Paikallisliikenne Kouvolan seudulla

Elimäen suunnan liikenteen uusi kilpailutus on käynnistynyt. Tarjousasiakirjat saa taas tarjouspalvelu.fi:stä, jos sinne rekisteröityy.

Nyt maksimi-ikävaatimus on löysätty 20 vuoteen ja keski-ikävaatimus 14 vuoteen. Kuitenkin vain enintään 40% kohteen kilometreistä saa ajaa kalustolla, jonka päästötaso on huonompi kuin Euro 3.

Pisteytystäkin on muutettu: nyt pisteistä 90 tulee hinnasta ja 10 liikenteen järjestämisestä (liikennöitsijän kirjallinen selvitys, kuinka liikenteen järjestämisessä on huomioitu Kouvolan kaupungin ympäristöohjelman, joukkoliikenteen kehittämisohjelman ja joukkoliikenteen palvelutasosuunnitelman tavoitteet - eli siis käytännössä kaunokirjallisuuskilpailu).
 
Etelä-Suomen linjaliikenne on siirtänyt ainakin kaksi Scanian Ikarusta Kouvolaan - tavoitteena mitä suurimmalla todennäköisyydellä kaluston keski-iän alentaminen, joka nykyään on suhteellisen korkea. Näillä autoilla ei keski-ikää kuitenkaan kovin kauaa lasketa, sillä molemmat ovat 2000-luvun alun kapistuksia.

Kouvolaan siirretyt autot:

- Scania L94 UB, Ikarus E94F (XHF-791) #701 - Käyttöönotto:
4.8.2003
- Scania L94 UB, Ikarus E94F (XHF-796) #706 - Käyttöönotto: 4.8.2003

Etelä-Suomen linjaliikenne Oy voitti taannoin tarjouskilpailun kohteen 1, linjojen 7, 10E, 10L, 12T ja 14K liikennöinnin osalta.
 
Päivitystä yhdelle Kouvolan seudun tunnetuimmista liikennöitsijöistä

Linjaliikenne Martti Laurila Oy on julkaisut hiotun yritysilmeensä, joka näkyy luonnollisesti busseissa sekä vastajulkaistuilla internet-sivuilla.

Tutuista "Scanian sinivalkoisista esittelyteipeistä" on muotoiltu sulavammat ja pyöristetyt linjat, myös kirjasinta on hieman muutettu.

Ensimmäisenä uudet teippaukset sai Laurilan Sprinter.
 
Liikennöitsijä reitille Elimäki - Kouvola 12.8.14 - 1.6.18

Kouvolan kaupunginhallituksen esityslistasta 13.1.2014 poimittua

Hankintapäällikön päätökset:

19.12.2013: Elimäen Liikenne Oy järjestää liikenteen reitillä Elimäki-Kouvola
sekä Elimäen lähialueet ajalle 12.8.14 - 1.6.2018 ja mahdollisille
optiovuosille 1+1+1+1.
 
Vs: Liikennöitsijä reitille Elimäki - Kouvola 12.8.14 - 1.6.18

19.12.2013: Elimäen Liikenne Oy järjestää liikenteen reitillä Elimäki-Kouvola
sekä Elimäen lähialueet ajalle 12.8.14 - 1.6.2018 ja mahdollisille
optiovuosille 1+1+1+1.
Hyvä näin. Saatiin päätös tällekin mysteerille. :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Joukkoliikenteen kehittämisohjelma päivitetään

Kouvolassa on käynnistymässä joukkoliikenteen kehittämisohjelman päivittäminen. Ohjelma on hyväksytty vuonna 2009 ja se sisältää kehitystoimenpiteitä, jotka on jaettu kahteen koriin. I korin hankkeet oli suunniteltu toteutettaviksi vuosina 2009 – 2010 ja II korin vuosina 2011 – 2015.

Raportti tilanteesta vuoden 2013 lopussa on luettavissa täältä: http://ep.kouvola.fi/kokous/20143396-15-1.PDF
 
Kouvolassa on käynnistynyt vain koulupäivinä ajettavan paikallisliikenteen kilpailutus. Kilpailutusmallina on käyttöoikeussopimus.

