Paikallisliikenne Kouvolan seudulla

Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Etelä-Suomen Linjaliikenne supistaa liikennettään Kouvola-Voikaa välillä hyvinkin merkittävästi. Lakkautuslistalla ovat muun muassa sunnuntailiikenne sekä viikonloppuyövuorot. Kaupungilla on voimassa vuoteen 2018 sopimus reitistä ESLL:n kanssa. Sopimusehtoihin sisältyy mahdollisuus liikenteen vähentämiseksi mikäli se ei ole taloudellisesti kannattavaa.

Lakkautettavista kohteista kaupunki aikoo ostaa kaiken muun paitsi yövuorot.

Aika yllättävää, että näin kaupunkilipun myötä kasvaneiden matkustajamäärien aikana joudutaan tekemään noin suuria supistuksia. Käsittääkseni kustannusinflaatiokaan ei ole viime aikoina ollut kovinkaan korkea. Tuskinpa ESLL on näitä vuoroja kuitenkaan vuosia tappiolla ajanut. Jokainen vetäköön omat johtopäätöksensä.

Yhtä kaikki, en olisi pahoillani jos ostettavat kohteet menisivät muille liikennöitsijöille, kuten vanhan kouvolan sisäinen kesäliikenne meni Laurilalle. Onkohan kaupungin puolelta oltu hereillä sopimusta laadittaessa? Voikkaa-Kouvola arkiliikenne lienee kuitenkin yhä kohtuullinen rahasampo.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Kouvola-Voikkaa -sunnuntailiikenteen (johon on hauskasti ympätty puoli tusinaa pikaista käyntiä Kouvolasta Korialla :) sai ajaakseen Matka-Majuri.
Kilpailussa samoin olleen arkiaamun ensimmäisen ja illan viimeisen Kouvola-Voikkaa -parin piti itsellään Savonlinja-yhtiöt. Viikonlopun yövuorot loppuvat, kuten puhe olikin.

Muuta häthätää mieleen tulevaa on, että Kuusankosken koulupäiväiset paikallislinjat 8, 11 ja 12 (jotka muuten saavat osittain uudet numerot 9, 11 ja 13) siirtyvät (taas vaihteeksi) Laurilalle ja uutta (Savonlinja-yhtiöiden lopettaman Kouvolan vuoron tilalle kehitettyä) Voikkaa-Verla-Jaala-Huhdasjärvi -koulupäivälinjaa rupeaa ajamaan Autoyhtiöt Kari Väisänen.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Perustelut sunnuntailiikenteen siirtymisestä ostoliikenteeksi välillä Kouvola - Voikkaa käyvät selville teknisen lautakunnan pöytäkirjasta 8.6.2010. Viime vuonna sunnuntainen matkustajamäärä on ollut 7911 ja tappio n. 29.000 euroa. Vuodessa on n. 52 sunnuntaita ja edestakaisten vuorojen määrä on 13, jolloin matkustajia on keskimäärin ollut n. 6 / lähtö/suunta, jos osasin oikein laskea.

Toisaalta viime vuonna ei vielä olleet kaupat koko vuotta sunnuntaisin auki. Kauppasunnuntaiden olettaisi lisäävän jonkin verran toimeliaisuutta yleensä ja ehkä samassa matkustajamääriä.

Sunnuntaisin alkaa Korialle liikennöidä siis linja 4A ja arkipäivien vakiovuoroliikenteestä huolehtivat edelleen Elimäen liikenteen numeroimattomat "maalaislinjat". Noin kuuden kilometrin päässä olevalle Korialle ei aikaisemmin ollut sunnuntaisin vakiovuoroja ollenkaan.

Ostoliikennebussi päättää sunnuntaisen ajonsa 22.25 Kouvola - Inkeroinen - Anjala reitille. Se on päivän toinen vakiovuoro etelän suuntaan. Edellinen lähtee 21.30 ja se on vakiovuorona ajettava osuus Jyväskylä - Kotka pikavuorosta.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Matka-Majuri ajoitti eilen 15.8. sunnuntaisen ostoliikenten Kouvola - Kuusankoski - Voikkaa reitillä noin asuntoauton kokoisella palvelubussilla. Kun keskimääräinen kuormitus 6 henkilöä/lähtö ei jakaannu tasaisesti, niin toisinaan palvelubussi joutuu ajamaan jouset pohjassa.

