Matkahuolto avannut maakuntakaupunkien reittioppaat

Nyt näyttäisi Mielakan koordinaatit olevan oikein Kouvolan reittioppaassa. Aikaisemmin Mielakka sijaitsikin Kouvolasta 260 kilometriä suoraan itään Venäjän puolella.
 
Testasin taas Kouvolan reittiopasta. Reitiksi valitsin välin Matkakeskus - Tykkimäki ja päivämääräksi 16.7.2008. Kesäajan valitsin siksi, että silloin Tykkimäen huvipuistoon liikennöi oma linja. Metsään menee, valitettavasti.

Reittiopas ehdottaa linjaa 12T ja loppumatkaan kävelyä tai sitten vaihtoehtoisesti alkumatkaan linjaa 10L, sitten kävelyä 1,6 km ja loppumatkaan ilmeisesti huvipuiston omaa linjaa. Paluumatkaan reittiopas löytää suoriakin yhteyksiä, mutta pois pitää jäädä yhtä pysäkkiä ennen Matkakeskusta ja loppumatka pitäisi kävellä.

Tuota huvipuiston omaa linjaa(kaan) ei ole Kouvolassa numeroitu. Sellaisella reittioppaalla ei tee yhtään mitään, joka identifioi yhteyden merkinnällä "bussi". Joko reittioppaaseen on lisättävä bussilinjan numeron vaihtoehdoksi reitti tai muu sanallinen selvitys tai sitten on suoritettava linjojen numerointi.
 
Tuota huvipuiston omaa linjaa(kaan) ei ole Kouvolassa numeroitu. Sellaisella reittioppaalla ei tee yhtään mitään, joka identifioi yhteyden merkinnällä "bussi". Joko reittioppaaseen on lisättävä bussilinjan numeron vaihtoehdoksi reitti tai muu sanallinen selvitys tai sitten on suoritettava linjojen numerointi.

Mielestäni kaikki linjat pitäisi numeroida ja numeroita pitäisi myös käyttää busseissa. On paljon helpompi tähystää numeroa 1-999 kuin rimpsua paikannimiä. Aiottaessa matkustaa oudolla reitillä on usein helpompi selvittää linjanumero kuin arvata, mitä linjakilvessä mahtaa lukea.:mad:
 
Mielestäni kaikki linjat pitäisi numeroida ja numeroita pitäisi myös käyttää busseissa. On paljon helpompi tähystää numeroa 1-999 kuin rimpsua paikannimiä. Aiottaessa matkustaa oudolla reitillä on usein helpompi selvittää linjanumero kuin arvata, mitä linjakilvessä mahtaa lukea.:mad:
Linjanumeroistakin voidaan tehdä käyttökelvottomia. Esimerkiksi Tampereen seudulla linja 70 voi yhtä hyvin olla vuoro Tampereen Keskustorilta länteen Nokialle tai itään Kangasalle, vaikka periaatteessa linja on pitkä heiluri Nokialta Tampereen kautta Kangasalle. Lisäksi linjan käyttämä reitti Nokian suunnassa pitää tietää etukäteen aikataulusta tarkistamalla, mahdollisia reittejä kun on ainakin 4.
 
Ei ainakaan toiminut tuo Porin reittiopas, kun testasin vanhaa skolereittiäni Ulvilan Suosmerestä lyseolle Porin keskustaan...

Vaikka matka kestikin aikoinaan ikuisuuden niin ei se sentään tuntia 20minsaa kestänyt, mitä opas ehdottaa... että kävelisin ensiksi 2,5kilsaa keretäkseni samaan dösään, joka menee melkein kotiovelta :lol: Ja miksi mennä koulua lähimmälle pysäkille kauppatorille, kun voi kätevästi jäädä jo kilometriä aikasemmin kävelemään linja-autoasemalta

Vasta myöhemmin päivällä opas tajuaa, että hei 80 menee myös Suosmerestä, sitä ennen ehdotetaan kävelyä Mynsteriin tai jopa Harjunpäähän. Tähän aikaan opas myös neuvoo menemään ihan kiltisti sinne kauppatorille asti.

