Paikallisliikenne Kouvolan seudulla

Joukkoliikennekoordinaattoriksi on valittu Juulia Hyvärinen.
Tieto käy ilmi lasten ja nuorten lautakunnan pöytäkirjoista.

Siitä millaista taustaa ja osaamista henkilöllä on, ei valitettavasti ole missään mitään tietoja...
 
Joukkoliikennekoordinaattoriksi on valittu Juulia Hyvärinen.
Tieto käy ilmi lasten ja nuorten lautakunnan pöytäkirjoista.

Siitä millaista taustaa ja osaamista henkilöllä on, ei valitettavasti ole missään mitään tietoja...

https://fi.linkedin.com/in/hyvarinenjuulia

Vastavalmistunut kuten hyvin moni kollegansa eri puolilla Suomen kaupunkeja tänä päivänä. Harvassa ovat ne viranomaiset, joissa vastaavista tehtävistä olisi edes voinut kerryttää kokemusta ennen vuotta 2014. Juulialle lämpimät onnittelut nimityksestä ja menestystä toivottavasti antoisaan tehtävään!
 
https://fi.linkedin.com/in/hyvarinenjuulia

Vastavalmistunut kuten hyvin moni kollegansa eri puolilla Suomen kaupunkeja tänä päivänä. Harvassa ovat ne viranomaiset, joissa vastaavista tehtävistä olisi edes voinut kerryttää kokemusta ennen vuotta 2014. Juulialle lämpimät onnittelut nimityksestä ja menestystä toivottavasti antoisaan tehtävään!

Kiitoksia selvennyksestä, päässyt tuo LinkedIn tyystin unohtumaan. Toivotaan, että ottaa työn haasteet intohimolla vastaan. :) Tsemppiä Juulialle!
 
Kouvolan kaupunki haluaa tarjota tulevaisuudessa ilmaiset joukkoliikennepalvelut.

https://yle.fi/uutiset/3-10048419

No johan pomppas. Luonnollisesti autoilun määrä vähentyisi ja bussien matkustajamäärät räjähtäisivät tuon kaupunkistrategian palasen toteutuessa, mutta maksuttoman joukkoliikennetarjonnan laajuus ja toteutusmalli ovat valtavan suuria kysymysmerkkejä. Maksuton "free at the point of use"-joukkoliikenne on kuitenkin eri asia kuin ilmainen, eli täysin kuluton, eli mahdoton joukkoliikenne.

Ovatko kaupunkilaiset valmiita veroäyrin nousuun? Minkälainen vaikutus maksuttomuudella on vuorotarjontaan, kalustoon ja linjastoon? Miten kaupunki osallistuu julkiseen keskusteluun, tiedoittaa uuden joukkoliikennemallin hyödyistä ja vastaa kritiikkiin? Kuinka integroidaan koko joukkoliikenne tulevine kaupunkipyörineen yhtenäisen, tunnistettavan ja kaikkialla läsnä olevan brändin alle?

En todellakaan vastusta maksutonta joukkoliikennettä, olen vain huolissani. Pilottia odotan innolla, toivottavasti ajoittuu sellaiselle ajanjaksolle kun e.m. kaupunkipyörät ovat liikkeellä.
 
Kaupungilla on hakusessa vielä niin paljon bussiliikenteen "perusasioita", jotka eivät ainakaan palautepalvelua silmäiltyäni ja itse bussia käyttävänä toimi. Matkustajia ei tunnuta juurikaan Kouvolassa kuunneltavan.

Suurinosa palautteista viittaa koko linjaston epäloogisuuteen. 2009 jälkeen ei esimerkiksi paljon numerointia parannettu tai otettu huomioon eri Kouvolan sisäisten seutujen yhteyksiä keskenään. Suurilta osin vuoroja ajetaan kuten vanhojen kuntien aikaan. Ei hyvä.

Nyt sitten yritetään haukata kakusta jättimäistä palaa keskeneräisellä brändillä, puutteellisella ja osin harhaanjohtavalla reittipalvelutiedolla (beta.digitransit.fi) ja sekavalla linjastolla.

Bussiliikenteen kehitystyö olisi pitänyt aloittaa jo hyvissä ajoin ennen vuotta 2009, kun kuntaliitos jo oli tiedossa. Tässä kaupunki teki ison virheen, eikä edes kysellyt uuden kaupungin asukkailta, mitä joukkoliikenteeltä halutaan.

Toivoisin kaupungilta pureutumista ensin tärkeimpiin ongelmakohtiin ja sitten viedä "maksuttomuutta" eteenpäin, kun linjasto on toimiva.

No johan pomppas. Luonnollisesti autoilun määrä vähentyisi ja bussien matkustajamäärät räjähtäisivät tuon kaupunkistrategian palasen toteutuessa, mutta maksuttoman joukkoliikennetarjonnan laajuus ja toteutusmalli ovat valtavan suuria kysymysmerkkejä. Maksuton "free at the point of use"-joukkoliikenne on kuitenkin eri asia kuin ilmainen, eli täysin kuluton, eli mahdoton joukkoliikenne.

Ovatko kaupunkilaiset valmiita veroäyrin nousuun? Minkälainen vaikutus maksuttomuudella on vuorotarjontaan, kalustoon ja linjastoon? Miten kaupunki osallistuu julkiseen keskusteluun, tiedoittaa uuden joukkoliikennemallin hyödyistä ja vastaa kritiikkiin? Kuinka integroidaan koko joukkoliikenne tulevine kaupunkipyörineen yhtenäisen, tunnistettavan ja kaikkialla läsnä olevan brändin alle?

