Paikallisliikenne Kouvolan seudulla

Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Epun suunnitelmaa voi hyvin täydentää myös rautateiden paikallisliikenteellä, myös Kuusankosken suuntaan.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Pohjoisen Kymenlaakson kunnat ovat kautta aikojen olleet erittäin nihkeitä satsaamaan kaikille avoimen joukkoliikenteen kehittämiseen. Uuden Suur-Kouvolan palveluksessa on 5.900 työntekijää, joista 4.600 on vakituisia, mutta kaupunginvaltuuston ensimmäisessä kokouksessa vuoden 2008 lopulla on vasta epäilty, että pitäisikö tässä lähes 90.000 asukkaan kaupungissa olla joku päätoiminen joukkoliikenneinsinööri tai joukkoliikennesuunnittelija. Vai hoidetaanko hommat sivutöinä, kuten tähänkin asti. Tässä taas tositapaus vuosien varrelta:

Tykkimäen huvipuisto sijaitsee noin 3 kilometriä keskustasta itään ja huvipuisto hoiti sinne liikenteen kaksikerroksisella Lontoonbussilla. Bussi lähti Sokos-hotellin pihasta ja ajoi Matkakeskuksen kautta. Huvipuiston johto lopetti liikenteen vuoden 1999 sesongin päättyessä elokuussa.

Mitä tapahtui sitten seuraavana kesänä? Ei mitään, kunnes juhannuksen tienoilla ilmestyi kiukkuinen kirjoitus Kouvolan Sanomien yleisön osastoon. Vakiovuoroliikenne Tykkimäen ohi Utin suuntaan on melko vaatimatonta ja kesäaikana sitä on vielä vähemmän, kun koulupäivävuorot ovat tauolla. Sunnuntaisin vakiovuoroja ei kulje lainkaan eikä huvipuiston kohdalla ollut silloin pikavuoropysäkkiä, tuskin sitä on vieläkään. Kaikki nämä seikat tuotiin kirjoituksessa esiin. Olimme siis saaneet Kouvolaan kesäksi 2000 vähintään Euroopan mittakaavassa ainutlaatuisen, käytännössä vailla julkista liikennettä olevan huvipuiston.

Liikenne alkoi sitten seuraavana kesänä, kun huvipuisto oli muistanut lähestyä kaupunkia asiassa. Mutta aivan viimeisen päälle ei tämäkään valitettavasti ole mennyt. Kun Kouvolassa oli sitä ennen kaksi paikallislinjaa, numeroidut 10 ja 12 eri kirjainvariaatioineen, niin kaupungista loppuivat numerot kesken. Linja kulkee nimellä ”Huvipuiston liikenne” tai jotain vastaavaa. Vaikka linja kulkee alkumatkan normaalia paikallisliikennereittiä, niin sen aikataulua ei ole koskaan julkaistu ”Kouvolan seudun aikataulut” vihkosessa eikä sitä ole Wilima-matkainfossa eikä myöskään internetissä julkaistussa paikallisliikenteen reittikartassa. Aikataulut löytyvät toki huvipuiston omilta sivuilta, ja Matkakeskuksen sekä pysäkkien informaatiotauluista ja erillisinä Kouvolan sivuilta mutta ei siis Wilimasta. Matkahuollon reittioppaan rakentaminen taitaa olla sen verran kesken, että sitä ei kannata tässä yhteydessä mainita.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Vaikka linja kulkee alkumatkan normaalia paikallisliikennereittiä, niin sen aikataulua ei ole koskaan julkaistu ”Kouvolan seudun aikataulut” vihkosessa eikä sitä ole Wilima-matkainfossa eikä myöskään internetissä julkaistussa paikallisliikenteen reittikartassa. Aikataulut löytyvät toki huvipuiston omilta sivuilta, ja Matkakeskuksen sekä pysäkkien informaatiotauluista ja erillisinä Kouvolan sivuilta mutta ei siis Wilimasta. Matkahuollon reittioppaan rakentaminen taitaa olla sen verran kesken, että sitä ei kannata tässä yhteydessä mainita.

Kouvolan paikallisliikenteen aikataulut ovat olleet muistaakseni vuodesta 2006 lähtien Matkahuollon aikatauluhaussa pysäkin tarkkuudella, myös nuo Tykkimäen vuorot. Paperisenakin Tykkimäen-liikenteen aikataulu on ollut saatavilla ainakin viime vuosina (muistaakseni liikennöitsijän omassa paikkuriaikataululäpyskässä).