Sinänsä hauskoja muistoja on tuosta dösästä kun kaverit tapas ja läksytkin kerkes siinä aika hyvin aamulla tehdä :D Ja lisäksi vielä dösäkuski usein heitti kauppatorilta mut suoraan lyseolle vaikka linja torille jo loppuikin. :smile:
 
Matkahuolto on avannut Repa Reittioppaan kilpailijan osoitteessa http://tampere.matkahuolto.info/ . Reittiopas sisältää vain seutulinjat, Tampereen joukkoliikenteen reittiopas vain kaupunkiliikenteen linjat.

Jäämme odottamaan yhtenäistä reittiopasta, jossa olisi niin kaupungin sisäiset, seudulliset kuin myös taajamajunalinjatkin.
 
Matkahuolto on avannut Repa Reittioppaan kilpailijan osoitteessa http://tampere.matkahuolto.info/ . Reittiopas sisältää vain seutulinjat, Tampereen joukkoliikenteen reittiopas vain kaupunkiliikenteen linjat.
Hei, nyt julkistettu reittiopas ei ole millään tapaa kilpailija, koska se keskittyy juurikin seutuliikenteeseen. Sen sijaan palvelua kannattaakin tutkia asiakasystävällisenä lähestymistapana, sillä seutuliikenteestä ei ole muita linjakarttoja tarjolla.

Sen sijaan että asiakkaan tarvitsisi itse ottaa selville eri reittivariaatioiden 70MRV, 71EthR, 61KTLeSoÄ reittikadut ja soveltuvuuden omiin matkoihin, reittiopas antaa yksinkertaisen selvityksen käytettävissäolevista yhteyksistä.

Painettuja aikatauluja opas ei varmasti korvaa, koska se ei sellaisenaan kulje mukana (poikkeuksena lähinnä miniläppärit), mutta vastaa siihen kysyntään, mitä asiakkaat toivovat.
 
Kuolleista puista painettujen hakuteosten (kuten esim. aikataulukirjat) kuoleman lykkääntymisen suurimpia syitä on kotoisen Nokian itsepäisyys tahi kyvyttömyys tukea ulkopuolisia sovelluskehittäjiä kunnolla. Tekninen mahdollisuus hyvään sovellustukeen ei tullut vasta Applen sen keksittyä vaan jo noin kymmenen vuotta sitten riittävän tehokkaiden puhelinten ja langattoman datan avulla. Silloinen kallis ja minuuttitaksan mukainen langaton data olisi ollut mahdollista käyttää tehokkaasti (siis ei niin kalliisti) asiaan suunnitellulla ohjelmalla.

Miksei näin sitten tapahtunut? Ei Nokialla eikä muilla silloisilla puhelinvalmistajilla ollut minkäänlaista konkreettista strategiaa sille, miten yksi sovellus pysyy toimivana mallista toiseen ja sukupolvesta toiseen. Ei, vielä nykyäänkin sovelluskehittäjän pitää käytännössä virittää sovelluksensa joka ikistä puhelinmallia ja -sukupolvea varten erikseen. Vielä nykyäänkin Nokia tuottaa puhelimia samaan markkinasektoriin (kuten simpukkapuhelimet) joille ei ole mitään lupausta keskinäisestä yhteensopivuudesta.

Jos sovellukset kännyköissä oltaisiin hoidettu asiantuntevammin ja vakavammin jo pian kun se oli mahdollista, pitäisimme jo tänään paperisia aikataulukirjoja mummojen erikoispalveluna.
 
Jos sovellukset kännyköissä oltaisiin hoidettu asiantuntevammin ja vakavammin jo pian kun se oli mahdollista, pitäisimme jo tänään paperisia aikataulukirjoja mummojen erikoispalveluna.
Menee jo offtopicin puolelle, mutta itselläni ainakin Nokialaisen kanssa suurin ongelma on riittämätön akkukesto. Moni hyvin yksinkertaiseltakin tuntuva S60-sovellus kyllä imee hetkessä akun tyhjäksi. Monesti virransäästön nimissä tuleekin pidettyä vain välttämättömät (webbiselain, putty ja pari sähköposticlienttiä) päällä.
 
