Paikallisliikenne Kouvolan seudulla

Voi hyvin olla siirtynyt pysyvämminkin. Etelä-Suomen Linjaliikenteellä on tällä haavaa HSL-liikennettä vain kolmelle autolle. Näiden lisäksi HSL-liikennettä varten lienee ainakin yksi vara-auto.

Jep. Sain aikaisemmin tänään varmistuksen, että on siirtynyt Kouvolaan. :)
 
Nyt myös #916 bongattu linjalla 2. Noita Iriksiä on tuotu tänne siis useampi.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos kellään tarkempaa tietoa onko Elimäen liikenteelle tullut Volvo 8900?
 
Pääkaupunkiseudun Iris-buseja on tulossa Kouvolan liikenteeseen yhteensä neljä. Tällä kaiketi yritetään "nuorentaa" paikallisliikenteen kalustoa. Ovat kaikki 2010-luvun malleja. Lähde: Kouvolan Joukkoliikenne-sivut.
 
Vs: Talvikauden 2015 - 2016 aikataulut ilmestyneet

Näiden uusien sunnuntaivuorojen liikennöintiaika on hieman erikoinen, kannattaisiko liikenne aloittaa pari tuntia myöhemmin? Vaikea esimerkiksi uskoa, että kuljetuksen kysyntä Inkeroisista Kouvolaan sunnuntaina klo 8.00 on kovinkaan suuri. Toisaalta sunnuntai-illan osalta on ilmeisesti ajateltu pikavuorojen kattavan matkustustarpeen. Viime vuosikymmenellä lakkautettu lääninhallituksen ostama sunnuntailiikenne ajettiin muistaakseni Inkeroisten suunnasta klo 12-21. Joka tapauksessa on hieno edistysaskel, että kaupungin suurimmat taajamat ovat vuosien tauon jälkeen paikallisliikenteen piirissä myös sunnuntaisin.

Kouvolan ensimmäinen ja ainoa kokopäiväinen aito heilurilinja Voikkaa – Inkeroinen (joko numerolla tai ilman) ehti viime kesäkuun alussa täyttää 19 vuotta. Kuusankoskelainen ilmaisjakelulehti uutisoi uudistusta näin:

Savonlinja Oy on uudistanut joukkoliikennepalvelujaan reiteillä Voikkaa – Kouvola ja Inkeroinen – Kouvola. Reitit on yhdistetty niin, että Kuusankosken ja Anjalankosken välisen matkan pääsee taittamaan linja-autoa vaihtamatta. Lisäksi vuorojen määrä osuudella Inkeroinen – Myllykoski – Kouvola on lisääntynyt neljällä. Vuorojen aikataulut on helppo muistaa, sillä lähdöt tapahtuvat pääsääntöisesti tasatunnein aamukuudesta iltakymmeneen sekä Voikkaalta että Inkeroisista.

Muita merkittäviä muutoksia ovat tasatuntilähtöjen lähtö- ja päätepysäkkien muuttuminen. Voikkaalla bussiin noustaan nyt tavallisimmin linja-autoasemalta. Myllykosken ja Inkeroisten suunnan vakiovuorojen lähtöpysäkki muuttui Kouvolassa Hallituskadulle. Uusista aikatauluista saa tietoja linja-autoista sekä Matkahuollosta. Myös uudistetun liikenteen reitillä olevissa pysäkkikatoksissa on uunituoreet aikataulut.


Aikataulut oli muistaakseni kiinnitetty nitojalla katosten vaneriseiniin ja niistä ne irtosivat muutamassa viikossa. Sunnuntaisin ensimmäinen vuoro lähti Voikkaalta Inkeroisiin klo 10.00 ja viimeinen Inkeroisista Voikkaalle klo 21.00. Aivan joka tunti ei lauantaisin ja sunnuntaisin ajettu väliä Kouvola – Inkeroinen. Tavoitteena uudistuksessa oli resurssien tehokkaampi käyttö ja syynä matkustajamäärät, jotka noina vuosina eivät olleet ainakaan voimakkaassa kasvussa, näin veikkaisin.

