Paikallisliikenne Kouvolan seudulla

Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Selvitys on näköjään valmistunut.

Uuden Kouvolan joukkoliikenteen ongelmien ydin ja toisaalta ratkaisu niihin näkyy kuvassa 11 sivulla 14. Kuvasta käy selville henkilökuljetusten kustannukset Kotkassa, Lappeenrannassa ja (uudessa) Kouvolassa vuonna 2006 jaoteltuna kaikille avoimeen joukkoliikenteeseen, koulukuljetuksiin ja sosiaalitoimen kuljetuksiin. Ratkaisua voisi luonnehtia vaikka näin: Jos Kouvolassa ryhdyttäisiin tukemaan kaikille avointa joukkoliikennettä edes puolella siitä määrästä, mitä Kotkassa, niin se tarkoittaisi vuoden 2006 tuen kaksinkertaistamista.

Sivulla 6 olevassa kuvassa pitäisi olla paikallisliikenteen linjasto Kouvolassa. Entisen Kuusankosken kaupungin paikallislinjat puuttuvat siitä suurelta osin ja lisäksi karttaan on piirretty reittejä, jotka eivät ole paikallisliikennettä vaan kaupungin läpi ajavia linjoja.

Sivulla 18 on määritelty joukkoliikenteen palvelutasoryhmät ja yhteysvälien alustava sijoittelu eri ryhmiin. Vekaranjärvellä on varuskunta, joka lienee Suomen suurimpia. Nykyisin sinne kulkee maanantaista perjantaihin 10 bussivuoroa Kouvolasta, mikä mahdollistaa työ- ja koulumatkat sekä Vekaranjärveltä Kouvolan keskustaan että päinvastoin. Kouvola – Tuohikotti välin palvelutasoksi ehdotetaan kuitenkin peruspalvelutasoa, jonka määritelmä on seuraava: ”Meno klo 8 ja paluu klo 16 jälkeen läpi vuoden. Päivittäin yksi vuoropari keskustassa asiointia varten. Kouluvuoden aikana lisäksi tärkeimpiin oppilaitoksiin menoyhteydet klo 8 tai 9 ja paluu klo 14 tai 15 jälkeen. Ei viikonloppuliikennettä.”
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Vuosi 2009 on päättymässä, joten on aika koota yhteen, mitä uuden yhdistyneen Kouvolan joukkoliikenteessä on tapahtunut vuoden aikana.

Uusi 40 euron hintainen 30 päivän joukkoliikenteen kaupunkilippu otettiin käyttöön toukokuun alussa. Käyttöehdot lienevät Suomen vapaamielisimmät. Se on voimassa koko uuden Kouvolan alueella ja se kelpaa myös pikavuoroissa ilman lisämaksua. Sillä voi matkustaa esim. Jyväskylä – Kotka pikavuorossa 71 kilometrin matkan pohjoisesta Uimilasta etelään Inkeroisiin. Ainakin silmämääräisesti uusi lippu näyttäisi lisänneen busseihin nousevien ja busseista poistuvien matkustajien määrää Kuusankosken keskustassa.

Teknisen lautakunnan pöytäkirjoista voi kaivaa esille, että kaupunki on kesällä tehnyt hankintapäätöksen joukkoliikennerekisteristä. Kyseessä lienee tietokonesovellus, jonne kaikki joukkoliikenteen tiedot talletetaan. Syksyllä on tilattu pysäkkikatoksia (hankintapäätös yli 15000 euroa). Uudet katokset ovat tulossa ainakin Kuusankosken keskusaukiolle, jonka rakennustyöt jatkuvat ensi kesänä. Vanhoja vuodelta 1980 olevia katoksia sinne tuskin kehdataan enää pystyttää. Joukkoliikennelogistikko on valittu ja hän aloittaa työnsä vuoden 2010 alussa.

Kaupunki perusti joukkoliikennetoimikunnan, joka kevään ja kesän aikana laati joukkoliikenteen kehittämisohjelman. Siitä ei voi kovin korkeaa arvosanaa antaa. Ensin olisi pitänyt tarkasti selvittää liikenteen nykytila ja sitten laatia tavoitetila. Kun nykytilaa ei ole kunnolla selvitetty, niin tavoitetila on monella yhteysvälillä huonompi kuin nykytila. Kaupunginhallitus on käsitellyt kehittämisohjelmaa 21.12.

Joulukuussa Kouvolan Sanomissa on ollut aiheesta runsaasti kirjoituksia. Ensimmäisenä kokemuksistaan Kouvolan bussiliikenteestä kirjoitti tavallinen kaupunkilainen. Sitten yleisön osastossa kantaa otti kaupunginvaltuuston jäsen. Muutaman päivän kuluttua lehdessä oli iso toimittajien tekemä juttu ja sen jälkeen vielä pääkirjoitus (Bussiyhteyksien puute nakertaa imagoa, 15.12.2009), sitten mm. Veolia Transport Finland Oy:n toimitusjohtajan kirjoitus (Ostopalvelu kehittäisi joukkoliikennettä nopeasti, 16.12.2009). Valtaosa näistä on luettavissa Kouvolan Sanomien nettisivuilta.

