Lahden paikallisliikenne

Kumpihan alkaa liikennöimän linjan 95 Orimattila-Henna-Orimattila Lehtimäki vai Koiviston auto?

http://www.lsl.fi/hennan-aseman-joukkoliikenne/

Tuntuu nyt jo siltä, ettei Lehtimäen liikenteellä ole tarpeeksi autoja, kun klo 7 aikaan aamulla 4C, 4R, ja 87 ajetaan pitkän matkan autoilla.


Näyttäisi Lahden seudun joukkoliikennelautakunnan ensiviikon kokousen esityslistan mukaan olevan Koiviston Auto. Samassa esityslistassa esitetään Koiviston auton sopimuksiin optioiden käyttöä.

http://ktweb.lahti.fi/ktwebbin/dbisa.dll/ktwebscr/epj_asil.htm?+elin=JOUKLIIK&pvm=31.10.2017 16:00
 
Näyttäisi Lahden seudun joukkoliikennelautakunnan ensiviikon kokousen esityslistan mukaan olevan Koiviston Auto. Samassa esityslistassa esitetään Koiviston auton sopimuksiin optioiden käyttöä.

Lehtimäen liikennöimät kohteet ovat samanpituisia. Onko niistä jo tehty optiopäätös vai mahdollisesti neuvottelut kesken / optiota ei käytetä?
 
Keskusteltavana on myös runkolinjaston suunnittelu vuodelle 2018. Oma mielipiteeni on, että kaikki linjat jotka eivät mene "luonnostaan" matkakeskuksen kautta voidaan siirtää takaisin Hollolankadulle ja Pekanmäkeen.

Toinen asia on, että itse kannatan linjan 6 palauttamista. Sen lisäksi Linjan 3 voisi jatkaa matkakeskukselta Hennalaan. Autolla on aikaa käydä hennalassa ja pysäkitkin olisivat valmiina. Lisäksi Hennalaan on tullut paljon uusia kerrostaloja tarkoitan entisen reitti voisi kulkea näin. Hollolankatu-Vanha Helsingintie-Tornatorinkatu-Rykmentinkatu-Hennalankatu-Vanha Helsingintie-Mannerheimintie-Matkakeskus. Näin saataisiin 3 linjalla järkevä päätepysäkki Matkakeskuksen sijaan.
 
Lehtimäen liikennöimät kohteet ovat samanpituisia. Onko niistä jo tehty optiopäätös vai mahdollisesti neuvottelut kesken / optiota ei käytetä?

Noista Lehtimäen liikenöimien linjojen optioista en tiedä, mutta tulevassa kokouksessa käsitellään myös Korkeimman hallinto-oikeuden päätöstä SL-Autoyhtymä Oy:n tekemästä valituksesta, koskien reittiliikennelupahakemuksen hylkäämistä. Tuolla hakemuksellahan SL-Autoyhtymä haki aikanaan markkinaehtoista liikennettä Heinola - Lahti välille. KHO on nyt hyväksynyt valituksen ja joukkoliikennelautakunta joutuu käsittelemään hakemuksen uudelleen.
 
Koiviston Auto alkoi 10.12.2017 liikennöimään linjaa 95 Orimattila - Henna. Hennan juna-aseman avajaispäivänä sitä ajettiin Koiviston Auto #236:lla. Kaupallisen vuoron jälkeen se ajoi Orimattilasta tilausajon #250:n kanssa. Myös Koiviston Auto #203 oli paikalla LSL:n näyttelybussina. Kuskin mukaan reitti on talvella aivan hirveä jos Huhdanojantie ei ole hiekoitettu.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kohteiden 4 ja 5 seuraavan sopimuskauden kilpailutus on aloitettu. Hankintailmoitus

Kohde 4 sisältää linjan 7. Kalustona on 6 kaupunkilinja-autoa.

