Lahden paikallisliikenne

Miska millaisella kalustolla sai millaisetkin pisteet?
1 Matkustajatilan ilmastointilaite, ilmastointilaitteen teho 20kw tai enemmän
0,5 Pyörätuoliramppi / tai invanostin S-luokan ajoneuvossa
0,5 Ovijarru
1,5 Turvaohjaamo
0,5 Alkolukko ajonestolaitteena
0,5 Automaattinen moottoritilan palonsammutusjärjestelmä
0,5 3 rekisteröityä lastenvaunupaikkaa
1 Digitaaliset näyttötaulut ajoneuvon sisällä
1 Langaton Wifi-yhteys
1 USB-latauspistokkeet, jokaisen istuimen kohdalla

---------- Viestit yhdistetty klo 16:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:00 ----------

Lahden seudun Liikenne julkaisi 22.11.2018 tiedotteen, jonka mukaan 2.1.2019 aloittaa kokeilulinja 7M Karistosta Nastolantien ja Valtatie 12 kautta Matkakeskus B.lle. Reitti ajetaan MA-PE 6.20 Karistosta. Tämän lisäksi linja 31 saa K vuoroja Kukkilaan, Kalliolan koululle. Vuoroja on 9 Lahteen päin ja 8 Kukkilaan päin. Vuorot ajetaan 31 reittiä Solttiin, josta jatketaan Kukkilaan. Lisäksi linjalla 32 on pieniä aikataulumuutoksia liityen Hartwallin vuoroihin.
 
Lahdessa on julkaistu runkolinjastosuunnitelma kommentoitavaksi 19.3. saakka: http://www.lsl.fi/runkolinjastosuunnitelma/runkolinjastosuunnitelman-luonnokset

Pohdinnassa on nykyisen kaltainen keskustavaihtoehto (Matkakeskuksen ja torin kiertelyt) ja vaihtoehtoisesti Trion ympäristön vaihtoterminaali. Muita muutoksia on linjojen yhdistely kymmeneksi runkolinjaksi 1-10 sekä näitä tukeviksi apulinjoiksi, uudet kehämäiset linjat sekä Heinola-Orimattila -välin katkaiseminen sekä linjojen nopeutus osalla lähdöistä sekä Heinolaan että Orimattilaan. Nastola-Metsämaa -linja (joka oli yhdessä vaiheessa 9) on saanut numerokseen 3 ja se toteutuu 1.7. alkaen. Yölinjasto ja Vääksyn suunnan linjasto tulee myöhemmin.

Itse toivoisin, että runkolinjat numeroitaisiin välille 1-20 niin, että niille linjoille, joilla on eri päätepisteitä, tulee rinnakkaiset numerot. Eli esimerkiksi suunnitelmien linja 5 olisi 5/15. Koska ei ole mitään järkeä, että samalla numerolla ajetaan ihan eri reittejä. Apulinjat mahtuvat hyvin välille 21-29. Ja mitä tulee Heinolan ja Orimattilan linjoihin, niiden numerot voisi kääntää päinvastoin, onhan 70-sarja ajanut kuitenkin ennen Renkomäkeen ja Heinolassa on nykyään vain 80-sarjaa. Näkisin myös Hollolan koululinjojen numeroinnin 50-sarjaan (koska Hollolaa palvelee linja 5) ja Orimattilan 70-sarjaan (70:n ja 71:n jatkoksi) perustelluksi.

Eli linjanumerointi voisi olla seuraava:

1 Mukkula-Metsäkangas
2 Soltti-Liipola/12 Karjusaari-Liipola
3 Metsämaa-Nastola
4 Hörölä-Myyntimiehenkatu
5 Tiilijärvi-Hiekkanummi/15 Tiilikangas-Viuha
6 Ahtiala-Renkomäki
7 Rautakankare-Tonttila/17 Kiikkula-Joutjärvi
8 Metsä-Pietilä-Karisto
9 PHKS-Uusikylä/19 PHKS-Harjuviidantie
10 Riihelä-Saksala
21 Hollola kk-Kauppatori
22 Hollola kk-Nikkilä
23 Ruoriniemi-Ala-Okeroinen/Metsä-Hennala
24 Mäkelä-Kauppatori
25 Salpakangas-Kauppatori
26 Vipusenkatu-Kauppatori
28 Lassi 18
29 Lassi 19
31 Kehälinja 1
32 Kehälinja 2
40-sarja Vääksyn suuntaan
51 linja 51
52 linja 52
53 linja 63
54 linja 54
55 linja 55
56 linja 56
57 linja 62
70 Lahti-Orimattila
71 Lahti-Pennala-Orimattila
72 linja 92
73 linja 93
74 linja 94
75 linja 95
76 linja 96
77 linja 97, jos se vielä jää
78 linja 90
79 linja 91
80 Lahti-Heinola
81 Lahti-Heinola kk
82 PHKS-Heinola
83 linja 86
84 Kulkunen
 
Aika jännää, että tuollaisia 20-60 minuutin välein kulkevia nimitetään runkolinjoiksi...
 
