteen auto #9 olisi Carrus Star 602 ja kyllä siitä löytyisi ihan takaa ovi :smile: eli ovitus 1+0+A kaiketikin.
 
Eilettäin taasen linjalla 9 meni Koskilinjojen auto numero 129 eli oli taasen Lahti 431 Falcon korinen peli. Maalattu tai teipattu Koskilinjojen katureiden väreihin. Lähti Oulun keskustasta Kempelettä kohti 13:50 aikaan lähtöaika Virastotalolta.
 
Linja Ykkönen eilen su, 15.2.:

Ajelin *Koskarien* ykkösen Scaloissa Merikosken taskuun -taikka *Meritaskuun*...
Matka-ajelulla ei ollut mitään sen suurempaa tarkoitetta, kuin *käyttää/kuluttaa korttia*... Yksittäisiä detaljeja ei tehty, siis mitään speksejä ei bongattu.

Ennen aikaisemmin yleensä linja 12:tta palvelleet Koskilinjan Scania Scalat #8 ja #75 saattaa useimmiten nykyisellään tavoittaa linja ykköseltä.
 
Ennen aikaisemmin yleensä linja 12:tta palvelleet Koskilinjan Scania Scalat #8 ja #75 saattaa useimmiten nykyisellään tavoittaa linja ykköseltä.

Offtopicina täytyy mainita, että 12:n, entisen Koskilinjojen "lippulaivalinjan", taso on pudonnut reippaasti viime vuosina. Ainakin vuoteen 2006 saakka vuoroväli oli kaikkina viikonpäivinä puoli tuntia aamusta iltaan ja kalustouutuuksia sijoitettiin 12:lle (#8 ja #75 sekä samana vuonna rekisteröity #12 hoitivat aluksi vain 12:aa, jolloin koko linjalla oli normaalitilanteessa pelkkiä Scaloja.) Nykyään kalustona on 20 vuotta vanhoja Wiimoja ja bussi kulkee viikonloppuisin ja iltaisin vain tunnin välein sekä lopettaa liikennöinnin aikaisin.

Vuorovälin pidennykseen on vaikuttanut reitin ajaminen Kaakkuriin myös iltaisin, joka on sinänsä järkevää. Oletettavasti myös iltavuorojen kysyntä on pienentynyt Kaukovainion ja Koskelan 1960-luvulla rakennetuissa lähiöissä väestön ikääntymisen ja väkiluvun laskun myötä. Linjaa ajettiin useampi vuosikymmen lähes muuttumattomalla aikataululla, joten ehkä Koskelan ja Kaukovainion asukkaille pitkälle 2000-luvulle tarjottu "liian hyvä palvelu" oli vain jäänne menneisyydestä.
 
Vs: Koskilinjat #50 (KIE-950)

Ajelin tänään Koskilinjojen #50:lla. Se oli linjalla 8. Joskus harvemmiten nähty myöskin linjalla 9. #50 tuli myöskin vastaan myöhemmin tänään *Suurilla Silloilla*. En kyennyt tuossa yhteydessä näkemään linjanumeroa, joka vaikutti ykköseltä. Ykköslinjalla en tuota peliä kuitenkaan koskaan ole havainnut.

*Ovi-vikaista* Volvo9700LE #79:ää (XUF-779) en ole havainnut hyvin pitkään aikaan. Se ajeli enimmäkseen ykköslinjaa.

Muita 8700:sia ajaa kohtuu taajaan linjaa 13. Ainakin Kiimingissä viime talvena ojaan ajanut #26 tavattu tuolla linjalla. #95 bongattu myöskin kolmitoistasella.
 
Viimeksi muokattu:
Lahti-Scala #12 on usein ajanut kuutoslinjaa. Nuo Scalathan siis olivatten Scanian alustalle väsättyjä vehkeitä...

Näyttäisi tosiaan siltä niin, että ennen 12-linjaa kulkeneita vehkeita eli Scaloja on siirretty ykköselle. Volvo 8700LE:t, etenkin #79 näistä, potivat talvisin ovivikaa. Ts. ovet eivät sulkeutuneet kunnolla, ilmeisesti jonkintyyppisestä tunnistin- taikka anturiviasta aiheutuen.
 
Oletettavasti myös iltavuorojen kysyntä on pienentynyt Kaukovainion ja Koskelan 1960-luvulla rakennetuissa lähiöissä väestön ikääntymisen ja väkiluvun laskun myötä.

Ennen vanhaan Koskelaan pääsi bussilla neljästi tunnissa, kun sekä 12 että 17 ajoivat sinne. Iltaisin ja viikonloppuisin 17 kulki kerran tunnissa, jolloin Koskelaan pääsi kolmesti tunnissa. Nyt siis iltaisin ja viikonloppuisin vain kerran tunnissa.