Kuljettaja kävi henkilökohtaisesti houkuttelemassa kyytiin ne epäuskoiset matkustajat, jotka olisivat pysäkille jääneet odottelemaan isoa bussia.

Vielä viime perjantaina Matkahuollon aikatauluhaun mukaan Huhdasjärven koulubussi kulki reitillä Hudasjärvi(7.00) - Voikkaa (7.55). Nyt se kulkee reitillä Huhdasjärvi(6.50) - Kuusankoski(7.55) ja tietenkin sen takia, että pohjoisesta tultaessa kaupungin ensimmäinen lukio sijaitsee Kuusankoskella, jossa koulutyö alkaa klo 8.00. Myös paluuvuoro lähtee vastaavasti Kuusankoskelta.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Teknisen lautakunnan esityslistan mukaan Kouvolan kaupunkialueen bussiliikenteeseen on tulossa tänä syksynä muutoksia ilmeisesti 1.10. alkaen. Tärkeimmät muutokset:
1) Perustetaan uusi linja 7: Kouvola - Mäyränkorpi - Kymintehdas - Kuusankoski - Niskala - Kouvola, jota ajetaan koulupäivinä aamupäivisin 4 vuoroa ja iltapäivisin 6 vuoroa. Iltapäivällä kiertosuunta on päivastainen. Reitti vastaa suurelta osin Kossilan liikenteen aikaisia linjoja 5 ja 6, jotka lopetettiin n. 20 vuotta sitten.
2) Lopetetaan linja 12 K Keskusta - Kasarminmäki - Korjala ja perustetaan sen tilalle uusi lyhyt linjanpätkä 14K Keskusta - Kasarminmäki.
3) Linja 12T Keskusta - Tornionmäki muutetaan kiertolinjaksi Keskusta - Tornionmäki - Mielakka - Keskusta.
Edelliset isot muutokset Kouvolan joukkoliikenteessä on toteutettu vuosina 1979-1980.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Teknisen lautakunnan esityslistan mukaan Kouvolan kaupunkialueen bussiliikenteeseen on tulossa tänä syksynä muutoksia ilmeisesti 1.10. alkaen. Tärkeimmät muutokset:
1) Perustetaan uusi linja 7: Kouvola - Mäyränkorpi - Kymintehdas - Kuusankoski - Niskala - Kouvola, jota ajetaan koulupäivinä aamupäivisin 4 vuoroa ja iltapäivisin 6 vuoroa. Iltapäivällä kiertosuunta on päivastainen. Reitti vastaa suurelta osin Kossilan liikenteen aikaisia linjoja 5 ja 6, jotka lopetettiin n. 20 vuotta sitten.
2) Lopetetaan linja 12 K Keskusta - Kasarminmäki - Korjala ja perustetaan sen tilalle uusi lyhyt linjanpätkä 14K Keskusta - Kasarminmäki.
3) Linja 12T Keskusta - Tornionmäki muutetaan kiertolinjaksi Keskusta - Tornionmäki - Mielakka - Keskusta.
Edelliset isot muutokset Kouvolan joukkoliikenteessä on toteutettu vuosina 1979-1980.
Tämäpä on hyvä uutinen. Jospa lähitulevaisuudessa sitten saataisiin myös kunnollista liikennettä esim. Valtakadun länsipäästä alkaville asuinalueille. Sinnekin voisi toteuttaa jonkinlaisen, päästään rengasmaisen linjan, joka sitten jatkaisi Kuusankoskelta Kouvolaan saakka. Näin palvelu Valtakadun varrellakin paranisi kertaheitolla huomattavasti. Nythän siellä ei tietääkseni pysähdy kuin Lahden suunnan vakiovuorot.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Tämäpä on hyvä uutinen. Jospa lähitulevaisuudessa sitten saataisiin myös kunnollista liikennettä esim. Valtakadun länsipäästä alkaville asuinalueille. Sinnekin voisi toteuttaa jonkinlaisen, päästään rengasmaisen linjan, joka sitten jatkaisi Kuusankoskelta Kouvolaan saakka. Näin palvelu Valtakadun varrellakin paranisi kertaheitolla huomattavasti. Nythän siellä ei tietääkseni pysähdy kuin Lahden suunnan vakiovuorot.

