Paikallisliikenne Kouvolan seudulla

Vielä tuosta Kouvolan linja 11:n informaatiosta aikataulujulkaisussa: Siinä reittimäärite on Kytöaho - Ruotsula - Koria - Kuusankoski - Kymintehdas -Naukio. Se on kuitenkin vain aamun ensimmäisen vuoron kulkema reitti. Tämä koululaisia kuljettava linja starttaa Kytöahosta klo 7.15, mutta ei Kytöaho ole millään tavoin linjan päätepysäkki. Eikä Ruotsula. Se on Naukiossa.

Lisäksi aikataulussa on väliaikapiste "Keskusta". Ei kaupungissa voi olla kuin yksi keskusta, jonka nimi on "Keskusta" eikä se ole Kuusankoskella. Sama Keskusta-ilmiö on myös linjojen 9 ja 13 aikatauluissa. Lisäksi linjan 9 aikataulussa on väliaikapiste "Keskusta, Tiimari". Joku kauppapuoti voi toimia yhtenä päivänä yhdessä osoitteessa, toisena päivänä toisessa ja kolmantena päivänä voi olla lappu luukulla. Paljon pysyvämpiä arvoja edustaisi "Valtakatu, Linjapuiston pysäkki", jos tuo väliaikapiste haluttaisiin noin tarkasti ilmaista. Kaikki nämä kyseenalaiset merkinnät ovat kulkeutuneet nykyisiin aikatauluihin entisistä Kuusankosken kaupungin ostoliikenteen aikatauluista, jolloin Kuusaankoskellakin oli vielä "Keskusta".

Kyllä, sama keskusta-asia on muakin häirinnyt, ja on pitänyt jo monesti pistää postia asiasta henkilöliikenteen logistikolle...

---------- Viesti lisätty kello 21:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 20:57 ----------

Jos autoon on ohjelmoitu tietyt linjakilpitekstit, ei niitä välttämättä noin vain ruveta muuttelemaan. Hämeenlinnalainen Vekkakin ajoi monta vuotta tai saattaa ajaa edelleen määränpäänään AULANKI, vaikka oikea paikka onkin nimeltään Aulanko.


Kai "Hyvää kesää" on nyt ihan hyväksyttävä linjakilpi. Talvella jos ajetaan sellaisella linjakilvellä, niin sitten pitää moittia liikennöitsijää.

Matka-Majurin pikkubusseista on ollut puhetta. Onko siellä Sprintteri ajamassa vai minkälainen auto?

Niin, se riippuu tietysti tavasta jolla ne tekstit on autoihin ohjelmoitu. Uusimmissa kilvissä tekstit siirretään ensin muistikortille ja sitten muistikortilta auton laitteelle. Ei se kovin vaikeaa ole, ja luulenpa että laiskuus on valitettavasti yksi syy, miksi esim. Savonlinjalla on ainakin 2:ssa Ikaruksessa täällä vieläkin vanhat numerottomat kilvet laitteen muistissa. =) Viimeksi viimeviikolla asiakkaalta oli asiasta tullut palautetta...

Matka-Majurin nettisivuilta näkee kaikki niiden autot. Sprintter-mallisiakin kait oli - yritän itse vältellä ko. firman vuoroja... =P
 
Matkahuollon aikatauluhaun perusteella näyttää, että Kouvola-Voikkaa iltaikatauluihin on tulossa muutoksia koulujen alkaessa. Lähdöt Kouvolasta 21:40 ja 22:40 lakkautettaisiin ja tilalle tulisi vuoro 22:05. Toiseen suuntaan lähdöt 21:00, 22:00 ja 23:00 lakkautettaisiin ja tilalle tulisi Voikkaalta kello 21:30 ja 22:30 lähtevät vuorot. Olisiko logistikko suunnitellut tehokkampia autonkiertoja illan ostoliikenteeseen?

Viimeinen paluuvuoro keskustasta klo 22:05 tuntuu kyllä kovin aikaiselta, kun muistetaan että vielä jokunen vuosi sitten viimeinen vuoro lähti arkisin 00:40 ja viikonloppuisin 01:40. Lisäksi menetettäisiin sama lähtöminuutti läpi päivän ja tasavälisyys. Toivottavasti Matkahuollon sivuille on lipsahtanut jokin virhe ;)
 
Matkahuollon aikatauluhaun perusteella näyttää, että Kouvola-Voikkaa iltaikatauluihin on tulossa muutoksia koulujen alkaessa. Lähdöt Kouvolasta 21:40 ja 22:40 lakkautettaisiin ja tilalle tulisi vuoro 22:05. Toiseen suuntaan lähdöt 21:00, 22:00 ja 23:00 lakkautettaisiin ja tilalle tulisi Voikkaalta kello 21:30 ja 22:30 lähtevät vuorot. Olisiko logistikko suunnitellut tehokkampia autonkiertoja illan ostoliikenteeseen?

Viimeinen paluuvuoro keskustasta klo 22:05 tuntuu kyllä kovin aikaiselta, kun muistetaan että vielä jokunen vuosi sitten viimeinen vuoro lähti arkisin 00:40 ja viikonloppuisin 01:40. Lisäksi menetettäisiin sama lähtöminuutti läpi päivän ja tasavälisyys. Toivottavasti Matkahuollon sivuille on lipsahtanut jokin virhe ;)

Nyt Matkahuollon aikatauluhausta löytyy myös lähdöt Matkakeskuksesta klo 23.05 ja Voikkaalta klo 23.25 ma-la.
Muistaakseni ma-la ostoliikennettä on ollut ainoastaan lähdöt Matkakeskuksesta klo 5.30 ja Voikkaalta 5.45 ma-pe.
Ehkäpä kuljettajan kahvitauko, Pohjois-Kymen sairaalan iltavuoron päättymisajankohta tai muu riippuvuus on vaikuttamassa tähän muutokseen.
 
Hyvä että tuo vuoro ilmestyi, näyttää kohtuulliselta taas. Kyllä nuo M-L viimeiset vuorot ovat olleet ostoliikennettä, ilmenee kaupungin pöytäkirjoista. Tällöin voi hyvinki olla, että kyse on logistikon tekemistä muutoksista. Aamuvuoro 5.45 Voikkaalta näyttää siirtyvän Laurilalle. Näköjään vuorot siirtyvät pois ESLL:tä aika hyvällä prosentilla sen jälkeen kun ne on todettu tappiollisiksi.
 
Hyvää loppukesää Kouvolan joukkoliikenteestä kiinnostuneet! Lisäsin galleriaan uutta materiaalia, jälleen Martti Laurilan kalustosta. Ovat hankkineet uuden Scanian ja voin testiajon perusteella sanoa, että nannaa oli kyyti! Pysytäänhän hereillä täällä foorumilla, ettei tää meidän Kouvolan osio pääse pölyyntymään.
 
Kuusankosken suunnan liikenteeseen on tulossa toinenkin, lauantaipäiviä koskeva muutos. Viisi yli puolen lähtöjä Voikkaalta ja 5 tai 10 yli lähtöjä Matkakeskuksesta (linja 2) ei ajeta enää tulevana talvikautena. Niiden tilalle tulee linja 7, jota lauantaipäivisin liikennöidään klo 9.15 - 15.50 ja lähtöajat ovat samat kuin ma-pe.
 
Kouvolan syksyn aikataulumuutoksista löytyy kattavasti Telan pöytäkirjasta. Lisäksi Kouvolan joukkoliikenteen sivuilla on julkaistu syksyn aikatauluvihko.

Tekstin mukaan moni vuoro muuttuu ostoliikenteestä lipputuloperusteiseksi. Näin tapahtuu esimerkiksi aamun klo 5.45 lähtevälle vuorolle Voikkaa-Kouvola sekä Matka-Majurin ajamille Anjalan ja Myllykosken suunnan aamuvuoroille. Pöytäkirjatekstin perusteella näyttää, että logistikko on neuvotellut kaupungile huomattavia säästöjä.

Kuusankosken iltaliikenteen aikataulumuutoksen sanotaan parantaneen yhteyksiä mm. Helsingin junalta. IC113 saapuu Helsingistä klo 21:38 ja bussi Voikkaalle lähtee 22:05. Reilusta vaihtoajasta päätelleen aikataulussa on osattu varautua junien talviliikenneongelmiin. :cool:

Anjala-Kouvola sunnuntain aamuvuoron kohdalla aikataulukirjassa lukee, että vuoro ajetaan Eskolanmäen ja Keskuskirkon kautta matkakeskukselle. Valitettavasti tämä muutos katkaisee yhteyden Helsingin aamujunaan, sillä saapumisaika myöhenee. Toisaalta eskolanmäen aikataulujen kohdalla ei mainita mitään tästä uudesta sunnuntaiaamun yhteydestä. Muutos tuo joka tapauksessa kouvolaan jo toisen sunnuntai-aamun keskuskirkkovuoron, nykyisinhän jo ajetaan Lehtomäestä sunnuntaivuoro kirkolle.

Parin vuoden kokemuksella uskallaan väittää, että kuntaliitos oli ehdottoman positiivinen asia seudun joukkoliikenteelle.
 
Anjala-Kouvola sunnuntain aamuvuoron kohdalla aikataulukirjassa lukee, että vuoro ajetaan Eskolanmäen ja Keskuskirkon kautta matkakeskukselle. Valitettavasti tämä muutos katkaisee yhteyden Helsingin aamujunaan, sillä saapumisaika myöhenee. Toisaalta eskolanmäen aikataulujen kohdalla ei mainita mitään tästä uudesta sunnuntaiaamun yhteydestä. Muutos tuo joka tapauksessa kouvolaan jo toisen sunnuntai-aamun keskuskirkkovuoron, nykyisinhän jo ajetaan Lehtomäestä sunnuntaivuoro kirkolle.

Parin vuoden kokemuksella uskallaan väittää, että kuntaliitos oli ehdottoman positiivinen asia seudun joukkoliikenteelle.

Kouvolan joukkoliikenteessä on tähän mennessä tehty enemmän parannuksia ja hienosäätöä kuin kuntaliitosta edeltäneen 30 vuoden aikana yhteensä.

Uusien aikataulujen myötä Kuusankoski saa linja 11:n lisäksi toisenkin "poikittaislinjan", nyt välille Valkeala - Kuusankoski. Jos Kouvolassa ei olisi ostoliikenteen ja lipputuloperustaisen liikenteen sekä toisaalta liikennöitsijöiden välisiä reviirejä, niin puoli kahdeksaksi Valkealasta Kuusankoskelle tuleva vuoro kannattaisi jatkaa linja 7:n reittiä ja aikataulua noudattaen edelleen Tornionmäkeen. Vastaavasti Tornionmäestä Kuusankoskelle klo 7.30 tuleva vuoro jatkaisi edelleen Voikkaan, Harjun ja Riihikallion kautta Valkealaan. Nyt molemmat vuorot kääntyvät ympäri Kuusankoskella ja kuinka mahtavat vaihtoyhteydet sujua, kun yhteistä pysäkkiä ei ole vaikka bussit saman liikenneympyrän kautta ajavatkin?

Eskolanmäen kirkkokyydeistä oli joku kaupunkilainen tehnyt kuntalaisaloitteen juuri ennen kuntaliitosta ja vastauksessa asiaan luvattiin palata liitoksen jälkeen. Aloite on nyt kaivettu esille arkistosta ja Anjalasta sunnuntaiaamuisin tulevalla ostoliikenteen vuorolla voidaan kätevästi hoitaa myös tuo kuljetustarve.

Toivottavasti Kouvolan Sanomiin ja ilmaisjakelulehtiin saadaan mahdollisimman paljon informaatiota tämän syksyn muutoksista, jotta uudet vuorot tulevat tehokkaaseen käyttöön alusta pitäen. Sama koskee taiteiden yön lisäliikennettä, jota nyt järjestetään ensimmäisen kerran.
 
Aikataulumuutoksia linjoille 10, 12 ja 14

Kouvolasta kuuluu kummia!

ESLL hakee kaupungilta liikenneluvan muutosta koskien vanhan Kouvolan paikallislinjoja 10, 12 ja 14 sillä perusteella, että matkustajamäärät ovat kasvaneet ja osa lähdöistä ei pysy enää aikataulussa. Osa lähtöajoista esitetään muutettavaksi 5 minuuttia myöhemmäksi tai aikaisemmaksi, tilanteesta riippuen.

”Aikataulujen luotettavuus on osa joukkoliikenteen asiakaspalvelun laatua ja siksi aikataulujen luotettavuuden kannalta ajo- ja lähtöajat on syytä päivittää vastaamaan todellisuutta. Aikataulutarkistuksilla turvataan myös vaihtoyhteyksien toimivuus.” Taidatkos sen paremmin sanoa?

Asiaa käsitellään tänään Kouvolan teknisen lautakunnan kokouksessa ja hienosäädetyt aikataulut on tarkoitus ottaa käyttöön ensi vuoden alussa.
 
Laatukäytävä Valkeala - Koria (- Elimäki)

Kuuden kunnan liitoksen jälkeen vuonna 2009 kuntapoliitikkojen joukkoliikennettä käsittelevissä ensimmäisissä blokikirjoituksissa hahmoteltiin, että Voikkaa – Inkeroinen – Anjala laatukäytävän rinnalle perustetaan ristikkäinen heilurilinja välille Valkeala – Koria ja sen aikataulut tahdistetaan yhteen Voikkaa – Inkeroinen – Anjala linjan kanssa. Toteutuessaan tämä ratkaisu olisi muodostanut koko Kouvolan joukkoliikenteen rungon ja se olisi mahdollistanut kätevän vaihdollisen yhteydet esim. välille Anjala – Valkeala toistuen samoilla minuuttilukemilla joka tunti. Laatukäytävälinjoja olisi voitu vielä täydentää erityyppisillä syöttöliikenneratkaisuilla.