Nyt elokuussa koulujen alkaessa käyttöön otetussa aikataulussa yksikään paikallisvuoro ei pääty Inkeroisiin, vaan kaikki ajavat Anjalaan asti, jos oikein katsoin. Samalla jäivät ainakin tältä talvikaudelta historiaan linjatunnukset 1 (Voikkaa – Inkeroinen) ja 3 (Matkakeskus – Inkeroinen). Jos nyt jossain näkee nämä tunnukset ilman perässä olevaa A-kirjainta (Anjala), niin ne ovat aikataulussa olevia painovirheitä.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Talvikauden 2015 - 2016 aikataulut ilmestyneet

Kouvolan ensimmäinen ja ainoa kokopäiväinen aito heilurilinja Voikkaa – Inkeroinen (joko numerolla tai ilman) ehti viime kesäkuun alussa täyttää 19 vuotta. Kuusankoskelainen ilmaisjakelulehti uutisoi uudistusta näin:

Savonlinja Oy on uudistanut joukkoliikennepalvelujaan reiteillä Voikkaa – Kouvola ja Inkeroinen – Kouvola. Reitit on yhdistetty niin, että Kuusankosken ja Anjalankosken välisen matkan pääsee taittamaan linja-autoa vaihtamatta. Lisäksi vuorojen määrä osuudella Inkeroinen – Myllykoski – Kouvola on lisääntynyt neljällä. Vuorojen aikataulut on helppo muistaa, sillä lähdöt tapahtuvat pääsääntöisesti tasatunnein aamukuudesta iltakymmeneen sekä Voikkaalta että Inkeroisista.

Muita merkittäviä muutoksia ovat tasatuntilähtöjen lähtö- ja päätepysäkkien muuttuminen. Voikkaalla bussiin noustaan nyt tavallisimmin linja-autoasemalta. Myllykosken ja Inkeroisten suunnan vakiovuorojen lähtöpysäkki muuttui Kouvolassa Hallituskadulle. Uusista aikatauluista saa tietoja linja-autoista sekä Matkahuollosta. Myös uudistetun liikenteen reitillä olevissa pysäkkikatoksissa on uunituoreet aikataulut.


Aikataulut oli muistaakseni kiinnitetty nitojalla katosten vaneriseiniin ja niistä ne irtosivat muutamassa viikossa. Sunnuntaisin ensimmäinen vuoro lähti Voikkaalta Inkeroisiin klo 10.00 ja viimeinen Inkeroisista Voikkaalle klo 21.00. Aivan joka tunti ei lauantaisin ja sunnuntaisin ajettu väliä Kouvola – Inkeroinen. Tavoitteena uudistuksessa oli resurssien tehokkaampi käyttö ja syynä matkustajamäärät, jotka noina vuosina eivät olleet ainakaan voimakkaassa kasvussa, näin veikkaisin.

Nyt elokuussa koulujen alkaessa käyttöön otetussa aikataulussa yksikään paikallisvuoro ei pääty Inkeroisiin, vaan kaikki ajavat Anjalaan asti, jos oikein katsoin. Samalla jäivät ainakin tältä talvikaudelta historiaan linjatunnukset 1 (Voikkaa – Inkeroinen) ja 3 (Matkakeskus – Inkeroinen). Jos nyt jossain näkee nämä tunnukset ilman perässä olevaa A-kirjainta (Anjala), niin ne ovat aikataulussa olevia painovirheitä.

Jep. Samaa katsastelin myös.

Noista linjatunnuksista taas tuli mieleeni: kuskit on muuten vieläkin välillä ulalla siitä, millä linjatunnuksella noita Anjalan, Inkeroisen ja Voikkaan vuoroja ajetaan.
Nyt kun Waltti-järjestelmä tuli, niin suhteellisen hyvin ovat osanneet laittaa oikeat kilvet. Sieltähän näkee kosketusnäytöltä nykyään nuokin tiedot.

Ei ole oikein hyvä juttu, jos aikatauluissa ja mobiilisovelluksissa kehotetaan ottamaan bussi 1A, mutta kuski käyttää kilpeä 3A jne. Myös 1 ja 3 menee hyvin usein sekaisin...
 
Uutta teippiä Elimäen liikenteen uudessa kalustossa. Mainostajana Kouvolan kaupunki, nuorisopalvelut.
 

Liitetiedostot

  • DSC_0003.jpg
    DSC_0003.jpg
    104.7 KB · Lukukerrat: 1,543
Uutta teippiä Elimäen liikenteen uudessa kalustossa. Mainostajana Kouvolan kaupunki, nuorisopalvelut.
Jaaha, tuo uutuus on näköjään #11. Tuota numeroa kantanut Fifty lienee siis poistettu. Ovatkohan muut yhtiön Fiftyt vielä liikenteessä?
 
Jos oikein olen tilastoja pitäny on siellä enää yks fifty ajossa numero 9 MXG-750. Muut poistunu Vestin ja Integron tieltä.
 
Kouvolan kaupungin joukkoliikennelogistikko on vaihtunut.

Tero Rämän korvaa Jaakko Löytynoja, joka aikaisemmin on työskennellyt Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne-, ja ymäristökeskuksessa.
 
Takaisin
Ylös