Sitä olen kyllä itsekin ihmetellyt, ettei Tykkimäen-linjaa ole selkeämmin integroitu Tornionmäen 12T-linjaan, jonka reittiä se kuitenkin ajaa. Tykkimäen vuorot tekevät Tornionmäestä noin kilometrin pituisen piston, muuten reitti ainakin aikataulun mukaan olisi sama. Linjan 12T taulukkomuotoiseen kesäaikatauluun noita Tykkimäen vuoroja ei ole kuitenkaan laitettu.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Tietystikin suuri epäkohta seudun joukkoliikenteessä on se, ettei näitä tämänhetkisten (poistuvien) kuntarajojen ylittävästä liikenteestä ole reittikarttoja olemassa, eikä reittikatujakaan ole aikatauluvihossa selostettu. Niinpä ulkopaikkakuntalainen, joka haluaa esim. Kouvolan matkakeskukselta Voikkaalle, ei tiedä aikatauluissa mainituista reittivariaatioista "Kymintehdas", "Niskala", "Sairaala" tai "Tähtee" yhtikäs mitään. Jotain voi päätellä katsomalla kaupunkiseudun yleiskarttaa, mutta siltikään ei tiedä mitä katuja auto ajaa ja missä sijaitsee Voikkaan päätepysäkki ym..

Mutta nyt kun kuntarajat poistuvat, tulee edellä mainitusta Voikkaan linjastakin kaupungin sisäinen linja. Jospa sitten kaupungin asukkaat (viimeistään) osaisivat vaatia parannuksia asioihin...

Ja tulipa mieleen, että jos olisin lunastanut itselleni Kouvolan sisäisen kuukausilipun (Kouvola-lippu, 35 eur), niin saisinkohan matkustaa sillä heti 1.1.2009 vaikka matkakeskukselta Voikkaalle? Matka ainakin olisi kaupungin sisäinen.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Ja tulipa mieleen, että jos olisin lunastanut itselleni Kouvolan sisäisen kuukausilipun (Kouvola-lippu, 35 eur), niin saisinkohan matkustaa sillä heti 1.1.2009 vaikka matkakeskukselta Voikkaalle? Matka ainakin olisi kaupungin sisäinen.

Olen ymmärtänyt, että ei saa. Joukkoliikenne toimii ainakin kevään ikään kuin mitään kuntaliitosta ei olisi tapahtunutkaan. "Naapurissa" Lappeenrannassa sen sijaan kaupunkilippu kelpaa vuodenvaihteen jälkeen myös entisen Joutsenon kunnan alueella, tosin sillä seurauksella, että Lappeenrannassa taitaa jatkossa olla Suomen kallein 30 päivän kaupunkilippu (58 euroa). Lappeenrannan hintamuutokset toteutunevat kuitenkin vasta helmikuun alussa myöhäisen päätöksenteon takia.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Sitä olen kyllä itsekin ihmetellyt, ettei Tykkimäen-linjaa ole selkeämmin integroitu Tornionmäen 12T-linjaan, jonka reittiä se kuitenkin ajaa. Tykkimäen vuorot tekevät Tornionmäestä noin kilometrin pituisen piston, muuten reitti ainakin aikataulun mukaan olisi sama. Linjan 12T taulukkomuotoiseen kesäaikatauluun noita Tykkimäen vuoroja ei ole kuitenkaan laitettu.

Huvipuiston linja ja linjan 12 kesäliikenne ajalla 1.5.-30.9. ovat molemmat kaupungin ostoliikennettä. Välillä keskusta - Tornionmäki ei todellakaan kesällä tarvita kahta bussia liikenteessä aikana, jolloin matkustajavirrat ovat kaikkein ohuimmat.

Kaupungin olisi kannattanut palkata vaikka joku joukkoliikennesuunnittelija keikkahommiin yhdistämään noiden kahden linjan arkipäiväliikenne yhdeksi linjaksi Korjala - Matkakeskus - Tornionmäki - Tykkimäki. Sijoitus olisi tullut liikennöintisäästöinä jo moninkertaisesti takaisin. Eikä tuossa edes paljon suunnittelua tarvita, sillä pääsääntöisesti keskustasta Tornionmäkeen ajoaika on 10 minuuttia ja takaisin päin 20 minuuttia. Kyllä kymmenessä minuutissa käy kilometrin päässä huvipuiston sisäänkäynnin edessä kääntymässä.