Jokunen vuosi sitten Kaakkuriin ei päässyt "tavallisena" iltana klo 22 jälkeen. Esimerkiksi Kaukovainiolle kyllä pääsi. Sitten aikatauluja "kehitettiin", minkä seurauksena nyt Kaakkuriin pääsee 22 jälkeen, mutta Kaukovainiolle ei pääse. Menee yli ymmärryksen, mikä järki siinä on. Jos illan viimeinen vuoro M-To olisi linjalla 12, niin samalla bussilla pääsisi sekä Kaakkuriin että Kaukovainiolle, ja "kaikki" olisivat tyytyväisiä.

Perjantaina 20.2. iltapäivällä linjalla 63 Oulu-Sanginjoki-Ylikiiminki oli Koskilinjojen tilausmatkabussi 122. Se ei ajanut reitinmukaisesti Peräkylän kautta, vaan sinne meni toinen auto, kylkinumeroltaan 22. Autot olivat yhtä aikaa Sanginsuun koululla. Ylikiimingistä 122 jatkoi Nuoritta-nimiselle Ylikiimingin syrjäkylälle. Vitsin mukaan Nuoritta on Suomen vanhusvaltaisin kylä (nuoritta = ilman nuoria).
 
Koskilinjojen #42: ...

Tänä aamuna eli ke, 25.2.-09 -ajeli Koskilinjojen, olisikohan tuo WiimaK202-mallinen onnikka Rautasaaren pysäkin kohdalla itään päin eli keskustasta poispäin.

#42:ssa oli edessä linjakilpi "30" -jolla linjalla se varmaankin oli. Sivukilvessä oli vain numero "22". Nelikakkonen on useinkin ajellut linjalla 22. Se menee nykyisellään Kempeleestä Limingantullin kautta Yliopistolle ja edelleen Haukiputaan Santaholmalle. Aikaisemmin päätepysäkkinä oli ollut Heinäpää.

Nelikakkonen ajeleepi usein myöskin ruuhkalinjaa 15. Viisitoistanen kulkee Rajakylään. Ei tainne mennä Herukkaan saakka... :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Ovivika Citybussissa A-linjalla tänä aamuna, ke 25.2.-09... A oli tänään viitisen minsaa myöhässä; bussin etuoven pumppumekaniski oli vikaantunut. Vaihtobussi kuskin kertoman mukaan huollossa juuri samana päivänä. Citylinjoista A vaikuttaa suosituittamalta eli eniten käytetyltä.

Ovet on valmistanut tehdas taikka valmistaja nimeltä "Revar".
 
Viimeksi muokattu:
A-linja Citybussin ovivika:​
Tänä aamuna oli jo vähän tutummaksikin tullut hyväntuulinen kuski, kuin eilenkin A-linjalla. C-linjan naiskuskin kanssa olen useampaan otteeseen jutellut tästä erityisharrastuksesta; eli joukkoliikenne-bongaamisesta.

A:lla ajoi Koskilinjan #84. Revar-ovi toimi moitteetta tällä ajokerralla. Pysäytyksen painikenappi, joka on Citybusseissa pelkkä *piippari* -eli äänimerkki vailla valoefektiä (Stop/Pysähtyy) ei toiminut myöskään. Matkustavaisten oli eilen oviviasta johtuen kuljettava takaovesta.

Ovivika oli kuljettajan kertoman mukaan korjattu jo. En huomannut eilen katsoa tarkempia detaljeja Citybussista. Yleensähän A:lla ajaa Kutsenits #3.
Yksi cityonnikka on varabussina taikka vaihtobussina; linjoja on kolme ja Kutsenitseja neljä.​
 
Kahdeksikolla elokuviin:​
Ajelinpahan eilen Koskareitten linja kasilla ja #90:lla Tuiraan elokuviin. Palasin kolmosella ja menopeli oli #64, joka taisi olla Scania-Scala sekin.​

Linjaa numero 8 ajaa pari Scania-Scalaa, ne ovat #16 ja #90. Myöskin vuosi sitten pitkään reiteiltä poissa ollut puolimatala Lahti402 #50 ajaa kasia useimmiten. Auto nähty myös linjoilla 9 ja 13.​
 
Viimeksi muokattu:
Onnikka-bongauksia tänään, to 26.2.-09:
Volvo 8700 LE:t (#53 & #79) tavattu ajossa linjoilla! :smile:
1: -#79 havaittu kääntymässä Oulun bussiaseman suuntaan linjalla 13...

2: -Toripakan pysäkillä E todettiin #53:n ajavan linjalla 12...

- -- ---

3. V. Alamäki Oy:n CityM #2 oli lepotauolla katulevennyksellä (ent. bussipysäkki???) Kaukovainiolla, Teboil- huoltoaseman liepeillä eli *Tepalla*... Olikohan tuo katu Maakotkantie vaiko mikä... :confused: No kuitenkin paikka oli risteyksestä vähän tuonne *Ala-Kaukovainion* suuntaan -ei siis sinne missä ovat *suuret vuokratalokasarmit*...

4. Itse kävin mutkan pyörähtämässä eli kääntymässä Hiirosessa. Menin seiskalla, ja bussipeli oli #94 WiimaK202.
Tulo tapahtui 12-linjan #33:lla. Kolmikolmonen on aiemmin ajanut useimmiten linjaa numero viisi.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös