Lahden paikallisliikenne

Mielenkiintoista että linjan 7 reitti muutetaan ajettavaksi Kujalan kautta. Oletettavasti Herrasmannin/Koivukummun 8 linja siirretään vastaavasti Ahtialantielle. Linja 7 alkaa myös käyttää Kauppakeskus Karisman edessä olevaa liikenneympyrää kääntöpaikkana ja vanha kääntöpaikka jää unholaan. Linjan 7.n M vuorot eivät myöskään jatku kilpailun mukaan. Linjalle 12 taas tuodaan takaisin B vuorot, jotka eivät käy Metsä-Hennalassa. Linja 13 taas alkaa ajamaan Niemessä reittiä, jossa ei ennen olekaan linja-autoa mennyt. Reittinä toimii Niemenkatu-Laatikkotehtaankatu-Haapalankatu-Mukkulankatu-Vuoripojankatu-Aniankatu-Niemenkatu. Heinolan linjat monimutkaistuvat, mutta ilmeisimminkin ajetaan kahta linjaa. Nykyinen 89Z muuttuu linjaksi 71 ja nykyinen linja 88 linjaksi 72. Iltaisin ajetaan linjaa 73, joka on sama kuin nykyinen 89. palautteen perusteella molemmat vanhaa tietä. Näiden lisäksi nykyinen linja 87 muuttuu linjaksi 70, jolle Uusia vuoroja tunnuksella 70A joka ajaa Tommolasta moottoritietä matkakeskuksen kautta torille. Heinolan sisäinen linja muuttuu 86.sta linjaksi 74. Viikonloppuisin ajetaan linjaa 79 Heinola KK.sta Orimattilaan, jonka autokierrot on jaettu kahdelle kohteelle. Eli parhaimmassa tapauksessa linjaa 79 voi alkaa ajamaan kaksi eri liikennöitsijää. Orimattilan linjoissa ei pahemmin muutoksia paitsi että jatkossa vain toinen linjoista kiertää Pennalan kautta ja toinen ajaa suoraan Lahdentietä. Linjanumeroiksi tulee 80 ja 81. Orimattilan kouluvuorot pysyvät ennallaan, lukuunottamatta linjan 94B muuttumista 91A.ksi. Nykyinen 91A saa tunnuksen 93B.
 
Linjan 8 piti ymmärtääkseni mennä jo tästä syksystä alkaen Ahtialantietä ja kun ei mene, niin aikataulu on nyt tiukka. Hyvä vaan, että reitti muuttuu linjan 7 kanssa. 7M lienee tämän myötä melko turha ja eipä se mikään matkustajamagneetti ole ollut.

Heinolan linjoista vain niiden tulisi ajaa moottoritietä, joilla on S-kalustoa, joten sinällään hyvä, että pysytään lähes entisessä mallissa. Jännä toki, että viikonloppuisin ajatetaan pitkää linjaa eri kohteista, jolloin monikin asia voi vaihdella lähtöajasta riippuen, jos kohteet 7 ja 9 voittaa eri liikennöitsijä.

Orimattilan kouluvuorojen tunnuksetkin vaihdetaan vihdoin, hyvä.

Mielenkiintoisen tästä kilpailusta tekee myös se, että voittavatko tarjoukset pelkällä hinnalla vai saako joku tarpeeksi etua kalustopisteistä, lähinnä ollessaan rohkea ja tarjotessaan sähköbusseja.
 
Kohteen 5 voitti Lehtimäki, kohteet 7 ja 9 jäivät pöydälle ja ratkaistaan 17.12. kokouksessa.

Lisäksi käynnistyi Asikkalan suunnan tarjouskilpailu 1/2020.
 
Kohteen 5 voitti Lehtimäki, kohteet 7 ja 9 jäivät pöydälle ja ratkaistaan 17.12. kokouksessa.

Lisäksi käynnistyi Asikkalan suunnan tarjouskilpailu 1/2020.
Mahtaako Lehtimäki nyt sitten myydä niitä mersuja sittenkään? Nythän niillekin olis taas luvassa hommia. Kaiketi kuitenkin ovat jotain uuttakin hankkimassa kun tarvitaan 11 bussia.
 
Vertailutaulukko kertoo, että Lehtimäki voittaisi kaikki kohteet, kumma tosin, että kohteiden 7 ja 9 tulokset näkyvät, vaikka ne jäivät pöydälle. Muita tarjoajia olivat Savonlinja, Reissu Ruoti (Järvisen Liikenteen kanssa kohteeseen 7 ja Mannerkiven kanssa kohteeseen 9), Koiviston Auto ja Lakkapää.

Linkki: http://ktweb.lahti.fi/ktwebbin/ktpr...1&dalid=18.11.2019 15:16:33:000&extension=pdf

Edit:
Kohteiden 7 ja 9 pöydällejäämisestä todetaan seuraavaa: ”Asian käsittelyn kuluessa esittelijä muutti päätösehdotustaan. Muutetun päätösehdotuksen mukaan asia jätetään pöydälle ja käsitellään ylimääräisessä kokouksessa 17.12.2019. Kilpailutuksen sisältö ja tulos avataan ylimääräisessä kokouksessa lautakunnalle tarkemmin. Lautakunta hyväksyi esittelijän muutetun päätösehdotuksen yksimielisesti.”

