Paikallisliikenne Kouvolan seudulla

Niinpä, vähän kyllä harmitti kun kuulin noususta, mutta kun ajattelee niin on tuo nyt vielä tosi edullinen verrattuna muihin kaupunkeihin - taitaa olla itse asiassa yksi edullisimmista ellei jopa edullisin?
Seinäjoen 30€ lippu lie kuitenkin halvimmasta päästä http://www.seinajoki.fi/paikallisliikenne/paikallisliikenteen_hinnasto.html , joskin tulee muistaa että kesälauantaisin ja pyhisin ei paikkurit lainkaan kulje. Kouvolan lippuhan taisi kelvata pikavuoroissakin ilman lisämaksua?
 
Ohhoh, johan on. Juu, pikavuoroissa ei tarvi maksaa lisiä, menee tuolla Kouvola-kortilla :)

Ja silloin vanhaan huonoon aikaan kun itse ajoin pikavuoroa Kouvolan seudulla, kaupunkikorttia myös käytettiin hyvin ahkerasti pikavuoroissa. Voikkaa-Kouvola välillä saattoi viikonpäivästä riipuen olla jopa 30 matkustajaa kyydissä, joista kaikki olivat maksaneet kaupunkikortilla.
 
Elimäen Liikenne Matkakeskus-Voikkaa sunnuntaivuorojen liikennöitsijäksi

Matkakeskus-Voikkaa välin sunnuntain ostoliikennettä ryhtyy koulujen alkaessa ajamaan Elimäen Liikenne matalalattiabussilla. Samalla näyttäisivät jäävän pois edellisen liikennöitsijän, Matka-Majurin ajamat vuorot Anjala-Matkakeskus sunnuntaiaamuna ja Matkakeskus-Anjala myöhään sunnuntai-iltana.
 
Vs: Elimäen Liikenne Matkakeskus-Voikkaa sunnuntaivuorojen liikennöitsijäksi

Matkakeskus-Voikkaa välin sunnuntain ostoliikennettä ryhtyy koulujen alkaessa ajamaan Elimäen Liikenne matalalattiabussilla. Samalla näyttäisivät jäävän pois edellisen liikennöitsijän, Matka-Majurin ajamat vuorot Anjala-Matkakeskus sunnuntaiaamuna ja Matkakeskus-Anjala myöhään sunnuntai-iltana.

*huokaisee helpotuksesta* Moni varmaan ymmärtää miksi ;D

Ja saadaan taas vähän uutta väriä tällekin linjalle.

---------- Viesti lisätty kello 12:22 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:18 ----------

Ja silloin vanhaan huonoon aikaan kun itse ajoin pikavuoroa Kouvolan seudulla, kaupunkikorttia myös käytettiin hyvin ahkerasti pikavuoroissa. Voikkaa-Kouvola välillä saattoi viikonpäivästä riipuen olla jopa 30 matkustajaa kyydissä, joista kaikki olivat maksaneet kaupunkikortilla.

Hyvä paikallisliikenteelle, huonompi kaukoliikenteelle... "Onneksi" alkaa paikkurivuoroja olemaan niin paljon että pikavuoroista karsiutuu ns. ilmaiseksi matkustavat pois.
 
Vs: Elimäen Liikenne Matkakeskus-Voikkaa sunnuntaivuorojen liikennöitsijäksi

Hyvä paikallisliikenteelle, huonompi kaukoliikenteelle... "Onneksi" alkaa paikkurivuoroja olemaan niin paljon että pikavuoroista karsiutuu ns. ilmaiseksi matkustavat pois.
Paikallisliikenne paikallisliikenteenä, kaukoliikenne kaukoliikenteenä. Ne ovat niin erityyppistä liikennettä, että niiden tulonmuodostus ja ansaintalogiikka ovat kovin erilaiset. Paikkureissa merkittävin osa matkustuksesta on säännöllistä ja päivittäistä ja matka on lyhyt, kaukoliikenteessä suurin osa matkustajista matkustaa pitkän matkan ja haluaa sinne mahdollisimman nopeasti. Eipä ne kaukojunatkaan pysähtele 2 km välein, toisin kuin lähijunat (Kouvostoliitossa ja muualla Suomessa kuin HSL-alueella tosin ei niinkään usein, paitsi Turussa, joka on poikkeus)
 
Vs: Elimäen Liikenne Matkakeskus-Voikkaa sunnuntaivuorojen liikennöitsijäksi

Paikallisliikenne paikallisliikenteenä, kaukoliikenne kaukoliikenteenä. Ne ovat niin erityyppistä liikennettä, että niiden tulonmuodostus ja ansaintalogiikka ovat kovin erilaiset. Paikkureissa merkittävin osa matkustuksesta on säännöllistä ja päivittäistä ja matka on lyhyt, kaukoliikenteessä suurin osa matkustajista matkustaa pitkän matkan ja haluaa sinne mahdollisimman nopeasti. Eipä ne kaukojunatkaan pysähtele 2 km välein, toisin kuin lähijunat (Kouvostoliitossa ja muualla Suomessa kuin HSL-alueella tosin ei niinkään usein, paitsi Turussa, joka on poikkeus)

