Paikallisliikenne Kouvolan seudulla

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Kouvolassa kulkee kaksi Etelä-Suomen linjaliikenteen bussilinjaa. 10L keskustasta Lehtomäkeen ja päinvastoin, 10E keskustasta Eskolanmäkeen ja takaisin. Bussilinjat ovat epäsymmetrisiä, eli pysäkki on vain toisella puolen katua ja linja kiertelee aikalailla kerätäkseen matkustajia. Tämän seurauksena menomatka saattaa kestää vain muutaman minuutin, mutta paluumatka 15 minuuttia.

Busseja kulkee arkisin ruuhka-aikaan 2 bussia tunnissa, muulloin kerran tunnissa. Busseihin ei silti tunnu riittävän matkustajia, yleensä niissä on yhdestä viiteen matkustajaa. Tämän seurauksena lähtöjä on tarkoitus jälleen vähentää. Tariffi on aina 2,50 euroa/bussimatka. Linjoja ei ole synkronoitu junien kanssa, vaan bussi lähtee 5 minuuttia ennen junan tuloa ja tulee asemalle junan lähdön jälkeen.

Miten Kouvolassa saataisiin bussimatkustaminen lisääntymään? Onhan se Suomen 9. suurin kaupunkiseutu, Kuopion ja Joensuun välissä asukasluvultaan, joten luulisi että bussitarjonta voisi olla parempaa.
 
Sopari

Muutetaan linjat pikkubussilinjoiksi jotka on reititetty siten että ne palvelee asiakkaita paremmin ja aikataulut on synkronisoitu junien kanssa
 
Siellä on muutakin paikallisliikennettä, esimerkiksi 12K / 12T sekä Kouvolan ja Kuusankosken välisiä yhteyksiä palveleva runkolinja Anjala-Voikkaa. Noita 10:jä ja 12:ia voisi ajatella kahtena linjana 10 ja 12, joilla kirjain kertoo ajosuunnan.
 
Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Ajattelin kirjoittaa tästä aiheesta, koska käväisin seudulla pääsiäisenä. Muutenkin aihe on ajankohtainen, sillä seudun 6 kuntaa on yhdistymässä yhdeksi kaupungiksi. Tämä tuo mukanaan myös mahdollisuuden joukkoliikenteen kehittämiselle.

Nykytilanne on sellainen, että sekä Kouvolassa että Kuusankoskella on omat sisäiset linjansa, joita ajetaan melko harvakseltaan. Seudun runkolinjana toimii Kouvola - Kuusankoski - Voikkaa -linja, jota ajetaan 30-60 minuutin välein. Rahastusjärjestelmänä on kaupunkioloissa kankea matkahuollon taksajärjestelmä. Esimerkiksi matka Kouvolan asemalta Kuusankoskelle maksaa 3,10 euroa, ja matkan pituus on alle 10 kilometriä.

Jos lähitulevaisuudessa yhdistyvät 6 kuntaa vain niin päättäisivät, voisi seudun joukkoliikennettä kehittää voimakkaasti mm. perustamalla oman joukkoliikenteen suunnitteluorganisaation (=tilaaja). Koska muodostuva uusi, 90 000:n asukkaan kaupunki on melko tiiviisti asuttu, eikä välimatkat ole kovin pitkia, olisi joukkoliikennettä mahdollisuus kehittää hyvinkin voimakkaasti. Välimatkat esimerkiksi Kouvolasta Kuusankoskelle, Elimäen Korialle sekä Valkealaan eivät ole kovin pitkiä. Näihin suuntautuvista linjoista tulisi sitä paitsi kaupungin sisäisiä linjoja.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Oikeastaan Kouvola-Voikkaa on ainoa edes kohtuullista joukkuliikennepalvelua tarjoava linja Kouvolan seudulla. Kouvola-Inkeroinen -välillä on parin viime vuoden aikana tehty isoja supistuksia, muun muassa sunnuntailiikenne lakkautettiin kokonaan viime kesäkuussa. Lisäksi lauantai-iltojen vuorotarjonta on heikentenyt selkeästi. Kouvola-Kotka -taajamajuna ei oikein tue eteläisen Suur-kouvolan joukkuliikennettä, kiitos asemien epäedullisen sijainin. Elimäen ja Valkealan suuntaan ajetaan lähes pelkästään arkisin.

Suur-kouvolassa monet palvelut luultavasti keskittyvät ajan myötä nykyisen Kouvolan keskustaan, joten joukkoliikenneyhteyksien merkitys nousee. Joka tapauksessa uuden kaupungin on subventoitava sisäistä liikennettään aivan eri mittakaavassa kuin mitä yksittäiset kunnat yhteensä nykyään tekevät.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Eipä taida olla tarvetta joukkoliikenteen kehittämiselle Kouvolan suunnassa. Sen kerran kun bussia tarvii niin tuo taksajärjestelmä toimii ihan hyvin. Pääasiassa paikallinen väestö suosii henkilöautoja. Maaseutumaistahan kymenlaakso kuitenkin pääasiassa on. Junalla pääsee muuten hyvin Mylsälle jos sinnepäin on asiaa. Kohtuu halpaakin vielä. :biggrin:

Mielummin ne rahat alueen työllisyyden kohentamiseen kuin bussien tukemiseen. Tällä alueella se ei vaan ole tarpeen. Ainakaan vielä?
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Eipä taida olla tarvetta joukkoliikenteen kehittämiselle Kouvolan suunnassa.