Viikonloppuina tilanne on toinen, koska linja 12 ei silloin liikennöi.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Pohjoisen Kymenlaakson kunnat ovat kautta aikojen olleet erittäin nihkeitä satsaamaan joukkoliikenteen kehittämiseen. Poikkeus vahvistaa säännön ja se tulee tässä:

Kouvolan paikallisliikenteeseen tuli uusi matalalattiabussi vuoden 1997 alussa. Kaupungissa on siis ajettu matalalattiabussilla jo 12 vuotta, Bussin hankintahinta oli 1,5 miljoonaa markkaa ja se hankittiin sopimuksella, jossa kaupunki ja valtio puoliksi maksoivat tavallisen bussin ja matalan välisen hintaeron. Kaupungin osuudeksi tuli 100.000 markkaa ja maksu jaettiin viidelle vuodelle eli 20.000 markkaa vuosi.

Kouvolan Sanomat esitteli uutta linja-autoa kuuden palstan levyisellä jutulla. Jonkin verran aihetta tähän olikin, sillä edelliset kaksi täysin uutta bussia olivat tulleet Kouvolan paikallisliikenteeseen 1960-luvun alkupuolella. Isompi niistä ajoi Tornionmäen linjaa pienempi Mielakan linjaa. Eskolanmäkeä ja Lehtomäkeä ei silloin ollut olemassakaan. Lisäksi matalalattiabussit eivät vuonna 1997 olleet maakunnissa kovin yleisiä. Pienissä ja keskisuurissa kaupungeissa niitä oli käytössä yhteensä n. 10 kpl, mm. Kotkassa, Mikkelissä ja Joensuussa. Kouvolaan hankitussa autossa oli Volvo B10B-LE alusta ja Säffle-kori. Autoon piti tulla vielä kaupungin valitsema värityskin. Jostain syystä väriksi valittiin se sama valkoinen, jollaisena bussi oli kaupunkiin tullut ja kyljet peitettiin sinänsä ihan piristävin Rosso-ravintolan mainoksin.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Jonkin verran aihetta tähän olikin, sillä edelliset kaksi täysin uutta bussia olivat tulleet Kouvolan paikallisliikenteeseen 1960-luvun alkupuolella.

Linjojen 10 ja 12 osalta tilanne varmasti olikin näin kehno, mutta Voikkaa - Kouvola - Inkeroinen -liikenteeseen Kossilan Liikenne ja sittemmin Savonlinja-yhtiöt hankki uusia katureita ja lähiliikennebusseja (kuvalinkit Bussidata-sivustolle):






  • Etelä-Suomen Linjaliikenne 711 (ei kuvaa) Scania L94UB Ikarus E94F vm. 2003

 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Voikkaa - Kouvola - Inkeroinen -liikenteeseen Kossilan Liikenne ja sittemmin Savonlinja-yhtiöt hankki uusia katureita ja lähiliikennebusseja (kuvalinkit Bussidata-sivustolle):

Kossilan liikenteen nro 1 oli ensimmäinen Kouvola – Kuusaantie – Voikkaa linjalle hankittu bussi, jossa ei ollut takaovea eikä rahastajan aitiota. Siitä huolimatta bussissa oli lyhyen aikaa vuonna 1984 rahastaja, joka istui edessä vapaalla paikalla ja kävi keräilemässä maksut. Kouvola – Kuusaantie – Voikkaa linjalla on siis takanaan loistava menneisyys.

Linjan historia alkaa noin vuodesta 1960, jolloin Kouvolan ja Voikkaan välinen suora tie, Kuusaantie (kansan suussa Kiitotie) valmistui. Kaksi ensimmäistä bussia olivat siipi-Wiimoja. Bussit olivat samannäköisiä kuin GLD-97. Merkinantonapit näissä busseissa olivat auton katossa kahdessa rivissä keskikäytävän molemmin puolin. Autojen sisätilat olivat niin matalat, että nappeja yletti painaa.

Noin vuonna 1968 linjalle tuli kaksi uutta Kutterin korittamaa bussia. Bussit olivat samantyyppisiä kuin GPY-61, mutta niissä oli takaovi. Seuraavat kaksi autoa, joissa edelleen oli Kutterin kori, tulivat noin vuonna 1974. Toinen niistä oli RAT-506 ja toinen RAN-661.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Kossilan liikenteen nro 1 oli ensimmäinen Kouvola – Kuusaantie – Voikkaa linjalle hankittu bussi, jossa ei ollut takaovea eikä rahastajan aitiota. Siitä huolimatta bussissa oli lyhyen aikaa vuonna 1984 rahastaja, joka istui edessä vapaalla paikalla ja kävi keräilemässä maksut. Kouvola – Kuusaantie – Voikkaa linjalla on siis takanaan loistava menneisyys.