Kouvostoliitossa nyt on poaljon kuutakin outoa ja oudompaa. Porvoon Liikennehän ajaa nykyisin Porvoo-Voikkaa-Kouvola vakiovuoron ja Voikkaa-Kouvola-Helsinki pikavuoron Voikkaa-Kouvola osuuden samalla autolla, eli sama auto on samaan aikaan sekä pikavuoro että vakiovuoro...
(Matkahuollon aikatauluhausta tätä ei näe, sillä sen mukaan 13:15 Porvoo-Kouvola vuoro ei käy Voikkaalla. Todellisuudessa auto kuitenkin käy seillä aloittamassa tuon 15:30 pikavuoron Helsinkiin.)
 
Vs: Elimäen Liikenne Matkakeskus-Voikkaa sunnuntaivuorojen liikennöitsijäksi

Kouvostoliitossa nyt on poaljon kuutakin outoa ja oudompaa. Porvoon Liikennehän ajaa nykyisin Porvoo-Voikkaa-Kouvola vakiovuoron ja Voikkaa-Kouvola-Helsinki pikavuoron Voikkaa-Kouvola osuuden samalla autolla, eli sama auto on samaan aikaan sekä pikavuoro että vakiovuoro...
(Matkahuollon aikatauluhausta tätä ei näe, sillä sen mukaan 13:15 Porvoo-Kouvola vuoro ei käy Voikkaalla. Todellisuudessa auto kuitenkin käy seillä aloittamassa tuon 15:30 pikavuoron Helsinkiin.)

Niin no, Voikkaa kun on nykyään Kouvolan "kaupunginosa".
 
Matkahuollon aikatauluhaun mukaan Elimäen Liikenne alkaa ajaa myös linjan 10 sunnuntaivuoroja lokakuun alusta lähtien. EL tarvitsee siis toisenkin matalalattia-auton. Kuusankosken paikallislinjat 9, 11 ja 13 hoitaa edelleen Martti Laurila.
 
Ovatko Elimäen Liikenteen voittamat vuorot pienkalustolla liikennöitäviä, vai tuleeko yhtiölle ihan täysikokoista matalaa kalustoa? Sellaisellahan toki pystyisi ajamaan arkisin Elimäki-Kuovola linjaa mainiosti.
 
Talven aikatauluvihko on nyt julkaistu kaupungin sivuilla.

Muutamia pikaisia huomioita:
-Linja 2 Kouvola-Voikkaa: iltaliikenteen alasajo jatkuu edelleen, M-L viimeinen vuoropari nipistetty pois. Ei ole kovinkaan montaa vuotta, kun välillä ajettiin vielä puolenyön jälkeen joka päivä ja LS-päivinä yökahteen asti.
-Linja 3 Myllykoski-Kouvola: aamuvuoro 6:35 muuttuu vain koulupäivinä ajettavaksi. Sunnuntain aamu- ja iltavakiovuorot lakkaavat.
-Linja 4 Kouvola-Elimäki: Elimäen Liikenteen siirtoajot (?) otettu mukaan uusina vuoroina, jolloin sunnuntai-aamulle sekä myöhäisiltaan saatu uusia yhteyksiä. (S Kouvola 22:50 - Elimäki 23:20)
-Linja 7 Kouvola-Niskala-KSNK-Kymintehdas-Kouvola: Supistettu lauantailiikennettä (Kouvolasta 17:15 ja 18:15), sekä vähennetty yksi iltavuoro arkipäivinä (Kouvolasta 18:15). Linjan piti ymmärtääkseni palvella myös Kauppakeskus Veturin liikennettä, sinänsä ironista että liikennettä supistetaan jo ennen kauppakeskuksen avamista.
-Jaala-Kouvola: Kokeiluluontoinen arkivuoropari (KVL 20:40-Jaala 21:20-KVL 22:00) aikavälillä 1.9.-21.10, jatko päätetään myöhemmin. Mielenkiintoinen kokeilu kaupungilta, saa nähdä on kysyntä riittävää.

Harmillisia nuo Kouvola-Voikkaa vuorovälin supistukset, toki yöliikenne on kallista ja sen ostaminen verorahoilla on kyseenalaista. Tähän liittyen muistan vielä 2000-luvun alkupuolella, kun vuoroa LS Kouvola-Inkeroinen 01:10 ajettiin lääninhallituksen ostoliikenteenä. Toki siinäkin vuorossa oli matkustajia, eikä Voikkaankaan iltavuorot tyhjinä ajaneet.