Entisen Kuusankosken kaupungin länsiosiin ajaa koulupäivälinja 9, jonka reitti ja aikataulu löytyy kaupungin sivuilta. Aikataulussa tosin virhe toiseksi viimeisessä sarakkeessa. Reitti on juuri rengasmainen länsipäässä, mutta tahdistus Kouvolaan meneville vuoroille ei toimi, mikä on tyypillistä koko seudulle. Kuusankosken keskustan väliajat .10 ja .45 eivät suinkaan tarkoita sitä, että ehtisi vaihtaa samaan aikaan Kouvolaan menevään vuoroon, koska reitit risteävät ja pysäkiltä toiselle on jonkin verran matkaa.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Hiukan ihmettelen miksi uuden linjan aikataulut on laadittu näin. Esimerkiksi aamun kaksi ensimmäistä uutta vuoroa Kuusankoskelta Kouvolaan päin (7:30 ja 8:30) lähtevät samaan toisen bussivuoron kanssa. Toisaalta Kuusankoskelta ei lähde yhtään bussia kouvolan suuntaan klo 7:35 ja 8:10 lähtevien vuorojen välillä. Mielestäni tälläinen vuoroväli (35 min) aamun ruuhka-aikaan ei ole hyvää joukkoliikennepalvelua kaupungin tärkeimmällä reitillä.

On tietysti ymmärrettävää, että Niskalan asukkaitakin kiinnostaa päästä tasatunniksi kouluun tai töihin keskustaan, mutta jotenkin tilannetta olisi hyvä järkeistää.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Hiukan ihmettelen miksi uuden linjan aikataulut on laadittu näin. Esimerkiksi aamun kaksi ensimmäistä uutta vuoroa Kuusankoskelta Kouvolaan päin (7:30 ja 8:30) lähtevät samaan toisen bussivuoron kanssa. Toisaalta Kuusankoskelta ei lähde yhtään bussia kouvolan suuntaan klo 7:35 ja 8:10 lähtevien vuorojen välillä. Mielestäni tälläinen vuoroväli (35 min) aamun ruuhka-aikaan ei ole hyvää joukkoliikennepalvelua kaupungin tärkeimmällä reitillä.

On tietysti ymmärrettävää, että Niskalan asukkaitakin kiinnostaa päästä tasatunniksi kouluun tai töihin keskustaan, mutta jotenkin tilannetta olisi hyvä järkeistää.

Vielä viime talvena Jaalasta tuli koulupäivävuoro Jaala(7.20) - Voikkaa(7.45) - Tähtee - Kuusankoski(7.55) - Niskala - Kouvola(8.10). Nyt vastaava vuoro päättyy Kuusankoskelle ja syynä on varmaankin se, että ostoliikennevuoron ei ole oikein soveliasta kulkea kahden itsekannattavan vuoron välissä(?)

Sen sijaan linja 7 taitaa liittyä vähän suurempiin kuvioihin. Linjan 12T uudet lähtöajat Matkakeskuksesta ovat 6.50, 7.50, 8.50, 9.50 ja varttia vaille 12.45-16.45. Kyseessä taitaakin olla kahdella eri linjanumerolla 7/12T kulkeva heilurilinja Kuusankoski - Matkakeskus - Tornionmäki. 6.50 - 12.45 vuorot ajetaan reittiä Matkakeskus - Tornionmäki - Mielakka - Matkakeskus. Sen jälkeen kiertosuunta vaihtuu. Syynä on se, että Utinkadun varrella on ammattikoulu. Lähivuosina kaupunki lopettaa Kuusankosken ja Keltakankaan toimipisteet ja keskittää ammattikoulutuksen Tornionmäkeen. Yhteyksien sinne on syytä olla kunnossa.