Kuitenkin tulokset ovat nyt nähtävissä jo. 🤔
 
Nyt on hävinnyt pöytäkirjasta kohteiden 7 ja 9 tulokset, joten odotellaan vahvistusta joulukuulle.

Tämä ratkeaa kuitenkin vasta tässä kuussa.

Lahdessa lisätään ajoaikaa ja yksi auto linjalle 4, muutetaan linjojen 7 ja 8 reitit ”päinvastoin”, eli 7 ajaa Karismalta Kariston läpi Nastolantielle ja Viipurintien kautta torille, linja 8 taas suoraan Ahtialantietä. Aikataulu muuttuu linjoilla 4, 8, 9 ja 10. LSL:n tiedote: http://www.lsl.fi/ajankohtaista/reitti-ja-aikataulumuutoksia-helmikuussa-linjoille-4-7-8-9-ja-10
 
Ei selvinnyt Heinolan ja Orimattilan liikennöinti vieläkään. Joukkoliikennelautakunnan kokouksessa 23.1.2020 "Lautakunta päätti keskeyttää hankinnan, syynä hankintayksikön muuttunut taloustilanne. Kuntien kustannusjakosopimus muutettiin lautakunnan 19.11.2019 tekemällä päätöksellä siten, että muun muassa Heinolan ja Orimattilan maksuosuudet seutuliikenteestä kasvoivat huomattavasti vuoden 2020 alusta lähtien. Loppuvuodesta tapahtuneen muutoksen takia kunnat eivät ole voineet talousarvioissaan varautua liikenteen ostamiseen tarjouspyynnössä esitetyllä tavalla. Hankinnan jatkosta päätetään lautakunnan seuraavassa kokouksessa." Eli Heinolan ja Orimattilan osalta luultavasti päädytään johonkin erikoiseen liikennöinti ratkaisuun tai sitten asialla tulee hiukan kiire, kun sopimus pitäisi alkaa jo Heinäkuussa.
 
Lahden seudun joukkoliikennelautakunnan kokouksessa 31.3.2020 on esityslistalla mm. seuraavaa:

- Kilpailutettavaksi esitetään: nykyiset kohteet 1, 3 ja 6, jotka olisivat kohteina 1 (linjat 1, 2 ja 24) sekä 2 (linjat 5, 6, 8 ja 20) ja kohteet 7 ja 9 lähes samalla tavoin (pieniä reittimuutoksia) kuin keskeytetyssä kilpailutuksessa. Kohteissa 1 ja 2 sopimuskausi olisi 8+2 v 1.7.2021 alkaen ja kohteissa 7 ja 9 5+2 v, alkamispäivää ei kerrota. Linja 1 esitetään kilpailutettavaksi kokonaan sähkökalustolla liikennöitäväksi ja kohteisiin 7 ja 9 vaaditaan uutta matalalattiakalustoa.

- Lahti-Hämeenlinna -liikenteen kilpailutuksesta esitetään annettavaksi myönteinen lausunto Hämeenlinnan kaupunkirakennelautakunnan joukkoliikennejaostolle, eli tämäkin kilpailutus tullee alkamaan suunnitellusti.

- Käteisen rahan käytöstä esitetään luovuttavan 2.4. alkaen valmiuslain voimassaolon loppuun saakka.

Esityslista
 
Lahden kuulumisia:

Kilpailutuksessa on nyt myös Lahden ja Vääksyn/Padasjoen välinen liikenne ja Asikkalan sisäisiä linjoja. Alkupäivä kaiketi syysliikenteen alussa 2020. Kohteiden 7 ja 9 kilpailutettu liikenne alkaa 1.1.2021.

Linjalle 8 esitetään viikonlopuiksi reittimuutosta syysliikenteen alusta 2020, jolloin linja kiertäisi Hoitajankadun kautta ja tarjoaisi vuoroja keskussairaalan väliaikaisen pääsisäänkäynnin lähelle remontin vuoksi. Arkisin Hoitajankatua palvelevat linjat 3S, 10/S, 11A/B, 35 ja 87.
 
Lahden kuulumisia:

Kilpailutuksessa on nyt myös Lahden ja Vääksyn/Padasjoen välinen liikenne ja Asikkalan sisäisiä linjoja. Alkupäivä kaiketi syysliikenteen alussa 2020. Kohteiden 7 ja 9 kilpailutettu liikenne alkaa 1.1.2021.

Linjalle 8 esitetään viikonlopuiksi reittimuutosta syysliikenteen alusta 2020, jolloin linja kiertäisi Hoitajankadun kautta ja tarjoaisi vuoroja keskussairaalan väliaikaisen pääsisäänkäynnin lähelle remontin vuoksi. Arkisin Hoitajankatua palvelevat linjat 3S, 10/S, 11A/B, 35 ja 87.

Huhujen mukaan Vekka Group Oy:kin olisi osallistumassa noihin Lahden kilpailutuksiin. Saas nähdä minkälainen kamppailu näistäkin tulee.
 
Takaisin
Ylös