Paikallisliikenne Kouvolan seudulla

Ja ajaako K. Väisänen enää mitään paikallis/lähiliikennettä? Ymmärtääkseni Anjalankosken linja on lopettanut hiljattain joten yksi paikallinen firma vähemmän kymenlaakson seudulla.

Kun katsoo uusimmasta Kouvolan joukkoliikenteen aikataulukirjasta, niin ei taida ajaa. Ellei sitten jotain koulukyytejä, mitä ei aikataulukirjassa ole.

Lyön vetoa, että vielä kesäaikataulujen aikaan jotakin ajoivat Utin / Sippolan suunnalla, jotka on tainneet mennä nyt Kymen Chartelinelle, joka näyttäisi muutenkin laajentaneen toimintaansa. Savonlinjalla on joku yksittäinen vuoro, suurin liikennöitsijä taitaa olla Elimäen Liikenne, joka ajaa nykyisin kaikki suurimmat reitit ja on tullut Laurilan perinteisille apajille ajaen nykyisin mm. Valkealan suunnan viikonloppuvuorot.

Nyt liikennöitsijöitä on Kymen Charterline, Elimäen Liikenne, Martti Laurila ja Savonlinja Oy. Lisäksi ajaa Vuorela Haminaan.
 
Savonlinja on siis palannut Kouvolaan vanhalle varikolle. Linjat 36,60,91. Muutama kp lähtö päivässä. Autoina tänään 450 & 937.
Koskas paikallisliikenne kilpailutetaan uudestaan ?
 
Linjalle 2 on näköjään tänä syksynä tullut runsaasti lisälähtöjä aikaisempaan verrattuna. Linja 61 ei taida enää ajaa Saaramaalle, ainakaan reittioppaan mukaan. Onko muita muutoksia ilmennyt?

Lisäksi, mistä löytäisi varhaisempia Kouvolan seudun bussien aikatauluja? Internet Archive oli vähän suppea.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:21 ----------

Lisäyksenä vielä. Linjan 32 osa lähdöistä ajaa nykyään Saviniemen koululle asti.
 
Pelastin kopion Kouvolan linjastoluonnoksesta 7.11.2022, joka poistui julkisesta levityksestä kommenttikierroksen päätteeksi:

https://file.io/bUhe6xr8q4EK (linkki erääntyy 3.1.2024 ilmaisalustan rajoittamana)

Tässä kuvaus ehdotuksen linjastosta.

Päälinjat

1 Voikkaa–Keskusta–Eskolanmäki
- M-P 5½–20, L 9–18, S 11–17 / vuoroväli ruuhkassa 30 min, muuten 60 min
- nykylinjan 1 pidennetty aamuversio + nykylinjan 10 Sarkolan puolisko
- Veturilla pieni koukku Kuusaantieltä (...Tervasmutka-Tervasharjunkatu-Tervaskatu...)
- Eskolanmäessä käännös Myllypuronkadun päässä "väärään" suuntaan, kohti Rekolaa
- kääntöpaikat Voikkaan Lapinmäki ja Kankaron liikenneympyrä (Tasankotien/Kymenlaaksontie/Alakyläntie)

2 Koria–Keskusta–Valkeala
- M-P 5½–22.30, L 8–22½, S 10–22 / vuoroväli ruuhkassa 30 min, muuten 60 min
- nykylinja 4K + nykylinja 51 (Valkealaan Tornionmäen ja Lautaron kautta)
- Kouvolan ja Valkealan välisen joukkoliikenteen pääreitti muuttuisi rajusti
- kääntöpaikat Korian Nappa ja Valkealan urheilukeskus (Töyrytie/Toikkalantie)

3 Voikkaa–Keskusta–Anjala
- M-T 5–23, P 5-01, L 7–01, S 9–23 / vuoroväli 60 min
- nykylinja 1 + nykylinja 3 eli muutama vuosi sitten katkaistu heiluri
- Veturilla sama koukku kuin uudella ykkösellä
- Keskustasta Anjalaan koukaten Sarkolan kautta (...Tunnelikatu-Myllypuronkatu-Suomenkatu-Kymenlaaksontie...)
- kääntöpaikat Voikkaan Lapinmäki ja Anjalan hautausmaa

