Paikallisliikenne Kouvolan seudulla

Kouvolan paikallisliikenne löytyy nyt myös Facebookista!

Kouvolan paikallisliikenne löytyy siis nyt myös Facesta. Sivusto lötyy nimellä "Kouvolan bussit" ja on osa laajempaa markkinointikampanjaa, johon on saatu tuki Liikennevirastolta.
Facebook toimii näin ollen myös tiedotusväylänä kun ilmoitellaan mm. muutoksista ja uusista jutuista Kouvolan sisäisessä joukkoliikenteessä.
 
Jaalan iltavuorokokeilu lopetetaan tähän viikkoon, syynä erittäin alhaiset matkustajamäärät. Kustannusmielessä varmasti tehokasta testata kysyntää näin lyhyellä jaksolla.

Näin kuntavaalien kynnyksellä on hyvä vilkaista aiemmin hyväksyttyä joukkoliikenteen kehittämissuunnittelmaa, jossa ensi vuodelle oli merkitty seuraavia parannuksia:

- Arki-iltaliikenne keskusta-Elimäki, kutsuohjattu
- Lauantailiikenne keskusta-Inkeroinen
- Arki-iltaliikenne keskusta-Voikkaa ja keskusta-Anjala (jatkuu 2014)
- Arki-iltaliikenne Inkeroinen-Anjala

Elimäen ja keskustan välillä arki-iltaliikenne toki toimii jo varsin hyvin pikavuorojen vakiopätkien osalta. Inkeroisten suunnalla ongelma on lauantailiikenteen loppuminen liian aikaisin (viimeinen bussivuoro keskustaan klo 19:00, juna klo 19:50). Arki-iltaliikenteessä Anjalan suuntaan liikennöinti loppuu myös melko aikaisin (viimeinen vakiovuoro Inkeroisiin asti lähtee klo 21:30).

Joitakin vuosia sitten lääninhallituksen ostoliikenteenä ajettiin lauantaivuoroa klo 21.00 Inkeroisista Kouvolaan, ja tämän vuoron palauttaminen varmasti nostaisi lauantain palvelutason riittäväksi ainakin ensi hätään.

Mielestäni näitä merkityksellisempää on sunnuntailiikenteen (Inkeroinen ja Valkeala) parannus, joka on merkitty ohjelmaan vuodelle 2014.
 
Mielestäni näitä merkityksellisempää on sunnuntailiikenteen (Inkeroinen ja Valkeala) parannus, joka on merkitty ohjelmaan vuodelle 2014.

Että JO oikein vuodelle 2014...heh. Hitaasti hyvä tulee. Vai tuleeko sittenkään.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Uusia lipputuotteita 1.1.2013 alkaen

Kouvolan lipputuotteet pähkinänkuoressa 1.1.2013 alkaen:

Aikuisten kaupunkilipun hintaa korotetaan 2 eurolla 45 euroon

Perustetaan nuorisolippu 12-19 vuotiaille, hinta 43 euroa/30 päivää

Perustetaan opiskelijalippu yli 19 vuotiaille, hinta 43 euroa/30 päivää

Perustetaan lasten lippu alle 12-vuotiaille, hinta 20 euroa/30 päivää

Perustetaan 40 matkan sarjalippu enintään 12 km pituisille matkoille. Lippu on voimassa 90 päivää ja maksaa 90 euroa.

Lastenvaunujen kanssa matkustaminen on vaunujen työntäjälle maksutonta.
 
Vs: Uusia lipputuotteita 1.1.2013 alkaen

Kouvolan lipputuotteet pähkinänkuoressa 1.1.2013 alkaen:

Aikuisten kaupunkilipun hintaa korotetaan 2 eurolla 45 euroon

Perustetaan nuorisolippu 12-19 vuotiaille, hinta 43 euroa/30 päivää

Perustetaan opiskelijalippu yli 19 vuotiaille, hinta 43 euroa/30 päivää

Perustetaan lasten lippu alle 12-vuotiaille, hinta 20 euroa/30 päivää

Perustetaan 40 matkan sarjalippu enintään 12 km pituisille matkoille. Lippu on voimassa 90 päivää ja maksaa 90 euroa.

