Paikallisliikenne Kouvolan seudulla

Lastenvaunut ja etäkortit

Epäilenpä, ettei ole Kouvolasta tuon jutun kuva. Vai onko siellä nykyisin Irisbus?

Paikallisen lehden kuva täytyy olla vain arkistokuva. Kouvolassa ei juuri taida olla töhrittyjä bussin istuimia.

Itsekin viime kesänä Kouvolassa käydessäni ihmettelin, miten on mahdollista, että Tykkimäkeen kulkeva linja 12T ajetaan kokonaan korkealattiaisilla busseilla. Uskoisin, että se on yksi niistä linjoista, joilla on eniten lastenvaunujen kanssa liikkuvia.

Eikös tuota linjaa 12T ajettu viime kesänä uudella harvinaisin 110-ovin varustetulla Scala-bussilla? Olisiko kuljettaja ja bussi just silloin ollut tauolla? Näppituntumalla eniten lastenvaunuja kuljetetaan linjalla 10L, mikä lienee kaupungin matalalattiaisin.

Kouvolan Sanomat 14.12.2012: Lehtijutun mukaan Kouvola lähtee mukaan valtakunnalliseen Piletti-bussikorttijärjestelmään joka otetaan käyttöön kesäkuussa 2014.

Matkahuollolla on myös oma etäkorttiprojekti, joka on käyttöönottovaiheessa. Helsingin seudulla, Tampereella ja Hämeenlinnassa on jo etäluettavat kortit.
http://www.matkahuolto.fi/fi/yritys...?uri=/fi/yritystiedot/uutiset/2011/index.html
 
Viimeksi muokattu:
Kouvolan kaupunkilipun suosion kasvu jatkui vuonna 2012

"Vuosikertomus" Kouvolan kaupungin joukkoliikenteestä vuodelta 2012 ja suunnitelmat tälle vuodelle ovat luettavissa täältä:
http://www.kouvola.fi/index/uutiset/2013/01/6E1kGlT4f.html

Kyllähän tuo joukkoliikenteen kehittämishanke epäilemättä menestystarina on.

Kaupunkilippuja myytiin viime vuonna 24 845 kappaletta. Mainittakoon, että kun vanhan pinta-alaltaan suppean Kouvolan kaupunkilippu otettiin käyttöön marraskuussa vuonna 1996, niin ensimmäisenä kuukautena niitä meni kaupaksi 42 kappaletta. Ei ollut silloin joukkoliikennetietoisuutta eikä –tiedotusta.
 
Vs: Kouvolan kaupunkilipun suosion kasvu jatkui vuonna 2012

"Vuosikertomus" Kouvolan kaupungin joukkoliikenteestä vuodelta 2012 ja suunnitelmat tälle vuodelle ovat luettavissa täältä:
http://www.kouvola.fi/index/uutiset/2013/01/6E1kGlT4f.html

Kyllähän tuo joukkoliikenteen kehittämishanke epäilemättä menestystarina on.

Kaupunkilippuja myytiin viime vuonna 24 845 kappaletta. Mainittakoon, että kun vanhan pinta-alaltaan suppean Kouvolan kaupunkilippu otettiin käyttöön marraskuussa vuonna 1996, niin ensimmäisenä kuukautena niitä meni kaupaksi 42 kappaletta. Ei ollut silloin joukkoliikennetietoisuutta eikä –tiedotusta.

Viime vuosi toki oli menestys, mutta talouspaineet luultavasti tulevat lähiakoina heijastumaan myös joukkoliikenteeseen. Esimerkiksi tänään Kouvolan Sanomissa julkaistussa, virkamiesten tekemässä luonnoksessa vuosien 2013-2016 valtuustosopimukseksi mainitaan joukkoliikenteestä seuraavaa:

  • Kaupunkilipun hintaa korotetaan niin, että II asteen opiskelijat siirtyvät käyttämään Kelan tukemaa koulumatkakorttia.
  • Joukkoliikennettä kehitetään tukemaan palvelujen saavutettavuutta.

On hyvä muistaa ettei kummallekaan toimenpiteelle ole vielä poliittista sitoumusta. Toki lipun hinnan korottaminen opiskelijoiden osalta tarkoittaisi vain rahan siirtymistä valtiolta kaupungille. Ikävä kyllä sivutuotteena myös muiden käyttäjien lipunhinta nousisi.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Kouvolan kaupunkilipun suosion kasvu jatkui vuonna 2012

Ikävä kyllä sivutuotteena myös muiden käyttäjien lipunhinta nousisi.

Kun juokkoliikenteen palvelutaso on jo nykyisellään vähintään kyseenalainen, niin voi vain arvailla houkuttelevuuden määrää, kun hinnat jatkavat nousemistaan.