Vaikka kaupunki ei ole saanut vielä mitään näkyvää aikaiseksi, on Etelä-Suomen Linjaliikenne Oy lisännyt koulujen alussa ainakin yhden vuoron, M-P klo 7.45 Kouvolan matkakeskuksesta Kymintehtaan kautta Kuusankosken Aluesairaalaan. Edellinen vuoro samaa reittiä aina Voikkaalle asti lähtee klo 7.35. Vuoroväli on paikallisesta näkökulmasta ennätyksellisen lyhyt, 10 minuuttia.

Linjaliikenne Martti Laurila Oy on hankkinut (ainakin) pari uutta matalalattiabussia.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Linjaliikenne Martti Laurila Oy on hankkinut (ainakin) pari uutta matalalattiabussia.

Aivan uusista ei sittenkään ole kyse, vaan nämä autot ovat Lehtimäen Liikenteeltä Lahden ja Nastolan välisestä paikallisliikenteestä, jossa jo uudemmat matalalattiat ovat syrjäyttäneet nämä. Eli kyseessä on 2002 ja 2003 malliset Volvo 8700LE:t, joista enempi tietoa kalustolistassa.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Nyt ilmeisestikin on alkamassa pysäkkikatosten uudistus. Suunnitelma löytyy Kouvolan kaupungin sivuilta. Ainakin kaikki Kuusaantien pysäkit taitavat mennä uusiksi, lisäksi Myllykosken ja Inkeroisten keskustoihin tulee uudet katokset.
 
Vs: Lappeenrannan paikallisliikenne

Onkos kenelläkään listausta ESLL Kouvolan kalustosta, kun sieltä suunnalta on kuulunut kritiikkiä ?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Uutisia Kouvolan joukkoliikenteestä: Voikkaa - Inkeroinen laatukäytävän varrelle pystytetään bussikatoksia tänä vuonna 100 000 eurolla.

Kaupungin alueella käytössä olevien kaupunki- ja seutulippujen myynti kasvoi vuonna 2009 edellisvuoteen verrattuna lähes 20 %. Uuden kaupunkilipun käyttönoton jälkeen (1.5., 40 euroa/ 30 päivää) kasvua edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna oli lähes 30 %. Kaupunki tukee kaikille avointa joukkoliikennettä 1,3 eurolla matkaa kohti.

Mitä kalustoon tulee, niin se on aika kirjavaa. Tämä havainto on viime toukokuulta: Klo 15.45 Kouvolan matkakeskus - Kuusankosken aluesairaala, n. 8 km ajettiin Express buss kalustolla. Seuraava vuoro Kuusankosken suuntaan, klo 16.10 ajettiin 5-ovisella matalalattiaisella Ikaruksella. Kyseessä on linjan Anjala - Voikkaa pidennys Jaalaan, 63 km. Tiistaipäivinä tuo vuoro ajetaan Verlan kautta, 75 km. Kaikki kaupungin sisäistä joukkoliikennettä.
 
Vs: Lappeenrannan paikallisliikenne

Onkos kenelläkään listausta ESLL Kouvolan kalustosta, kun sieltä suunnalta on kuulunut kritiikkiä ?
Tässä pari havaintoa keskiviikolta 10.3.:

- Säfflet 122 ja 588
- Ikarus 694
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

ESLL:llä on Kouvolassa noin puoli tusinaa Ikarus-bussia, joista 2 on tullut paikkakunnalle uusina ja ovat olleet paikallisen osuuskaupan mainoksin teipattuna. Yksi auto on joutanut Kuusankoskella etupäässä koululaisia kuljettavalle linjalle 8 (kylkinumero 692). Kun reittikilpi on sähköinen, niin bussissa on näkyvillä jopa linjan numero ja reitti riittävällä tarkkudella (Voikkaa - Kuusankoski - Rekola). Kun kilvet ovat valaistuja, niin kyseessä on jotain ennennäkemätöntä tuolla linjalla, jonka historia alkaa 1960-luvun puolesta välistä.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Linjaliikenne Martti Laurila Oy:n kaksi matalalattiabussia ovat nyt päässet töihin. Laurila on (luultavasti) toukokuun alusta alkaen ryhtynyt ajamaan vanhan Kouvolan paikallisliikenteen ostoliikenteen osuutta. Kaupungin ostoliikennettä ovat linjan 10 sunnuntaivuorot, linjan 12 kesäkauden liikenne toukokuun alusta syyskuun loppuun ja liikenne Tykkimäen huvipuistoon.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Matkahuollon aikatauluhaun perusteella näyttää, että kesäkuussa yöliikenne lakkaa koko kouvolan alueella. Viimeiset yövuorot olivat jäljellä viikonloppuiltoina Kouvola-Kuusankoski-Voikkaa -reitillä.