En todellakaan vastusta maksutonta joukkoliikennettä, olen vain huolissani. Pilottia odotan innolla, toivottavasti ajoittuu sellaiselle ajanjaksolle kun e.m. kaupunkipyörät ovat liikkeellä.
 
Riippuu tosiaan siitä miten isosta liikennekokonaisuudesta ilmaisessa joukkoliikenteessä olisi kyse, mutta kuitenkin liikenteen volyymi ei nyt kuitenkaan olisi niin iso että se kaupungin talouden konkurssiin veisi. Jos parinkymmenen auton likenne olisi kyseessä ja niinkin paljon vain arkisin ruuhka-aikaan niin olishan sellainen varmaan ihan kohtuullinen toteutettava.

Mutta tosiaankin reitistöä pitäisi uudistaa. Ihmettelen esim. sitä miksei Rekolaan ajeta kuin koululaislinjaa ja Voikkaallakaan ei pahemmin pääse linja-autoasemaa pitemmälle kuin kovin satunnaisesti. Ja muitakin epäkohtia toki on.

Toki Kouvolan kaupunkirakenne on joukkoliikenteen näkökulmasta vähintäänkin ongelmallinen. Ei auta yhtään sekään seikka, että Veturi rakennettiin ja se oli kuolinisku keskustalle ainakin kaupallisessa mielessä. Mutta jospa ajat muuttuisivat Kouvolassakin ja alettaisiin miettiä asioita enemmän eurooppalaisittain eikä amerikkaisesta näkökulmasta.
 
Savonlinja #735 bongattu linjalla 2 Voikkaalle. Hetken jo luulin, että olen Turussa...
Varmasti ihan hyvä loppusijoituspaikka tälle autolle. Vähän päälle 2,5 kuukautta jäljellä ennen kuin loppuu ja liikenne siirtyy uudelle yrittäjälle. Sitä odotellessa...
 
Kesän 2018 aikataulut on nyt julkaistu.

Vuorotarjonnassa huomattavia parannuksia aikaisempaan verrattuna. Tämän lisäksi linjanumeroissa tapahtuu muutoksia - eroon päästään muunmuassa turhista kirjaimista.

Virheiltä ei taaskaan säästytty... Kesän aikataulujulkaisun ekalla sivulla mainitaan, että linja 2 veisi edelleen Voikkaalle, vaikka tosiasiassa Voikkaalle asti Matkakeskukselta ajaa jatkossa vain nro 1 ja nro 9 loppumääränpäänään Jaala.

Koko tiedotteen voi lukea täältä:
https://www.kouvola.fi/index/kadutj...utjauusilinjanumerointivoimaan4.6.alkaen.html
 
Kesän 2018 aikataulut on nyt julkaistu.

Vuorotarjonnassa huomattavia parannuksia aikaisempaan verrattuna. Tämän lisäksi linjanumeroissa tapahtuu muutoksia - eroon päästään muunmuassa turhista kirjaimista.

Virheiltä ei taaskaan säästytty... Kesän aikataulujulkaisun ekalla sivulla mainitaan, että linja 2 veisi edelleen Voikkaalle, vaikka tosiasiassa Voikkaalle asti Matkakeskukselta ajaa jatkossa vain nro 1 ja nro 9 loppumääränpäänään Jaala.

Koko tiedotteen voi lukea täältä:
https://www.kouvola.fi/index/kadutj...utjauusilinjanumerointivoimaan4.6.alkaen.html
Näemmä linjanumerointi on uudistunut laajemminkin. Vasta myöhemmin nähdään mitä muita linjanumeroita otetaan käyttöön, kun mm. Kuusankosken koululinjojen numerot eivät enää voi olla 9, 11 ja 13. Saa myös nähdä tuleeko muitakin uusia linjanumeroita, kun esim. Valkeala-Harju -vuorot ovat aiemmin olleet numerolla 53, vaikka kyseinen numero on ollut käytössä ainoastaan linjakilvessä. Painettuun aikatauluun se ei ole päätynyt. Ja miten lie sitten kouluvuorot mm. Myllykosken ja Elimäen suunnalla...
 
Viimeksi muokattu:
Näemmä linjanumerointi on uudistunut laajemminkin. Vasta myöhemmin nähdään mitä muita linjanumeroita otetaan käyttöön, kun mm. Kuusankosken koululinjojen numerot eivät enää voi olla 9, 11 ja 13. Saa myös nähdä tuleeko muitakin uusia linjanumeroita, kun esim. Valkeala-Harju -vuorot ovat aiemmin olleet numerolla 53, vaikka kyseinen numero on ollut käytössä ainoastaan linjakilvessä. Painettuun aikatauluun se ei ole päätynyt. Ja miten lie sitten kouluvuorot mm. Myllykosken ja Elimäen suunnalla...

Niinpä. Sen tiedän, että loputkin numerot ovat suunnitteilla - myös noiden koululaislinjojen osalta.

Uuden aikataulun käsiinsä saaneet matkustajatkin ovat muuten huomanneet julkaisun virheet, kaupungin palautepalvelu on alkanut täyttymään tyytymättömistä palautteista... Heh. :)
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös