Lahden paikallisliikenne

Lahden sähkö-VDL:t näyttävät aika pätkiltä. Mikä on niiden istumapaikkamäärä?
Sähkö-VDL:t monikossa? Minun tietääkseni siellä on kokeiluluontoisessa käytössä yksi hieman midikokoa suurempi sähkö-VDL Matkakeskuksen ja kaupungin liikekeskustan välisessä liikenteessä. Tuon bussin paikkaluvuksi kerrotaan rekisteritiedoissa 29, joka saattaa sisältää kuljettajankin paikan. Paikkakuntalaiset osannevat kertoa, minkälainen kysyntä tuolla linjalla on ollut, vielä kun koronakin alentaa joukkoliikenteen käyttöä tänä samana aikana.

EDIT:


EDIT: On sillä näköjään ajettu muuallekin kuin vain tuota keskellä kaupunkia pendelöintiä.
 
Sähkö-VDL:t monikossa? Minun tietääkseni siellä on kokeiluluontoisessa käytössä yksi hieman midikokoa suurempi sähkö-VDL Matkakeskuksen ja kaupungin liikekeskustan välisessä liikenteessä. Tuon bussin paikkaluvuksi kerrotaan rekisteritiedoissa 29, joka saattaa sisältää kuljettajankin paikan. Paikkakuntalaiset osannevat kertoa, minkälainen kysyntä tuolla linjalla on ollut, vielä kun koronakin alentaa joukkoliikenteen käyttöä tänä samana aikana.

EDIT:


EDIT: On sillä näköjään ajettu muuallekin kuin vain tuota keskellä kaupunkia pendelöintiä.

Saattoi olla yksi ja sama. Näin sen sitten useamman kerran.
 
Lahdessa on tosiaan tällä hetkellä vain yksi sähköbussi, KA 202 VDL Citea LLE-99E (9,9-metrinen). Istumapaikkoja aiemmin kerrottu 29 ja kyllä se on näin koronakesänä riittänyt linjalle 3.
 
Lehtimäen VDL nro 97, joka ajoi hotellishuttlea lentoasemalla, on nyt LSL-värinen ja se ajoi tänään linjalla 17.
 
Tuloksissa ei mitään hirveän yllättävää: Koiviston Auton yhdistelmätarjous voitti. Vertailutaulukko

Varsin halpaa liikennettä, voittaneen tarjouksen yksikköhinnat ovat 0,343 eur / km, 29,602 eur / h ja 133,492 eur / ap. Kakkoseksi kilpailussa näytti tulleen Nobina, joka tarjosi ilmeisesti koko kaluston sähköbusseina, kun kalustopisteitä tuli täydet 8. Koivarin tarjouksessa kalustopisteet olivat 5,03, joten ilmeisesti myös se tarjosi sähköbusseja minimivaatimusta enemmän. Nobinan km- ja tuntihinnat olivat aika lähellä voittaneen tarjouksen hintatasoa, mutta autopäiväkustannus on selvästi suurempi (joka tosin sekin on halvempi kuin useimmissa Nobinan HSL-alueen dieselbussikohteissa).

Liikenteen tilaajat pl. HSL ovat olleet toistaiseksi aika varovaisia sähköbussivaatimusten kanssa, mutta viime aikoina useammallakin kaupunkiseudulla ratkaistut kilpailutukset antavat osviittaa sähköbussiliikenteen kustannustasosta. Vaikuttaisi siltä, että sähköbussiliikenne ei ole ainakaan merkittävästi polttomoottoriliikennettä kalliimpaa vaan päinvastoin jopa edullisempaa huolimatta latausinfran tuomista kustannuksista.
 
VDL:n Facebook-päivityksen mukaan Koiviston Autolle toimitetaan keväällä 2021 18 VDL Citea LLE-115 Electriciä Lahden kaupunkiliikenteeseen.
 
VDL:n Facebook-päivityksen mukaan Koiviston Autolle toimitetaan keväällä 2021 18 VDL Citea LLE-115 Electriciä Lahden kaupunkiliikenteeseen.

Näistä 18:sta yksi on tässä uutisessa mainittu, nykyisen KA202:n korvaava auto, joka tulee jossain vaiheessa. Tämän vuoksi LSL:n tuorein uutinen puhuu 17:stä uudesta sähköautosta. Tässä uutisessa on myös kuva sähköbussien ulkoasusta.
 
VDL-hankinta on noteerattu myös lahden toisella puolella: Bussmagasinetin uutinen mainitsee myös, että Lahdessa sähköautoja ladataan kattovirroittimella. Akkupaketin koko näissä VDL:issä on 282 kWh.
 
Lahden seudun joukkoliikennelautakunnan Esityslistassa on muutamia muutoksia tuleviin linjoihin.

Vuodenvaihteessa alkaville Heinolan ja Orimattilan linjoille on jälleen tullut muutoksia. Linja 71 kulkee Vitikankadun kautta, eikä Holman-Kymijärven maantien. Linjalle 74 tulee muutamia B vuoroja, jotka ajavat Mustikkahaan ja Vuohkallion kautta ja palaavat sitten normaalille reitilleen. Orimattilan suunnan linjat 61 ja 69 alkavat ajaa uutta Renkomäen väylää pitkin ja linja 7 tulee alkaa ajaa suoraan Orimattilankatua, eikä pyöri enää pikkukaduilla.

Ensi kesäksi esityslistassa on Hollolan kunta halunnut säästöjä lopettamalla kokonaan linjat 10, 10S sekä mahdollisesti linjan 54. Linja 11 muutettaisi kulkemaan Hollolan kirkonkylän ja Salpakankaan väliä ja Lahteen matka olisi vaihdollinen. Linja 11 alkaisi ajaa myös Koulurinteentien kautta palvellakseen paremmin Vanhantalon aluetta ja tulevia kouluverkkomuutoksia Hollolan alueella.

Vuoden 2022 syksyllä kun runkolinja 4 (Tiilikangas/Tiilijärvi - Hiekkanummi/Viuha) aloittaa, sille tulisi 10 minuutin vuoroväli osaksi päivää ja joitakin vuoroja ajettaisi Kansankadun kautta Vt12.lle, josta suoraan Lahteen käymättä Koneharjussa tai keskussairaalalla.

Nämä muutokset yhdessä edellisten kanssa aiheuttavat muunmuassa sen, että Jalkarannasta ei pääse enää keskussairaalalle, muuten kuin torin kautta. myöskään Hollolan kirkonkylälle ei pääse vaihdotta. (paitsi muutaman kerran päivässä linjalla 20). Yhtenä muutoksena on se, että 10S loppuu, jolloin ainoa linja Vipusenkadulle on 16. eli kaikki tähän mennessä Orimattilasta, Patoniitystä, Launeelta, Hollolasta tulleet laitetaan yhteen autoon torilla.
 
Takaisin
Ylös