Kohteessa 5 on linjat 12, 13 ja 17 sekä uutena aloittava cityliikenne (C1 Kiveriö - Paasikivenkatu, C2 Pyhätön - Paasikivenkatu). Kalustona on 5 kaupunkilinja-autoa ja cityliikenteessä 1 pikkubussi.

Molempien kohteiden sopimuskausi on 1.7.2018 - 30.6.2020. Optiomahdollisuutta ei ole. Kohteen 5 cityliikenne alkaa 13.8.2018.

Ansaintamallina on bruttomalli. Kilpailutuksessa hinnan painoarvo on 84 pistettä ja kaluston 16 pistettä. Kaluston keski-ikävaatimus on 8 vuotta.
 
Linjakartta
Ylläoleva nopeasti google my mapsilla kyhätty linjakartta voi hyvinkin vastata todellisuutta näistä uusista "linjoista". Jos teemme seuraavat oletukset:

1. Linjan 12 reitti Ala-okeroisista Mytäjäisiin pysyy samana.
2. Linjasta 12 tehtäisiin kiertoreitti keskustassa.
3. Linjan 13 reitti Nikkilästä Matkakeskukselle pysyy samana.
4. Uusi linja 13 menee nykyisen 32N.n tavoin suoraan vesijärvenkatua Tevin kautta, tai vaihtoehtoisesti Trion kautta, jos sinnepäin aletaan torin sumppua siirtämään.
5. Uusi linja C1 noudattaa nykyisen 12 reittiä Kiveriöstä torille
6. Uusi linja C2 noudattaa nykyisen 13 reittiä Pyhättömästä torille
7. Ylipäätään että kumpikaan citylinja kulkee torin kautta

Muuten vaikuttaa ihan näppärältä ajatukselta. Uudet citylinjathan pyörivät mukavasti tunnin kierrosajalla. Yksi auto voi helposti ajaa molemmat ( XX.00 Paasikivenkatu, XX.15 Kiveriö, XX.30 Paasikivenkatu, XX.45 Pyhätön yms)
 
Viimeksi muokattu:
Linjakartta
Ylläoleva nopeasti google my mapsilla kyhätty linjakartta voi hyvinkin vastata todellisuutta näistä uusista "linjoista". Jos teemme seuraavat oletukset:

1. Linjan 12 reitti Ala-okeroisista Mytäjäisiin pysyy samana.
2. Linjasta 12 tehtäisiin kiertoreitti keskustassa.
3. Linjan 13 reitti Nikkilästä Matkakeskukselle pysyy samana.
4. Uusi linja 13 menee nykyisen 32N.n tavoin suoraan vesijärvenkatua Tevin kautta, tai vaihtoehtoisesti Trion kautta, jos sinnepäin aletaan torin sumppua siirtämään.
5. Uusi linja C1 noudattaa nykyisen 12 reittiä Kiveriöstä torille
6. Uusi linja C2 noudattaa nykyisen 13 reittiä Pyhättömästä torille
7. Ylipäätään että kumpikaan citylinja kulkee torin kautta

Muuten vaikuttaa ihan näppärältä ajatukselta. Uudet citylinjathan pyörivät mukavasti tunnin kierrosajalla. Yksi auto voi helposti ajaa molemmat ( XX.00 Paasikivenkatu, XX.15 Kiveriö, XX.30 Paasikivenkatu, XX.45 Pyhätön yms)
Uudet reitit vaikuttavat ihan fiksuilta jos ne noin toteutetaan, joskin toivoisi sitten ettei linjan 12 autoa kovin kauaa seisoteta torilla. Tuo Tevi vaihtopysäkkinä on kyllä tätä nykyä vielä varsin ankea, mutta ehkäpä sille lähitulevaisuudessa tapahtuu jotain sellaista, että siinä viitsii bussia odotella. Siitä ei toki pääse yli eikä ympäri, että tori on pysäkin paikkana viihtyisämpi kuin ruuhkainen ja meluista Vesijärvenkatu.