Mutta kuten pörssimaailmassa on tapana sanoa, "mennyt kehitys ei ole tae tulevasta". Paperiteollisuudellakin on hieno menneisyys Suomessa. Kouvola-Voikkaa -linja kuitenkin on ollut jo perinteisesti suosittu linja ja edelleen sillä riittää matkustajia, vaikka autoilu sitäkin on toki nakertanut. Linjan suosion takia voisi olla menestyksekäs idea rakentaa pikaraitiotie tälle linjalle, jolloin maankäyttöä keskittyisi entistä enemmän linjan varrelle. Tätä pikaratikkaa voitaisiin hyvin jatkaa Kouvolan keskustasta Myllykoskelle valmiita raiteita pitkin. Pysähdyksensä saisi tällä reitillä myös kerrostalolähiö Tornionmäki.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Tässä taas muutama tositapaus Pohjois-Kymenlaakson joukkoliikenteestä vuosien varrelta:

Kuusankosken kaupunki kilpailutti joukkoliikennettään vuonna 1999 ja sen seurauksena kaupungin ostoliikennettä ajavien bussien väri muuttui koulujen alkaessa eriväriseksi kuin Voikkaalta Kouvolaan ajavien bussien. Siitä sitten seurasi se, että siirtoliput eivät enää kelvanneet matkustettaessa esim. Pilkanmaasta Kouvolaan. Ensin piti ostaa 12 markan hintainen lippu, jolla pääsi Kuusankosken keskustaan ja siitä sitten 13 markan lippu, jolla pääsi Kouvolaan. Edestakaisen matkan hinnaksi tuli siis 50 markkaa.

Asia tuli ilmi, kun joukkoliikenteen pääasialliselle suunnittelufoorumille eli Kouvolan sanomien yleisönosastoon ilmestyi kirjoitus. Tämä tapahtui joulukuun puolivälissä. Kirjoituksessa nimimerkki ”Autoton pilkanmaalainen” kertoi, että oli kysellyt asiaa molemmilta liikennöitsijöiltä sekä Kuusankosken kaupungintalolta, josta oli vastattu, että siirtolippujen kelpoisuus ei ole kaupungin asia.

Nyt täytyi jo puuttua peliin. Siinä auttoi sähköposti Etelä-Suomen lääninhallituksen joukkoliikenneyksikköön otsikolla ”Kilpailutus korottaa bussimatkan hintaa”. Yllättäen jo tammikuun puolivälissä Kouvolan Sanomien paikallisuutisten sivulla oli kuuden palstan levyinen uutinen: ”Kuusankosken siirtolipuista sopu”. Uutisessa kerrottiin, että kaupungin virkamies oli neuvotellut asiasta liikennöitsijöiden kanssa ratkaisun.

Kouvolaan rakennettiin kävelykatua 1990-luvun puolivälissä. Kaupungin virkamiehet olivat neuvotelleet sen aikaisen Maxi-Median kanssa sopimuksen, jossa mainostoimisto toimittaa kävelykadulle katukalusteita, ilmeisesti jotain istuimia, pyörätelineitä sekä mainostauluja. Sopimukseen kuului myös 10 kpl uusia lasiseinäisiä bussipysäkkien sadekatoksia. Sopimus olisi ollut mainostilaa vastaan kaupungille ilmainen.

Kouvolan kaupunginhallitus äänesti tämän sopimuksen nurin sillä perusteella, että tarjotut katukalusteet eivät olleet tarpeeksi ”omaleimaisia”. Kalusteet tilattiin rahalla muualta ja tietenkin kävi niin, että sadekatokset unohdettiin. Kun esim. Pietarissa ja Tallinnassa oli jo moderneja lasiseinäisiä katoksia, niin Kouvolassa vanhat filmivaneriseinäiset sadekatokset pimensivät ja rumensivat katukuvaa aivan ydinkeskustassa.

Sadekatosten uusiminen siirtyi noin kuudella vuodella eteenpäin. Uusi sopimus tehtiin More Group Suomi Oy:n kanssa. Sopimuksen mukaan yhtiö toimittaa 4 kpl katoksia vuonna 2001 ja 3 kpl vuonna 2002.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Uuden Kouvolan kaupunkilippu etenee. Kouvolan Sanomien mukaan 27.1.2009 kokoontunut tekninen lautakunta esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunkilipun hinnaksi päätettäisiin 40 euroa. Lippu kelpaisi koko kaupungin alueella.

Vanhan seutulipun hinta säilyisi ennallaan, 57 eurossa. Lipulla pääsee matkustamaan Kouvolan lisäksi Iitissä ja Luumäellä.