5 Keskusta–Valkeala–Vekaranjärvi
- M-P 6–23, L 7–18, S 11–22½ / M-P 7x, LS 4x
- nykylinjan 5 klo 22 lähdön reitti (via Toikkala–Pihlajasaari) mutta Virranniemen kautta
- kääntöpaikat Kouvolan matkakeskus ja Vekaranjärven varuskunta
- A-variantti ...Vekaranjärvi–Tuohikotti (M-P 2x)

6 Elimäki–Keskusta–Utti
- M-P 5½–21, L 7½–19, S 12–17 / arkiväli 60 min, muuten 120 min, L 6x, S 3x
- nykylinja 4 + nykylinjan 8 lyhin variantti
- Tornionmäessä nykylinjan 12 reittiä (Utinkatu-Nevantie-Sydänmaantie) takaisin Karjalankadulle
- kääntöpaikat Elimäen kirjasto ja Utin entinen rautatieasema
- K-variantti päättyy Utin aseman sijaan Kopterikujan ammattikoululle (M-P 1x)

7 Lehtomäki–Keskusta–Pilkanmaa
- M-P 6–21½, L 9–18½, S 12–17 / vuoroväli 60 min (7 + 7B yhdessä 30 min)
- nykylinjan 11 Viitakummun puolisko ilman Pikku-Palomäkeä + nykylinjan 14 koko reitti + nykylinjan 7 Niskalan puolisko
- Veturin koukku siirtyy kauppakeskuksen takaa sen eteen Tervasharjunkadulle
- kääntöpaikat Lehtomäen huippu ja Pilkanmaan Savipelto
- B-variantti päättyy jo Veturille, tuplaa vuoromäärän osuudella Lehtomäki–Veturi

9 Jaala–Keskusta–Eskolanmäki
- M-P 5–20½, L 9½–15, S 10½–16 / ruuhkaväli 60 min, muuten 120 min, LS 3x
- nykylinja 9 + nykylinjan 10 Sarkolan puolisko
- keskustasta radan alapuolelle sama reitti kuin uudella ykkösellä
- kääntöpaikat Jaalan koulu ja Kankaron liikenneympyrä
- A-variantti ...Jaala–Huhdasjärvi (M-P 2x)

10 Viitakumpu–Keskusta–Mielakka
- M-P 5½–22½, L 7½–22, S 11½–18 / ruuhkaväli 30 min, muuten 60 min
- nykylinjan 11 Ravikylän puolisko + nykylinjalta 10 Vahterossa nykylinjan 13 reitille
- koukku Marjoniemen kautta (...Kauppalankatu-Marjoniementie-Kauppamiehenkatu...)
- kääntöpaikat Viitakummun Jukolantie ja Mielakan ratahaara

Täydennyslinjat
- 15 (kesälinja) Keskusta–Kuusankoski–Verla–Repovesi
- 15A (kesälinja) ...Repovesi–Hillosensalmi–Orilampi
- 35 Saviniemi–Myllyk.–Ummeljoki–Anjala–Ink.–Ruotila–Sippola
- 44 Elimäki–Teuroinen–Koria–Värälä
- 48 Elimäki–Villikkala–Raussila–Ruotsinkylä–Ratula
- 53 Valkeala–Selänpää–Vuohijärvi–Voikoski
- 54 Valkeala–Virranniemi–Saarento–Harju–Voikkaa
- 55 Valkeala–Utti–Tirva–Kaipiainen
- 57 Valkeala–Jokela–Riihikallio–Voikkaa–Lassilanpellontie–Kuusankoski
- 59 Valkeala–Selänpää–Jaala
- 61 Kaipiainen–Sippola–Myllyk.–VT15–Tornionmäki–Keskusta (päätep. Ratamo)