Mitenköhän lie tuo kohteen 5 kalusto jakautuu? Oliskohan 17:lle tulossa 3 autoa jotta riittävän ajoajan myötä päästäisiin takaisin puolen tunnin vuoroväliin?

Jännittävää nähdä iskeekö Reissu Ruoti jotain liikennettä itselleen takaisin. Neljän vuoden takainen tappio ja liikenteen menetys varmaan vielä kirvelee hieman.
 
Tässä kohteen 5 linjojen reitit kopioituna tarjouspyynnöstä:
12 Ala-Okeroinen-Kauppatori: Lintulantie - Helsingintie – Ulaaninkatu – Helsingintie – Hennalankatu – Rykmentinkatu – Tornatorinkatu - Helsingintie – Mannerheiminkatu – Loviisankatu – Vesijärvenkatu – Aleksanterinkatu
12M Metsä-Hennala-Kauppatori: Ulaaninkatu – Helsingintie – Hennalankatu – Rykmentinkatu – Tornatorinkatu - Helsingintie – Mannerheiminkatu – Loviisankatu – Vesijärvenkatu – Aleksanterinkatu
12R Ala-Okeroinen-Kauppatori: Lintulantie - Helsingintie – Uusi Orimattilantie – Jokimaankatu – Uusi Orimattilantie – Helsingintie – Mannerheiminkatu – Loviisankatu – Vesijärvenkatu – Aleksanterinkatu
12 Kauppatori-Ala-Okeroinen: Aleksanterinkatu – Rauhankatu – Vapaudenkatu – Vesijärvenkatu – Loviisankatu – Mannerheiminkatu – Helsingintie – Tornatorinkatu - Rykmentinkatu – Hennalankatu – Helsingintie – Ulaaninkatu – Helsingintie – Lintulantie
12B Kauppatori-Ala-Okeroinen: Aleksanterinkatu – Rauhankatu – Vapaudenkatu – Vesijärvenkatu – Loviisankatu – Mannerheiminkatu – Helsingintie – Lintulantie
12M Kauppatori-Metsä-Hennala: Aleksanterinkatu – Rauhankatu – Vapaudenkatu – Vesijärvenkatu – Loviisankatu – Mannerheiminkatu – Helsingintie – Tornatorinkatu - Rykmentinkatu – Hennalankatu – Helsingintie – Ulaaninkatu
12R Kauppatori-Ala-Okeroinen: Aleksanterinkatu – Rauhankatu – Vapaudenkatu – Vesijärvenkatu – Loviisankatu – Mannerheiminkatu – Helsingintie – Uusi Orimattilantie – Jokimaankatu – Uusi Orimattilantie – Helsingintie – Lintulantie
13 Niemi-Nikkilä: Mukkulankatu – Vuoripojankatu – Aniankatu – Niemenkatu – Ankkurikatu – Vesijärvenkatu – Uudenmaankatu – Launeenkatu – Uudenmaankatu – Aukeankatu – Ajokatu – Sokeritopankatu – Orvokkitie – Metsä-Pekkalantie
13 Nikkilä-Niemi: Lohkokalliontie – Metsä-Pekkalantie – Sokeritopankatu – Ajokatu – Aukeankatu – Uudenmaankatu – Launeenkatu – Uudenmaankatu – Vesijärvenkatu – Ankkurikatu – Niemenkatu – Laatikkotehtaankatu – Haapalankatu – Niemenkatu – Aniankatu – Vuoripojankatu – Mukkulankatu
17 Joutjärvi-Ruoriniemi: Pekantie – Järvenpäänkatu – Ahtialantie – Karjalankatu – Iso-Paavolankatu – Mannerheiminkatu – Rautatienkatu – Loviisankatu – Vesijärvenkatu – Aleksanterinkatu – Rauhankatu – Vapaudenkatu – Vesijärvenkatu – Kirkkokatu – Kauppakatu – Lahdenkatu – Vesijärvenkatu – Ankkurikatu – Niemenkatu – Ruoriniemenkatu
17 Ruoriniemi-Joutjärvi: Ruoriniemenkatu – Niemenkatu – Ankkurikatu – Vesijärvenkatu – Lahdenkatu – Kauppakatu – Aleksanterinkatu – Rauhankatu – Vapaudenkatu – Vesijärvenkatu – Loviisankatu – Rautatienkatu – Mannerheiminkatu – Iso-Paavolankatu – Karjalankatu – Ahtialantie – Järvenpäänkatu – Pekantie
C1 Kiveriö-Paasikivenkatu: Hirsimetsäntie – Purokatu – Kiveriönkatu – Hirsimetsäntie – Tunnelikatu – Kannaksenkatu –Saimaankatu –Hämeenkatu – Vesijärvenkatu – Aleksanterinkatu – Paasikivenkatu
C1 Paasikivenkatu-Kiveriö: Paasikivenkatu – Pellonkulmankuja – Jalkarannantie – Lahdenkatu – Vapaudenkatu – Vesijärvenkatu – Hämeenkatu – Saimaankatu – Kannaksenkatu – Tunnelikatu – Hirsimetsäntie
C2 Pyhätön-Paasikivenkatu: Laitakatu – Pitkäkatu – Supankatu – Karjalankatu – Kannaksenkatu – Laaksokatu – Saimaankatu – Aleksanterinkatu – Paasikivenkatu
C2 Paasikivenkatu – Pyhätön: Paasikivenkatu – Pellonkulmankuja – Jalkarannantie – Lahdenkatu – Vapaudenkatu – Laaksokatu – Kannaksenkatu – Karjalankatu – Supankatu – Laitakatu