Kaupungin eteläosan taajamasta kotoisin olevana toivoisin, että lähitulevaisuudessa saataisiin erityisesti Inkeroisten viikonloppuliikenteeseen hieman kehitystä. Esimerkiksi viimeinen yhteys Inkeroisista keskustaan lauantaisin on bussilla 19:00 ja junalla 19:50. Ei toki sietämättömän aikaisin, mutta tuntia myöhäisemmälle vuorolle olisi varmasti kysyntää. Samoin kyseisellä suunnalla sunnuntain vakiovuoroliikenne on pelkästään valtion kahden ostovuoroparin varassa, ja aamuisin liikennettä ei ole. Toki tälläkin foorumilla käsitelty ikuisuuskysymys taajamajunan ja bussin suhteesta vääristää palvelutason vertailua, junahan liikennöi läpi sunnuntain. Toki jos ajatellaan kaupunkikorttia (joka ei siis kelpaa junissa), on sunnuntaipalvelussa huomattava ero eri kaupunginosien välillä.

Oma lukunsa on toki Valkeala, jonne ei ole kuin kaksi vakiovuoroa keskustasta sunnuntaisin. Toisaalta esimerkiksi Korialle (aikataulunsuunnittelusyistä) ajetaan useita sunnuntaivuoroja. Olisi mielenkiintoista tietää, millaisia matkustajamääriä nuo Korian sunnuntaivuorot keräävät, koska ainakin omien havaintojeni mukaan iltaisin Helsingistä tulevat vuorot eivät juuri kerää Korialta matkustajia, vaan harvat kyytiin nousijat tulevat Elimäeltä.
 
Kaupungin eteläosan taajamasta kotoisin olevana toivoisin, että lähitulevaisuudessa saataisiin erityisesti Inkeroisten viikonloppuliikenteeseen hieman kehitystä. Esimerkiksi viimeinen yhteys Inkeroisista keskustaan lauantaisin on bussilla 19:00 ja junalla 19:50. Ei toki sietämättömän aikaisin, mutta tuntia myöhäisemmälle vuorolle olisi varmasti kysyntää. Samoin kyseisellä suunnalla sunnuntain vakiovuoroliikenne on pelkästään valtion kahden ostovuoroparin varassa, ja aamuisin liikennettä ei ole. Toki tälläkin foorumilla käsitelty ikuisuuskysymys taajamajunan ja bussin suhteesta vääristää palvelutason vertailua, junahan liikennöi läpi sunnuntain. Toki jos ajatellaan kaupunkikorttia (joka ei siis kelpaa junissa), on sunnuntaipalvelussa huomattava ero eri kaupunginosien välillä.
Onko Kouvolassa (tai sen puoleen Kotkassa) viritteillä mitään yhteistariffia bussin ja junan välille? Edes matkakortin kelpoisuutta junissa?
 
Ovatko Elimäen Liikenteen voittamat vuorot pienkalustolla liikennöitäviä, vai tuleeko yhtiölle ihan täysikokoista matalaa kalustoa? Sellaisellahan toki pystyisi ajamaan arkisin Elimäki-Kuovola linjaa mainiosti.

En usko, sillä pyhänä heillä on matalalattiat vapaana. 10-linjoja on oikeastaan "pakko" ajaa "kunnonkokoisella" kalustolla, jo pelkästään matkustajamäärien, lastenrattaiden, yms. takia.

Kun Matka-Majuri hoiti Korian 4A:ta ja Voikkaan 2:sta pienbussilla, ei siitä oikeastaan tullut juurikaan kuin negatiivista palautetta juurikin sen vuoksi, ettei rattaat mahdu, eikä sen suuremmin isommat matkustajamäärätkään... Ja nythän myös 2-linja siirtyy pyhien osalta Elimäen liikenteelle.

:)
 
Vielä linkki Kouvolan kaupungin tiedotteeseen, joka antaa muutoksista hieman valoisamman kuvan kuin aiempi viestini. Tiedotteessa myös avattu vähäisen matkustajamäärän olevan syynä Voikkaan viimeisen iltavuoroparin lakkauttamiseen. Tosiaan tuo mainittu 1,2 matkustajan keskiarvo koskee ilmeisesti arkiliikennettä, lauantaisin lienee käyttäjämäärä ollut korkeampi.
 
En usko, sillä pyhänä heillä on matalalattiat vapaana. 10-linjoja on oikeastaan "pakko" ajaa "kunnonkokoisella" kalustolla, jo pelkästään matkustajamäärien, lastenrattaiden, yms. takia.

:)

Mitäs matalakalustoa Elimäellä nykyään sitten on?
 
Takaisin
Ylös