Sentään tuoltakin löytyy taikasana raitiovaunu - varmin keino pikkukaupungissa huolehtia siitä, että koko kehittämishanke saa arveluttavan leiman. Uskon uudenlaiseen liikennöintimalliin siirtymisen (tilaaja-tuottaja) alkavan Suomessa jossain muualla kuin Rovaniemellä. Toki edelläkävijä saa puolestani löytyä pohjoisestakin.
Ymmärtääkseni Rovaniemen paikallisliikenteessä on vielä se, nykyään muualla lähes tuntematon tilanne, jossa useat liikennöitsijät hoitavat hommaa ja oikeastaan kaikenlainen kehittäminen voi viedä jonkin matkustajan toisen liikennöitsijän vuorosta. Tämä hankaloittaa linjaston uudistamista kun kukaan ei saa poiketa omalta liikennealueeltaan.
Jos kaupunki ottaisi todella joukkoliikenteen asiakseen, voisi linjaston järjestellä kokonaan uudestaan siten, että saataisiin aikaiseksi edes pari säällisesti liikennöityä paikallislinjaa. Tuo voisi onnistua ihan liikenneluvinkin, jos kaupunki vain olisi tiukkana asiassa. Normaalista paikkurista voi sitten ajan kuluessa kehkeytyä vaikka mitä.
Voimavarojen käyttö raitiovaunujen, radan varteen kaavoittamisen ja yölinjojen miettimiseen ei tuo tulosta. Samalla vaivalla voisi suunnitella jotain realistista. Järkevät suunnitelmat oikein esilletuotuina voisivat jopa mennä läpi, kun kumminkaan pikkukaupungissa ei sinänsä omaa ymmärrystä joukkoliikennettä kohtaan usein paljoa ole.
Ainakin sillä raitiovaunulla saa ihmetystä aikaiseksi. Ehkä pääsee paikallislehteen ja syksyllä valtuustoon? Todennäköisesti sillä saa myös aikaiseksi sen ettei oteta kovin vakavasti sitten muutakaan asiaa. No, se on vain oma arvaukseni, ehkä saakin.
Rovaniemellä liikennöivät ainakin neljä (4) eri yhtiötä paikallisliikennettä. Pikakuljetus Rovaniemi Oy, Liikennöitsijä K. Kittilä Ky, Linjaliikenne A. Koivula Oy sekä Ketosen Liikenne Oy. Kilpailevat tietenkin keskenään mutta todellisuudessa eivät kai juurikaan samoista asiakkaista vaan henkilöautoa vastaan kukin tahollaan. Mutta, kyllä, kuten sanoit niin on varmastikin s.e. kaikki kehittäminen voi viedä itseltä jotain, jolloin lähtökohtaisesti ei tehdä mitään vaan kurjistutaan edes kaikki yhtä matkaa.
Tuossa tiheydessä kuitenkin toimii sellainen "hauskuus", matkustaessani yhtä vuoroa josta olin vaihtamassa toiseen, kuljettaja otti LA-puhelimella yhteyttä vaihtovuorooni ja kertoi että hänellä on potilas tulossa, odotatko hetkisen vaihtopysäkillä. Odotti ja vaihdoin autoa. Ei onnistu YTV:llä.
Minusta on kovasti mukava nähdä että asiaan on innostusta Rovaniemenkin kokoisissa keskuksissa. Olen samaa mieltä kanssasi suunnitelmien realistisuudesta, mutta jotain jyviä niissä silti on; Rovaniemellä on kuntaliitoksen jälkeen todella valtavat maa-alat pitkine etäisyyksineen missä kuntalaiset ovat siroteltuina. Väestörakenne on menossa jyrkästi vinoon etenkin syrjempänä. Niillä seuduin asuvien kuntalaisten pakkomuutot eivät tullene kysymykseen jolloin ihan lakisääteistenkin palvelujen tarjoaminen vaatii matkustamista. Joko palvelu kuntalaisen luo tai kuntalainen palvelun luo. Palveluliikenteen määrä tulee varmasti kasvamaan kaikissa kunnissa mutta etenkin ison pinta-alan kunnissa joissa vielä kansalaisia syrjäkylilläkin on, joudutaan luomaan liikenneverkostoja. Sellaisen luomisessa, joka on ihan taatusti kaikkea muuta kuin itsekannattavaa toimintaa, olisi ihan hyviä mahdollisuuksia luoda aktiiviväestön joukkoliikennettä yhdessä ei-aktiiviväestön palveluliikenteen kanssa. En osaa sanoa miten se käytännössä vaikkapa Rovaniemellä toteutettaisiin, mutta kai siinä ainakin tutkimista olisi. Saapahan joukkoliikennekonsultti leivän suuhunsa jos ei muuta.
Rovaniemellä varmaan kuitenkin ollaan sellaisenkin tilanteen edessä että kansalaisten ”pakkosiirtoja” alkaa tapahtua. Väestö varmaankin keskittyy kuntakeskukseen markkinakäden ohjaamana kun kauppapalvelut näivettyvät lopullisesti syrjempää. Pakkosiirtoväestön asuttaminen on todennäköisempää vuokra-asumismuotoon koska syrjäkylien kiinteistöjen arvoilla ei hankita uudistuotannon asuntoja jolloin kunnan asuntotointa varten tehtävällä kaavoituksella voidaan kaupunkirakennetta muokata. Rovaniemellä kunta on myynyt oman vuokra-asuntoyhtiönsä jo pois mutta kaavamonopoli tietenkin yhä on.
Ehkä niistä jotain voisi tullakin mutta tarvitaan päättäjiä joilla on näkemyksiä ja kykyä (kannatusta) toteuttaa asioita. Se ei ole erityisen rovaniemeläistä sinällään.