Kohteet ovat:
  1. Kuusankosken linjat 9, 11 ja 13. Kullakin linjalla on yksi bussi eli yhteensä kohde vaatii kolme bussia. Päästötasovaatimus Euro3. Jokaisessa bussissa oltava vähintään 34 turvavyöllistä istumapaikkaa ja mahdollisuus kuljettaa lastenvaunuja
  2. Ahvio - Inkeroinen - Myllykoski, Pitkäoja - Myllykoski ja Myllykoski - Saviniemi - Rautakorpi. Kohteen liikenteen voi hoitaa kahdella bussilla. Päästötasovaatimus Euro3. Jokaisessa bussissa oltava vähintään 19 pehmustettua istumapaikkaa
  3. Anjala - Inkeroinen - Liikkala - Sippola. Kohteen liikenteen voi hoitaa yhdellä bussilla. Päästötasovaatimus Euro3. Jokaisessa bussissa oltava vähintään 25 pehmustettua istumapaikkaa
  4. Huhdasjärvi - Kuusankoski - Kouvola. Kohteen liikenteen voi hoitaa yhdellä bussilla. Päästötasovaatimus Euro2. Jokaisessa bussissa oltava vähintään 49 pehmustettua istumapaikkaa
  5. Valkeala - Inkerilä ja Valkeala - Vuohijärvi. Kohteen liikenteen voi hoitaa yhdellä bussilla. Päästötasovaatimus Euro3. Jokaisessa bussissa oltava vähintään 35 pehmustettua istumapaikkaa
  6. Hirvikoski - Elimäki. Kohteen liikenteen voi hoitaa yhdellä bussilla. Päästötasovaatimus Euro2. Jokaisessa bussissa oltava vähintään 59 pehmustettua istumapaikkaa
Kohteissa 2 - 6 hinnan painoarvo on 85 pistettä, kaluston päästötason 5 pistettä (Euro4 2 p, Euro5 4 p, Euro 6 5 p) ja liikenteen järjestämisselvityksen 10 pistettä (liikennöitsijän kirjallinen selvitys, kuinka liikenteen järjestämisessä on huomioitu Kouvolan kaupungin ympäristöohjelman, joukkoliikenteen kehittämisohjelman sekä palvelutasosuunnitelman tavoitteet). Kohteessa 1 hinnan painoarvo on 79 pistettä ja edellä mainittujen laatutekijöiden lisäksi siinä voi saada 6 pistettä matalalattiabusseista (2 p / bussi)

Sopimuskausi kaikissa kohteissa on 12.8.2014 - 1.6.2017 + 3 vuoden optiomahdollisuus. Kaluston maksimi-ikä kaikissa kohteissa on 16 vuotta. Korkealattiabussit kelpaavat kaikkiin kohteisiin.

Tarjouspyyntö on taas tarjouspalvelu.fi-palvelussa (vaatii rekisteröitymisen).
 
Kouvolassa on käynnistynyt vain koulupäivinä ajettavan paikallisliikenteen kilpailutus. Kilpailutusmallina on käyttöoikeussopimus.

Kohteet ovat:
  1. Kuusankosken linjat 9, 11 ja 13. Kullakin linjalla on yksi bussi eli yhteensä kohde vaatii kolme bussia. Päästötasovaatimus Euro3. Jokaisessa bussissa oltava vähintään 34 turvavyöllistä istumapaikkaa ja mahdollisuus kuljettaa lastenvaunuja
  2. Ahvio - Inkeroinen - Myllykoski, Pitkäoja - Myllykoski ja Myllykoski - Saviniemi - Rautakorpi. Kohteen liikenteen voi hoitaa kahdella bussilla. Päästötasovaatimus Euro3. Jokaisessa bussissa oltava vähintään 19 pehmustettua istumapaikkaa
  3. Anjala - Inkeroinen - Liikkala - Sippola. Kohteen liikenteen voi hoitaa yhdellä bussilla. Päästötasovaatimus Euro3. Jokaisessa bussissa oltava vähintään 25 pehmustettua istumapaikkaa
  4. Huhdasjärvi - Kuusankoski - Kouvola. Kohteen liikenteen voi hoitaa yhdellä bussilla. Päästötasovaatimus Euro2. Jokaisessa bussissa oltava vähintään 49 pehmustettua istumapaikkaa
  5. Valkeala - Inkerilä ja Valkeala - Vuohijärvi. Kohteen liikenteen voi hoitaa yhdellä bussilla. Päästötasovaatimus Euro3. Jokaisessa bussissa oltava vähintään 35 pehmustettua istumapaikkaa
  6. Hirvikoski - Elimäki. Kohteen liikenteen voi hoitaa yhdellä bussilla. Päästötasovaatimus Euro2. Jokaisessa bussissa oltava vähintään 59 pehmustettua istumapaikkaa
Kohteissa 2 - 6 hinnan painoarvo on 85 pistettä, kaluston päästötason 5 pistettä (Euro4 2 p, Euro5 4 p, Euro 6 5 p) ja liikenteen järjestämisselvityksen 10 pistettä (liikennöitsijän kirjallinen selvitys, kuinka liikenteen järjestämisessä on huomioitu Kouvolan kaupungin ympäristöohjelman, joukkoliikenteen kehittämisohjelman sekä palvelutasosuunnitelman tavoitteet). Kohteessa 1 hinnan painoarvo on 79 pistettä ja edellä mainittujen laatutekijöiden lisäksi siinä voi saada 6 pistettä matalalattiabusseista (2 p / bussi)