Sen sijaan että asiakkaan tarvitsisi itse ottaa selville eri reittivariaatioiden 70MRV, 71EthR, 61KTLeSoÄ reittikadut

Tulee vaan mieleen, että kun numeroita on miinus äärettömästä plus äärettömään, niin riittäisiköhän niistä käyttöön eri linjoille sekä niiden eri reittiversioille? Mielestäni linjanumerossa on ihan hyväksyttävää käyttää yhtä lisäkirjainta (kunhan se on johdonmukainen), mutta jos linjakilvessa lukee 61, mutta vuoro onkin KTLeSoÄ, on jokin pahasti pielessä. Jos liikennöitsijä toivoo lisää matkustajia, voi varmaan aloittaa siitä, että saatavissa on selkeät aikataulut ja linjakartat. Tässä kuitenkin vaaditaan sitä, että samalla linjanumerolla ei ajeta kymmentä eri reittiä. Vai muuttuuko liian selkeäksi?
 
Tietääkö muuten killerpop tai joku, mikä taho olisi Tampereen seudulla luontevin laatimaan seudullisen linjakartan? Se lienee jokin seuraavista tai yhdistelmä niistä:

  • Oy Matkahuolto Ab
  • Tampereen kaupunki / joukkoliikenne
  • Seutuliikennöitsijät
  • Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä
  • Pirkanmaan liitto
  • Länsi-Suomen lääninhallitus / 2010 alkaen Pirkanmaan ELY-keskus
  • Joukkoliikenneharrastajat (open source/wiki-periaatteella)
Linjakartan tulisi siis sisältää kaikki Tampereen seudun bussireitit lukuunottamatta Tampereen kaupungin tilaamia linjoja 1-39. Siis joka ikinen Pitkänniemen poikkeama ja Eerolansuoran mutka dokumentoituna kartalle, jotta matkustajat saisivat yleiskuvan siitä, mihin seutubussilla ylipäätään pääsee. Reittiopasta käytetään spesifiin matkaan, mutta verkoston hahmottamiseen tarvitaan kaikki reitit näyttävää linjakarttaa.

Tässä on vähän suuntaa antavaa, miltä seutulinjakartan kuuluisi näyttää:


linjakartta

Tosin ilman tummansinisiä Tampereen joukkoliikenteen tilaamia linjoja, vaikka 1 ja 7 poikkeavatkin noin kilsan verran Pirkkalan puolella.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tosin ilman tummansinisiä Tampereen joukkoliikenteen tilaamia linjoja

Saa, ja pitääkin tehdä sellainen linjakartta, missä on ainoastaan seutulinjat, mutta pitäisi olla myös saatavilla sellainen linjakartta jossa on kaikki linjat. Onhan Tampereen kaupunginkin alueella monia sellaisia paikkoja, missä juuri seutuliikenteen osuus on merkittävä.
 
Saa, ja pitääkin tehdä sellainen linjakartta, missä on ainoastaan seutulinjat, mutta pitäisi olla myös saatavilla sellainen linjakartta jossa on kaikki linjat. Onhan Tampereen kaupunginkin alueella monia sellaisia paikkoja, missä juuri seutuliikenteen osuus on merkittävä.
Tämä on toki varteenotettava vaihtoehto myöskin, mutta tuleeko kartta sitten liian sekavaksi? Kovin pientä mittakaavaa ei voine käyttää.
 
Tämä on toki varteenotettava vaihtoehto myöskin, mutta tuleeko kartta sitten liian sekavaksi? Kovin pientä mittakaavaa ei voine käyttää.

Tähän on yksinkertainen ratkaisu: kääntöpuolelle eri mittakaavassa eri kuntien keskustaajamat + Tampereen kartta ja toiselle puolelle sitten eri mittakaavassa oleva todellinen seudun kattava teos.
 
Tähän on yksinkertainen ratkaisu: kääntöpuolelle eri mittakaavassa eri kuntien keskustaajamat + Tampereen kartta ja toiselle puolelle sitten eri mittakaavassa oleva todellinen seudun kattava teos.

Näin, tai sitten mittakaavaa voi vääristää esittämällä tiheällä reittiverkolla varustetut alueet kuten Tampereen keskusta ja mahdollisesti pienemmät kuntakeskukset suurennetuina ja muun alueen pienennettynä. Jos taustalla on maantieteellisen kartan pinnanmuodot (mm. järvet), niin ne auttavat hahmottamaan mistä on kyse vaikka mittakaava olisikin vähän kuin vääristävän linssin läpi katseltu.

Tätä periaatetta kannattaa hyödyntää myös siihen, että jokaisen pysäkin nimen saa mahtumaan kartalle selkeästi.
 
Takaisin
Ylös