Orimattilan ja Pukkilan esityslistoja pläräämällä käsitykseni mukaan linjat 95 Hennaan sekä 96 ja 97 Pukkilaan loppuvat. 95 loppuu 2.6.2019 ja 96/97 ilmeisesti vasta vuoden lopussa.
 
Orimattilan ja Pukkilan esityslistoja pläräämällä käsitykseni mukaan linjat 95 Hennaan sekä 96 ja 97 Pukkilaan loppuvat. 95 loppuu 2.6.2019 ja 96/97 ilmeisesti vasta vuoden lopussa.
Olihan tuo nyt selvää ettei Hennaan mitään kannata vielä liikennöidä. Hieman epäilen koko hankkeen toteutumista sellaisena kuin se on suunniteltu. Mutta kai sinne nyt joku muuttaa vielä ja jossain vaiheessa kyseinen linja voisi olla hieman kannattavampikin.
 
Orimattilan ja Pukkilan esityslistoja pläräämällä käsitykseni mukaan linjat 95 Hennaan sekä 96 ja 97 Pukkilaan loppuvat. 95 loppuu 2.6.2019 ja 96/97 ilmeisesti vasta vuoden lopussa.

95:lle mietitään korvaavaa vaihtoehtoa, 96/97 lopetetaan (kuin myös muita vuoroja Pukkilasta). Ehkä kutsupohjainen palvelu voisi toimia tällä hetkellä Hennan liityntäyhteyksiin.
 
Lahdessa opiskelevana ja säännöllisesti linjoja 31, 32 & 13 käyttävänä on todettava LSL:n useiden VDL:ien takaosan huomattava siivottomuus likaisine istuinpäällysteineen ja ikkunoineen. Helsingissä Helb:in autot selvästi siistimpiä useilla linjoilla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lahdessa opiskelevana ja säännöllisesti linjoja 31, 32 & 13 käyttävänä on todettava LSL:n useiden VDL:ien takaosan huomattava siivottomuus likaisine istuinpäällysteineen ja ikkunoineen. Helsingissä Helb:in autot selvästi siistimpiä useilla linjoilla.

Koiviston Auton autoja ne on. Ei muuta kuin palautetta menemään, niin asioilla on mahdollisuus korjautua.

Loppuviimeksi autojen siisteys riippuu kuitenkin matkustajien toimista, esim. pidetäänkö jalkoja penkeillä, syödäänkö, sotketaanko tussilla yms. Siihen ei kesken päivän etenkään auta, vaikka olisi millainen siivous varikolla.
 
Koiviston Auton autoja ne on. Ei muuta kuin palautetta menemään, niin asioilla on mahdollisuus korjautua.

Loppuviimeksi autojen siisteys riippuu kuitenkin matkustajien toimista, esim. pidetäänkö jalkoja penkeillä, syödäänkö, sotketaanko tussilla yms. Siihen ei kesken päivän etenkään auta, vaikka olisi millainen siivous varikolla.

Kyllä vain, kyse siis Koiviston Auton busseista. On tietysti selvää että poikkeuksellinen siivottomuus kuten eritetahrat penkkikankailla ja ikkunoissa ovat matkustajien aikaansaannoksia. Ongelmana tässä vain nyt on se että nuo samat autot samaisine tahroineen ja likoineen pyörivät viikosta toiseen liikenteessä ees ja taas linjoilla 31/32. Eräässä autoista melkein joka toinen penkki parilla viimeisellä takarivillä on sellainen johon en keskivertomatkustaja viitsisi edes istuutua.. Ei näin.
 
Tänään alkoi Lahdessa talviaikataulukausi ja samalla tuli joitain reitti- ja aikataulumuutoksia ja myös uusia linjoja. Eniten muutoksia on Hollola-Lahti-Nastola -liikenteessä. 4C:stä tuli 4H ja 4Y-yövuoro korvaa 4:n ja 8:n yöliikenteet. Linja 9/K täydentää Nastolan tarjontaa ja nopeuttaa yhteyksiä sieltä Lahteen ajaen vt 12:a. K-vuorot ajavat Kouvolantietä. Lahdessa linja korvaa 8:n Metsämaalla. Linja 8 ajaa 8H/8K:na Herrasmannista/Koivukummusta Tiilijärvelle. Hollolan yhteyksiä täydentävät linjat 10/10S, joista jälkimmäinen kulkee Vipusenkadulle. Linja 11 ajaa Kauppatorin ja Hollolan kk:n välillä Salpakankaan kautta. Rantatietä palvelee ruuhkalinja 20. Linja 31K Kukkilaan sai osittain uuden reitin ja tunnuksen 33. Hollolassa linjat 4 ja 8 siirtyivät kulkemaan Terveystietä ja linja 4H Nastolassa Pekkalantietä.

Lisäksi muutoksia tuli mm. linjalle 7, jolta jäi pois Ämmälän A-vuorot ja uutena tuli iltapäivän 7M Matkakeskus-Karisto. Linjalta 12 jäi B- ja M-versiot pois ja liikennöintiaikoja laajennettiin. Hollolan kouluvuoroista 55, 56 ja 63 muuttuivat hieman.

