Lahden paikallisliikenne

MCW

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
1 Heinäkuu 2005
Viestit
131
Tiistaina 16.8. Lahdessa aloitettiin liikenne uudella linjalla 10 Kauppatorilta Tonttilaan. Samalla suunnalla linjaa 2 jatkettiin Sipurasta Viuhaan Alasenjärven pohjoisrannalle.

Kaupungin länsilaidalla taas linja 3 ajaa nykyään Keskussairaalalta Hollolan rajalle samaa tietä linjojen 4A ja 4B kanssa.

Patoniityssä linjat 16 ja 31 alkoivat ajamaan suoraan päätepysäkille, ja Porvoonjoentien kautta takaisin keskustaan muodostaen vastapäivään ajettavan silmukan. Tähän asti Patoniityn päätepysäkille ajettiin mennen tullen Porvoonjoentien kautta.
 
Myös linjalla 72 on pientä reittimuutosta Renkomäessä. Viime talven aikataulussa linjakarttaan oli merkitty poikkeava reitti ...Uudenmaankatu - Uusi Orimattilantie - Lakkitehtaantie... Vaikka kuinka kääntelin ja vääntelin seiskakakkosen aikataulua, niin en löytänyt vuoroja, jotka olisivat tätä poikkeavaa reittiä kulkeneet. Löytyi vain 72Y (poikkeaa Venetsiassa Jaakkolankadulla) sekä 72Y1 (Kauppatori - Venetsia, ei Renkomäkeen).

Tämän vuoden linjakartasta on tuo haamureitti kadonnut, sen sijaan samalle alueelle on ilmestynyt uusi poikkeava reitti eräälle huoltoasemalle. Aikasemmin Venetsiasta lähtenyt vuoro lähtee ko. huoltoasemalta. Ensimmäinen vuoro kauppatorilta päätyy ko. huoltoasemalle ja kolme seuraavaa poikkeaa siellä matkalla Renkomäkeen.

Mielenkiintoista on se, että Koiviston konserni ei ole haukannut linjoja 71/72 ajavaa yhtiötä (Reissu Ruoti) eikä myöskään linjaa 4B ajavaa Lehtimäen Liikennettä osaksi Lahden Liikennettä =)

Piirka
 
killerpop sanoi:
http://www.ess.fi/telegram.jsp?telegram=40060

Auto näyttäisi olevan Lahden Liikenteen #329, Wiima K202 / Volvo B10M
Olikohan kuorma-auto Gaz, kun ESS:n mukaan bensiiniä pääsi valumaan maahan? :roll:
 
Lahden bussiliikenne on varsin laadukasta samankokoisiin kaupunkeihin (Oulu, Pori) verrattuna. Vuorot on tiheät, helmenä Liipola, johon kulkee auto 10 min välein arkisin koko ajan.

Aiemmin ongelmana oli sekava linjasto (kuten Oulussa nyt). Nykyisin useimpiin lähiöihin ajaa yksi runkolinja helposti muistettavin 20 min välein.

Ongelmana Lahdessakin on matkustajien puute. Tilaa autoissa on joitakin harvoja poikkeuksia lukuunottamatta todella hyvin.
 