1.10. alkaen tulee uusia katuja ja kiertosuuntia bussiliikenteen piiriin. Ehtiiköhän kaupunki pystyttää yhtäkään uutta pysäkkimerkkiä siihen mennessä? Sopii epäillä.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Vielä viime talvena Jaalasta tuli koulupäivävuoro Jaala(7.20) - Voikkaa(7.45) - Tähtee - Kuusankoski(7.55) - Niskala - Kouvola(8.10). Nyt vastaava vuoro päättyy Kuusankoskelle ja syynä on varmaankin se, että ostoliikennevuoron ei ole oikein soveliasta kulkea kahden itsekannattavan vuoron välissä(?)

Tällaisen ongelman ratkaisisi siirtyminen HSL-tyyliseen liikennöintiin, jossa kaikki vuorot ovat ostovuoroja.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Kahdella eri linjanumerolla 7/12T kulkeva heilurilinja Kuusankoski - Matkakeskus – Tornionmäki aloitti tosiaankin 1.10.2010. Kaikki Tornionmäeltä tulevat vuorot jatkavat edelleen Kuusankoskelle. Toisessa suunnassa kaikki Kuusankoskelta tulevat vuorot jatkavat Tornionmäelle aamupäivän viimeistä ja iltapäivän viimeistä vuoroa lukuun ottamatta, jotka päättyvät Matkakeskukseen.

Aikataulussa tästä ei mainita mitään. Heilurilinja on jopa niin salainen, että Matkahuollon Kouvolan reittiopas osoitteessa http://kouvola.matkahuolto.info ei sitä tunne, vaan ehdottaa aiempaa yhteysvuoroa ja pitkää vaihtoaikaa Matkakeskuksessa. Mutta Matkahuollon valtakunnallinen aikatauluhaku toimii! Kun lähtöpaikaksi kirjoittaa Kuusankoski ja määräpaikaksi Tornionmäki, niin se näyttää aivan kauniisti, että Kuusankoskelta tultaessa bussi ajaa suoraan pysäkille H3 eli idän suunnan paikallispysäkille ja vaihto on esimerkiksi 7:50-7:50. Mistähän tämä ero tuotteissa johtuu?

Jos verrataan, että miten toimitaan muualla, niin esim. Koiviston Auto yhtymän liikennealueen kaupungeissa, joista lähimmät ovat Porvoo ja Lahti, ei pääsääntöisesti muita linjoja olekaan kuin heilurilinjoja. Ne kulkevat samalla linjanumerolla läpi keskustan ja aikatauluissa tämä heiluriominaisuus kerrotaan selkeästi.

Näillä eväillä mennään kuitenkin Kouvolassa huhtikuun loppuun. Toukokuun alussa linjoilla 10, 12 ja 14 siirrytään kesäaikatauluihin ja samalla linja 12 siirtyy kaupungin ostoliikenteeksi kesän ajaksi. Silloin koulujen loppuun asti ESLL liikennöi linjan Kuusankosken puolikasta niin että auto on ajossa 35 minuuttia ja kuljettaja kahvitauolla 25 minuuttia tunnissa. Martti Laurila Oy liikennöi toista puolikasta, jolloin ajoa on 25 minuuttia ja kahvitaukoa 35 minuuttia. Mukavaa kesäduunia edellyttäen, että tarjouskilpailua ei uusita vuosittain.

Linjanumeroon 7 liittyy muuten enemmän historiaa kuin äkkiseltään voisi arvata. Se oli käytössä Kuusankosken paikallislinjalla Kuusanniemi – Pilkanmaa – Voikkaa, jota liikennöitiin noin vuoteen 1994 asti. Sen edeltäjä oli puolestaan Kuusankoski – Voikkaa kapearaiteinen rautatie ja sillä ajaneet matkustajajunat. Matkustajajunat kulkivat noin vuodesta 1922 noin vuoteen 1954.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Uusi Lahti Scala (SL:n numero 920) aloitti ESLL:n linjoilla 1, 1A, 2 ja 2A syyskuun loppupuolella.

Kaupunkilipun hintaan (40 euroa/30 päivää) ei olla ehdottamassa korotusta ensi vuodelle.