Havaitsemiani oleellisia muutoksia kokonaiskuvassa:
- Liikenne alkaisi pääsääntöisesti jonkin verran nykyistä aikaisemmin ja loppuisi huomattavasti myöhemmin
- Vuosia papereilla pyöritelty uusi runkoyhteys Koria–Valkeala otettaisiin käyttöön ja jokunen vuosi sitten vaihdollisiksi muuttuneet yhteydet Voikkaa–Anjala sekä Lehtomäki–Eskolanmäki palaisivat vaihdottomiksi hieman erilaisissa muodoissa
- Kanta-Kouvolan liikenne järjestettäisiin vastaisuudessa pääosin seudullisilla linjoilla, lähiöiden reitit muuttuisivat ensi kertaa kaksisuuntaiseksi ympyrälenkkien katketessa
- Ehdotukseen liitetyt kartat viittaavat Kouvolan keskustan poikittaiskatujen (toivon mukaan mahdollisimman pian koittavaan) kaksisuuntaistamiseen
- Uusina alueina kokopäiväliikenteen piiriin tulisivat Lautaro ja Pilkanmaa, joista tulevaisuudessa vaihdoton yhteys sekä aluekeskuksiinsa että kaupungin keskustaan
- Ilman liikennettä jäisivät Kotkankallionkatu, Pikku-Palomäki ja Rekola (jatkossa vain palvelubussit), myös suora yhteys Mielakasta Tornionmäkeen katkeaisi
- Veturin tavoitettavuus joukkoliikenteellä paranisi huomattavasti näillä linjaratkaisuilla sekä keskittämällä kaikki linjat samalle pätkälle kauppakeskuksen eteen

Näiden havaintojen perään hiukan rakentavaa kritiikkiä:
- Paperilla paras kymenlaaksolainen joukkoliikennelinjasto koskaan. Mutta kun koko liikenne nyt viimein uudistetaan kauttaaltaan, miksi ihmeessä vanhoista linjanumeroista halutaan pitää kiinni? Päälinjastoon 1-10 jää useampi turha väli eikä mistään logiikasta ole tietoakaan.
- Kaksisuuntaiseen liikenteeseen siirryttäessä pysäkki-infraan panostaminen on elintärkeää. Ainakin Eskolanmäen ja Lehtomäen nykyiset pääpysäkit näyttävät jäävän sivuun uusilta reiteiltä, joten toivottavasti niistä rakennettaisiin kerralla katetut (esim. mainostuloin) ja käyttökelvot (esim. matkustajainformaation kannalta).
- Linjasto vaikuttaisi tarjoavan suorien yhteyksien ohella nykyistä parempia ja jopa täysin uusia vaihtomahdollisuuksia. Näistä viestimiselle voisi yrittää löytää jonkinlaisen tyylikkään tavan vaikkapa aikataulujulkaisuun tai skemaattiseen linjakarttaan. Lähijunaliikenteen kehitystä ja kasvua ajatellen huomiota aikataulutusuunnitteluun sekä vaihto-olosuhteisiin.
- Jos joukkoliikenteelle kerran on luotu brändi, olisi mukavaa nähdä sen jalkautuvan kaupungille edes vähä kerrassaan. Voisiko tuo alkaa vaikka yhtenäisen tilaajavärityksen suunnittelusta ja sisällyttämisestä sopimusehtoihin?

Odotan innokkaana seuraavaa versiota, mainiota työtä!
 
Itsellä pisti silmään, jääkö Jaalan Kimola ja Anjalan Korvenkylä / Ahvio nyt täysin vaille liikennettä?
 
Itsellä pisti silmään, jääkö Jaalan Kimola ja Anjalan Korvenkylä / Ahvio nyt täysin vaille liikennettä?

Taitaisivat jäädä asiointi-/kutsutaksien varaan.

Luulen, että Jaalan suuntaa piirreltäessä oli taloudellisin perustein valittava jompikumpi periferiasuunnista jatkoon. Kompromissityylinen yhdistelmäreitti ...Jaala–Kimola–Jaala–Huhdasjärvi taas olisi tehnyt kauimmas kulkevien matka-ajoista kohtuuttomia sillä Kimolan pisto vie vähintään kolme varttia. Kiinnostaisi tietää, olisiko liityntäyhteyden järjestäminen Jaalasta Kimolaan (tai edes Eiraskanmutkalle saakka) ollut ylivoimaisen kannattamatonta jopa pienimmällä mahdollisella kalustolla.