Multsun poika sanoi:
Lahden bussiliikenne on varsin laadukasta samankokoisiin kaupunkeihin (Oulu, Pori) verrattuna.
Laadukasta? No vuorotarjontaa on hyvin kerrostalolähiöihin. Mutta onko se laadukasta, että kesälläkin arkipäivänä matalalattiabusseja oli katukuvassa varmaankin enintään 10...15% havaituista autoista. Euro3- tai Euro4-päästötason saavuttavista autoista ei ollut tietoakaan, Euro2:ia saattoi olla jokunen (ne havaitut pari matalaa Kabusia). Euro1:iäkään ei tainnut näkyä ensimmäistäkään. 1980-luvun korkeita "nokikoneita" sen sijaan näkyi pilvin pimein, useita kymmeniä sijoitettuna lähes kaikille mahdollisille linjoille. Bongausajankohta oli 4.7. iltapäivä / alkuilta.
23.8. keskipäivällä tilanne oli vastaava, mutta tuolloin Kabus-matalien lisäksi näkyi jopa yksi kokonainen "Uukkari" (4.7. ei sitä yhtäkään). 23.8. Kabuseja tuntui liikkuvan itse asiassa varsin hyvin, ehkä jopa koko sarja (9 kpl). Nämä Kabusit huolehtivat siitä, että edes jonkinlainen välttävä taso saavutettiin. Tässä jälkimmäisessä tilanteessa elettiin jo talviaikataulujen aikaa. Kalustosta sen verran vielä, että kyllähän se on siistissä kunnossa ja ilmeisesti varsin toimivaakin. Tosiasiassa yli-ikäinen kalusto ei siististikään pidettynä ole omiaan pitämään joukkoliikenteen imagoa kovin korkealla - ei ainakaan loputtomiin. Ruuhka- yms. liikenteessä vanhat autot ovat täysin käyttökelpoinen lisä perusliikenteeseen.
Lahden kokoiset kaupungit voisivat halutessaan vaatia laadukasta joukkoliikennettä. Nyt ne eivät oikein tunnu vaativan, vaan antavat yleensä jonkun jo kauan aikaa sitten asemansa vakiinnuttaneen firman hoitaa liikenteen omia päämääriään parhaiten palvelemalla tavalla. Harmi, että yritysten päämäärät ovat usein ristiriidassa esimerkiksi asiakkaiden ja muiden kuntalaisten tarpeiden kanssa...
 
Ainakin mitä minä olen seurannut hommaa niin ei Kabus-kaupungeissa oikein laatua löydy tuon kalustoasian puolelta katsottuna. Siinä mielessä Porit, Oulut, Kotkat ym päihittää Kuopiot, Porvoot, Jyväskylät ja Lahdet ihan miten tahtoo. Rattivaunu sanoo että Lahden kokoiset kaupungit voisivat vaatia parempaa kalustotasoa mutta mikä siinä on sitten että eivät vaadi? Ja kait varmaan pienemmätkin voisivat vaatia parempaa, mutta on eri asia sitten kannattaako niiden(Porvoo, Riihimäki, Raahe esim.) vaatia?
 
Bussiterminaali sanoi:
Rattivaunu sanoo että Lahden kokoiset kaupungit voisivat vaatia parempaa kalustotasoa mutta mikä siinä on sitten että eivät vaadi?
Kaupunkien / kuntien johtoa "ei kiinnosta". Heitä kiinnostaa enemmän autoilun etujen valvominen. Kuten eräissä muissa ketjuissa on ansiokkaasti jo todettu, päättäjien tietämättömyys on yksi keskeinen syy joukkoliikenteen pitämiseen eräänlaisena sosiaaliturvana pakkokäyttäjiä varten. Annetaan joukkoliikenteen virua kurjassa tilassa kuitenkin niin, että koululaiset ja mummot saadaan jotenkuten kuskattua kouluihinsa ja palveluihinsa. Työssä käyvän väestön oletetaan liikkuvan omilla autoillaan ja koko yhdyskunta suunnitellaan juuri sitä periaatetta suosivaksi. Pakkokäyttäjiä ei tarvitse erikseen houkutella "millään laadulla", kunhan bussi kulkee luvattuun aikaan. Pakkokäyttäjä suostuu astumaan - itse asiassa kiipeämään - millaiseen museorakkineeseen tahansa. Vara- ja ruuhka-autona vanhempikin kulkupeli menee mukavasti, mutta kun siis eräillä paikkakunnilla museoautoilla ajetaan kokopäivävuorojakin laajassa mittakaavassa.
 
Lahdessa meinataan vähentää bussilippujen tukieuroja 140000 euron edestä, joka johtaisi jo entuudestaan kalliiden lipputuotteiden hintojen nousuun. Lisää asiasta Etelä-Suomen sanomissa.