Uusia sadekatoksia on syksyn aikana asennettu Kuusaantien pysäkeille Kuusankosken ja kaupungin keskustan välille. Lisäksi keskustan tärkeät nousupysäkit Koulukatu ja Liikemiehenkatu ovat saaneet katokset. Ilmaisjakelulehdessä olleen jutun perusteella pysäkeille eli ilmeisesti uusiin sadekatoksiin olisi tulossa aikatauluja vielä tämän syksyn aikana.

Seuraava haasteellinen tehtävä olisi inventoida kaupunkialueen sivukatujen pysäkit. Olemassa olevan linjaston ja pysäkkien välillä pitäisi olla molempiin suuntiin jonkinlainen korrelaatio, mutta valitettavasti Kouvolassa näin ei ole. On olemassa runsaasti pysäkkejä, joiden kautta bussit eivät tällä hetkellä kulje. Viimeisimpänä esimerkkinä tästä on Korjalan alue, jonne kuitenkin on edelleen viety jopa aikataulu erääseen sadekatokseen. Toisaalta on olemassa reittikatuja, joilta pysäkit puuttuvat, esimerkkinä Hevoslammintie. Onko omakotialueella sopiva pysäkkien väli 1,5 kilometriä? Materiaalikustannuksia ei monessa tapauksessa tule ollenkaan, kun olemassa oleva mutta tarpeeton pysäkkimerkki siirretään uuteen paikkaan. Kun edellisen 30 vuoden aikana Kouvolan seudun joukkoliikenteeseen ei ole panostettu juuri mitään, niin normaaliin infrastruktuuriin kuuluvat pysäkit ovat päässeet sivukaduilla luvattoman huonoon kuntoon.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Lokakuun alussa Kouvolan kaupunkialueella toteutetut reitti- ja aikataulumuutokset on otettu kohtalaisen hyvin vastaan, sillä Kouvolan Sanomien Napakat -tekstiviestipalstalla on ollut ainoastaan kolme asiaa koskevaa kommenttia. Yhdessä harmiteltiin viikonloppujen yövuorojen lakkaamista väliltä Kouvola-Voikkaa ja toisessa sitä, että Tornionmäeltä ei enää pääse kätevästi bussilla klo yhdeksäksi töihin, koska 8.30 lähtevää vuoroa ei enää ole.

Uudella Tornionmäki – Kuusankoski heilurilinjalla lähdöt Tornionmäeltä ovat tasatunnein ja Kuusankoskelta puolelta. Tornionmäkeläiset voivat käyttää myös kauempaa tulevia lähi- ja kaukoliikenteen vuoroja, mutta yhtään sellaistakaan ei klo 8 ja 9 välillä kulje. Vaje olisi hoidettavissa siten, että yksi palveluliikenteen bussi ajaisi 8.30 aikoihin ylimääräisen kierroksen Matkakeskus – Tornionmäki – Matkakeskus ennen kuin normaalit palveluliikenteen vuorot alkavat klo 9 jälkeen.

Kolmannessa tekstiviestissä kommentoitiin, että lauantai-iltaisin ei vieläkään teatterin jälkeen pääse muuta kuin taksilla kotiin, vaikka linjalle 10E/L lisättiin myöhäisiltaan yksi uusi vuoro, sillä Eskolanmäkeen tuo viimeinen bussi ajaa suoraan Myllypuronkatua kiertämättä Rekolan kautta. Illan viimeiset bussivuorot esim. Kotkassa on järjestetty toisin niin, että ne palvelevat mahdollisimman laajaa aluetta. Linja 2 ajaa Ruukinkadulta Kaukolan lisäksi aina Jäppilään ja Pernooseen asti, jos vain kulkijoita riittää. Linjan 7 lauantai-illan viimeinen vuoro jatkaa Karhulasta reittiä Suulisniemi - Sunila - Tiutinen.