Kohteen 5 autoista arkisin yksi on 12:lla, yksi 13:lla, 3 17:lla (3x30=90) ja yksi cityliikenteessä.

Jännittävää nähdä iskeekö Reissu Ruoti jotain liikennettä itselleen takaisin. Neljän vuoden takainen tappio ja liikenteen menetys varmaan vielä kirvelee hieman.
Kohteiden nykyisellä liikennöitsijällä on kyllä kaluston puolesta kilpailuetu, koska vuonna 2014 hankitulla Euro6-kalustolla saisi käytännössä samat kalustopisteet kuin tuliterilläkin busseilla.
 
Onkohan joutuneet lähtemään kehätien alta karkuun, kun reitit on vedetty pois Prisman ja Gigantin välistä?. Muuten ihan toimivat reitit ja niin edelleen.
 
Onpas erikoisen kuuloiset kierrokset linjalla 13 Niemessä. Eikö toimivin reitti, jolla AMK:n uusi kampus ja Niemen tiedekeskus saavutettaisiin, olisi ...-Niemenkatu - Laatikkotehtaankatu - Haapalankatu - Mukkulankatu. Ja takaisin samaa reittiä toiseen suuntaan.

Saas nähdä miten nuo citylinjat tulevat pärjäämään. Pahoin pelkään että parin vuoden päästä lakkautetaan kannattamattomina. Lahden keskusta on sen verran kompakti, että kävellen pääsee riittävän nopeasti joka paikkaan.
 
pitääköhän oikeasti paikkaansa että 13 käy heittämässä lenkin Laatikkotehtaankadun ja Haapalankadun kautta mennessä Niemeen?
 
Lahden kaupunki aikoo järjestää kesäksi pikkubussiyhteyden surullisenkuuluisaan lapakistoon. asialla lienee kiire ja rahat loppu sillä pikkubussi on ilmainen joten waltti laitteitakaan ei vaadita. bussi tulisi alustavan suunnitelman mukaan kulkemaan ahtialantien ja lapakiston väliä 7 kertaa päivässä 2 kertaa tunnissa joka viikonloppu kesä-elokussa juhannusta lukuunottamatta. Lahden seudun joukkoliikennelautakunta ottaa kokeiluun kantaa 6 maaliskuuta.
 
Takaisin
Ylös