Paikallisliikenne Kouvolan seudulla

Joku lappeenrantalainen lienee tälläkin hetkellä Kouvolassa. Pe klo 13.35 linjalla 2 Voikkaalta matkakeskukselle ajoi auto, jossa oli sisäikkunaan teipattu tiedote Lappeenrannan Valtakadun remontin aiheuttamista poikkeusreiteistä.

#316 lienee melko tuore, ajoi perjantaina klo 16.30 ruuhkavuoroa kilvillä "3 Matkakeskus-Myllykoski." Waltin leimaamisen jälkeen puhelimen ilmoitusnäyttöön ilmeistyi (näköjään jonkinlaisena jäänteenä tois-pualt-jokkee -ajeluista) linkki Turun kaupungin ja Fölin yhteiseen Turku on fiksu kaupunki -palveluun.
 
Joku lappeenrantalainen lienee tälläkin hetkellä Kouvolassa. Pe klo 13.35 linjalla 2 Voikkaalta matkakeskukselle ajoi auto, jossa oli sisäikkunaan teipattu tiedote Lappeenrannan Valtakadun remontin aiheuttamista poikkeusreiteistä.

#316 lienee melko tuore, ajoi perjantaina klo 16.30 ruuhkavuoroa kilvillä "3 Matkakeskus-Myllykoski." Waltin leimaamisen jälkeen puhelimen ilmoitusnäyttöön ilmeistyi (näköjään jonkinlaisena jäänteenä tois-pualt-jokkee -ajeluista) linkki Turun kaupungin ja Fölin yhteiseen Turku on fiksu kaupunki -palveluun.

EDIT: 314 on se toinen. :)

Joo, 316 ajelee ahkerasti Voikkaa - Anjala -välillä. Toinen samanmoinen auto myös nähty, tosin en ehtinyt auton numoroa näkemään...
 
Viimeksi muokattu:
Ohhoh. Savonlinjan jalansija sen kun kavenee ja elimäkeläisillä on edessä kalustokaupoille lähtö.

Minkäköhän ihmeen takia joukkoliikenneasiat käsitellään Kouvolassa lasten ja nuorten lautakunnassa?

Hyvä kysymys, teknisen lautakunnan alle nuo kuuluisivat katusuunnitelmien tapaan. Jo läpinäkyvyyden vuoksi joukkoliikennejaoston kokousten anti pitäisi tuoda Dynastyyn nähtäville, sillä LaNuLan pöytäkirjoihin päätyy hyvin harvoin muita kuin kys. kilpailutuksen kaltaisia suurempia joukkoliikenneasioita.

Kaupunki palkkaa muuten joukkoliikennelogistikon aisapariksi vakituiseen työsuhteeseen joukkoliikennekoordinaattorin 1. tammikuuta 2018 alkaen. Kuntarekryssä olleen työkuvauksen mukaan koordinaattorin tehtäviin kuuluvat mm. Waltti-datan ja reittikarttojen ylläpito sekä asiakaspalvelu. Toivottavasti myös pahasti tahriintuneen julkikuvan kiillottaminen käytännön teoilla, kuten tiedotuksen merkittävällä parantamisella ja linjaston uudistamisella.
 
Olisi mielenkiintoista tietää, minkälaista palvelutasoa tämä uusi sopimuskausi tarjoaa esimerkiki Keskusta-Kuusankoski ja Keskusta-Inkeroinen -väleille. Kilpailutusdokumentaatio on näköjään poistettu, onko kenelläkään tallessa tai tiedossa tätä? Nykytarjonnan ero tavoitetasoon nähden on käsittääkseni melko suuri.

Kouvolan sisäiseen liikenteeseen vaikuttavat myös uudet junavuorot Kouvola-Kotka -radalla. Kouvolan Sanomien mukaan uudet vuorot Kouvolasta Kotkan satamaan lähtevät kello 7.00 ja 16.09. Kotkan satamasta Kouvolaan liikennöivät uudet junavuorot lähtevät 7.54 ja 17.51.

Nämä varmasti jonkun verran vähentävät Inkeroinen-Kouvola -välin bussimatkustajia, mutta aikataulujen perusteella ovat tervetullut lisä liikenteeseen.
 
Tämähän vallan tervetullut tieto! Onnea Elimäen Liikenteelle! :) Innolla odotellen vuotta 2018.
Ja tuo joukkoliikennekoordinaattorin palkkaaminen on kyllä pitkään aikaan onnistunut teko kaupungilta mitä tulee joukkoliikenteeseen. Jospa alkaisi homma rullaamaan - toivotaan.
 
Pikavuorojen muutokset Helsinki-Kouvola -välillä vaikuttavat jälleen paikallisliikenteeseen.