Ensi vuonna kuukausilippu maksaisi jo 55 euroa ja seutulippu 86 euroa. Korotuspaineita oli jo kesken tämän vuoden, kaupungilta irtosi kuitenkinlisää rahaa, jottei tänä vuonna tarvi hintoja korottaa.
 
Paikallisliikenteen sijaan seutuliikenteestä.

Oikorataa on liikennöity jo hyvän aikaa. Suosio on suuri, junavuoroja on lisätty. Lahden seudun linja-autoilijat vastaavat tähän kysyntään tarjoamalla Nastolan suunnasta aamulla rautatieasemalle kolme vuoroa, jotka eivät mitenkään erinomaisesti sovi ainakaan niille suosituille lähijunille. Salpakankaan suuntaan homma toimii, jos ehtii Helsingistä 15:39 lähtevään Z-junaan. Myöhemmin ei oikein yhteyttä ole.

Voihan torille asemalta kävellä tai siellä vaihtaa bussia, mutta silti pidän tilannetta peräti kehnona. Normaali tarjonta asemalle olisi mielestäni noin kerran tunnissa noista numerolinjojen liikennöintialueella sijaitsevista naapurikuntien keskustoista. Etenkin kun sen enempää Salpakankaalta kuin Nastolastakaan ei mitään erinomaista pikalinjaliikennettä Helsinkiin ole.

Jospa nyt, kun nykyliikennöitsijät eivät kykene hoitamaan liikennöintiä, astuisikin kuvaan joku uusi yrittäjä joka anoisi vaikkapa luvan reitille Salpakangas-Lahti r.as. - Nastola kk. Veikkaanpa, että Suomen loistava linja-autoliikenteen lupajärjestelmä, joka tarjoaa kunnille edulliset kuljetuspalvelut syrjäseuduillekin huolehtisi siitä, ettei jatkossakaan Lahden asemalle pääse bussilla.

Minkäköhän tähden muuten isohkosta Orimattilasta ei kulje Mäntsälän asemalle minkään valtakunnan bussia vaikka Pukkilasta sellainen liityntä on saatu järjestettyä. Reilussa puolessa tunnissa ajaisi suoraa tietä Orimattilasta Mäntsälään ja koko matka Helsinkiin sujuisi nopeammin kuin nykyään nopeimmallakaan pikavuorolla. Nykyhinnoilla lippukin olisi samaa luokkaa juna-bussiyhteydessä ja vakiovuorossa. Toki vaikkapa Viikkiin sillä pikavuorolla pääsee kätevämmin. Mutta Tikkurilaan tai Keravalle menijä varmaan olisi mielissään yhteydestä asemalle.

Valtavia investointeja tehdään uusia ratoja rakentamalla. Junavuoroja ostetaan yhteiskunnan toimesta. Mielestäni tästä pitäisi ulosmitata täysi hyöty yhteiskunnalle ja kansalaisille järjestämällä liityntäyteydet kuntoon, vaikka se häiritsisikin jotakuta linja-autoilijaa.
 
Nastolan ja Lahden välisen joukkoliikenteen siirtyminen raiteille olisi junalla jatkaville varmasti mieluisin vaihtoehto. Villähteen rautatieseisakkeen mahdollisuutta oli jossain jo väläytelty. Nykyistä Nastolan seisaketta edeltäneellä Uudenkylän asemalla olisi kääntöpaikkana toimiva sivuraiteistokin valmiina.
 
Joukkoliikennereitti Nastolasta Lahteen on mielenkiintoista ajatella Nokian ja Tampereen välisten joukkoliikennematkojen peilikuvana. Molemmilla yhteysväleillä kulkee yhteensä kymmenkunta taajamajunaa keskustasta keskustaan, mutta joukkoliikenne painottu ylivoimaisesti linja-autojen hyväksi.

Pääosa reitistä Nastolasta Lahteen kuljetaan moottoriliikennetien ja kantatien tyyppisen vanhan Villähteentien rinnakkaiselossa. Nokialta Tampereelle taas vievät sekä "kantatie Auran" alkuvaihe moottoritienä että katuväylän kaltainen reitti Raholan kautta. Linja-autojen vakiovuorojen ja pikavuorojen jakautuminen liikenneväylien kesken on melkolailla peilikuvan kaltainen.