Sopimuskausi kaikissa kohteissa on 12.8.2014 - 1.6.2017 + 3 vuoden optiomahdollisuus. Kaluston maksimi-ikä kaikissa kohteissa on 16 vuotta. Korkealattiabussit kelpaavat kaikkiin kohteisiin.

Tarjouspyyntö on taas tarjouspalvelu.fi-palvelussa (vaatii rekisteröitymisen).

Kohteessa 1 (linjat 9, 11 ja 13) vaihtunee ainakin kalusto, sillä nykyisissä busseissa ei taida olla lastenvaunupaikkoja.

Kohteen 4 (Huhdasjärvi – Kuusankoski – Kouvola) koululaisvuoroa ajetaan nykyisin sinänsä ihan näppärällä korkealattiaisella 2-2-0 ovin varustetulla paikallisliikenneautolla. Aikaisemmin linjalla oli korkea turisti-teliauto.
 
Kohteessa 1 (linjat 9, 11 ja 13) vaihtunee ainakin kalusto, sillä nykyisissä busseissa ei taida olla lastenvaunupaikkoja.

Kalustovaatimusten mukaan ei tarvitse olla lastenvaunupaikkaa matkustamossa vaan riittää, että vaunut saa tavaratilaan. Käytännössä siis Martti Laurilan n. 10-metriset turistibussit käyvät edelleen tähän liikenteeseen, vaikka sinänsä paikallisliikennekalusto varmastikin käyttötarkoitukseen paremmin sopisi. Matalalattiakalustosta saa tosin lisäpisteitä, joten joku kilpailija voisi hyvinkin napata tämän kohteen tarjoamalla matalia. Ainakin Ruotsista löytynee edullisesti käytettyjä seutuliikenneautoja, joissa on joka paikalla turvavyöt.
 
Kouvolan joukkoliikennekartta

Joukkoliikenteen tilanneraportissa vuoden 2013 lopulta kerrotaan mm. että Kouvolasta puuttuu kattava joukkoliikennekartta. Kartan tekeminen taas edellyttää kaikkien kaupungin sisäisten linjojen numerointia. Ei hyödytä mitään piirrellä karttaan pelkkiä reittiviivoja, kun linkki reittiviivasta aikatauluun ja aikataulusta reittiin puuttuu. Se linkki on tietysti linjanumero.

Samassa yhteydessä vanhan Kouvolan sisäiset linjat kannattaisi numeroida kymppisarjaan, missä ne ovat jo valmiiksi, eli 10, 12 ja 14. Kuusankosken sisäisille linjoille 20-sarja, jolloin (9, 11, 13) -> (20, 21, 22) tai mitä tahansa numeroita välillä 20-29. Entisen Anjalankosken sisäisille linjoille 30-sarja, Elimäelle 40-sarja, Valkealalle 50-sarja ja Jaalalle 60-sarja. Loogisesti tämä menee yksi-yhteen, sillä ”runkolinja” 4 menee Elimäelle ja 5 Valkealaan. Mikä nyt sitten olisi Huhdasjärvi – Kouvola linjan numero? Vaikkapa Jaalan sarjasta numero 60. Näin helppoa tämä on.