Kun joukkoliikenteen käytäjät saadaan kerran karkoitettua auton ratin taakse, voi uudelleen joukkoliikenteen käytöön houkutteleminen olla tekemätön paikka.
 
Kesäaikatauluihin siirrytään 3.6.2013 ja samassa yhteydessä linjojen 7/12T kesäajan arkipäivien liikennöitsijä vaihtuu Laurila --> ESLL. Onkohan liikenne ostoliikennettä, kuten aikaisempina kesinä vaiko itsekannattavaa? Jälkimmäisen vaihtoehdon puolesta puhuu se, että arkiaamujen ensimmäinen lähtö Tornionmäkeen klo 6.55 ajetaan linjan 10L autolla eli meno on Tornionmäen ja paluu Viitakummun ja Lehtomäen kautta. Kuusankoskelle ajava 12T/7 starttaa Tornionmäeltä klo 6.55 Mielakan kautta eikä aja täyttä kierrosta Keskusta-Tornionmäki-Keskusta, kuten tapana on ollut.
 
Kouvolan kaupungin joukkoliikenteen kilpailutus 12.8.2014 alkavalle sopimuskaudelle on käynnistynyt. Hankintailmoitus, jossa on linkki myös tarjouspyyntöasiakirjoihin (asiakirjojen lataaminen vaatii rekisteröitymisen)

Kilpailuttamistapana on reittipohjainen käyttöoikeussopimus, jossa tilaaja on määritellyt reitit ja suuntaa-antavat aikataulut. Liikennöitsijä suunnittelee autokierrot ja pitää lipputulot itse. Liikennötsijän on myytävä Kouvolan kaupungin määrittelemiä lippuja, mutta liikennöitsijä voi myös myydä halvemmalla omia lippujaan. Korvaushinta on kiinteä vuosihinta jokaisesta kohteesta.

Hankinta on jaettu kolmeen kohteeseen:
  1. Vanhan Kouvolan liikenne (linjat 7, 10E, 10L, 12T ja 14K)
    • sopimuksen kesto 4+4 vuotta
    • kaluston maksimi-ikä 12 vuotta, keski-ikävaatimus 8 vuotta
    • kalustossa oltava vähintään 36 istumapaikkaa, paitsi kello 18 jälkeen vähintään 16 istumapaikkaa
    • kaluston oltava matalalattiaista
    • tilaajalla oikeus teipata liikennöinnissä käytettävä kalusto
    • hintapisteet max. 70 p, kalustopisteet max. 15 p (päästöluokan perusteella), uusiutuvan polttoaineen käytön pisteet max. 15 p
  2. Elimäen suunnan liikenne (linja 4 ja Elimäen alueen koulupäiväliikenne)
    • sopimuksen kesto 4+4 vuotta
    • kaluston maksimi-ikä 16 vuotta, keski-ikävaatimus 10 vuotta
    • kalustossa oltava vähintään 38 istumapaikkaa, paitsi kello 18 jälkeen vähintään 16 istumapaikkaa
    • vähintään 30% liikenteestä ajettava matalalattiakalustolla
    • kalustossa oltava pehmustetut lähiliikennepenkit tai paremmat
    • hintapisteet max. 85 p, kalustopisteet max. 15 p (päästöluokan perusteella)
  3. Valkealan suunnan liikenne (linja 5 sekä Kouvola - Vekaranjärvi - Tuohikotti ja Kouvola - Vuohijärvi - Hillosensalmi kesä- ja lauantailiikenne)
    • sopimuksen kesto 2+2 vuotta
    • kaluston maksimi-ikä 12 vuotta, keski-ikävaatimus 8 vuotta
    • kalustossa oltava vähintään 26 istumapaikkaa, paitsi arkisin kello 18 jälkeen ja lauantaisin aina vähintään 16 istumapaikkaa. Poikkeuksena lähtö 22.00 Kouvolasta Vekaranjärvelle, missä on oltava vähintään 46 istumapaikkaa
    • kalustossa oltava pehmustetut lähiliikennepenkit tai paremmat
    • hintapisteet max. 85 p, kalustopisteet max. 15 p (päästöluokan perusteella)
 
Mihin ihmeeseen puoliväliin käytetyt linjavaunut on tarkoitus lykätä, kun kaluston maksimi iäksi määritellään enää 12 vuotta? Onko tämä nyt järkevää?
 