Epilän risteyksen ja Joutjärven eteläisen liittymän jälkeen reitti Lahdessa jatkuu Viipurintietä Pekanmäen ja Ruolanmäen kautta Karjalankatua ydinkeskustaan. Tampereella taas Paunujen ja Länsilinjojen loppumatka kulkee Viipurintietä ja Karjalankatua muistuttavaa Pispalan valtatietä Pispalan ja Pyynikin kautta Keskustorille.
 
Etelä-Suomen Sanomat uutisoi seuraavasti:
ESS 16.10.2007 sanoi:
Lahden vihreät haastavat harkitsemaan maksutonta joukkoliikennettä

Vihreät arvelevat, että maksuttomasta joukkoliikenteestä koituvat hyödyt olisivat laaja-alaiset. ESS/Arkisto

Lahden vihreiden valtuustoryhmä on jättänyt kaupunginhallitukselle valtuustokysymyksen maksuttomasta joukkoliikenteestä.
Vihreiden mielestä maksuton julkinen liikenne olisi vetovoimatekijä ja näyttö ympäristöystävällisyydestä.
Heidän mukaansa se voisi myös olla keino vähentää sivistystoimen ja sosiaalitoimen kyyditysmenoja.
-Kuinka paljon maksuton joukkoliikenne lisää kaupungin järjestämien vapaa-ajan palveluiden käyttöä ja siten niiden kassatuloja (uimahallit, teatteri, orkesteri), vihreät kysyvät.
Pohdittavia vaikutuksia vihreiden mukaan ovat myös henkilöautoliikenteen väheneminen ja sitä kautta tapahtuva ilmanlaadun paraneminen sekä parkkipaikkojen tarpeen väheneminen.
Vihreät ehdottavat, että kaupunki kilpailuttaisi linja-autoliikennöitsijät ja tilaisi kuljetuksen haluamillaan reitityksillä. Pohjana voisivat olla tämänhetkiset bussireitit.

16.10.2007 12:27
 
Tiistaina 16.8. Lahdessa aloitettiin liikenne uudella linjalla 10 Kauppatorilta Tonttilaan.

Kymppilinja perustettiin lähinnä uutta Kariston puukaupunkiosaa ajatellen, eli sopivampaa olisi ollut ilmaista reitiksi Kauppatorilta Karistoon Tonttilan kautta. Kymppilinja on kuitenkin ollut melkoisen säälittävä tapaus parilla päivittäisellä kierroksella ruuhka-aikoihin. Kesäliikenteen alkaessa Kariston surkeisiin liikenneyhteyksiin saatiin vihdoin merkittävä parannus, kun onneton kymppi kuopattiin ja 4A siirrettiin ajamaan Kauppatorilta Karistoon. Kariston liikennöintiaika laajeni kertarysäyksellä kokopäiväiseksi (klo 6-20) ja lisäksi aloitettiin kevyt lauantailiikenne (klo 8-14). 4A jatkaa Kauppatorilta Päijät-Hämeen keskussairaalalle, joten tässäkin mielessä Kariston yhteydet paranivat.

Ketjussa käytyyn keskusteluun Lahden liikenteen bussikaluston tasosta voisin todeta asian parantuneen huomattavasti vuodesta 2005. Nykyisin käytössä on päälinjoilla valtaosin Kabusin uutta matalalattiakalustoa ja vanhimmasta autoista on kokonaan luovuttu.
 
Ketjussa käytyyn keskusteluun Lahden liikenteen bussikaluston tasosta voisin todeta asian parantuneen huomattavasti vuodesta 2005. Nykyisin käytössä on päälinjoilla valtaosin Kabusin uutta matalalattiakalustoa ja vanhimmasta autoista on kokonaan luovuttu.
Uusia Kabus TC4A4 -kaupunkiautoja on valmistunut Lahden Liikenteen tarpeisiin 25 auton sarja. Huomattava osa autoista esiintyy tässä kuvastossa.
 
Takaisin
Ylös