Savonlinja on hakenut Elyltä lupaa lakkauttaa vuodenvaihteessa Kvl-Hki -suunnan M-L 7.35 > 10.00 –vuoron sekä Hki-Kvl -suunnan M-S 8.30 > 10.55 ja M-S 15.30 > 17.55 –vuorot. Näiden lakkautusten vastapainoksi Kvl-Hki –suunnassa alkaa vuodenvaihteen jälkeen uusi M-L 17.35 > 20.00 -vuoro. Korialla Napan-Sokeritien lenkin kiertäminen loppuu kaikilta Savonlinjan pikavuoroilta molemmissa suunnissa. Korianportilta lähdetään siis Elimäelle tietä 364.

Samalla hakemuksella pikavuoroliikenne palaa Kuusaalle kahdeksan kuukauden tauon jälkeen. 2. tammikuuta käynnistyy Kvl-Ksnk-Hki -vuoropari, joka ajetaan Kvl-Ksnk-Hki –suuntaan maanantaista lauantaihin (7.35 > 7.45 > 10.00) ja Hki-Ksnk-Kvl –suuntaan joka päivä (15.30 > 17.45 > 17.55). Knoppina mainittakoon, että tämän myötä arkiaamuisin Kouvolan matkakeskukselta lähtee samalla kellonlyömällä 7.35 kolme eri vuoroa (1A, 2 ja pika) jotka kulkevat Kuusaalle asti täysin samaa reittiä. Paluuvuoro puolestaan tihentää Ksnk-Kvl –välin keskimääräisen ruuhka-ajan vuorovälin 15 minuuttiin. On mistä valita.

Ja vaikka tämä viimeinen ei paikkureihin hirveästi vaikutakaan niin kerronpa vielä lopuksi, että ensimmäisessä kappaleessa mainittujen SL:n lakkautusten vuoksi comebackin tekee 2. tammikuuta myös Onnibus, nimittäin Kouvolan matkakeskukselle. Lapinjärven siviilipalvelusmiehiä ja -naisia ajatellen Onnibus aloittaa uuden arkiaamujen Hki-Kvl –vuoroparin, Helsingistä 7.00 > 9.15 ja Kouvolasta 9.40 > 11.35.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:23 ----------

(Tuplapostaus aiheiden eroavaisuuden ja tekstin jäsentelyn vuoksi.) Tarkastellaanpa lyhyesti Jartsan esilletuomien uusien junavuorojen vaikutusta kumipyörillä tapahtuvaan paikallisliikenteeseen. Samalla merkitään aikakirjoihin Kouvola-Kotka -radan arkiliikenteen aikataulut 25. maaliskuuta 2018 alkaen, aster*skilla on merkattu kymmenen minuutin säteelle paikkureista osuvat vuorot:

Kouvolasta Kotkan satamaan

6.00 > 6.47 *
7.00 > 7.47 *
8.00 > 8.47
12.53 > 13.40
15.37 > 16.22 *
16.09 > 16.56
17.52 > 18.39

0 min Kouvola > 13 Myllykoski > 20 Inkeroinen > 32 Tavastila > 35 Kymi > 39 Kyminlinna > 43 Paimenportti > 45 Kotka > 48 Satama

Kotkan satamasta Kouvolaan

6.54 > 7.42 *
7.54 > 8.42 *
10.15 > 11.03 *
14.25 > 15.13
16.27 > 17.13
17.05 > 17.51 *
19.20 > 20.08 *

0 min Satama > 3 Kotka > 5 Paimenportti > 9 Kyminlinna > 13 Kymi > 16 Tavastila > 28 Inkeroinen > 35 Myllykoski > 48 Kouvola

Yli puolet kaikista VR:n vuoroista, mukaan lukien kaikki uudet vuorot, törmäävät yhteen Kouvolan samansuuntaisten paikallisbussien kanssa. Luonnollisesti junaliikenteessä pääprioriteetti on kaupunkien välisen yhteyden ja junavaihtojen toimivuuden takaaminen, mutta oman kaupunkinsa keskustassa työskentelevien ja koulujaan käyvien mylsäläisten ja inksalaisten ei edelleenkään tarvitse murehtia taajamajunakausarin hankkimista.
 
Kävin tänään ainakin vuoden tauon jälkeen Kouvolan kaupungin palautepalvelussa ja sieltä näkee aika hyvin joukkoliikenteen kiitokset ja moitteet. Taisi siellä olla muutamia kehitysehdotuksiakin. Joukkoliikennelogistikko on myös suht hyvin vastaillut ihmisille. Tällainen vinkki tähän väliin, jos kiinnostaa mitä palautepalvelun löytäneet matkustajat ovat asioista mieltä. :)
 
Takaisin
Ylös