Inksan ja Elimäen välinen liikenne taisi olla täysin Elimäen lukion varassa. Sen tultua lakkautetuksi katosi luonnollisesti myös suurin tarve tuolle linjalle.
 
Uuden linjaston ja uudistuksen loppulausuma löytyy nyt täältä:

http://ep10.kouvola.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2023875-3

Liitteenä myös 85-sivuinen loppuraportti.



Pelastin kopion Kouvolan linjastoluonnoksesta 7.11.2022, joka poistui julkisesta levityksestä kommenttikierroksen päätteeksi:

https://file.io/bUhe6xr8q4EK (linkki erääntyy 3.1.2024 ilmaisalustan rajoittamana)

Tässä kuvaus ehdotuksen linjastosta.

Päälinjat

1 Voikkaa–Keskusta–Eskolanmäki
- M-P 5½–20, L 9–18, S 11–17 / vuoroväli ruuhkassa 30 min, muuten 60 min
- nykylinjan 1 pidennetty aamuversio + nykylinjan 10 Sarkolan puolisko
- Veturilla pieni koukku Kuusaantieltä (...Tervasmutka-Tervasharjunkatu-Tervaskatu...)
- Eskolanmäessä käännös Myllypuronkadun päässä "väärään" suuntaan, kohti Rekolaa
- kääntöpaikat Voikkaan Lapinmäki ja Kankaron liikenneympyrä (Tasankotien/Kymenlaaksontie/Alakyläntie)

2 Koria–Keskusta–Valkeala
- M-P 5½–22.30, L 8–22½, S 10–22 / vuoroväli ruuhkassa 30 min, muuten 60 min
- nykylinja 4K + nykylinja 51 (Valkealaan Tornionmäen ja Lautaron kautta)
- Kouvolan ja Valkealan välisen joukkoliikenteen pääreitti muuttuisi rajusti
- kääntöpaikat Korian Nappa ja Valkealan urheilukeskus (Töyrytie/Toikkalantie)

3 Voikkaa–Keskusta–Anjala
- M-T 5–23, P 5-01, L 7–01, S 9–23 / vuoroväli 60 min
- nykylinja 1 + nykylinja 3 eli muutama vuosi sitten katkaistu heiluri
- Veturilla sama koukku kuin uudella ykkösellä
- Keskustasta Anjalaan koukaten Sarkolan kautta (...Tunnelikatu-Myllypuronkatu-Suomenkatu-Kymenlaaksontie...)
- kääntöpaikat Voikkaan Lapinmäki ja Anjalan hautausmaa

5 Keskusta–Valkeala–Vekaranjärvi
- M-P 6–23, L 7–18, S 11–22½ / M-P 7x, LS 4x
- nykylinjan 5 klo 22 lähdön reitti (via Toikkala–Pihlajasaari) mutta Virranniemen kautta
- kääntöpaikat Kouvolan matkakeskus ja Vekaranjärven varuskunta
- A-variantti ...Vekaranjärvi–Tuohikotti (M-P 2x)

6 Elimäki–Keskusta–Utti
- M-P 5½–21, L 7½–19, S 12–17 / arkiväli 60 min, muuten 120 min, L 6x, S 3x
- nykylinja 4 + nykylinjan 8 lyhin variantti
- Tornionmäessä nykylinjan 12 reittiä (Utinkatu-Nevantie-Sydänmaantie) takaisin Karjalankadulle
- kääntöpaikat Elimäen kirjasto ja Utin entinen rautatieasema
- K-variantti päättyy Utin aseman sijaan Kopterikujan ammattikoululle (M-P 1x)

