Rovaniemellä paikallisliikenteen kehitysintoa

Palvelu lienee parempi kuin mikään olemassaoleva, sillä edes matka.fi ei näytä tietävän Rovaniemen paikallisliikenteestä mitään.

Kuinkas sattuikin, sillä kuluneen viikon perjantaina satuin betatestaamaan Rovaniemen tulevaa reittiopasta. Näemmä tarvetta on, ja eiköhän se ole linjoilla tämän kuluvan kuukauden aikana.

Vuorot löytyvät toki myös www.matkahuolto.info -aikatauluhaulla, tosin tuo hakuhan ei varsinaisesti reititä, vaan siinä saa hakea matkansa osissa.
 
Kuinkas sattuikin, sillä kuluneen viikon perjantaina satuin betatestaamaan Rovaniemen tulevaa reittiopasta. ---
Vuorot löytyvät toki myös www.matkahuolto.info -aikatauluhaulla

Olin luullut, että MH:n aikatauluhaku ei tuntisi paikallisliikenteitä. Onko nyt niin, että ne ovat mukana niistä kaupungeista, joista on (tulossa) MH:n reittiopas? Ainakaan Kemin paikallisliikenteen Kemi-Veitsiluoto-Ajos-vuoroja ei löytynyt.
 
Naapurifoorumilla eli "Arktiset bussit" on hiljattain uutisoitu Kittilä Ky:n myynnistä Ketosen Liikenteelle ja parantuneista mahdollisuuksista kehittää Rovaniemen paikkureita. Kyseiselle palstalle joku kirjoitti, että jos tämä olisi JLF, niin ongelman ratkaisuksi olisi ehdotettu pikaraitioteitä ja paikallisjunia.
Kyllä, näin on. Erittäin osuvasti ja kuvaavasti sanottu! :) :)
 
Kyllä, näin on. Erittäin osuvasti ja kuvaavasti sanottu! :) :)
Onneksi me täällä JLF:llä kirjoittajat emme ole niin ahdasmielisiä, että tarvitsisimme oman ”Arktiset ratikat” foorumin, vaan kestämme jopa muunmielisten kirjoittelun tällä vapaamielisellä foorumilla. :) :) :)

Antero
 
Naapurifoorumilla eli "Arktiset bussit" on hiljattain uutisoitu Kittilä Ky:n myynnistä Ketosen Liikenteelle ja parantuneista mahdollisuuksista kehittää Rovaniemen paikkureita. Kyseiselle palstalle joku kirjoitti, että jos tämä olisi JLF, niin ongelman ratkaisuksi olisi ehdotettu pikaraitioteitä ja paikallisjunia.
Kyllä, näin on. Erittäin osuvasti ja kuvaavasti sanottu! :) :)
Muistaakseni tällä foorumilla on ainakin kertaalleen teilattu Rovaniemen raitiotiet epärealistisena haaveena. Tietysti niillekin saattaisi joku tila löytyä jonain kuriositeettina Rovaniemen rautatieasemalta johonkin sopivan lähelle, missä on tarpeeksi liikennetarvetta. Tietääkseni mitään tällaista ei Rovaniemellä ole, ja aika näyttää, tuleeko edes.
 
Hyvä että raitiovaunua ei enää sivuilla mainita. Raitiovaunun ehdottaminen saattaa viedä uskottavuuden koko sivustolta.

Kyllä Rovaniemellä ainakin minun mielestäni sopisi hyvin raitiovaunu reitille Prisma - Rautatieasema - Linja-autoasema - Ruokasenkatu. Prisman luona on aivan järkyttävät liikenneruuhkat joka päivä kun sinne on yhden liikennevaloristeyksen varaan tungettu niin monta isoa kauppaa, että ratikka voisi helpottaa asiaa kun bussillakaan ei läpi pääse. Tosin tämän vuoden aikatauluissa bussi (6.) on pantu kiertämään Prisma takakautta ja näin välttämään ruuhka.

Useimmissa Suomen kaupungeissa (Rovaniemi, Lappeenranta, Hämeenlinna jne.) olisi syytä siirtyä linjalupaliikenteestä tilaaja-tuottajamalliin.

Yhdessä Rovaniemen kaupungin tiedotteessa puhuttiin paikallisliikenteen kehittämisestä siihen sävyyn että jotta ostoliikenteeseen ei jouduttaisi turvautumaan, pitäisi tehdä sitä ja tätä, joten eipä taida olla Rovaniemen kaupungilla intoa Tilaaja-Tuottaja -malliin. Ehkä eivät vaan halua omalle vastuulleen liikenteen kannattavuutta.

Naapurifoorumilla eli "Arktiset bussit" on hiljattain uutisoitu Kittilä Ky:n myynnistä Ketosen Liikenteelle ja parantuneista mahdollisuuksista kehittää Rovaniemen paikkureita.

Nyt siellä onkin sitten oikein urakalla "kehitetty" tai ainakin tehostettu paikallisliikennettä. Linjat 1 ja 7 lakkautettiin, ja linjan 1 osuuden Keskusta-Ylikylä korvaa linjan 14 jatko Ylikylään, ja osuuden Keskusta-Ounasrinne korvaa linjan 6 muutokset. Linjan 7 samoin korvaa linja 6, joka kulkee koko ex. 7:n reitin, eli nyt aloittava 6 lähtee Prismasta, ja menee aseman ohi ja siitä alkaen 7:n reittiä Yliopistolle asti. Siitä jatkaa linjan 2 reittiä Prismaan. Tämä oli siis aamupäivän reitti ja iltapäivällä sama on toiseen suuntaan.

Toinen tavallaan aika fiksu juttu, jolla saadaan myös Loma-ajalla liikennettä Lapinrinteelle, on tämä: Linja 14 ajaa lomina Prisman kautta eikä Yliopiston. Yliopistoon menee kuitenkin linja 4 ja se ei tarvitse toista linjaa loma-aikoina. Ja kun 14 menee loma-aikaan Prismaan, 6 voidaan muuttaa koulupäivälinjaksi, ja kuutosen auto siirretään kolmoselle ja näin toinen kolmosen vuoroista liikennöi väliä Lapinrinne-Pöykkölä myös loma-aikoina, ja korvaa myös kuutosen Pöykkölän suunnalla

Toivottavasti tästä irtoaa jotain ymmärrettävääkin.
 
Takaisin
Ylös