Lastenvaunujen kanssa matkustaminen on vaunujen työntäjälle maksutonta.

Muuten OK, mutta mikä idea tuossa 2 (KAHDEN) euron erossa on? Melkeinpä sama, kun ei oltaisi perustettu opiskelija- ja nuorisolippuja ollenkaan. 35 e olisi ehkä ollut järkeenkäyvämpi vaihtoehto. No joo, tämä vain ja ainoastaan oma mielipide.
 
Kieltämättä tuo kuukauslipun hinnan korotus kahdella eurolla kuulostaa vähän erikoiselta, eikä alla oleva ote Perusturvalautakunnan pöytäkirjasta asiaa ainakaan minulle juuri selkiytä. Ilmeisesti tuolla kausilipun kahden euron korotuksella katetaan lastenvaunun työntäjän matkat ja toisaalta subventoidaan uutta sarjalippua. Uutta Kouvolaa perustettaessahan lähtökohdaksi otettiin kaikille yhtenäinen ja edullinen kaupunkilippu, jota nyt muutetaan jo monimutkaisemmaksi. Lipun hinta on kuitenkin mielestäni edelleen hyvin kilpailukykyinen.

Lastenvaunukysymys on muistaakseni pyörinyt jo vuosia säännöllisesti ainakin Kouvolan Sanomien palstoilla, ja nyt siihen saadaan siis muutos.

Kouvolan Perusturvalautakunta 19.9.2012 sanoi:
Joukkoliikennetoimikunta on vuosina 2011–2012 valmistellut joukkoliikenteen lipputuotejärjestelmän uudistamista. Keskeisimmiksi tarpeiksi on todettu nykyistä edullisemman sarjalipun luominen sekä oman lipun luominen nuorille ja opiskelijoille.

Jollei kaupunki tee toimenpiteitä lipputuotejärjestelmän suhteen, on arvioitu että ensi vuonna maksettava lipputuki on suuruudeltaan 1 350 000 € (vuonna 2012 lipputukea maksetaan n. 1 210 000 €). Tähän on mahdollista saada valtion tukea enintään 48 %, vuonna 2012 tukea saatiin n. 25 %. Arviossa on oletettu lipputukitarpeen kasvavan n. 11 % vuodesta 2012.

Mikäli kaupunkilipun hintaa päätetään nostaa yli 45 euron, seuraa tästä kaupungille tulonmenetyksiä verovähennysten muodossa. Lisäksi tulee huomioida, että KELA myöntää koulumatkatukea 2. asteen opiskelijoille. Koulumatkatukea voivat saada ammatillisessa oppilaitoksessa ja lukiossa opiskelevat opiskelijat, joiden koulumatka on vähintään 10 km ja kuukausittaiset koulumatkakustannukset ylittävät 54 euroa. Koulumatkatuen piiriin kuuluvat henkilöt maksavat joukkoliikenteen kuukausilipustaan 43 euron omavastuun. Mikäli Kouvolassa kaupunkilipun hinta ylittää 45 euroa, eikä 2. asteen opiskelijoille ole omaa kuukausilippua, joutuvat Kouvolalaiset lukiolaiset ja ammattikoululaiset epäedulliseen asemaan, koska he eivät pääse KELA:n koulumatkatuen piiriin.

Esityksessä olevien uudistusten kustannukset ovat samat, kuin jos kaupunkilipun hinta pidettäisiin nykyisessä 43 eurossa, eikä luotaisi uusia lipputuotteita eikä etuisuuksia. Työntäjälle maksuttomasta matkustuksesta lastenvaunuilla sekä nykyistä edullisemmasta sarjalipusta aiheutuvat kustannukset katetaan nostamalla aikuisen kaupunkilipun hintaa. Kustannusarvioissa on oletettu, että valtion tuki lipputukeen on 26 % (vuoden 2012 taso).
 