Joukkoliikenteen kehittämisohjelmassa (21.9.2009) todetaan Koria – Valkeala laatukäytävästä vielä näin: ”Autottomien arkiyhteyksien palvelutason (LVM:n perustaso) toteuttaminen edellyttää arkisin 30 minuutin vuoroväliä ruuhka-aikaan, muuten 60 minuutin vuoroväliä.” (ns. kakkoskorin hankkeet 2011-2015)

Nyt uudessa palvelutasoselvityksessä vuosille 2011-2015 heilurilinjasta ja säännöllisistä vuoroväleistä ei puhuta enää mitään ja liikenne jatkunee yhtä koordinoidusti tai pikemminkin koordinoimatta kuin esim. 1960-luvulla ja vuorojen päätepiste on Kouvolan matkakeskus. Liityntäliikenteeksi taidetaan suositella enimmäkseen kävelyä ja pyöräilyä. Suunnitelmat joustavasta joukkoliikenteestä uuteen Ratamo-sairaalaan ovat täysin auki. Sairaala rakennetaan laatukäytävän varrelle n. 1,5 km matkakeskuksesta Valkealan suuntaan. Tällä hetkellä ainoastaan arki-iltaisin ajetaan ostoliikenteenä pari kierrosta välillä Valkeala – Matkakeskus – Koria – Nappa 70 minuutin kierrosajalla ja vuorovälillä.

Palvelutasoselvityksessä ainoa uusi heilurilinja on pelkästään sunnuntaisin ajettava Valkeala – Inkeroinen – Anjala, jota liikennöitäisiin kahden tunnin kierrosajalla ja vuorovälillä klo 10 – 20. Toteutusajankohta on avoin. Nykyisin tuolla välillä on sunnuntaisin vain muutama bussivuoro enimmäkseen kaukoliikennettä.
 
Viimeksi muokattu:
Linjat 10, 12 ja 14 kesäaikatauluihin 1.5.2012 alkaen

Vanhan Kouvolan paikallislinjat 10, 12 ja 14 siirtyivät perinteisesti kesäaikatauluihin 1.5. alkaen. Uutta on se, että toukokuussa aina koulujen loppuun saakka linjalla 10 ajetaan puolen tunnin välein n. 13-18. Aikaisemmin ajalla 1.5. - 30.9. ajettiin puolen tunnin välein ainoastaa aamuisin ja muuna aikana päivästä tunnin välein.

Sunnuntaisin liikenne Tornionmäkeen ja Tykkimäkeen hoidetaan linjalla 12T klo 11.50 alkaen. Lähtö Tornionmäestä Sydänmaantieltä on 10 minuuttia myöhemmin. Kun Tykkimäen huvipuisto avautuu toukokuun puolivälissä, niin silloin linja 12T lähtee sekä Tornionmäestä että Tykkimäestä samalla minuuttilukemalla (esim. 12.00), vaikka pysäkkien välinen etäisyys on n. 1,2 kilometriä. Täysi mahdottomuus. Matkahuollon aikatauluhaun mukaan bussi ohittaa Sydänmaantien n. 11.55 eli 5 minuuttia ennen paperiaikatauluun merkittyä lähtöaikaa. Jos lähtöaika Sydänmaantieltä olisi klo 11.48 ja Tykkimäestä klo 12.02, niin aikataulu pätisi riippumatta siitä ajaaka bussi Tykkimäkeen vai ei. Kouvolassa on ollut voimassa kirjoittamaton sääntö, että aikataulun lähtöajat päättyvät nollaan tai viiteen minuuttiin, siitä tämä epätäsmällisyys. Lähin vapaiden minuuttilukemien kaupunki on Kotka.

Sama epätäsmällisyys on linjan 2 sunnuntailiikenteessä. Paperiaikataulussa lähtöajat Kuusankoskelta matkakeskuksen suuntaan ovat aina 10 minuuttia yli täyden tunnin, poikkeuksena 21.40 ja 22.35. Matkahuollon aikataulussa lähtöajat ovat poikkeavasti 10.07, 12.07, 14.07, 16.07, 18.07 ja 20.07. Bussi lähtee siis noin kolme minuuttia ennen aikatauluun merkittyä lähtöaikaa.
 