Myös Miodexin ajamalle Lahti-Lammi-Hämeenlinna -välille 800-sarjan linjoille tuli uusia vuoroja.

Kalustopuolella Koiviston Autolla tuli laajemmin käyttöön kaikki 13 uutta Suburbania, 6 käytettyä Omnilinkkiä ja 5 HelBin entistä Scalaa.
 
Nyt on lähtenyt käyntiin kohteiden 5, 7 ja 9 kilpailutus. Kohteeseen 5 on yhdistetty nykyisten kohteiden 4 ja 5 linjat, vanha kohde 7 taas on jaettu kahtia kohteiksi 7 ja 9. Ansaintamallina kaikissa on bruttomalli.

Kohteet ovat:
Kohde 5:
linja 7 Karisto – Renkomäki
linja 12 Kauppatori – Ala-Okeroinen
linja 13 Niemi – Nikkilä
linja 17 Ruoriniemi – Joutjärvi
linja 18 ja 19 Paasikivenkatu/Kauppatori – Kiveriö/Pyhätön

11 kaupunkibussia, 1 pikkubussi. Käyttövoimana oltava uusiuva diesel, biokaasu tai sähkö.
Sopimuskausi: 1.7.2020 - 30.6.2022

Kohde 7 (Heinola):
linja 70 Tommola (Heinola) – Kauppatori Lahti / PHKS
linja 71 Heinola kk – Heinola – Matkakeskus Lahti
linja 72 Reumanmäki – Vierumäen urheiluopisto – Matkakeskus Lahti
linja 73 Heinola kk – Vierumäen urheiluopisto – Matkakeskus Lahti
linja 74 Pirttiniemi (Heinola) – Kaivokatu (Heinola)
linja 79 Heinola - Orimattila

5 matalalattiabussia, 3 seutu- tai matalalattiabussia, 1 pikkubussi (korvattavissa myös tavallisella bussilla). Matalattiabusseissa oltava vähintään 47 istumapaikkaa (ilman klaffeja) ja pitkämatkaiseen liikenteeseen soveltuvat korkeaselkänojaiset, pehmeät istuimet. Seutubusseissa on oltava vähintään 54 istumapaikkaa. Ne voivat olla korkeita eikä niiden tarvitse olla tilaajavärityksessä.
Sopimuskausi: 1.7.2020 - 30.5.2027 + 3 vuoden optio

Kohde 9 (Orimattila):
linja 79 Heinola – Orimattila
linja 80 Lahti – Orimattila
linja 81 Lahti – Pennala – Orimattila
linja 90 Orimattila – Kokki-Henna – Luhtikylä – Orimattila
linja 91 Orimattila – Pakaa – Orimattila
linja 92 Orimattila – Mallusjoki – Orimattila
linja 93 Orimattila – Kuivanto
linja 94 Orimattila – Artjärvi

3 matalalattiabussia, 5 seutubussia, 1 seutu- tai matalalattiabussi. Matalattiabusseissa oltava vähintään 47 istumapaikkaa (ilman klaffeja) ja pitkämatkaiseen liikenteeseen soveltuvat korkeaselkänojaiset, pehmeät istuimet. Seutubusseissa on oltava vähintään 54 istumapaikkaa. Ne voivat olla korkeita eikä niiden tarvitse olla tilaajavärityksessä.
Sopimuskausi: 1.7.2020 - 30.5.2027 + 3 vuoden optio

Heilurilinjaa 79 Heinola - Orimattila ajetaan viikonloppuisin, autokierrot on jaettu kohteisiin 7 ja 9.

Kaikissa kohteissa päästötasovaatimus on Euro6, seutubusseissa tosin vara- ja lisäautot voivat olla Euro4-luokkaa. Linjakilometreillä painotettu keski-ikävaatimus on 8 vuotta ja maksimi-ikä 16 vuotta.

Maksimipisteet ovat 100, joista 19 tulee kalustopisteistä ja loput hinnasta. Kalustopisteet määräytyvät seuraavasti:
  • päästötaso: Euro 6 4 p., Euro 6 biodiesel 6 p., Euro 6 biokaasu 8 p., sähkö 12 p.
  • ilmastointi (teho min. 20 kW): 1 p
  • pyörätuoliramppi (korkeassa bussissa invanostin): 0,5 p
  • ovijarru: 0,5 p
  • turvaohjaamo: 1,5 p
  • alkolukko: 0,5 p
  • automaattinen palonsammutusjärjestelmä: 0,5 p
  • 3 lastenvaunupaikkaa: 0,5 p
  • langaton WiFi: 1 p
  • USB-pistokkeet jokaisen istuimen kohdalla: 1 p
Kalustopisteytys on siinä mielessä mielenkiintoinen, että minimivaatimuksenkin täyttävästä päästötasosta saa kalustopisteitä.
 
Takaisin
Ylös