Kouvolan uudet aikataulut sisältävät monia näppäriä uudistuksia ja vaihtoyhteyksien paranemisia. Esim. iltapäivisin heilurilinjalla 10E/L bussit lähtevät Matkakeskuksesta molempiin suuntiin aina 5 minuuttia yli ja 20 minuuttia vaille täyden tunnin. Lyhyellä Kasarminmäen linjalla 14K lähtö Matkakeskuksesta on 20 minuuttia yli ja Kasarminmäeltä puolelta. Nämä kaikki ajetaan kahdella autolla ja se on mahdollista, koska 5 yli lähtö Eskolanmäkeen ajetaan lyhyempää reittiä käymättä Rekolassa. Lyhyen reitin ajoaika on vain 15 minuuttia. Parantuneet vaihtoyhteydet kuivuvat kuitenkin kokoon huonon aikatauluinformaation vuoksi. Esim. asianomaisiin Eskolanmäen lähtöaikoihin pitäisi saada lisämerkintä ”Vuoro jatkaa Matkakeskuksesta edelleen Marjoniemen kautta Kasarminmäelle (linja 14K)”. Turussa tehdyn selvityksen mukaan matkustajamäärä kohoaa 15%, jos kaksi keskustaan päättyvää linjaa yhdistetään heilurilinjaksi.

Ainakin yksi aikataulukukkanen on vielä jäänyt jäljelle. Tämä koske lauantai-illan vaihtoyhteyksiä välillä Voikkaa – Lehtomäki (linjat 2 ja 10L) aikavälillä 18.00 – 22.20, jolloin juuri muuta sisäistä joukkoliikennettä ei ole koko kaupungissa. Kahden 60 minuutin kierrosajalla ja vuorovälillä ajavan bussilinjan tahdistaminen on äärimmäisen helppo tehtävä. Bussi Voikkaalta saapuu Matkakeskukseen minuuttilukemalla *.22 ja lähtee takaisin päin *.40. Vaihtoaikaa on varattava 3 minuuttia. Matkakeskuksen läpi ajavan heilurilinjan 10E/L aikaisin lähtöaika on siten minuuttilukemalla *.25 ja viimeisin saapumisaika *.37 ja molempien ehtojen on oltava voimassa samanaikaisesti. Nyt lähtöaika Lehtomäkeen on *.20, jolloin toinen ehto ei toteudu ja edestakainen matka Voikkaa – Lehtomäki – Voikkaa kestää kolme tuntia.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Mielenkiintoisia huomioita hsiitari!

Ensi vuoden budjetissa on käsittääkseni noin 400t euroa lisärahoitusta joukkoliikenteeseen, joka uponnee lipputukeen sekä ELY-keskusten aiemmin hankkiman liikenteen ostamiseen.

Näyttää siis siltä että mitään erityisiä palveluparannuksia ei ole luvassa. Epäilen, että seuraava merkittävä muutos joka koskettaa myös Kouvolan paikallisliikennettä on Kouvola-Kotka taajamajunan lakkautus lähivuosina.

Kaupungin pitäisi ehdottomasti saada lisää neuvotteluvoimaa liikennöitsijöitä vastaan. Valitettavasti pitkät liikennöintisopimukset estävät tämän. Eikö esimerkiksi Kouvola-Kuusankoski -linjan operaattorille voitaisi asettaa vaatimukseksi palvelutasotavoitteen mukainen liikennöinti ilman kaupungin subventioita? Nythän bussiyhtiö pystyy harrastamaan kermankuorintaa liikennöimällä voitolliset vuorot omaan lukuun ja tappiolliset kaupungin ostoilla.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Helmikuun aikana uusien sadekatosten aikataulukaappeihin on alettu laittaa aikatauluja. Kaappijulisteen yläosassa ovat aikataulut ja alaosassa linjakartta. Informaatio on selkeydeltään aivan kärkitasoa ja toteutus on samanlainen kuin Kotkassa.
Vanhimpien lasiseinäisten katosten aikataulukaapit ehtivät olla 10 vuotta tyhjillään, mutta saavat siis nyt täytettä. Edellinen painettu linjakartta on ilmestynyt vuosina 1979-80.
Alkuvuonna on tilattu Kouvolan joukkoliikenteen tiedotuslehden toteuttaminen. Tekijä on Viestintä Omniplus. Kustannukset katetaan joukkoliikennehankkeesta.
 
Takaisin
Ylös