7 Lehtomäki–Keskusta–Pilkanmaa
- M-P 6–21½, L 9–18½, S 12–17 / vuoroväli 60 min (7 + 7B yhdessä 30 min)
- nykylinjan 11 Viitakummun puolisko ilman Pikku-Palomäkeä + nykylinjan 14 koko reitti + nykylinjan 7 Niskalan puolisko
- Veturin koukku siirtyy kauppakeskuksen takaa sen eteen Tervasharjunkadulle
- kääntöpaikat Lehtomäen huippu ja Pilkanmaan Savipelto
- B-variantti päättyy jo Veturille, tuplaa vuoromäärän osuudella Lehtomäki–Veturi

9 Jaala–Keskusta–Eskolanmäki
- M-P 5–20½, L 9½–15, S 10½–16 / ruuhkaväli 60 min, muuten 120 min, LS 3x
- nykylinja 9 + nykylinjan 10 Sarkolan puolisko
- keskustasta radan alapuolelle sama reitti kuin uudella ykkösellä
- kääntöpaikat Jaalan koulu ja Kankaron liikenneympyrä
- A-variantti ...Jaala–Huhdasjärvi (M-P 2x)

10 Viitakumpu–Keskusta–Mielakka
- M-P 5½–22½, L 7½–22, S 11½–18 / ruuhkaväli 30 min, muuten 60 min
- nykylinjan 11 Ravikylän puolisko + nykylinjalta 10 Vahterossa nykylinjan 13 reitille
- koukku Marjoniemen kautta (...Kauppalankatu-Marjoniementie-Kauppamiehenkatu...)
- kääntöpaikat Viitakummun Jukolantie ja Mielakan ratahaara

Täydennyslinjat
- 15 (kesälinja) Keskusta–Kuusankoski–Verla–Repovesi
- 15A (kesälinja) ...Repovesi–Hillosensalmi–Orilampi
- 35 Saviniemi–Myllyk.–Ummeljoki–Anjala–Ink.–Ruotila–Sippola
- 44 Elimäki–Teuroinen–Koria–Värälä
- 48 Elimäki–Villikkala–Raussila–Ruotsinkylä–Ratula
- 53 Valkeala–Selänpää–Vuohijärvi–Voikoski
- 54 Valkeala–Virranniemi–Saarento–Harju–Voikkaa
- 55 Valkeala–Utti–Tirva–Kaipiainen
- 57 Valkeala–Jokela–Riihikallio–Voikkaa–Lassilanpellontie–Kuusankoski
- 59 Valkeala–Selänpää–Jaala
- 61 Kaipiainen–Sippola–Myllyk.–VT15–Tornionmäki–Keskusta (päätep. Ratamo)

Havaitsemiani oleellisia muutoksia kokonaiskuvassa:
- Liikenne alkaisi pääsääntöisesti jonkin verran nykyistä aikaisemmin ja loppuisi huomattavasti myöhemmin
- Vuosia papereilla pyöritelty uusi runkoyhteys Koria–Valkeala otettaisiin käyttöön ja jokunen vuosi sitten vaihdollisiksi muuttuneet yhteydet Voikkaa–Anjala sekä Lehtomäki–Eskolanmäki palaisivat vaihdottomiksi hieman erilaisissa muodoissa
- Kanta-Kouvolan liikenne järjestettäisiin vastaisuudessa pääosin seudullisilla linjoilla, lähiöiden reitit muuttuisivat ensi kertaa kaksisuuntaiseksi ympyrälenkkien katketessa
- Ehdotukseen liitetyt kartat viittaavat Kouvolan keskustan poikittaiskatujen (toivon mukaan mahdollisimman pian koittavaan) kaksisuuntaistamiseen
- Uusina alueina kokopäiväliikenteen piiriin tulisivat Lautaro ja Pilkanmaa, joista tulevaisuudessa vaihdoton yhteys sekä aluekeskuksiinsa että kaupungin keskustaan
- Ilman liikennettä jäisivät Kotkankallionkatu, Pikku-Palomäki ja Rekola (jatkossa vain palvelubussit), myös suora yhteys Mielakasta Tornionmäkeen katkeaisi
- Veturin tavoitettavuus joukkoliikenteellä paranisi huomattavasti näillä linjaratkaisuilla sekä keskittämällä kaikki linjat samalle pätkälle kauppakeskuksen eteen