Muutamia vuosia aiemmin viikonlopun yövuoroja oli myös Inkeroisiin ja Korian kautta Kausalaan. Näitä ajettiin loppuajasta jopa ostoliikenteenä (!).

Kuriositeettina lisättäköön, että M-P vakio Helsinki (20:30) - Imatra (1:15) ajaa yhä yötaksan aikana keskustan ja Kaipiaisten välillä.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Kouvola - Voikkaa yövuorot pe ja la iltoina säilyvät sittenkin ainakin Kouvolan paikallisliikenteen reittioppaan perusteella. Ehkäpä kesäajan tietoja vasta päivitettiin edellisen havainnon tekoaikoihin. Toisaalta matkustajamäärät ovat lisääntyneet uuden kaupunkilipun (ja viime talven kovien pakkasten) takia, joten miksipä mennä tekemään supistuksia.

Vielä 1970-luvulla viimeinen vuoro la-su välisenä yönä lähti Kouvolasta klo 2.30 ajaen reittiä Kouvola - Kymintehdas - Kuusankoski - Tähtee - Pilkanmaan koulu - Voikkaa. Ensimmäinen vuoro sunnuntaiaamuna lähti Voikkaalta klo 4.50, Kouvolasta klo 5.25, joten kovin pitkää taukoa ei bussille tullut.

Vielä 10 vuotta sitten yöliikennettä oli tosiaankin Kouvolasta moneen eri suuntaan.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Pahoitteluni virheellisestä havainnosta! Nyt on tosiaan matkahuollon reittioppaaseen päivitetty vuorojen olevan voimassa 11.08.10 asti, aiemmin viimeinen voimassaolopäivä oli kesäkuun alussa.

Matkahuollon hinnoittelun ja yöajan tuplataksan takia ko. vuorot ovat melko heikkoja vaihtoehtoja taksiin verrattuna, paitsi yksin matkustaessa. Varmaan nykyisellään olisi fiksua yleisestikin kierrätää ilta- ja yövuoroja pidempää reittiä, jolloin asiakaspotentiaali lisääntyisi. Esimerkiksi Inkeroisten suunnan viikonloppuiltavuorothan ajoivat viimeisinä vuosina Eskolanmäen kautta.

Kouvolan kaupungin sivuilla uutisoidaan kaupunkilipun menestyksestä:

Vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana tehtiin joka kuukausi uusi myyntiennätys ja maaliskuussa rikottiin 2000 myydyn kaupunkilipun raja ensimmäisen kerran. Lipputuotteiden myynti kasvoi Kouvolassa jo viime vuonna noin 18 %, loppuvuodesta lähes 30 %. Kaupunkilipun suosion myönteistä kehitystä korostaa entisestään se, että samaan aikaan muualla Suomessa lipputuotteiden myynti väheni, Itä-Suomessa noin 4 %-yksikköä.

Lisäksi mainitaan uudesta aamuvuorosta M-P Anjala (5:45) - Myllykoski (6:05) - Matkakeskus (6:25).
 
Vs: Kouvolan paikallisliikenne

Kouvolan paikallisliikenteeseen on tullut toukokuun (2010) alusta uutta väriä. Nimittäin linjat 12K ja 12T ovat siirtyneet Etelä-Suomen linjaliikenteeltä Martti Laurila Oy:lle. Tarjontaa ei kuitenkaan näytä tulleen oleellisia parannuksia.
 
Vs: Kouvolan paikallisliikenne

Laitetaanpa toinen havainto heti perään. Eli Elimäen liikenteen Kutter Deca (vm1986) havaittu linjalla matkalla kohti Koriaa. Olipas nostalginen näky vanhoissa väreissään, en tiennytkään että noita on vielä ajossa.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Kouvolan kaupunki on tilannut joukkoliikenteen käsiaikataulujen toteuttamisen Mainostoimisto Henrietta Mediat Oy:ltä. Tämä on hyvä uutinen, sillä nykyinen Matkahuollon vihkonen "Kouvolan seudun aikataulut 2009/2010" sisältää kohtalaisen määrän painovirheitä ja puutteellisuuksia. Samat painovirheet ovat toistuneet vuodesta toiseen. Henrietta Mediat Oy vastaa Kotkan aikataulujulkaisuista ja joukkoliikenteen tiedottamisesta mm. Kotkan internet-sivuilla. Haastetta aikataulujen toteuttamiselle Kouvolassa tuo se, että kaupungissa on kaksi samannumeroista bussilinjaa (12) ja kaksi samannimistä kaupunginosaa (Rekola), jonne molempiin on joukkoliikennettä.
 
Takaisin
Ylös