Kaupunkilipun hintaan kolmen euron korotus elokuun 2012 alussa

Kouvolan kaupunkilipun hinta nousee kolmella eurolla 43 euroon elokuun 2012 alussa. Korotuksen jälkeenkin hinta on erittäin edullinen.

Korjaan samalla edellisessä viestissä olleen ”painovirheen”. Näin minuuttilukemien oli tarkoitus olla: Matkakeskus(50) – Sydänmaantie (58) – Tykkimäki (02). Käytännössä asia on nyt hoidettu kertomalla aikataulussa, että milloin päätepysäkki on Sydänmaantiellä ja milloin Tykkimäellä.

Aikataulujen oikoluku on taitolaji ja mielellään painovirheitä ei saisi olla. Nyt kuitenkin samaisen linjan 12T aikataulussa Matkakeskuksesta klo 9.50 lähtevä vuoro näyttäisi sekä menevän että palaavan Mielakan kautta, koska molemmissa lähtöajoissa (Matkakeskus 9.50, Tornionmäki 10.05) on lisämerkintä ”M”. Bussin pitäisi siis kääntyä Sydänmaantiellä ympäri. Näin ei kai kuitenkaan tapahtune?
 
Osa Savonlinjan Kouvolanpään autoista oli ajossa Mikkelin raveissa viime viikonloppuna. Samalla ko. autojen linjakilvet päivitettiin Mikkelin toimipaikassa. Nykyään kilvistä siis löytyy oikean kokoiset numerot sekä kunnolla näkyvät lähtö- ja määränpäätekstit. Aiemminhan kilvissä oli suoraan vanhoista laitteista siirretyt väärän kokoiset "kopiot". Lisäksi Scanian Ikarus -korillisten käyttämättä olleet sivukilvet saivat linjanumerot. Kaikissa autoissa muutosta ei vielä ole siis suoritettu.

Vanhoja kilpitekstejä on poistettu ja uusia ekstratekstejä lisätty - tänään Matkakeskuksen parkissa olevassa Ikaruksessa komeili teksti "Kahvipaussi". :tongue:

Kouvolan kaupungille on tullut useita huomautuksia matkustajilta viimeisen parin vuoden aikana siitä, kuinka Savonlinjan kilpien numerointi ja niiden käyttö on "mitä sattuu"-tyyppistä. Osasyynä varmaankin se, että kuntaliitoksen aikana unohdettiin kaikki kilpitekstit ohjelmoida kaikkiin autoihin. Nyt tilanne siis onneksi korjaantumassa.

Ongelmahan on ollut se, että aikatauluvihkoissa sekä pysäkkinäytöissä osoitetaan numerointi kyllä oikein, mutta autoissa tekstit ja numerot ovat olleet aivan toista - ihmiset ovat ajoittain olleet hieman hämillään tästä, luonnollisesti. Osan mielestä on aivan sama, mitä kilvissä lukee, kun taas toisille on tärkeää tietää jo kaukaa, minne bussi menee. Kaupungin "houkuttelevuuslinjaus" onneksi nykyään vaatii selkeät tekstit ja numerot.

Tällainen pikku-uutinen täältä Kouvolan paikallisliikenteen suunnalta. :smile:

---------- Viesti lisätty kello 0:31 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 0:26 ----------

Kouvolan kaupunkilipun hinta nousee kolmella eurolla 43 euroon elokuun 2012 alussa. Korotuksen jälkeenkin hinta on erittäin edullinen.

Korjaan samalla edellisessä viestissä olleen ”painovirheen”. Näin minuuttilukemien oli tarkoitus olla: Matkakeskus(50) – Sydänmaantie (58) – Tykkimäki (02). Käytännössä asia on nyt hoidettu kertomalla aikataulussa, että milloin päätepysäkki on Sydänmaantiellä ja milloin Tykkimäellä.

Aikataulujen oikoluku on taitolaji ja mielellään painovirheitä ei saisi olla. Nyt kuitenkin samaisen linjan 12T aikataulussa Matkakeskuksesta klo 9.50 lähtevä vuoro näyttäisi sekä menevän että palaavan Mielakan kautta, koska molemmissa lähtöajoissa (Matkakeskus 9.50, Tornionmäki 10.05) on lisämerkintä ”M”. Bussin pitäisi siis kääntyä Sydänmaantiellä ympäri. Näin ei kai kuitenkaan tapahtune?

Niinpä, vähän kyllä harmitti kun kuulin noususta, mutta kun ajattelee niin on tuo nyt vielä tosi edullinen verrattuna muihin kaupunkeihin - taitaa olla itse asiassa yksi edullisimmista ellei jopa edullisin?
 
Takaisin
Ylös