Näiden havaintojen perään hiukan rakentavaa kritiikkiä:
- Paperilla paras kymenlaaksolainen joukkoliikennelinjasto koskaan. Mutta kun koko liikenne nyt viimein uudistetaan kauttaaltaan, miksi ihmeessä vanhoista linjanumeroista halutaan pitää kiinni? Päälinjastoon 1-10 jää useampi turha väli eikä mistään logiikasta ole tietoakaan.
- Kaksisuuntaiseen liikenteeseen siirryttäessä pysäkki-infraan panostaminen on elintärkeää. Ainakin Eskolanmäen ja Lehtomäen nykyiset pääpysäkit näyttävät jäävän sivuun uusilta reiteiltä, joten toivottavasti niistä rakennettaisiin kerralla katetut (esim. mainostuloin) ja käyttökelvot (esim. matkustajainformaation kannalta).
- Linjasto vaikuttaisi tarjoavan suorien yhteyksien ohella nykyistä parempia ja jopa täysin uusia vaihtomahdollisuuksia. Näistä viestimiselle voisi yrittää löytää jonkinlaisen tyylikkään tavan vaikkapa aikataulujulkaisuun tai skemaattiseen linjakarttaan. Lähijunaliikenteen kehitystä ja kasvua ajatellen huomiota aikataulutusuunnitteluun sekä vaihto-olosuhteisiin.
- Jos joukkoliikenteelle kerran on luotu brändi, olisi mukavaa nähdä sen jalkautuvan kaupungille edes vähä kerrassaan. Voisiko tuo alkaa vaikka yhtenäisen tilaajavärityksen suunnittelusta ja sisällyttämisestä sopimusehtoihin?

Odotan innokkaana seuraavaa versiota, mainiota työtä!
 
Kouvolan paikallisliikenteeseen ollaan kilpailuttamassa reilun vuoden mittaisia sopimuksia, jotka alkavat jo 5.6.2023. Päättymispäivä on 7.8.2024.

Nyt liikenne on jaettu kolmeen eri kohteeseen:
  1. linjat 1 ja 3 (Voikkaan ja Anjalan suunnat). 4 autoa
  2. linja 7 (Kuusankoski). 1 auto
  3. linjat 10, 11, 12, 13, 14 (Eskolanmäki, Lehtomäki, Tornionmäki, Mielakka ja Xamk). 3 autoa
Busseissa on oltava vähintään 67 kokonaispaikkaa, joista vähintään 40 istumapaikkaa (3 saa olla klaffeja). Kaluston keski-ikävaatimus on 10 vuotta ja maksimi-ikävaatimus 12 vuotta. Vara- ja lisäautoja ei lasketa keski-ikään ja niiden maksimi-ikävaatimus on 15 vuotta. Päästötasovaatimus on Euro 6.

Ratkaisuperusteena on pelkkä hinta.

Tarjoukset on jätettävä viimeistään 15.5.
 
Pisteytysperuste vaikuttaa olevan OK tuohon kohteeseen, painottaen saatavan suoritteen/liikenteen määrää. Sopimuskausi on selvästikin uudistuksen kokeilemiseksi. Enimmäisikäraja on kyllä turhan tiukka ja EURO 6 on sopimuksen luonteeseen nähden suoranaista höpöä.

Haiskahtaa sellaiselta kohteelta, että voittaja on Vekka Group. Toisaalta Länskärillä vapautuu Fölistä autoja, mutta vasta heinäkuun alussa.
 
Viimeksi muokattu:
Pisteytysperuste vaikuttaa olevan OK tuohon kohteeseen, painottaen saatavan suoritteen/liikenteen määrää. Sopimuskausi on selvästikin uudistuksen kokeilemiseksi. Enimmäisikäraja on kyllä turhan tiukka ja EURO 6 on sopimuksen luonteeseen nähden suoranaista höpöä.