Tässä vielä linkki tilanneraporttiin: http://ep.kouvola.fi/kokous/20143396-15-1.PDF
 
Vs: Kouvolan joukkoliikennekartta

Joukkoliikenteen tilanneraportissa vuoden 2013 lopulta kerrotaan mm. että Kouvolasta puuttuu kattava joukkoliikennekartta. Kartan tekeminen taas edellyttää kaikkien kaupungin sisäisten linjojen numerointia. Ei hyödytä mitään piirrellä karttaan pelkkiä reittiviivoja, kun linkki reittiviivasta aikatauluun ja aikataulusta reittiin puuttuu. Se linkki on tietysti linjanumero.

Samassa yhteydessä vanhan Kouvolan sisäiset linjat kannattaisi numeroida kymppisarjaan, missä ne ovat jo valmiiksi, eli 10, 12 ja 14. Kuusankosken sisäisille linjoille 20-sarja, jolloin (9, 11, 13) -> (20, 21, 22) tai mitä tahansa numeroita välillä 20-29. Entisen Anjalankosken sisäisille linjoille 30-sarja, Elimäelle 40-sarja, Valkealalle 50-sarja ja Jaalalle 60-sarja. Loogisesti tämä menee yksi-yhteen, sillä ”runkolinja” 4 menee Elimäelle ja 5 Valkealaan. Mikä nyt sitten olisi Huhdasjärvi – Kouvola linjan numero? Vaikkapa Jaalan sarjasta numero 60. Näin helppoa tämä on.

Tässä vielä linkki tilanneraporttiin: http://ep.kouvola.fi/kokous/20143396-15-1.PDF

Kouvolan reittinumerosto on kieltämättä jo aika aikansa elänyt. Sen lisäksi että siinä ei nykyisellään ole mitään loogisuutta, sinne on jäänyt roikkumaan vanhoja "apukirjaimia" kuten E, L, T, K jne. Nämä vanhoilta heiluriajoilta, jotka eivät juurikaan pelaa enää tänä päivänä.

Kun numerostoa laajennettiin muutama vuosi sitten, ei sekään kyllä kieltämättä kovin onnistunut ole (linjat 1, 1A, 2 jne.).

Kaiken kaikkiaan linjasto on numeroinnin kannalta sekava, eikä tunnu palvelevan kunnolla asiakkaita. Ainakin tätä mieltä olen itse 20 vuotta linja-autolla Kouvolan seudulla kulkeneena. :) Ei muuta kuin numerosto-/linjastopäivitystä joukkoliikennelogistikon suuntaan!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Etelä-Suomen linjaliikenne Oy:n viikon katukuvasta kateissa olleet Ikarukset ovat palanneet takaisin Lappeenrannasta kilpipäivityksestä. Nyt mm. Tornionmäen kautta kiertäville vuoroille on omat kilpensä linjalla 10L (tosin ainakin ko. linjan numero-kirjain-yhdistelmä näytti olevan niin sotkua, että joillain voi olla vaikeuksia hahmottaa mitä siinä sanotaan)... Muista muutoksista allekirjoittaneella ei vielä ole näköhavaintoja, sillä tämä oli ensimmäinen takaisin tulleista autoista.
 
Etelä-Suomen linjaliikenne Oy:n viikon katukuvasta kateissa olleet Ikarukset ovat palanneet takaisin Lappeenrannasta kilpipäivityksestä.

Nopeasti ajateltuna olisi helpompi tuoda päivittäjä Lappeenrannasta Kouvolaan, kun viedä kasa autoja Kouvolasta Lappeenrantaan. Mutta: tuntemattomia ovat herran tiet :lol:
 
Nopeasti ajateltuna olisi helpompi tuoda päivittäjä Lappeenrannasta Kouvolaan, kun viedä kasa autoja Kouvolasta Lappeenrantaan. Mutta: tuntemattomia ovat herran tiet :lol:

Älä muuta sano. Voi toki olla että olivat Lappeenrannassa muutenkin kuin vain kilpien takia, en mene vannomaan. :) Saatiin nauttia täällä Säffleistä oikein urakalla sillä aikaa.
 
Etelä-Suomen linjaliikenne Oy:n viikon katukuvasta kateissa olleet Ikarukset ovat palanneet takaisin Lappeenrannasta kilpipäivityksestä.

Minkä Ikaruksen näit? Tiistaina Lappeenrannassa oli 701 ja 712 ajossa, ainakin Lappeenrannan kilvet päivittämättömänä. :D 701 on ollut Lappeenrannassa itse asiassa jo useamman viikon.
 
Takaisin
Ylös