Uusi kaupunkilippu on tarkoitus ottaa käyttöön toukokuun alusta kesäliikenteen alkaessa.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Uuden Kouvolan kaupunkilippu etenee. Kouvolan Sanomien mukaan 27.1.2009 kokoontunut tekninen lautakunta esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunkilipun hinnaksi päätettäisiin 40 euroa. Lippu kelpaisi koko kaupungin alueella.
Kuullostaa oikein hyvältä, kun ottaa huomioon että hinta on vain 5 euroa enemmän kuin vanhalla lipulla ja uusi lippu kelpaa huomattavasti laajemmalla alueella. Varmasti houkuttelee lisää asiakkaita vähitellen. Kunhan vain myös tarjontaa, informaatiota ja lipputuotevalikoimaakin vielä lisättäisiin...
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Tuo 6:50 Inkeroinen - Kouvola muuten ajetaan kahdella autolla, toinen lähtee alkujaan Kotkasta 5:55 ja toinen Anjalasta 6:40. Joukon jatkoksi liittyy vielä Myllykoskella Haminasta tuleva auto. Kaikki kolme lähtevät Myllykoskelta 7:10, Anjalasta ja Kotkasta tulevat autot ajavat Rantatietä ja haminalainen valtatietä 15. Kaikki saapuvat Kouvolaan 7:35. Ehkäpä vuoroja olisi mahdollista hieman hajauttaa , jolloin yksi niistä voisi saapua Kouvolaan varttia nykyistä myöhemmin.

Arkiaamut ovat sikäli tärkeä, että silloin pitää kuljettaa koululaiset kouluihin, opiskelijat oppilaitoksiin ja työntekijät työpaikoille. Kun matkustajavirrat ovat Kouvolassa melko ohuet, niin siitä seuraa, että bussit ajavat etelästä pohjoiseen "yhtä viivaa pitkin" klo 7 ja 8 välillä. Tornionmäen ja matkakeskuksen välillä on jokin muotoilu- ja media-alan oppilaitos, ammattikoulu ja kauppaoppilaitos. Kaikki 3 bussia saapuvat matkakeskukseen klo 7.35. Anjala-Voikkaa bussi jatkaa Kuusaantietä Voikkaalle klo 7.35. Tämä lähtö on ajettu kahdelle bussilla, joten yksi bussi, ilmeisesti Haminasta tuleva, jatkaa myös Voikkaalle. Lisäksi klo 7.35 lähtee Voikkaalle bussi Ahlmanintien, Kyminkadun ja Sairaalanmäen kautta. Näiden reittien varrella ovat Kasarminmäen kampus, Kuusaankosken ammattikoulu sekä sosiaali- ja terveydenhoitoalan oppilaitos Sairaalanmäellä. Lisäksi peruskoulun yläasteet ja lukiot matkan varrella. Bussista toiseen voi vaihtaa Myllykoskella, Kouvolan matkakeskuksessa ja Kuusankosken keskustassa. Tässä tapauksessa matkaketjut ja vaihdot toimivat, mikä ei kuitenkaan ole Kouvolassa säännönmukaista. Seuraava bussi Myllykoskelta saapuu Kouvolaan klo 8.15.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Kouvolan kaupunginhallitus on kokouksessaan 9.2.2009 hyväksynyt kaupunkilipun uudeksi hinnaksi 1.5. alkaen 40 euroa ja kelpoisuusalueeksi koko kaupungin. Kuinka nopeasti uusi lippu lyö itsensä läpi jää tietysti nähtäväksi. Ainakin sen hinta on edullinen. Vanhan Kouvolan kaupunkilippu otettiin käyttöön 1.10.1996. (Vanha Kouvola = n. 30.000 asukasta) Tässä muutamia tietoja sen latausmääristä:

  • 42 kpl marraskuussa 1996
  • 402 kpl vuonna 1997
  • 1042 kpl vuonna 2000
  • 1457 kpl vuonna 2001
  • 1536 kpl vuonna 2004
  • 1603 kpl vuonna 2005
  • 1800 kpl vuonna 2008
Vuonna 1997 kaikki kaupunkilipun haltijat olisivat mahtuneet yhteen linja-autoon. Jos taas viime vuonna joulua edeltävänä lauantaina kaikki olisivat lähteneet kaupungille klo 10 ja 14 välillä, olisi lauantaipäivisin ajava yksi linja-auto ollut kohtalaisen täynnä. Vanhan Kouvolan paikallisliikenteen matkustajamäärä on ollut noin 250.000 vuodessa yhteensä kahdella heilurilinjalla.
 
Takaisin
Ylös