Viimeksi muokattu:
Kieltämättä tuo kuukauslipun hinnan korotus kahdella eurolla kuulostaa vähän erikoiselta, eikä alla oleva ote Perusturvalautakunnan pöytäkirjasta asiaa ainakaan minulle juuri selkiytä. Ilmeisesti tuolla kausilipun kahden euron korotuksella katetaan lastenvaunun työntäjän matkat ja toisaalta subventoidaan uutta sarjalippua. Uutta Kouvolaa perustettaessahan lähtökohdaksi otettiin kaikille yhtenäinen ja edullinen kaupunkilippu, jota nyt muutetaan jo monimutkaisemmaksi. Lipun hinta on kuitenkin mielestäni edelleen hyvin kilpailukykyinen.

Lastenvaunukysymys on muistaakseni pyörinyt jo vuosia säännöllisesti ainakin Kouvolan Sanomien palstoilla, ja nyt siihen saadaan siis muutos.

Kyllä vain. Väkisin tulee vaan se kuva, että halutaan näyttää että onhan meillä muitakin lipputuotteita, kuin Kouvola-kortti ja sarjaliput. Kun vertailin muiden kaupunkien vastaavia lipputuotteita, ns. 30 vrk:n kaupunkikorttien, opiskelijakorttien ja nuorisikorttien keskiarvoinen ero hinnoissa on n. 10-15 euroa. Tässä valossa tuo Kouvolan hintaero (2 e) on hieman käsittämätön, ja varmasti herättää ihmetystä muissakin kuin allekirjoittaneessa. Hyvä pointti tosin, että lastenvaunujen hinnat luultavasti tuota kautta nyt sitten otetaan - hieman kiertoteiden kautta...
 
Kahden euron hintaero on kyllä oikeasti merkityksetön, eihän sillä saa edes räkälästä kaljatuopillista. No, kaksi ES-tölkkiä toki saa. ;)

Onko Kouvolassa ollut mitään puheita päivälipusta?
 
Kahden euron hintaero on kyllä oikeasti merkityksetön, eihän sillä saa edes räkälästä kaljatuopillista. No, kaksi ES-tölkkiä toki saa. ;)

Onko Kouvolassa ollut mitään puheita päivälipusta?

Juurikin näin.

Ei ole ollut, muuta kuin liikennöitsijöiden sisällä puhetta asiasta. Lähinnä ovat kaikki sitä mieltä että päivälippu olisi myös tälle seudulle hyvä. Sitä en sitten tiedä, miksei kaupungin puolelta ole asiasta kuulunut mitään. Ehkä, EHKÄ tulevaisuudessa. Voisihan joku toki "Kouvolan bussit" -fb -sivulle pistää kyselyä aiheesta. Siellä vastaavat yllättävän hyvin käyttäjien kysymyksiin.
 
Joukkoliikennelogistikko esittää perusturvalautakunnalle, että Kouvolan joukkoliikenne järjestetään nettomallisilla reittipohjaisilla käyttöoikeussopimuksilla 2014 alkaen. Lippuriski (ja kannustimet) jäisivät siis liikennöitsijälle, ja suunnitteluvastuu kaupungille. Ensi kevään aikana kilpailutettaisiin vuonna 2014 katkeavat sopimukset:

Linjat 10E, 10L, 12T (talvi)
14K (siirtymäajan sopimukset)
Linja 4 Kouvola-Elimäki (siirtymäajan sopimus)
Muhniemi-Myllykoski
Linja 6 Kouvola-Myllykoski-Sippola (yksinoikeussopimus)
Linja 7 Kouvola-Kuusankoski
linja 8 Kouvola-Utti-Kaipiainen (yksinoikeussopimukset)
Linja 5 Kouvola-Valkeala-Vekaranjärvi (osa vuoroista ”katkeaa” 2014)

Linja 7 ja 8 on luotu vasta jokunen vuosi sitten, ja nyt jo liikennöinti menee uusiksi. Eikö linjan 7 liikenne kannibalisoi Kouvola-Voikkaa -linjaa, joten voidaan siellä palvelutasoa todellisuudessa nostaa siirtymäajan sopimuksen kärsimättä?