Hienoa, jo oli aikakin puuttua kaluston ikään ja kuntoon. Tämä vaikuttaa tulevaisuudessa toivottavasti positiivisesti joukkoliikenteen houkuttavuuteen Kouvolassa. Korviin kun useasti kantautuu valituksia kaluston kunnosta sekä siisteydestä. Innolla jäämme odottelemaan, mitä tuleman pitää! :)

Kouvolan kaupungin joukkoliikenteen kilpailutus 12.8.2014 alkavalle sopimuskaudelle on käynnistynyt. Hankintailmoitus, jossa on linkki myös tarjouspyyntöasiakirjoihin (asiakirjojen lataaminen vaatii rekisteröitymisen)

Kilpailuttamistapana on reittipohjainen käyttöoikeussopimus, jossa tilaaja on määritellyt reitit ja suuntaa-antavat aikataulut. Liikennöitsijä suunnittelee autokierrot ja pitää lipputulot itse. Liikennötsijän on myytävä Kouvolan kaupungin määrittelemiä lippuja, mutta liikennöitsijä voi myös myydä halvemmalla omia lippujaan. Korvaushinta on kiinteä vuosihinta jokaisesta kohteesta.

Hankinta on jaettu kolmeen kohteeseen:
  1. Vanhan Kouvolan liikenne (linjat 7, 10E, 10L, 12T ja 14K)
    • sopimuksen kesto 4+4 vuotta
    • kaluston maksimi-ikä 12 vuotta, keski-ikävaatimus 8 vuotta
    • kalustossa oltava vähintään 36 istumapaikkaa, paitsi kello 18 jälkeen vähintään 16 istumapaikkaa
    • kaluston oltava matalalattiaista
    • tilaajalla oikeus teipata liikennöinnissä käytettävä kalusto
    • hintapisteet max. 70 p, kalustopisteet max. 15 p (päästöluokan perusteella), uusiutuvan polttoaineen käytön pisteet max. 15 p
  2. Elimäen suunnan liikenne (linja 4 ja Elimäen alueen koulupäiväliikenne)
    • sopimuksen kesto 4+4 vuotta
    • kaluston maksimi-ikä 16 vuotta, keski-ikävaatimus 10 vuotta
    • kalustossa oltava vähintään 38 istumapaikkaa, paitsi kello 18 jälkeen vähintään 16 istumapaikkaa
    • vähintään 30% liikenteestä ajettava matalalattiakalustolla
    • kalustossa oltava pehmustetut lähiliikennepenkit tai paremmat
    • hintapisteet max. 85 p, kalustopisteet max. 15 p (päästöluokan perusteella)
  3. Valkealan suunnan liikenne (linja 5 sekä Kouvola - Vekaranjärvi - Tuohikotti ja Kouvola - Vuohijärvi - Hillosensalmi kesä- ja lauantailiikenne)
    • sopimuksen kesto 2+2 vuotta
    • kaluston maksimi-ikä 12 vuotta, keski-ikävaatimus 8 vuotta
    • kalustossa oltava vähintään 26 istumapaikkaa, paitsi arkisin kello 18 jälkeen ja lauantaisin aina vähintään 16 istumapaikkaa. Poikkeuksena lähtö 22.00 Kouvolasta Vekaranjärvelle, missä on oltava vähintään 46 istumapaikkaa
    • kalustossa oltava pehmustetut lähiliikennepenkit tai paremmat
    • hintapisteet max. 85 p, kalustopisteet max. 15 p (päästöluokan perusteella)
 
Auton ikä ei vaikuta suoraan auton kuntoon tai siisteyteen. Uusi linja-auto maksaa luokkaa 250000 euroa, joten kyllä sen pitäisi kelvata enemmän kuin 12 vuotta. En muuta mielipidettäni.
 
Auton ikä ei vaikuta suoraan auton kuntoon tai siisteyteen. Uusi linja-auto maksaa luokkaa 250000 euroa, joten kyllä sen pitäisi kelvata enemmän kuin 12 vuotta. En muuta mielipidettäni.

Kaikki seudun liikennöitsijät pystynevät jollain lailla kierrättämään kalustoaan. Esim. Savonlinjalle ei ole temppu eikä mikään siirtää niitä vanhempia autoja esim. kouluajoihin. Ja sitä paitsi nykyisin alkaa Kouvolassakin olla aika tuoretta kalustoa.

Ainut jolla tekee ehkä tiukkaa on Elimäen Liikenne, mutta heillähän on kalustoa myös uusittu viime aikoina Ruotsin tuonneilla. Laurilalla ei tee missään mittakaavassa tiukkaa noudattaa tuota kaluston ikärajaa.

Ihan hyvä vaan, että säännellään. Vielä pari vuotta sitten Kouvolassakin liikkui esim. SL 402 ja 404 kaltaisia autoja, ensin mainitussa alusta vm. 1977 ja kori vm. 1989. Kulkeehan sillä joo, mutta ei se ainakaan houkuttele käyttämään joukkoliikennettä jos kaikki kalusto on suoraan rytörivistä.
 
Takaisin
Ylös