Toki on, sillä taso ei ole vielä riittävän hyvä. Jotta henkilöautoilua voitaisiin vähentää, tulee bussien tasoa nostaa. Pääosa kymenlaaksolaisista asuu tiiviisti taajamissa, joissa julkinen liikenne olisi vaihtoehto henkilöautoilulle. Kouvolan sisälläkin autoillaan parin kilometrin matkoja, koska paikallisbussit kulkevat vain tunnin välein. Olisiko tässä paikka parannukselle? Kouvolan keskusta on melko eläväinen, joten sinne voisi olla bussipalvelulle kysyntää.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

http://kouvola.matkahuolto.info

Koekäytin Kouvolan paikallisliikenteen reittiopasta ja sain vaikutelman, että se tietää vain nykyisen Kouvolan sisäiset bussit. Jos Kouvolaan liitetään naapurikuntia, niin viimeistään silloin pitäisi ottaa mukaan muitakin bussilinjoja.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Mutta mistä sen selvityksen saa luettavakseen?
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Vanhoista pysäkkikylteistä päätellen Kossilan aikaan liikennettä olisi ollut reilusti enemmän.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Onpa hankala rataosa järkevän liikenteen kannalta. Yhdellä junayksiköllä näyttää mahdolliselta järjestää jonkinlainen työmatkayhteys Kotkan suuntaan (sellainenhan on jo, aikataulu vain kaipaa viilausta). Nykyisin lähes 40 % matkoista liittyy välittömästi kaukojuniin Kouvolassa. Lopuista matkoista valtaosa lienee sellaisia asiointi- ym. matkoja, joissa aikataululla ei ole minuutin tai tunninkaan tasolla merkitystä.

Vasta kahdella junayksiköllä ja tunnin vuorovälillä ruuhka-aikaan on mahdollista saada junasta todellinen vaihtoehto opiskelijoille ja työssäkäyville. Ajatellaanpa Kouvolassa työssäkäyviä. Työssä pitäisi olla kahdeksan aikoihin, juna voisi tulla Kouvolaan 7.50. Nykyään ehtiäkseen Kotkasta joutuu lähtemään bussilla 5:55 (vain kouluvuoden aikana), junan lähtöaika olisi 7:05; Inkeroisista bussi nykyään 6:50, juna lähtisi 7:32 ja Myllykoskelta 7:10, juna menisi 7:39.

Minuuttimuutokset, uusi junapari keskellä päivää ja uusi bussivuoro eivät riitä. Nykytilanteessa juna vie niin paljon matkustajia, ettei bussiliikenteellä ole tilaa kehittyä. Toisaalta junaliikenne ei ole riittävällä tasolla. Radanvarren tiheän asutuksen takia tuolla luulisi olevan enemmän edellytyksiä junaliikenteen kehittämiseen kuin monella muulla rataosalla.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

On totta, että Voikkaa-Inkeroinen välin hiljaisen ajan liikennettä on supistettu koskien myöhäisillan liikennettä koko välillä ja sunnuntailiikennettä välillä Kouvola-Inkeroinen, mutta jotain uuttakin on saatu aikaan. 11.8.2008 alkaen Voikkaa-Kouvola ja Voikkaa-Inkeroinen reiteille on lisätty yhteisesti yksi auto arkipäivien päiväliikenteeseen klo 18 asti. Vuorovälit ovat säilyneet ennallaan, mutta aikatauluja on hidastettu, Voikkaa-Inkeroinen linjaa on jatkettu neljällä kilometrilla Anjalaan ja käyntejä Kuusankosken aluesairaalassa ja Keltakankaan sairaalassa on lisätty. Aikaisemmin ajossa oli 3 autoa, joista 1 ajoi reittiä Kouvola-Voikkaa tunnin välein ja 2 autoa reittiä Voikkaa-Inkeroinen myös tunnin välein, lähdöt molemmista päistä tasatunnein. Voikkaa-Inkeroinen reitin pituus on 36 kilometriä ja näin ollen keskinopeudeksi ajantasaukset mukaanlukien muodostui kohtalaisen kovat 36 kilometriä tunnissa. Nyt uusi autokierto neljällä autolla on seuraava: Minuuttilukemalla 30 Kouvola-Voikkaa. Sitten Voikkaa-Kouvola-Inkeroinen-Anjala, Anjala-Inkeroinen-Kouvola-Voikkaa ja Voikkaa-Kouvola. Kello on silloin +3.30. Sitten puolen tunnin tauko ja sama kierto uudestaan.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Suuri ongelma tuolla seudulla on siinä, että ehtiäkseen vaikkapa työhön tai kouluun Kouvolaan kahdeksaksi, pitää Inkeroisista nousta kello 6:50 autoon. Junalla matka taittuisi alle kahdessakymmenessä minuutissa. 6:50 bussi tarjoaa mahdollisuuden kulkea julkisella liikenteellä, mutta 7:30 junalla matkustaja säästäisi 40 minuuttia joka arkiaamu. Tokkopa kukaan lakkaa kulkemasta autolla, vaikka 6:50 bussiin saisi kuinka halvan seutulipun hyvänsä.

Jos perusongelmaa ei tajuta, saa tehdä monen monta joukkoliikenneselvitystä jo ennalta tuhoon tuomittuine parannusesitykseneen ilman, että eri kulkumuotojen osuus liikkumisesta muuttuu miksikään.
 
Takaisin
Ylös