Sen sijaan kaupungin tärkeimmillä linjoilla Inkeroinen-Voikkaa ja Kouvola-Kuusankoski-Voikkaa sopimukset ovat voimassa vähintään vuoteen 2017 asti, kuitenkin kaupungilla on 1,5 vuoden irtisanomisaika. Luulisi liikennöitsijältä löytyvän motivaatiota esimerkiksi viikonloppu- ja iltaliikenteen parantamiseen, jos kaupungilta pyyntö kuuluu. Oletettavasti muutaman lisävuoron ajamisen kustannukset jäävät pienemmiksi, kuin sopimuksen irtisanomisen seuraamukset. Vai olenko ymmärtänyt oikein?

Selvitys löytyy täältä.
 
Veturi romutti bussiaikataulut

Näin vuoden päättyessä pieni katsaus menneeseen syksyyn. Kouvolassa avattiin suuri kauppakeskus 13.9. ja samana päivänä linja 7 siirrettiin kulkemaan Kaitilankadun ja Tervaskankaankadun kautta. Linja muodostaa arkipäivisin heilurin linjan 12T kanssa välillä Kuusankoski – Tornionmäki. Kuusankosken kierrokselle oli aikataulussa varattu 35 minuuttia ja Tornionmäen kierrokselle 25 minuuttia. Jo kuukauden päästä eli 15.10. kierrosaikoja muutettiin niin, että ne ovat nyt pääsääntöisesti 40/20.

Matkustajia alkaa kaupungin ydinalueella Kouvolan-Kuusankosken seudulla olla jo haitaksi asti niin, että bussit eivät tahdo pysyä aikataulussa. Mutkistunut reitti linjalla 7, pöpperöiset kelit, lukuisat uudet liikenneympyrät ja niillä matelevat autojonot sekä Matkahuollon korttien hidas rekisteröinti, siinäpä haasteita kerrakseen. Vara-autot näyttäisivät joskus sijaistavan myöhässä kulkevia vuoroja. Kouvolaan pitäisi pikaisesti saada Matkahuollon etäluettavat kortit!

Vuoden 2013 alusta alkaen lastenvaunujen kanssa matkustaminen on vaunujen työntäjälle maksutonta. Nyt enää puuttuu bussit, joilla lastenvaunuja voidaan kuljettaa. Kaupungin ydinalueella liikennöivistä busseista arviolta puolessa ei tilaa vaunuille ole. Toivottavasti tähän ongelmaan saadaan myönteinen ratkaisu.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Veturi romutti bussiaikataulut

Vuoden 2013 alusta alkaen lastenvaunujen kanssa matkustaminen on vaunujen työntäjälle maksutonta. Nyt enää puuttuu bussit, joilla lastenvaunuja voidaan kuljettaa. Kaupungin ydinalueella liikennöivistä busseista arviolta puolessa ei tilaa vaunuille ole. Toivottavasti tähän ongelmaan saadaan myönteinen ratkaisu.

Itsekin viime kesänä Kouvolassa käydessäni ihmettelin, miten on mahdollista, että Tykkimäkeen kulkeva linja 12T ajetaan kokonaan korkealattiaisilla busseilla. Uskoisin, että se on yksi niistä linjoista, joilla on eniten lastenvaunujen kanssa liikkuvia.
 
Vs: Veturi romutti bussiaikataulut

Kouvolaan pitäisi pikaisesti saada Matkahuollon etäluettavat kortit

Kouvolan Sanomat 14.12.2012: Kouvolaan uusi bussikorttijärjestelmä. Lehtijutun mukaan Kouvola lähtee mukaan valtakunnalliseen Piletti-bussikorttijärjestelmään joka otetaan käyttöön kesäkuussa 2014. En nyt pikaisen googlauksen perusteella löytänyt tarkempaa tietoa tuosta järjestelmästä. Tuleeko olemaan Matkahuollon vai jonkun muun ylläpitämä järjestelmä? Lehtijutun mukaan kortilla voisi matkustaa ei pelkästään oman kaupungin, vaan myös muidenkin järjestelmässä mukana olevien kaupunkien reiteillä.
 
Takaisin
Ylös