Haiskahtaa sellaiselta kohteelta, että voittaja on Vekka Group. Toisaalta Länskärillä vapautuu Fölistä autoja, mutta vasta heinäkuun alussa.

Länskältä ei kuitenkaan vapaudu yhtään E6, joita tuossa sopimuksessa tarvitaan.
 
Haiskahtaa sellaiselta kohteelta, että voittaja on Vekka Group. Toisaalta Länskärillä vapautuu Fölistä autoja, mutta vasta heinäkuun alussa.
Tokkopa Länskäri tähän lähtee ainakaan kovin tosissaan. Vekka voisi lähteä, mutta osallistuisiko se Lehtimäen liikenteen nimissä?
Toki potentiaalinen voittaja voisi olla myös Kymen charterline. Mutta toisaalta Elimäen liikenteellä on jo bussit valmiina, tai käsittäisin ainakin että ne Setrat kelpaa tähän hyvin, eli se lienee merkittävä kilpailuvaltti.
 
Länskältä ei kuitenkaan vapaudu yhtään E6, joita tuossa sopimuksessa tarvitaan.

Taitavat olla EURO 5 tjsp. Ei ole TSB:n LL-listasta nopeasti bongattavissa Turkuun sijoitetut autot, joten ei ollut päästöluokasta mitään mielikuvaa. Linjan 99 vapautuvia ajattelin siis.

Mutta toisaalta Elimäen liikenteellä on jo bussit valmiina, tai käsittäisin ainakin että ne Setrat kelpaa tähän hyvin, eli se lienee merkittävä kilpailuvaltti.

Mietin ensiksi onko tämä kuinka valmiiksi pedattu nykyiselle, mutta en sitten lähtenyt kaivamaan esille Elimäen Liikenteen kalustotietoja. Vekkaa arvelen ihan vain siksi, että tämä olisi aikalailla heidän nykyisen strategiansa mukainen kaappaus. Länskäriä en itsekään näe vakavasti tarjoamassa näin lyhyttä sopimusta uudelle asemapaikalle.
 
Taitavat olla EURO 5 tjsp. Ei ole TSB:n LL-listasta nopeasti bongattavissa Turkuun sijoitetut autot, joten ei ollut päästöluokasta mitään mielikuvaa. Linjan 99 vapautuvia ajattelin siis.



Mietin ensiksi onko tämä kuinka valmiiksi pedattu nykyiselle, mutta en sitten lähtenyt kaivamaan esille Elimäen Liikenteen kalustotietoja. Vekkaa arvelen ihan vain siksi, että tämä olisi aikalailla heidän nykyisen strategiansa mukainen kaappaus. Länskäriä en itsekään näe vakavasti tarjoamassa näin lyhyttä sopimusta uudelle asemapaikalle.

Eipä taida olla erityinen petaus nykyiselle liikennöitsijälle. Taisi tilaajalle tulla jälleen kerran vain kiire kun sopimus olikin "jo" loppumassa. Jatkossa näitä nähtäneen lisää, kun euro 6 kalustoa ei kaupan hyllyiltä löydy suoraan hakemalla ja "pikakilpailut" direktiivin mukaisella kalustolla vaikeutuvat. Toimitusajat ovat venyneet melko pitkiksi ja uuden sopimuksen 8.8.24 tulee myös aika äkkiä vastaan.
 
kun euro 6 kalustoa ei kaupan hyllyiltä löydy suoraan hakemalla

Jos kalustovaatimukset ovat samanlaiset kuin tässä kilpailussa, niin käytetytkin Euro 6:t kelpaavat. Vielä nyt niitä ei ole pilvin pimein markkinoilla, mutta veikkaan tilanteen muuttuvan ensi vuonna. Isojen ja keskisuurten kaupunkien uusissa alkavissa sopimuksissa liikenteestä hyvin iso osa ajetaan sähköllä ja päättyvien sopimusten Euro 6:ista monille ei enää riitä töitä, vaan ne päätyvät käytettyjen bussien markkinoille.
 
Takaisin
Ylös